Gå til innhold
Fiskersiden

Fyresvatn


Optimc
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Har regisrert at det er blitt kjørt med trollingutsyr i Fyresvatn i sommer, men har ikke hørt noe om resultatet.

Er det noen som har opplysninger om dette?

Fyresvatn må være et spennende vann å utforske da det til nå ikke har vært noe utsrakt trollingfiske her, men vet det er tatt fisk over 10 kilo ved yrkesfiske.

Har mitt virke i sydenden av Fyresvatn og har kjørt noe med dyprigg i søndre delen uten noe særlig resultat, men har planer om å forsøke litt mer "profft" etterhvert.

Tar gjerne imot tips og råd.

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket der selv,men jeg har en kompis som har hytte der.Han fortelte om en stang fanget ørret på 8kg tatt i våres på et markdrag.Virker som et spennende vann utifra hans historier.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte der, men foreløbig ikke benyttet trollingutstyr. Klarer meg godt med fluefiske i heitraktene i nærheten, men det blir trollingbåt til våren....om den blir forsøkt i Fyresvatn? Ja, hvorfor ikke, men må lære meg gamet først, og det tar vel litt tid vil jeg tro. Vanlig dorging med sluk etter robåt gir ikke rare fangstene, iallefall har ikke jeg fått særlig annet en smått de siste årene, (kanskje mye fisk går i rusene), men fluefiske innover i heiene, det er noe helt annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Vet det blir tatt en del fin fisk opptil et par tre kilo på vanlig overflatefiske hvert år og at det blir tatt mye fin fisk ved "tyvfiske" med garn i elva om høsten.

Det vet vel kanskje Lasse mer om enn meg da han har sitt område i nordenden?

Til deg Pipo vil jeg si meg enig i at det finnes mange spennende vann på heia som kan gi mange fine fiskeopplevelser! Kanskje et av de fineste områdene i sørøstnorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det pågår et "utbredt" tjuvfiske i Dalelva (elva i nordenden), har jeg smertelig fått erfare, ja. Bygdas store folkefest er når ørreten går på elva, for da kan de få mat for vinteren. Visst er det noen som bruker stang etter oppgangsørreten, men desverre er redskaper som lystergafler og garn det mest hyppigste. Jeg tror jeg kan navngi sikkert tjue lokale personer, og en gang traff jeg tilogmed på en som hadde reist helt fra Drammen for å lystre i elva! :angry2: Lensmannen er helt ubrukelig, og hvis man anmelder folk for tjuvfiske til lensmannen, vet hele bygda det neste dag. Når jeg kom til Fyresdal for drøyt ti år sida, var elva meget produktiv, og hver høst stikker jeg og pappa til en plass der vi kan se ørreten hoppe. Og ikke få ganger har jeg møtt folk med lystergafler der også. Det verste er at de hersens bygdetullingene i Fyresdal ikke gjør en jævla dritt for å gjemme redskapen sin! For dem skulle det være den mest naturlige ting! I utløpet av elva er det også svært populært å sette garnlenker - spesielt med fullt navn.

Som sagt var elva meget fiskerik de første årene jeg bodde i Fyresdal, men etterhvert var det omtrent ikke fisk på elva - som et resultat av garn- og lysterfisket. Selv om elva går flomstor i september (optimal oppgangsforhold og tid for ørreten her), ser man ikke lenger fisk som hopper i fossene, eller som piler innunder torvkantene når man går langs elva, eller som stiller seg i skyggen av store steiner midt i elva når det er lite vann, eller som gjemmer seg under broer.

Jeg har mye mer å si om denne saken...

Lasse Bøe, eks-fyresdøl som er glad for at han har flytta til et sted der folk har kommet seg langt forbi steinalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Har regisrert at det er blitt kjørt med trollingutsyr i Fyresvatn i sommer, men har ikke hørt noe om resultatet.

Er det noen som har opplysninger om dette?

Fyresvatn må være et spennende vann å utforske da det til nå ikke har vært noe utsrakt trollingfiske her, men vet det er tatt fisk over 10 kilo ved yrkesfiske.

Har mitt virke i sydenden av Fyresvatn og har kjørt noe med dyprigg i søndre delen uten noe særlig resultat, men har planer om å forsøke litt mer "profft" etterhvert.

Tar gjerne imot tips og råd.

Øivind

Kom deg ut rett etter at isen har gått. Dropp dypriggen. Kjør heller med et par paravaner. Knalle farger som firetiger etc fungerer bra på den kalde årstiden.

Kan bli kaldt, men kan være vært og fryse litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har hatt meget dårlig erfaring med en del Fyresdøler Lasse. Det er ikke så mye en kan få gjort med slikt "tyvfiske" så lenge grunneierne ikke tar sitt ansvar med det. Som Roger`n sier så er det å filme det nok det eneste som muligens kan begrense det.

Når det gjelder fiskeregler i Fyresvatn så er det som følger:

Fyresvatn er delt inn i tre fiskesoner(Fyresdal kommune i 5 soner): Sone 1: Sør for Våmur/Gjevsto, Sone 2: Østsiden nord for Våmur og øvre del fra Sandnes over til Vik, Sone 5: Vestsiden fra Gjevsto til Vik.

Fiskekort har en grunnpris: uke:50.-+20.-pr.sone dvs Fiske i hele vannet i en uke vil koste 110.- År: 150.-+50.-pr.sone dvs fiske i hele vannet i et år vil koste 300.-

Kjøp av fiskekort gjev rett til fiske med stong og handsnøre. Det er ikke lov å bruke levende agn

Born under 16 år kan etter lov om innlandsfiske fiske fritt med stong og handsnøre frem til 20.august? Hva andre kan gjøre og eventuelt fra når står det ingenting om!

Har ganske god kjennskap til grunneierne i sone 1 og der er det ikke satt noen begrensninger overhodet, men selvsagt så er ikke gytefisk det samme som matfisk(uten at grunneierne bryr seg et døyt om det).

Fiskekort kan dere forøvrig få kjøpt hos meg.

Det er meget lenge mellom hver gang som det ligger is på Fyresvatn, derfor er dette et vann som absolutt er et alternativ til å dyppe utstyret i når andre vann er islagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det pågår et "utbredt" tjuvfiske i Dalelva (elva i nordenden), har jeg smertelig fått erfare, ja. Bygdas store folkefest er når ørreten går på elva, for da kan de få mat for vinteren. Visst er det noen som bruker stang etter oppgangsørreten, men desverre er redskaper som lystergafler og garn det mest hyppigste. Jeg tror jeg kan navngi sikkert tjue lokale personer, og en gang traff jeg tilogmed på en som hadde reist helt fra Drammen for å lystre i elva! :) Lensmannen er helt ubrukelig, og hvis man anmelder folk for tjuvfiske til lensmannen, vet hele bygda det neste dag. Når jeg kom til Fyresdal for drøyt ti år sida, var elva meget produktiv, og hver høst stikker jeg og pappa til en plass der vi kan se ørreten hoppe. Og ikke få ganger har jeg møtt folk med lystergafler der også. Det verste er at de hersens bygdetullingene i Fyresdal ikke gjør en jævla dritt for å gjemme redskapen sin! For dem skulle det være den mest naturlige ting! I utløpet av elva er det også svært populært å sette garnlenker - spesielt med fullt navn.

Som sagt var elva meget fiskerik de første årene jeg bodde i Fyresdal, men etterhvert var det omtrent ikke fisk på elva - som et resultat av garn- og lysterfisket. Selv om elva går flomstor i september (optimal oppgangsforhold og tid for ørreten her), ser man ikke lenger fisk som hopper i fossene, eller som piler innunder torvkantene når man går langs elva, eller som stiller seg i skyggen av store steiner midt i elva når det er lite vann, eller som gjemmer seg under broer.

Jeg har mye mer å si om denne saken...

Lasse Bøe, eks-fyresdøl som er glad for at han har flytta til et sted der folk har kommet seg langt forbi steinalderen.

Vil dette seie at lystringa starta for ca ti år sidan og dermed ikkje er ein "eldgamal" tradisjon?

Om lensmannen er "korrupt" kan det kanskje hjelpe å informere embedsmenn høgare opp (fylket). Diverre er kjennskap og vennskap eit stor problem i mindre bygder, men det betyr ikkje at dei skal gjere som dei vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette seie at lystringa starta for ca ti år sidan og dermed ikkje er ein "eldgamal" tradisjon?

Om lensmannen er "korrupt" kan det kanskje hjelpe å informere embedsmenn høgare opp (fylket). Diverre er kjennskap og vennskap eit stor problem i mindre bygder, men det betyr ikkje at dei skal gjere som dei vil!

Det er nok en eldgammel tradisjon og er faktisk blitt mindre med årene, men det drives fortsatt et utbredt tyvfiske, spesielt med grovmasket garn i nedre del av elva og i utløpet.

Det er det samme problemet lenger ned i vassdraget i elva som renner mellom Fyresvatn og Drang.

Det største problemet som jeg ser det er at grunneierne ikke bryr seg særlig om det.

Du er vel inne på noe vesentlig når du nevner kjennskap og vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en eldgammel tradisjon og er faktisk blitt mindre med årene, men det drives fortsatt et utbredt tyvfiske, spesielt med grovmasket garn i nedre del av elva og i utløpet.

Det er det samme problemet lenger ned i vassdraget i elva som renner mellom Fyresvatn og Drang.

Det største problemet som jeg ser det er at grunneierne ikke bryr seg særlig om det.

Du er vel inne på noe vesentlig når du nevner kjennskap og vennskap.

Kan vel bare reise en gjeng dit som ikke har noen venner der da og få opp og brenne det som er av garn der vel :D

Kan godt bli med på det jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grayhair

Daleelva i Fyresdal er fra naturens side ei fin elv med mange fine plasser som egner seg for fluefiske og sportsfiske generellt.

Det har Lasse og jeg oppdaget for lenge siden.

Om høsten går det opp ørret fra Fyresvatn og med disse følger det vi kaller rognetere.

Rognetere er ørret opp til 8 hekto.

Fisket etter disse har vært morsomt og spennende og har vært et fint avslutningsfiske på sesongen.

Men dette gidder vi ikke lenger.

Det har liksom ingen hensikt lenger å stå å kaste når man vet at all oppgang er stengt av garn i elvemunningen.

Om det er lov å sette garn i munningen vet jeg faktisk ikke.

Det kan være rettigheter fra gammelt av som grunneierne benytter seg av.

Uansett så har dette og lystring pågått i årevis og det har fått konsekvenser for oppgangen av gytefisk.

Vi har også registrert et økende antall tilfeller av folk som lystrer.

Noen ganger om høsten ved optimale forhold så ser elva ut som en lyslenke ved juletider.

Dette har vi registrert etter utallige turer til elva for å se på forholdene.

Og, det er forskjell på oppgangen fra år etter år.

Det tror vi, i tillegg til naturlige svingninger, har sin årsak i at det enkelte år er spesielt gode forhold for lystring.

Ved en spesiell vannstand når oppgangen er optimal så kommer meldingene om storfisk tatt på lyster. Dette er en helt vanlig og åpenlys geskjeft i Fyresdal om høsten.

Og de som driver med dette har stor kunnskap om vannstand og datoer slik at mulighetene for bomturer på elva blir minimale.

Skremmende effektivitet. Denne lystringen, samt garnfisket i munningen ødelegger reproduksjonsmulighetene for ørreten i Fyresvatn.

En annen elv som det også har blitt lystret mye i er elva som renner ut ved Fardal på vestsida av Fyresdal. Jeg vet ikke navnet på denne, men det jeg vet er at etter å ha forespurt meg om fiskemulighetene her så har jeg fått opplyst at ”elva er ødelagt, det er ingen oppgang av fisk om høsten slik det var før”.

I tillegg til dette er det plassert en storruse for sik 150? meter fra munningen.

Denne rusa er lovlig plassert med tanke på avstanden til munningen.

Og siden man har slike avstandsrestriksjoner så kan man anta at det er fordi man ikke skal fange opp oppgangsfisk.

Denne rusa har et ledegarn som går ut fra land og ender i en oppsamlingspose.

Hvis det nå er slik at man antar at storørreten som skal opp i elva følger land så skal det ikke mye fantasi til for å tenke seg hvor den kan havne.

Dette er ingen påstand, kun en tanke.

Til slutt vil jeg si dette: Dessverre så er det slik at uansett hva vi mener om dette så er det til syvende og sist lovverket, gammel hevd og moral som kan rydde opp her.

Lovverket er der, gammel hevd er der og da står vi igjen med moralen.

For moralens del så er løsningen at folk i Fyresdal tar hensyn til den reproduserende ørreten om høsten ved å slutte garnfisket i munningen 15. August samtidig som man legger lysteren på hylla for godt.

M.v.h

Egil Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen regulering på garnfiske der i gården, man kan sette garn hvor man vil. Det er rett og slett ingen som bryr seg om fiske i det hele tatt der oppe. Det eneste positive som er skjedd de siste 10-12 årene er kalkingen i vannene på heia. Det har gitt resultater. Når det gjelder Fyresvatn er det ingen som bryr seg, men det burde de gjøre for her er det jo store muligheter for ekstra inntekter på fisketurisme, og er det noe disse bygdene trenger så er det vel inntekter fra turistnærinen. En ting er iallefall sikkert, finere steder enn denne dalen og omliggende trakter skal man lete lenge etter sør for sinsenkrysset, sånn naturmessig sett.

Har sendt et lite tips til VestTelemark blad............

Endret av Pipo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser muligheten for at denne saken kan havne i avisa, og da vil jeg si følgende: Siden dette med fisket i Fyresdal opprører meg veldig, så tar jeg også i bruk det jeg hører på bygda. Og det jeg hører, er historier om lensmannen. Dette skal man selvfølgelig ikke gå videre med, slik jeg har gjort. Man blir lett engasjert i saker man brenner for. Det andre jeg har sagt i denne saken, står jeg fullt og fast ved.

Lasse Bøe

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at historiar om lensmannen skal vidare! Av alle som skal følge lover og reglar, er han/ho den som skal følge det mest. Det forutset sjølvsagt at noko ulovleg har foregått.

Kalde føtter nå Lasse? Kan vel sikkert sies mye om lensmann, men akkurat når det gjelder tema om "tyvfiske" så tror jeg faktisk han er ganske uvutende om hva som foregår og også om lover og regler på området.

Har hatt diskusjoner med noen grunneier om hvilke plikter dem har i forhold til forvaltning av sine fiskeområder, men det var ikke mye positive tilbakemeldinger fra den kanten.

Se for øvrig http://www.vtb.no/vis.php?id=823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grayhair

Denne tråden startet med noen tips etter trolling i Fyresvatn.

Det jeg vet om trolling er ikke så mye, men jeg har registrert at populære trollingvann ofte har en bestand av krøkle. En liten fisk som stortørreten har på menyen. Nærmeste nabovann som har krøklebestand er

Nordsjø. Her er det et trollingmiljø med årlige treff. Fisket foregår ved hjelp av ekkolodd. dyprigg og planerboard.

Med ekkoloddet letes krøklestimene opp og der finnes også storørreten.

Denne krøkla finnes så vidt jeg vet ikke i Fyresvatn.

For å finne ut om Fyresvatn er egnet til trolling så må det nok testfisking til.

Flere båter med x antall stenger og dyprigg hvor man kjører på kryss og tvers.

Storørreten som det jaktes på kan være ganske sky, så man må nok testfiske under forskjellige værforhold og årstider for å danne seg et bilde av om dette har noe for seg.

Mvh

Egil

Skulle vært interessant å høre fra noen garvede trollingfolk om hva de mener..............

Endret av Grayhair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et typisk eksempel på holdningen til en del grunneiere i Fyresdal!

http://www.vtb.no/vis.php?id=2557

Dekkes med et ord: Tragisk!!!!

Denne tråden startet med noen tips etter trolling i Fyresvatn.

Det jeg vet om trolling er ikke så mye, men jeg har registrert at populære trollingvann ofte har en bestand av krøkle. En liten fisk som stortørreten har på menyen. Nærmeste nabovann som har krøklebestand er

Nordsjø. Her er det et trollingmiljø med årlige treff. Fisket foregår ved hjelp av ekkolodd. dyprigg og planerboard.

Med ekkoloddet letes krøklestimene opp og der finnes også storørreten.

Denne krøkla finnes så vidt jeg vet ikke i Fyresvatn.

For å finne ut om Fyresvatn er egnet til trolling så må det nok testfisking til.

Flere båter med x antall stenger og dyprigg hvor man kjører på kryss og tvers.

Storørreten som det jaktes på kan være ganske sky, så man må nok testfiske under forskjellige værforhold og årstider for å danne seg et bilde av om dette har noe for seg.

Mvh

Egil

Skulle vært interessant å høre fra noen garvede trollingfolk om hva de mener..............

I Fyresvatn er det ikke krøkle, men derimot store mengder av både røye og sik. Det at det ikke er blitt tatt mye stor fisk i Fyresvatn skyldes mer at det ikke har blitt fisket målrettet etter storfisk.

Det blir tatt ekelte store, men det er mer tilfeldig.

At det er stor fisk i vannet vises ved de som blir tatt i elva på gytevandring om høsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, fantastisk haldning! Kva skal me eigentleg med fagfolk?

Denne var fin:

– Dessutan er det mykje mindre forureining no enn tidlegare, så det er ikkje behov for å pøse på med tonnevis av kalk i vatna. Det er bortkasta pengar, på den måten at med så mykje småfisk er det ikkje ein kvit mann som gidd å fiske, held han fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.