Gå til innhold
Fiskersiden

Lyr på popper.


Gotland
 Share

Recommended Posts

Har fantasert ein tid på og fange lyr på popper. Det kunne jo bli skikkelig kult med fisk på 5kg+.

Fant meg noen fine poppers på Ebay 5cm i 8 /pakkning billige var de også. Så det var jo like greit og ta tre pakkniger. :P

Var ute ein kort tur for noen uker siden uten resultat men fick øvd litt på "poppinga". Bruker bare ein 10"beastmaster 3-15g og ein Nexave 2500 kanskje ikke noe popper utstyr men det får duge.

Men idag så hadde jeg ett par timer till overs og finvær var det også så da var jeg bare nødd og prøve litt igjen. Jeg har nog aldrig opplevd før att det har vore morsomt og fiske småsei (5-6hg). Seien blev helt gærn etter poppersn min. Noen runder er det både to og tre fisker som attakerer poppern samtidigt. Det er nesten som når hvithaiene utenfor sørafrika spiser sel og hele fisken er over vannflata i diverse krumspring.

Jaja det var vel og ta i litt men likheten var nå der likevel. :rolleyes:

I løpet av en times tid så blir det vel ein 10-15 småsei og jeg pakker sammen det som er igjen av utstyret.

Båra tok med seg bøtta mi med kniv og slukskrinet i. Heldigvis så bekka bøtta på vei nedover svaberget og noe av slukern ble ligganes igen i ein sprekk i berget. <_<

Det blev ikke noen lyr denne gangen heller men jeg hadde lett kunnet fisket småsei enda ein time uten og gå lei dette er bar beroende fremkallende lengter bare etter og få lure den der kjempelyren.

Det ska gå an ,snakket med Vilhelm og han hadde noen lyr med popper på sin samvittighet.

Noen andre som har prøvd?

Uansett så var dette noe som ska videreutvickles stingsilda blir plassert lååångt nede i skrinet etter denne turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! <_<

Jeg er svoren popper-fan, det er en utrolig gøy måte å fiske på. Har aldri fått lyr på, men har opplevd både horngjel og (mest sannsynlig) en lyr som forsøkte å ta popperen men ikke klarte det. Virket nesten som om de lekte med den, rar greie. :rolleyes:

Jeg har poppere fra litt forskjellige steder, men så langt er det kun en modell jeg ikke liker. Det er en som har et dansk navn, den vil rett og slett ikke fungere. Den synker og det er nesten klin umulig å få den til å "poppe".

Håper å kunne finne noen fine steder til å bruke popper langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen butikker i Norge som har noe brukbart utstyr?

Det varierer nok mye. Mine poppere er fra Norge, Polen og Irland, dvs at det er der jeg kjøpte de. :rolleyes:

G-Sport har en serie som heter "Frenzy", men de er ganske små. De fungerer yppelig, jeg har tatt gjedde på de og man kaster lett langt nok med mindre det er veldig sterk vind o.l. Rapala har også noen popper, de er veldig bra og lager masse plask selv ved små "nykk" i stangen.

(http://gbab.dk/fiskegrej/images/Rapala-Skitter-Pop.jpg)

Tror også du finner noen på både skittfiske.no

(http://www.skittfiske.no/aspx/produkter.aspx?l=3&t=759&g0=1&g1=18&g2=22&g3=549&visavdeling=1&g0txt=&g1txt=16.%20Sluk,spinner,wobbler&g2txt=Wobblere&g3txt=Pop%20Frog)

og avkroken-fiske.com

(http://www.avkrokenfiske.com/shop/advanced_search_result.php?keywords=popper&x=0&y=0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru det eller ei men jeg trur jeg har fanga mere mort en deg SMS :)

Har vokst opp i de djupe skoger i småland (sverige).

Fisket mye gjedde ,mort,abbor,brasme,ål suter mm fick første båten av farfar når jeg fyllte 6år forøvrig ein Cresent 310 som lever fortsatt.

Dette fisket har vel gått på sparebluss de siste 10-15 åra men blusset har vel ikke slokknet heilt.

Har tillockmed praktisert litt micromeite denne høsten (ikke fortell det till noen bare ;) sammen med sønnen på fire år.

Så kanskje vi kan bytte ein håkerring tur mot ein morte tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje du kan binde noen popper-fluer og sette fluestanga i bevegelse. Det er et actionfullt fiske. Men det er nok mest futt i lyren i den noe varmere årstiden - i skumringstiden i bukter som går over i dypere vann.

Ja, sommernatten er sinnsykt bra når det gjelder lyr! Tok 30-40 lyr på en liten time en natt i fjor sommer. Bare slengte utpå svarte fluer og lyren tok umiddelbart. Umulig å ikke ta dem nesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over att årstia ikke er den beste men jeg gidder ikke og vente ! :)

Rekner med att fra juli og utover blir en fin tid for popper da lyren trekker opp på grunna (2-6m)for og spise små mort plus att jeg sikkert kommer og prøve etter storseien till våren da vi fisker veldi grunt. Vi har fanget sei på 15kg hvor det er 13m dypt og fisken tok mitt i vannet. Vi har till og med hatt fisk oppe vid overflata som har glefsa etter jiggen akkurat når den forlater overflata noe som de fleste gjeddefiskere har opplevd.

Jeg er vel litt skeptisk till om dette fungerer men den som ikke prøver får ikke vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt målrettet popper-bruk over grunner hvor sjøørret har vist seg tidligere men uten resultat. Er vel som med annet fiske; rett sted til rett tid. Noen ganger er det ingen interesse for overflate-basert utstyr, andre ganger kan det gå sjøørret på en wobbler som bare ligger stille på overflaten. Uansett så er det utrolig spennende å bedrive popper-fiske og alltid ha et lite sug i magen når man ser popperen jobbe seg innover mot land. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjedde på popper er suverent.

Hva med sjø-ørret, noen som har lykkes med det på popper? Burde absolutt vært et fyrverkeri av et fiske om man får det til.

Jeg hadde et bra plask etter popperen min nå i sommer da jeg forsøkte popperfiske etter sjøørret, men har ikke lyktes å lande ørret på popper. Jeg kjøpte et par poppere fra Avkroken (finner dem ikke i butikken der nå), utrolig morsomme å fiske med i skumringen. Jeg har fått torsk, sei og lyr på dem hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis det hadde vore hver måned ja men det er nesten halve årsintekta og har du dessuten ein båt till nesten en og en halv miljon kroner så er det dessverre ikke bare netto :) .

Men er enig i att dem dagan når du har 25-30000:-/dag så er mavefølelsen ok!

Noe som ikke gjør denne følelsene semre er att jeg har brukt tillsammen 18 kroker (gummimark) får og få fatt i fangsten som er av toppkvalitet og blir landa i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par poppere fra Avkroken (finner dem ikke i butikken der nå), utrolig morsomme å fiske med i skumringen. Jeg har fått torsk, sei og lyr på dem hittil.

Kanskje du kjøpte av det partiet jeg spurte om en gang, tror ikke det var mulig å få inn flere partier av de popperene. Hvis jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Beklager bumping av en litt eldre tråd her, men etter å ha lest igjennom og sett prat om sjøørret på popper så ble jeg inspirert til å dele et bilde fra mai i år:

201-0135_IMG.jpg

Var snadder når det løsnet og denne gikk på. Pga skaden i munnen valgte jeg å ta den med hjem som matfisk, og god matfisk var den så absolutt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.