Gå til innhold
Fiskersiden

Fyresvatn


Optimc
 Share

Recommended Posts

Denne tråden startet med noen tips etter trolling i Fyresvatn.

Det jeg vet om trolling er ikke så mye, men jeg har registrert at populære trollingvann ofte har en bestand av krøkle. En liten fisk som stortørreten har på menyen. Nærmeste nabovann som har krøklebestand er

Nordsjø. Her er det et trollingmiljø med årlige treff. Fisket foregår ved hjelp av ekkolodd. dyprigg og planerboard.

Med ekkoloddet letes krøklestimene opp og der finnes også storørreten.

Denne krøkla finnes så vidt jeg vet ikke i Fyresvatn.

For å finne ut om Fyresvatn er egnet til trolling så må det nok testfisking til.

Flere båter med x antall stenger og dyprigg hvor man kjører på kryss og tvers.

Storørreten som det jaktes på kan være ganske sky, så man må nok testfiske under forskjellige værforhold og årstider for å danne seg et bilde av om dette har noe for seg.

Mvh

Egil

Skulle vært interessant å høre fra noen garvede trollingfolk om hva de mener..............

Som jeg skrev tidligere så ville jeg bare kommet meg ut på vannet nå.

Ville droppet dypriggen da storørreten ofte går høyt i vannet på denne tiden. Kjør heller med et par side paravaner. Og med farger som synes godt. Det er dette jeg har hatt mest hell med. Har fått alle mine store på vinteren (januar-april). Kjører gjerne veldig sakte (1,5 knop) så da er det viktig og ha wobblere som går fint på lav hastighet. Er ikke så fornøyd med rappala på lav hastighet (selv om jeg har fått min største på det), men bruker gjerne tomic, bomber, silver horde + en egenimportert godsak som har fungert VELDIG bra :unsure::lol::lol:

Jeg bruker sjelden dypriggen før godt utpå våren, da gjerne med sild/brisling og minidodgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere så ville jeg bare kommet meg ut på vannet nå.

Ville droppet dypriggen da storørreten ofte går høyt i vannet på denne tiden. Kjør heller med et par side paravaner. Og med farger som synes godt. Det er dette jeg har hatt mest hell med. Har fått alle mine store på vinteren (januar-april). Kjører gjerne veldig sakte (1,5 knop) så da er det viktig og ha wobblere som går fint på lav hastighet. Er ikke så fornøyd med rappala på lav hastighet (selv om jeg har fått min største på det), men bruker gjerne tomic, bomber, silver horde + en egenimportert godsak som har fungert VELDIG bra :unsure::lol::lol:

Jeg bruker sjelden dypriggen før godt utpå våren, da gjerne med sild/brisling og minidodgere.

Enig med du!!

Men det er så forbanna KALDT!!

Har planer om å prøve en tur imorgen så vi får se hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du!!

Men det er så forbanna KALDT!!

Har planer om å prøve en tur imorgen så vi får se hva resultatet blir.

He he du glemmer fort kulda når storørreten sitter på kroken det kan jeg garantere.. Min største ørret fikk jeg i begynnelsen av februar for noe år siden.. Da var det drøyt ti minus. Måtte hugge is i over en time for og få båten ut på åpent vann... Dorget så en time ca så satt det en KONGE ørret på kroken. Det er vel den fineste ørreten jeg har fått/sett. Den var 80 cm lang og veide 8,5 kg. Var ikke mye kaldt i båten lenger da, det kan jeg love deg.

Lykke til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye og ta tak i når det gjelder holdninger hos en del grunneier, men tross alt er Fyresvatn et meget spennende vann og ikke minst alle de mulighetene som finns i heiene rundt så: Velkommen til Fyresdal!!!!

For all del - Fyresdal har ufattelig mye å tilby, og det er nok ennå vann som ikke har fått vist sitt potensiale. Jeg har forsøkt å reise frem og tilbake, og teste mange forskjellige vann, men så langt har jeg bare fått skikkelig treff i noen. Til våren og sommeren skal jeg teste ut tre-fire "nye" vann, som vi må gå endel kilometer innover fjellet/heia for å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - Fyresdal har ufattelig mye å tilby, og det er nok ennå vann som ikke har fått vist sitt potensiale. Jeg har forsøkt å reise frem og tilbake, og teste mange forskjellige vann, men så langt har jeg bare fått skikkelig treff i noen. Til våren og sommeren skal jeg teste ut tre-fire "nye" vann, som vi må gå endel kilometer innover fjellet/heia for å komme til.

Skal ikke vi ta en tur da Lasse. Vet jo om et par "godvann" i nærheten jeg.. fin ørret og kanadisk bekkerøye (store) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.