Gå til innhold
Fiskersiden

Astronomi fans i forumet?


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Phoenix landet nettopp på Mars, visstnok en perfekt landing. Det står det respekt av når omtrent halvparten av landingene tidligere har gått ad undas. Etter sigende så skal Phoenix stå på bakken med en tilt på bare en kvart grad! Wow!

NASA TV: http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1368163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Jeg lurer på å kjøpe meg stjernekikkert etterhvert, men jeg aner ingenting om hva som er bra/dårlig. Hm, kanskje på tide å melde seg inn i et astronomiforum :lol:

Ja det er nok det beste, jeg kjenner ikke noen paa Norsk, men Du kan alltid ta en titt her:

www.stargazerslounge.com

eller der:

groups.msn.com/AstronomyForum

Hva angaar stjernekikkert, her:

www.telescopes.com

eller her:

www.astroshop.de

mvh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

For de av dere som er interessert, her er en fantastisk film som summerer de siste studier av sentrum til vaar egen galaksi og det svarte holet som finnes der. Pass paa filen er 232MB og tar ca 5-10minutter aa laste opp, avhengig av hastigheten paa din forbindelse. ENJOY! :)

http://www.eso.org/public/videos/esocast/E...SOCAST2_ATV.m4v

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Lenge siden jeg hadde lastet opp noe paa denne traaden, men her er en fantastisk reise bak i tiden. Det er ikke hver dag man kan reise saa langt vekk saa fort! Haaper at dere faar glede av denne filmen!

http://apod.nasa.gov/apod/ap100120.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello my friend, long time no talk! :)

yes, it does put things into perspective, doesn't it?

sure does, guess they (space boffins) won't reach the end of the known universe in my lifetime... don't have upwards of 37 billion years to spare even if they could travel at the speed of light.

Flere som hadde kaviarstjerna i kikkerten her om dagen? Lenge siden jeg har sett den så stor og klar. Må være den kalde årstiden som gjør det..

You been squatting over a mirror again?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg hadde lastet opp noe paa denne traaden, men her er en fantastisk reise bak i tiden. Det er ikke hver dag man kan reise saa langt vekk saa fort! Haaper at dere faar glede av denne filmen!

http://apod.nasa.gov...d/ap100120.html

Kommer til å se denne før min siste eksamen. Får ting i perspektiv liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Og apropos vitenskap, selv om jeg synes det er fascinerende og flott å se på fine bilder av fjerne galakser og stjernetåker, så er det jo enda mer interessant å gå ting litt etter i sømmene, og faktisk forsøke å forstå litt av disse kompliserte fysiske og kjemiske prosessene som pågår ute i universet, og som faktisk har en helt avgjørende betydning for vår egen eksistens. Og hvis jeg da skal driste meg med å komme med en anbefaling, så må det være boka "Big Bang" skrevet av Simon Singh, oversatt til norsk og utgitt på Aschehoug i fjor. Dette er faktisk den beste populærvitenskaplige boka jeg noen gang har lest, og den gir selv en legmann ganske så god innsikt i universets fysikk, og hvilke prosesser og hendelser som har eller kan ha ledet opp til den nåværende situasjonen. Og boka gir ikke minst god innsikt i historikken bak oppdagelsene av disse prosessene, og menneskene som var involvert. God lesning! ;)

Tar denne for seg quantum fluctuations og ting som skjedde rett før the big bang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Her kommer en av de beste filmene, hvis ikke den beste jeg har sett om "Nordlys"! Skaperen av denne filmen er fra Tromsoe og man boer ta seg hatten av for hans innsats, fordi det er ikke hver dag slike filmer er publisert i Nasa's arkiver!! Grattis og takk for en fantastisk opplevelse som bringer mange minner av min tid der oppe i Nord, tilbake for meg !!! :thumbsup:

Aurora Borealis

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.