Gå til innhold
Fiskersiden

Mega-Laks klubben


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Vi ønsker nytt medlem velkommen:

MINKEN - Gaula og Nidelv-fisker

Jeg hjelper ham litt med å sette inn bildet av en råfeit og lusete laks tatt ved Melhus, Gaula 1/6 - 2006.

Samme dag tok han en på 10,4kg. Begge på mark.

Se til å få laget din signatur Minken :wacko:

030320080958FIeGprdDHEZOw7qdMj.jpg?64

VELKOMMEN.

nydelig fisk nygodt å greier

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud om å få laget disse for klubbmedlemmer for ca. 100kr. pr.stk

(håper det blir riktig nå da....)

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19397/47976.jpg

er det noe å jobbe videre med..skal vi be Sølvreven om ny oppdater logo som skal brukes osv....

Ikke for å være pirkete, men skal det skrives "Megalaks-klubben", Megalaks klubben" eller "Megalaksklubben"?? Er vel blitt påpekt noe om skrivemåte før. Styret får bestemme........

Ellers så ser det jo bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Den synes jeg vi skal gå for. Men det bør vel hete Megalaksklubben?

Det synes jeg og, ganske stilig den! Hva angaar hvordan klubben (og vaar "brand" skal hete) overlater jeg dette til de andre styret medlemmer, jeg er litt "handikapert" med hensyn til det Norske spraaket og er ikke spesielt flink i grammatikk! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare si at det rette navnet er : MEGALAKS-KLUBBEN.

Så slipper jeg å forandre på logoen :D

Men uhøytydelig som vi er, så er nok det meste tillatt, så lenge ingen skjemmer navnet vårt.

Bare MEGA blir med i navnet er godt nok for oss, det tyder på styrke :lol:

Uten assosiasjoner med en viss matvarekjede, som selger reservelaks :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare si at det rette navnet er : MEGALAKS-KLUBBEN.

Så slipper jeg å forandre på logoen :D

Men uhøytydelig som vi er, så er nok det meste tillatt, så lenge ingen skjemmer navnet vårt.

Bare MEGA blir med i navnet er godt nok for oss, det tyder på styrke :lol:

Uten assosiasjoner med en viss matvarekjede, som selger reservelaks :D

Hmmm, blir ikke laget noen med Gigalaksklubben??? Siden det vel er et par av oss her som føler oss vel i den klubben...., eller hva sier du Tequila?? :lol:

Blir kanskje litt dyrt med små serier, men da er det jo klart til de som rykker opp??? :lol:

Endret av Holwell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nå nå nå, aner jeg litt lett mobbing her, innad i klubben :D

Men lakser i Giga-klassen skulle kanskje hatt en egen logo, med litt edlere utforming.

Skal se om det i nærmeste framtid blir laget en egen spesiell logo for disse få medlemmene, som sikkert ikke blir flere de nærmeste årene i allefall :blush:

Og kanskje vi skulle tenke litt på "smoltfiskerne" også, altså de som stiller i klassen 0-10kg.

Kanskje vi kan snekre sammen en logo for de også (må vel kanskje være i gråstein den da). HO-ho-hi-hi-ha-he ! "Problemet" er vel kanskje at det er så himla mange av de :lol:

Skal jo helst være en klubb for de få dette her da, en liten ekslusiv klubb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.

Bare le dere.

Jeg gjetter at kommende år vil bringe med seg at en og annen smolt-fiskerne tar rotta på noen mette cognac-fiskere...

På vegne av alle smoltfiskere sier jeg - Foren eder - Hansken er kastet...Vi er fremtiden.. Vi har motivasjon, vilje og pågangsmot (i tillegg til at vi fremdeles har knær som ikke knirker, og rygger som fremdeles tåler en støyt) og vil gjøre alt som skal til - for å vippe de selvhøytidlige fjompene av tronen.

Ps.1.

Mht. beltespennene synes jeg personlig at det hadde vært morsomt om Sølvreven kunne ha laget tre variasjoner over logoen..

-En som nå, men uten "15++" for de unge fremadstormende..

-En med eks. sort bakgrunn (da sølv og gull ikke vil kunne reproduseres på tøymerker ol..), for de satte, som var så heldig at en voksen laks over 15 kg (mot alle odds, i vannvare, ved en tilfeldighet), trolig kroket seg selv da snøret tilfeldigvis var i vannet...

-En med eks. rød eller hvit bunn for de som var så heldige at Gud ( høyst trolig ufortjent ), velsignet dem med en laks over 20kg..

Ps.2.

Nå vil jeg snart høre når "årsmøtet" skal avholdes !

(en bør trolig ikke vente for lenge etter 1juni, fordi "prugelknaben-smoltfiskerne" trolig ikke lenger er smoltfiskere da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg et aldri så lite opprør her nå ? :D Foren eder........

Oss vipper dere aldri av tronen. Så lenge skrotten kan puste, så lenge har Megabamsene et farefullt liv !

Hvis dere vil lære dere å fiske orntli` laks så er vi alltids behjelpelig med litt kursing :)

Mot et lite honorar (en kasse cognac el.l.) selvsagt.

For å understreke vår suverenitet ytterligere så vil vi gjerne lære dere en av våre læresetninger :

-NÅR VI FISKER ER VI IKKE PÅ KANINJAKT, DA ER VI PÅ STORVILTJAKT !

Men det krever lang erfaring og ikke minst en god porsjon dyktighet :blush::lol:

Så ta med dere disse visdomsordene til elva neste gang, så kanskje, kanskje......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg et aldri så lite opprør her nå ? :blush: Foren eder........

Oss vipper dere aldri av tronen. Så lenge skrotten kan puste, så lenge har Megabamsene et farefullt liv !

Hvis dere vil lære dere å fiske orntli` laks så er vi alltids behjelpelig med litt kursing :)

Mot et lite honorar (en kasse cognac el.l.) selvsagt.

For å understreke vår suverenitet ytterligere så vil vi gjerne lære dere en av våre læresetninger :

-NÅR VI FISKER ER VI IKKE PÅ KANINJAKT, DA ER VI PÅ STORVILTJAKT !

Men det krever lang erfaring og ikke minst en god porsjon dyktighet :lol::)

Så ta med dere disse visdomsordene til elva neste gang, så kanskje, kanskje......

Å husk at en ikke må prøve å lande stor laks alein

:D ..

det går under kat dum det kansje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, naa ser jeg at de livlige diskusjoner forsetter!! Mobbing av og mangel av respekt for de eldre (dyktigere ?? ;)) medlemmer hoerer kansje ikke med i en klubb som vaar, akkurat som mobbing av smoltfiskerne er forbudt! Men det er ogsaa positivt aa se at det finnes saa mange aspiranter som vil ta de "eldres" plass, dette lover vel for klubben's fremtiden! :D

Soelvreven og jeg diskuterer for tiden opprettelsen av en MegaLaks Juniorskole paa BL, hvor blant annet opptreden skal undervises!! :lol:

Med hensyn til "gigalaks" merker, hadde det kansje vaert en ide aa bygge en statue for hver av de medlemmer som er med i den mest eksklusiv delen av klubben? Som man sier i 'L'Oreal, "they are worth it!" Tequila kan faa to statuer eller en som er dobbel saa hoeyt som de andre? bare beksjedene forslag fra min side! :P

Naa skal jeg proeve meg paa min andre dag av jakten paa min foerste Fransk megalaks! :D Rapport kommer senere!

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kollega(siv.ing NTNU) en gang sa mens en gjeng satt på elvebredden å koste seg.

I det du kaster en line med krok/agn på, i vannet, så øker dine sjanser til å få fisk med 100% , fremfor å sitte på benken. Deretter er det 50/50% sjanse, enten får du fisk, eller så får du ikke. Får du fisk, så kan man jo være så heldig (fortjent eller ikke) , at du får en fisk som kvalifiserer til Megalaks/Gigalaks klubben :P (Ikke ansvarlig for min kollegas mattekunnskaper)

Så da ender man vel opp med at det er om å gjøre å være på rett sted til rett tid, og ha tro på det man driver med.

Statuer synes å være litt vel i overkant, man er da ikke udødeliggjort fordi om man har fått en stor laks????

Og til den gamle i Frankrike. Skitt fiske.

;):lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fange en Megalaks (eller større) har nok ingen ting med dyktighet å gjøre nei. Vi må få avkreftet det en gang for alle :blush:

Å få en laks over 15kg. er som å spille lotto. Og sjansen for å ta en 17-18 kilos er mye mindre enn en 15-kilos. For ikke å snakke om en laks over 20kg. Sjansen for å få en stor laks er selvsagt litt større hvis man fisker jevnt i flere 10-år. Men det viktigste er nok at man fisker på rett plass til riktig tid, og spesielt under storlaksår. Et meget godt vald, fiske i juni under et storlaksår er absolutt det beste for å ta minst en laks i Megastørrelse. Så sjansen minsker radikalt for å perse for hvert kilo over 12-13kg.

For å understreke dette så er det mange som har fisket i både 10- og 20 år og fremdeles ikke har fanget laks over 12-13 kilo. Mens mange andre igjen fikk sin første laks på 15- eller 17 kilo allerede første gangen de var i elva. Årsaken er ganske enkel at de tilfeldigvis fisket på en perfekt plass under perfekte forhold akkurat da de var der. For eksempel de som fisket på Evjen-valdet (som jeg kjenner) i Gaula den første uken i 1996. De hadde aldri tatt i ei laksestang, men ble tipset om mye storlaks på valdet. De "okkuperte" valdet i en uke.

Han ene gutten (!) fikk en på 17kg. Han hadde aldri fisket tidligere, og har heller ikke gjort det etterpå. Kompisene knivet disse dagene om persene og det ble tatt lakser på 14-15 kilo. Mens kvinnfolka som heller aldri hadde tatt i ei fiskestang fikk nøye seg med noen 10-kilos

:lol:

Jeg har fisket i 19 år og har fremdeles ikke tatt laks på 17kg. Så slik er nok egentlig laksefiske for å si det enkelt. Vi får sjansen sånn ca. hvert 4-5 år og er vi ikke på rett plass akkurat da er toget mest sannsynlig gått :blush:

Så kan man spørre seg om laksefiske er "rettferdig" ?

NEI, laksefiske er nådeløst for de som gjerne vil ha en laks over 10kg. og som aldri får det til.

Og det er vel akkurat det som driver oss videre, sinnsykt engasjerende.

Men en dag kanskje, så sitter`n ! Drømmene er det beste vi har

:lol:

Endring:

Jeg skal prøve å forklare akkurat hvorfor disse guttene hadde sånn klaff med så mange svære lakser akkurat de første dagene i 1996, da sjansen for å ta en Megalaks var svært høy. Mange tilfeldigheter som ingen visste om på forhånd.

Året 1995 var det storflom i juni. Store forandringer på mange vald skjedde. Elva krympet etter noen uker og ble ikke fiskbar resten av sesongen. Ingen fikk erfaring etter forandringene i elva etter storflommen(på meget stor elv).

I 1996 var det et meget spesielt storlaksår (som i 2005). Laksen var meget stor og feit (i snitt). Snittvekta lå vel rundt 10kg. de første ukene. 1996 og 2005 var meget like ang. laksens størrelse i elva. Men storlaksen gikk på elva i hele juni i 2005.

Elva var liten flom eller meget høy de første ukene i juni i 1996. Men nesten all storlaksen hadde gått på elva i mai og befant seg i Gaulfossen og noen km. lenger ned i Lundamo-området.

Evjen-valdet var totalt forandret etter flommen i 1995, og den var som laget for å fange Megalakser i 1996. Men da skulle elva vare meget høy, og gjerne litt til. Og akkurat det var den disse dagene. Og elva var iskald, laksen flyttet seg litt opp og ned fra Gaulfossen etterhvert som elva steg til liten flom og sank til meget høy ! Ovenfor den store og dype hølen nede på Evjen-valdet stod det hundrevis av storlakser og ventet, helst på skumring. Det er akkurat da det skjer, tåka henger tykt nedover dalen, det er "mørke" dager og svinkaldt. Elva fråder og er iskald og stor. Endel lakser ble tatt i hølen på valdet. Men ovenfor er det et 1km. langt og hardt stryk. Og pga. flommen året tidligere var det lagt seg opp 4-5 kummer i første del av stryket ! Perfekte hvileplasser etterhvert som laksen dristet seg opp fra hølen nedenfor i skumringen. "Dype" kummer i et stryk, med dertil et "akvarium" med storlaks nedenfor, ja det sier smokk ! Så mine venner de stod nå der med den ene Trønderskeia si og fikk den ene storlaksen etter den andre i disse kummene. Den ene større enn den andre. Gaulas største lakser stod i disse områdene, og man var på rett plass til rett tid. Slike situasjoner er det meget sjeldent en laksefisker kommer over. Akkurat dette valdet ble ikke mindre populært de neste årene. Men som vi vet, så forandrer elva seg en god del hvert år. Ihvertfall den massen som legger seg til under en flom. Herligheten varer kun en kort stund ! Kummene ble visket ut allerede året etter. 1-2 ukers eventyr i 1996 var dermed historie :-)

Min erfaring for å ha best sjanse for å ta en meget stor laks:

Storlaksår

Gaula (f.eks.)

Fiske de første 14 dager

Meget stor og kald elv

Fiske spesielt like før skumring og under skumring (laks flytter på seg)

Overskyet og drittvær er ingen ulempe

Da har iallefall jeg fått de beste fangstene, under skikkelige Kola-forhold der regnet pisker horisontalt og det er svinkaldt.

Det er Megalaksforhold i Gaula !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps.2.

Nå vil jeg snart høre når "årsmøtet" skal avholdes !

(en bør trolig ikke vente for lenge etter 1juni, fordi "prugelknaben-smoltfiskerne" trolig ikke lenger er smoltfiskere da........

Regel nr. 1 - man tar ikke årsmøte i dagene etter 1. juni. Muligens at du kan ta det senere på sommeren, men ikke i juni!

Kjempeflott tiltak dere har med forskjellige dims - men ikke bestill opp noe til meg. Jeg har fått pins, bilde, t-skjorter m.m. hvor det står laks 20+ (tenker meg om, så har jeg jo to...... :blush: ) .

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott tiltak dere har med forskjellige dims - men ikke bestill opp noe til meg. Jeg har fått pins, bilde, t-skjorter m.m. hvor det står laks 20+ (tenker meg om, så har jeg jo to...... :P ) .

Får vel bare henge meg på her, behøver ikke noe ekstra dims, har også nødvendige minner i form av bilder, avisartikler etc. (Går vel konk, med de få det her er snakk om) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kun dager igjen :D

Det sitrer i hver eneste krok av kroppen. I påsken så blir det ihvertfall litt SØ-fiske og lett meite fra brygga, for å få vekk den verste fiskefeberen (har faktisk ikke fisket siden midten av september og det har ALDRI skjedd før at det har gått så lenge).

Hjelper ingenting at jeg har filmen fra rekordlaksen tilgjengelig over alt heller... er det mulig å slite ut en minnepenn :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det klart, det blir ikke noe møte de første 14 dager iallefall :blush:

Det eneste som muligens vil stå i veien og ødelegge min sjel er "forbaska" arbeid.

Har også arbeidshelg under åpningen, makan !

Men der skal jeg be på mine knær til arb.giver om å jobbe helga før istedet. Jeg tror de fleste arbeidsgivere forstår dette problemet har jeg erfart :) Går da ikke an å arbeide 1. juni !! :angry2:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det klart, det blir ikke noe møte de første 14 dager iallefall :blush:

Det eneste som muligens vil stå i veien og ødelegge min sjel er "forbaska" arbeid.

Har også arbeidshelg under åpningen, makan !

Men der skal jeg be på mine knær til arb.giver om å jobbe helga før istedet. Jeg tror de fleste arbeidsgivere forstår dette problemet har jeg erfart :lol: Går da ikke an å arbeide 1. juni !! :angry2:

1 juni hva skjer da

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RBK-viking på Lerkendal..

Det også ! Det var som sv..rte. Jaja, kampen er på ettermiddagen, så den er forsåvidt grei. Det holder med noen timer på morran oppi elva så den verste absistensen er ridd av. Tenker den første storlaksen blir tatt på morgenen for min del (kvalmende selvsikker). Og man kan jo ikke fiske lenger den dagen likevel

:)

Må jo på kamp, ellers blir kona sur, og det er ikkje bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det også ! Det var som sv..rte. Jaja, kampen er på ettermiddagen, så den er forsåvidt grei. Det holder med noen timer på morran oppi elva så den verste absistensen er ridd av. Tenker den første storlaksen blir tatt på morgenen for min del (kvalmende selvsikker). Og man kan jo ikke fiske lenger den dagen likevel

:)

Må jo på kamp, ellers blir kona sur, og det er ikkje bra !

.....................og 8juni skal brann få en dask på Lerkendal :)

.......Nei, jeg er enig i de som vil endre fotballsesongen og innføre sommerpause...det blir for mange vanskelige valg av dette.........

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.