Gå til innhold
Fiskersiden

Astronomi fans i forumet?


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

En hobby, ved siden av laksefiske, som jeg har hatt siden jeg var et barn er astronomi og kosmologi. Finnes det andre paa forumet som deler denne interessen?

Her er noen vakre bilder (i hvert fall for meg!) av hvor vi kommer fra, glimerende aa se paa en trist og graa Loerdag 38343_s.jpg

Eagle Nebula

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15580/38343.jpg

38344_s.jpg

de smaa cirklene viser roed lys fra en "quasar" som er 12 milliarder lysaar fra oss!!! :)

At lyset er delt i tre skilder skyldes den saakalt "prism" effekten som de galaksier som er foran skaper

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15580/38344.jpg

38345_s.jpg

Orion Nebula

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15580/38345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Astronomi og kosmologi er svært spennende område, men kunnskapen min er ikke av de store, så velkommen skal du være med tråden for min del iallfall. :) Flotte bilder!

Ja flotte bilder, men de er dessverre ikke mine! Aa fotografere smaa insekter og livet i "miniatur" verden er litt enklere, dog ikke saa enkelt. Jeg er alltid inspirert av de fantastiske bilder som ThorEH presenterer, Dessverre den teknologi som trenges for aa avbilde kosmos er noksaa begrenset for amatoerer! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astronomi og kosmologi er svært spennende område, men kunnskapen min er ikke av de store, så velkommen skal du være med tråden for min del iallfall. :lol: Flotte bilder!

Her kommer to bilder til som jeg synes er fascinerende:

Det foerste er vaar naermeste nabo Canis Major galaksien. Den ligger ca 42000 lysaar fra oss og blir langsomt men sikkert trekket in i vaar egen galaksi. Den hvite flekken i midten og de blaa armene er vaar egen galaksi og vi kan se hvor vi er (Sun). De roede strippene er det sporet som Canis Major's orbit har skapt etter seg over tid.

38352_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15586/38352.jpg

Det andre bildet viser en annen nebula, Crescent Nebula og stjernen i centrum som skapte nebulaen for ca 250000 aar siden. Denne nebula er ganske naert oss (ca 4300 lysaar). Man regner med at stjernen i sentrum kommer til aa eksplodere innen en million aar, et fantastisk fyrverkeri for de av oss som skal ennaa vaere der og da :lol:, men antageligvis blir gleden av aa se eksplosjonen ganske kortvarig! :)

38353_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15586/38353.jpg

Med saa mange galaksier, stjerner, planeter, har dere tenkt paa fremtidige muligheter for nye fisketurer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En hobby, ved siden av laksefiske, som jeg har hatt siden jeg var et barn er astronomi og kosmologi. Finnes det andre paa forumet som deler denne interessen?

Mye flotte bilder her! Å titte på stjernene mens man venter på napp er vel en "hobby" de fleste sportsfiskere har, meg selv inkludert. Så kan man filosofere litt over tilværelsen i samme slengen! :D Og astrofysiske forhold er jo svært viktige for sportsfisket; og især da gravitasjonskreftene fra månen, som skaper tidevannet. Tenk hvilken betydning dette har for fiskens aktivitet! Og fullmåne/nymåde-syklusen, med tilhørende lysmengde om natta påvirker utvilsomt bitelysten til mange arter, selv om sammenhengene er svært kompliserte, og neppe noen eksakt vitenskap! ;)

Og apropos vitenskap, selv om jeg synes det er fascinerende og flott å se på fine bilder av fjerne galakser og stjernetåker, så er det jo enda mer interessant å gå ting litt etter i sømmene, og faktisk forsøke å forstå litt av disse kompliserte fysiske og kjemiske prosessene som pågår ute i universet, og som faktisk har en helt avgjørende betydning for vår egen eksistens. Og hvis jeg da skal driste meg med å komme med en anbefaling, så må det være boka "Big Bang" skrevet av Simon Singh, oversatt til norsk og utgitt på Aschehoug i fjor. Dette er faktisk den beste populærvitenskaplige boka jeg noen gang har lest, og den gir selv en legmann ganske så god innsikt i universets fysikk, og hvilke prosesser og hendelser som har eller kan ha ledet opp til den nåværende situasjonen. Og boka gir ikke minst god innsikt i historikken bak oppdagelsene av disse prosessene, og menneskene som var involvert. God lesning! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, astronomi er fine greier det, om enn noe komplekst..:rolleyes:

Sliter f.eks litt med universets ekspansjon under Big Bang!

Dersom noen her inne sitter på mye kunnskap så kan de godt forklare strengteori også, viss de vil:)

Ja, å forstå big bang fullt ut er vanskelig - det er trolig ingen som gjør det - men Singh har klart å popularisere dette på en fortreffelig måte, og klart å forklare hovedtrekkene på en måte som gjør at de fleste kan henge med. Ikke minst synes jeg det var interessant å få en plausibel, om enn sterkt forenklet, forklaring på hvordan big bang teorien var forenlig med dannelsen og forekomsten av de ulike grunnstoffene i universet. Det er ingen annen teori som er så konsistent med observasjoner på nettopp dette punktet.

men strengteori, det er "a completely different matter"...! :D

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide at du får lagt ut noen bilder av Merkur nå snart? Ferske bilder skal offentliggjøres idag!! Spennende.

Ja, spennende og her har Du bildene, ferskt sendt fra Messenger sonden:

43212_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17422/43212.jpg

43213_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17422/43213.jpg

Kreditt for bildene: Messenger Team, Nasa

Merkur er en veldig spennende planet som er naermest solen av alle planetene i vaart system. Messenger misjonen skal laere oss utrolig mye (forhaapentligvis) om "the elusive planet". Den er vanskelig aa finne i natt himmelen, bare synlig ved sol oppgang eller nedgang. For de som kunne tenke seg en "slank kur" er det bare aa bestille billetten til Merkur. Din vekt der oppe skulle bare vaere ca 30% av hva den er paa jorden! ;)

Dessverre finnes det ingen lakselver paa Merkur, men man tror at man skal finne is ved begge polene, om det blir vatn is er et annet spoersmaal! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, astronomi er fine greier det, om enn noe komplekst.. ;)

Sliter f.eks litt med universets ekspansjon under Big Bang!

Dersom noen her inne sitter på mye kunnskap så kan de godt forklare strengteori også, viss de vil:)

Borsett fra den utmerket bok som Piscator nevner, vil jeg anbefale deg en bok paa Engelsk (den finnes dessverre ikke paa Norsk) som heter: "Parallel worlds" av Michio Kaku. Den er utgitt av Penguin forlaget og har ISBN No: 0-713-99728-1. Borsett fra en veldig bra og lett forstaaelig kapittel om BigBang,(Kapittel 3), vil Du faa en dypt analyse av string teorien og den siste trenden M teori "the mother of all string theories" paa et spraak som er ganske lett og underholdende, selv om emnet er noksaa innviklet . Boken tar ogsaa for seg en del spekulasjoner om hvor vi er paa vei til og er fascinerende lesning. Kan kjoepes paa Amazon.com:http://www.amazon.co.uk/Parallel-Worlds-Sc...00517086&sr=8-1

Ellers kan Du alltid sende meg en e-mail, selv om jeg ikke er en astro-fysikker :blush:

Jeg har ikke den helt store interessen selv, men jeg har en bror som har brukt mange tusen timer de siste 30 årene med kikkert i mørket, fotoapparat og notatblokk.

Jeg forstaar ham godt! :D jeg holder paa aa bygge meg en liten observatorium paa loftet i mitt hus i Soervest Frankrike, bare for "meg selv og sterjenene" nydelig men det koster skjorta om man skal noe brukbar utstyr for observasjon og fotografering, Saa jeg tar det et steg om gangen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg viste jeg kunne stole på deg!

:blush:

Ingen aarsak, det er ikke meg Du skal takke men NASA! ;)

Om bare USA brukte litt mer penger paa denne type forskning framfor aa bombe eller invadere de landene de ikke liker, skulle verden virkelig bli en bedre plass aa leve om noen generasjoner! Men, men! :D

Mens disse Merkur bildene kom idag, ble et annet fascinerende bilde tatt utenfor vaart solar system igaar, i Magellan galaksie:

43241_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17432/43241.jpg

Bildet viser rester av to stjerner's explosjoner, saa kallt "supernovae". Det som er interessant er at man kunne nesten sammenligne dette med to smaa amybier i en laboratorium flaske. Virkeligheten er imidlertid at vi ser paa tvers av en 140 lysaar distanse (fra venstre til hoeyre). Den veldig stor verden ligner mye den veldig smaatt!! :P

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller at Simon Singh (som piscator nevnte) er en meget dyktig forfatter, og anbefaler i samme slengen Fermats siste sats - aldri hadde jeg trodd matematikk kunne være så spennende. A short history of time av Stephen Hawking er også meget lesverdig, godt gjort å skrive en slik bok uten å inkludere andre likninger enn E=mc^2.

Mens man sitter der og venter på napp kan man jo forsøke å forene tyngdekraft og kvantemeaknikk (google: great unification theory eller.no sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller at Simon Singh (som piscator nevnte) er en meget dyktig forfatter, og anbefaler i samme slengen Fermats siste sats - aldri hadde jeg trodd matematikk kunne være så spennende. A short history of time av Stephen Hawking er også meget lesverdig, godt gjort å skrive en slik bok uten å inkludere andre likninger enn E=mc^2.

Mens man sitter der og venter på napp kan man jo forsøke å forene tyngdekraft og kvantemeaknikk (google: great unification theory eller.no sånt).

:D Ja, Kansje burde alle astro-fysikkere ha fiske som hobby?? da hadde vi kansje kommet allerede frem til "the great unification theory"?

Jeg har ikke lest Fermats boken, (og det skal jeg naa gjoere :) ) men helt enig med deg at Hawking's bok er utrolig interessant. En annen bok som er vaerdt aa lese for astronomi fans er Paul Davies "The godlilocks enigma" Penguin forlaget ISBN 0-713-99883-0. I denne boken tar Davies et viktig spoersmaal for seg: Hvorfor er Universet akkurat balansert for livet? Litt mer av noe, litt mindre av noe annet, og vi hadde ikke vaert her for aa skrive eller lese dette innlegget!! :) Han skisserer flere Universe modeller og som Kaku (for meg den beste astro-fysikker i vaar tid) tar leseren inn i en helt fascinerende tankgang.

Mitt bildet bidrag for ikveld referer til den Norske Saga. "Thor's helmet" er en bobble av partikler som blaases vekk fra en stor stjerne og den blaa fargen kommer fra stjernen's varme som varmer opp oxygen partiklene i denne bobblen. Bobblen er ca 30 lysaar i bredden, han Thor maatte ha et stort hode!! :lol

Den ligger i Canis Major, ca 15000 lysaar fra oss. Jeg haaper at dere nytter dette bildet og fargene saa mye som jeg har gjoert: ;)

43298_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17455/43298.jpg

Foto Kredit: Robert Gendler

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skal ikke pårope meg noe som helst dyptpløyende kunnskap innen astronomi, men temaet fasinerer meg også. Har vært medlem av NAS i 5-6 år nå og har tråklet meg gjennom 2 av Steven H's "populærvitenskaplige" samt selvsagt "Bang" av Knut Jørgen og et titalls atlas og observasjonsguider. Synes temaet er veldig fasinerende. Jeg missunner deg hus i sør-vest Frankrike. Var I Bergerac området i 2006 og makan til juli himmel. WOW. Kull svart, ingen lysforrurensning der jeg var og 30 +. Det er noe annet enn Hønefoss i 10 blå. Savnet teleskopet mitt da gitt. Neste gang skal jeg pakke et reiseteleskop sammen med karpestengene. Utmerket kombinasjon på swimmen. Deep sky observation i saggitarius mens man venter på napp. Haha.

Det er bare å invitere på besøk hvis du planlegger invielsesfest for observatoriet, jeg stiller opp på flekken.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen bok som er vaerdt aa lese for astronomi fans er Paul Davies "The godlilocks enigma" Penguin forlaget ISBN 0-713-99883-0. I denne boken tar Davies et viktig spoersmaal for seg: Hvorfor er Universet akkurat balansert for livet? Litt mer av noe, litt mindre av noe annet, og vi hadde ikke vaert her for aa skrive eller lese dette innlegget!!

Litt på siden dette, men hvis man ser det på den måten tar man utgangspunkt i at livets grunnleggende form er gitt, og at DNA, RNA, enzymer, proteiner og celledeling er eneste mulige prosesser i liv. Hvis man lar fantasien løpe fritt, så kan man jo tenke seg silisiumbasert liv, eller kanskje exobiologien har kommet frem til andre enda mer hypotetiske livsformer. Litt rotete skrevet dette, men poenget er at man kan like gjerne ta universets natur for gitt og undre seg over hvordan livet har klart å oppstå på minimum én planet i ett solsystem med mange forutsetninger (jordas og solas størrelse og avstand, Jupiter som "gravitasjonsskjold" f.eks.). Slik jeg ser det har livet tilpasset seg universet, ikke omvendt, og har vi grunnlag for å tro at liv kun kan ha den grunnleggende formen vi finner på jorda?

Visst er kosmos spennende, men jeg synes faktisk mikrokosmos er enda mer spennende. En ting som plaget fysikere på begynnelsen av forrige århundre er hvorfor negative elektroner ikke faller inn til den positive kjernen i atomer, slik de ville i henhold til klassisk fysikk. Hadde de gjort det hadde vi ikke hatt atomer og grunnstoffer i den form i dag, og definitivt ikke noe liv. Har man "forstått" hvorfor dette ikke skjer har man forstått det kanskje aller mest grunnleggende om naturen: hvordan kan vi i det hele tatt ha atomer?

Cred til førstemann med fornuftig svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller at Simon Singh (som piscator nevnte) er en meget dyktig forfatter, og anbefaler i samme slengen Fermats siste sats - aldri hadde jeg trodd matematikk kunne være så spennende.

Mens man sitter der og venter på napp kan man jo forsøke å forene tyngdekraft og kvantemeaknikk (google: great unification theory eller.no sånt).

Matematikk ER spennende! Og det meste i naturen styres av matematiske lover og prinsipper. Og det som ikke følger eksakte matematiske lover er gjerne "styrt" av tilfeldigheter, som jo også følger visse matematiske lovmessigheter i den forstand at ulike fenomener oppstår med en viss sannsynlighet. Og tenk på vår moderne teknologi - enten det er fiskestangas aksjon, kraftoverføringen i snellas drev, friksjonen i slurebremsen, senas strekk- brudd- og slitestyrke, eller krokens inntrengingsevne - matematikk alt sammen! Uten matematisk kunnskap og forståelse ville mennesket fortsatt vært på steinaldernivå. Så moralen er at ALT er matematikk! ;)

En av de sterkeste drivkreftene til mennesket er å faktisk forstå hva som skjer, enten det er universets opprinnelse, livets opprinnelse, eller hvorfor fisken biter! Og matematikken er jo det som til syvende og sist binder alt dette sammen, det er naturens "språk" så og si. Og jeg har beskjeftiget meg med den delen av matematikken som dreier seg om slike uforutsigbare begivenheter (sånn som fiskens bitelyst og fiskesenas tilsynelatende (?) evne til å vase seg), nemlig kaosteorien! ;) Selv det som SER uforutsigbart og tilfeldig ut, kan være styrt av klare lovmessigheter i bunnen... Det er en årsak til at vi ikke får fisk, selv om det ikke alltid virker sånn eller at årsaken er åpenbar...

For øvrig er jeg enig i at en passende utfordring mens man venter på napp er å forsøke å tenke ut en enhetsteori som forbinder alle de kjente naturkreftene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de andre av dere som sovner ved å lese denne tråden kan jeg anbefale Bill Brysons "En kort historie om nesten alt". En suveren bok som faktisk får all denne sovemedisinene til å bli spennende.

Til resten av dere; Nerds!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de andre av dere som sovner ved å lese denne tråden kan jeg anbefale Bill Brysons "En kort historie om nesten alt". En suveren bok som faktisk får all denne sovemedisinene til å bli spennende.

Til resten av dere; Nerds!

Mvh Oz

:D Hehe, aa bli kalt for "nerd" er en aere!! Takk for det, bruker Du Bryson'ss bok som sovemiddel eller for aa laere noe, eller begge deler? Enig med deg at denne boken er et godt startpunkt som dekker og enkelt forklarer mange vitenskapelige omraader. Glad aa kunne konstatere at Wizzard Oz interesserer seg for astronomi, fysikk og matematikk, selv om disse er sovemedisiner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette, men hvis man ser det på den måten tar man utgangspunkt i at livets grunnleggende form er gitt, og at DNA, RNA, enzymer, proteiner og celledeling er eneste mulige prosesser i liv. Hvis man lar fantasien løpe fritt, så kan man jo tenke seg silisiumbasert liv, eller kanskje exobiologien har kommet frem til andre enda mer hypotetiske livsformer. Litt rotete skrevet dette, men poenget er at man kan like gjerne ta universets natur for gitt og undre seg over hvordan livet har klart å oppstå på minimum én planet i ett solsystem med mange forutsetninger (jordas og solas størrelse og avstand, Jupiter som "gravitasjonsskjold" f.eks.). Slik jeg ser det har livet tilpasset seg universet, ikke omvendt, og har vi grunnlag for å tro at liv kun kan ha den grunnleggende formen vi finner på jorda?

Visst er kosmos spennende, men jeg synes faktisk mikrokosmos er enda mer spennende. En ting som plaget fysikere på begynnelsen av forrige århundre er hvorfor negative elektroner ikke faller inn til den positive kjernen i atomer, slik de ville i henhold til klassisk fysikk. Hadde de gjort det hadde vi ikke hatt atomer og grunnstoffer i den form i dag, og definitivt ikke noe liv. Har man "forstått" hvorfor dette ikke skjer har man forstått det kanskje aller mest grunnleggende om naturen: hvordan kan vi i det hele tatt ha atomer?

Cred til førstemann med fornuftig svar! :)

Wow, naa er vi inne i en interessant diskusjon! Kansje misoppfattet Du det jeg skrev! De fleste astro fysiker tror ikke (og ikke jeg eller) at Universet har tilpasset livet. Men for at livet skal vaere, maa det finnes en del forutsetninger minst et sted i universet:

1/ Fysik lover maa tillatte komplex strukturer til aa danne seg.

2/ Universet maa innholde substanser som karbon, som vil bli brukt i de biologiske prosesser som skaper livet.

3/ Det maa finnes et "miljoet" hvor de livsskapende elementer kan komme sammen paa den riktig maaten.

Disse tre forutsetninger setter gansker sterke restriksjoner paa baade fysik og kosmologi!! Saa ja, livet maa tilpasse seg universet, det kan ogsaa skyldes en ren "ulykke" om det er bare begrenset til jorden! (eller en gudommelig intervensjon for de som tror)

Jeg foretrekker personlig aa se den store kosmos og den mikrokosmos som en og samme ting: de karbon atomer som er i din kropp kommer fra stjernene over eller en av de nebulae som jeg viser bilder ovenfor. Aa forstaa hvordan karbon danner seg via den saakalt "triple helium" prosessen hjelper aa forstaa stjerne's kjemi osvd.. Men vi kommer kansje ut av traaden's sporet om vi gaar inn paa et fornuftig svar av ditt spoersmaal! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Hehe, aa bli kalt for "nerd" er en aere!! Takk for det, bruker Du Bryson'ss bok som sovemiddel eller for aa laere noe, eller begge deler? Enig med deg at denne boken er et godt startpunkt som dekker og enkelt forklarer mange vitenskapelige omraader. Glad aa kunne konstatere at Wizzard Oz interesserer seg for astronomi, fysikk og matematikk, selv om disse er sovemedisiner! :)

Jeg er ikke veeeeldig interessert, men Brysons bok slukte jeg på to dager, og den har blitt lest et par ganger til etter det. Nå går den på mye, mye mer enn de tre fagfeltene du nevner, det jeg liker med den er hans unike evne til å formidle stoff som for oss lekfolk anses som sovemedisin. Boka blir defintivt ikke brukt som sovemedisin, den holder meg heller oppe lenge. I tillegg til at den er fanden så underholdende lærer jeg mye av den.

Og ja, "Nerd" var her brukt mye som noe positivt. Og med et digert glimt i øyet :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikk ER spennende! Og det meste i naturen styres av matematiske lover og prinsipper. Og det som ikke følger eksakte matematiske lover er gjerne "styrt" av tilfeldigheter, som jo også følger visse matematiske lovmessigheter i den forstand at ulike fenomener oppstår med en viss sannsynlighet. Og tenk på vår moderne teknologi - enten det er fiskestangas aksjon, kraftoverføringen i snellas drev, friksjonen i slurebremsen, senas strekk- brudd- og slitestyrke, eller krokens inntrengingsevne - matematikk alt sammen! Uten matematisk kunnskap og forståelse ville mennesket fortsatt vært på steinaldernivå. Så moralen er at ALT er matematikk! ;)

En av de sterkeste drivkreftene til mennesket er å faktisk forstå hva som skjer, enten det er universets opprinnelse, livets opprinnelse, eller hvorfor fisken biter! Og matematikken er jo det som til syvende og sist binder alt dette sammen, det er naturens "språk" så og si. Og jeg har beskjeftiget meg med den delen av matematikken som dreier seg om slike uforutsigbare begivenheter (sånn som fiskens bitelyst og fiskesenas tilsynelatende (?) evne til å vase seg), nemlig kaosteorien! ;) Selv det som SER uforutsigbart og tilfeldig ut, kan være styrt av klare lovmessigheter i bunnen... Det er en årsak til at vi ikke får fisk, selv om det ikke alltid virker sånn eller at årsaken er åpenbar...

For øvrig er jeg enig i at en passende utfordring mens man venter på napp er å forsøke å tenke ut en enhetsteori som forbinder alle de kjente naturkreftene....

Det tok meg mange aar for aa innse dette, men Du har fullstendig rett, matematikk forklarer utrolig mye og er universet's spraak! Om noen groenne menn skulle lande paa jorden imorgen, hadde matematikk mest sansynligvis vaert vaar eneste middel for aa kommunisere med de! :)

.

Det er bare å invitere på besøk hvis du planlegger invielsesfest for observatoriet, jeg stiller opp på flekken.

:-)

Det finnes mye, mye arbeid foer planlegging av invielsesfesten skal jeg si deg! Er Du flink med fingrene, kan Du alltid komme paa dugnad?? :D:o

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg lettet etter nye bilder fra Kosmos fant jeg disse to som kansje er av interesse:

43564_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17585/43564.jpg

Cocoon Nebula ligger ca 4000 lysaar fra oss i Svane Konstellasjonen

Foto Kreditt: Jean Charles Cuillandre & Hawaian Starlights

43565_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17585/43565.jpg

Her er antageligvis det siste bildet av Kometen Mc Naught, tatt over Chile i begynnelsen av Januar. Denne kometen vil aldri komme tilbake, saa nytt bildet! :)

Foto Kreditt: Stéphane Guisard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.