Gå til innhold
Fiskersiden

Fikk 4000 kongekrabber i garnet


Daggers
 Share

Recommended Posts

En lenke vil si 20 fiskegarn som henger sammen, hver med en størrelse på 22 x 20 meter.

Kongekrabben hører ikke naturlig hjemme i norske farvann, og er svartelistet på grunn av skaden den kan påføre våre økosystemer.

- Dette er en katastrofe, sier fiskeren.

Fisker Kristiansen kunne ikke gjøre annet enn å dumpe den gigantiske krabbefangsten sammen med de opprevne fiskegarnene.

8800 kvadratmeter garn, og dumpar heile stasen med krabbar i og alt.

Han gjer i alle fall sitt for å begrense "katastofen". Forresten, kven er det katastrofe for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor ein dumpar dette, men det er nærliggande å tru at det havna i sjøen.

Elles er det sikkert slik at han ikkje har kvote på desse, og dermed får han vel ikkje omsette krabben. Alle onklane og tantene hans fekk sikkert fylt frysen (om ikkje dette er eit av "udyra" som ikkje egnar seg til mat i nord).

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor ein dumpar dette, men det er nærliggande å tru at det havna i sjøen.

Elles er det sikkert slik at han ikkje har kvote på desse, og dermed får han vel ikkje omsette krabben. Alle onklane og tantene hans fekk sikkert fylt frysen (om ikkje dette er eit av "udyra" som ikkje egnar seg til mat i nord).

:D

Det er pottitt-Norge ;) Kvote på skadedyr...

Hadde vi hatt kullkraftverk hadde de sikkert blitt freda som kulturskatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor ein dumpar dette, men det er nærliggande å tru at det havna i sjøen.

Elles er det sikkert slik at han ikkje har kvote på desse, og dermed får han vel ikkje omsette krabben. Alle onklane og tantene hans fekk sikkert fylt frysen (om ikkje dette er eit av "udyra" som ikkje egnar seg til mat i nord).

:)

"På seg sjøl kjenner en andre" er det et orttak som heter.........

tror ikke fiskeren er så dum at han dumper dette på sjøen, snakk om forutinntatte holdninger!;)

Det er "ris til egen ræv" å sette spøkelsesgarn, så jeg er sikker på at dette blir destruert på skikkelig måte.

Ellers så er det nok riktig at han ikke har kvote på disse, og får ikke levert så mye som ei krabbeklo til mottaket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På seg sjøl kjenner en andre" er det et orttak som heter.........

tror ikke fiskeren er så dum at han dumper dette på sjøen, snakk om forutinntatte holdninger!B)

Det er "ris til egen ræv" å sette spøkelsesgarn, så jeg er sikker på at dette blir destruert på skikkelig måte.

Ellers så er det nok riktig at han ikke har kvote på disse, og får ikke levert så mye som ei krabbeklo til mottaket :unsure:

Hehe, eg sa ikkje at han hadde gjort det, men at det var nærliggande å tru det. Ut frå ordlyden "dumpa" høyres det ut som "over ripa" eller "ned i eit hol". "Levert til avfallsmottak" eller "destruert" høyres meir betryggande ut. Ja, det er flisespikkeri, eg var nok litt hissig i stad.

Helsing Wacko :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor ein dumpar dette, men det er nærliggande å tru at det havna i sjøen.

Elles er det sikkert slik at han ikkje har kvote på desse, og dermed får han vel ikkje omsette krabben. Alle onklane og tantene hans fekk sikkert fylt frysen (om ikkje dette er eit av "udyra" som ikkje egnar seg til mat i nord).

:hailfs:

Er nok ikke noe kvote på dette da det er en art som er svartelistet?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe kvote på dette da det er en art som er svartelistet?????

Her er det kvotar med minstemål og greier. Ikkje mange har slik kvote, og då er det lite som blir fiska opp.

<Min påstand:> Norge tør ikkje fiske meir av frykt for russarane. Dei tenar på høge prisar, og dersom me oversvømmer markedet med kongekrabbe, synk prisane. Kva elles skulle vera grunnen? Prisen er høg og mykje tyder på at den raserer havområda våre. </Min påstand>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om krabba raserer og legge havbunnen øde som en motorvei - det er ingen grunn til bekymring hevder norske myndigheter som følger godt med og hevder at de har full kontroll! :o:)

Danske forskere tror derimot at det kommer til å gå ca. 10 år før krabba når Danmark - så får vi se hvem som får rett, vi kan i hverfall lite få gjort med det.

Krabba spiser alt den kommer over og jeg personlig tror ikke de norske myndighene er fullstendig klar over hvilken katastrofe som er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakars lille kabba, ikke vær sint på den da, den har føleser på lik linje med havål å andre skapninger i sjøen, sikkert bare gått seg vill på veg til krabbeland for å gjøre seg fet.

Vi burde hjelpe de i riktig retning så de kan finne veien hjem igjen, sikkert noen som savner de der, tantekrabbe, osv. :lol:

Nei da, sikkert kr å tjene på disse, komersiell fangst burde bidra til å minimere skaden.

Kongekrabbe er jo skikkelig godt da.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Lese en gang til kanskje? Er jo de strikkepinnebeina du får der... (Stikkordet er fyldige bein....)

Handla mye der skjønner jeg...

Nå trodde jeg poenget til Remy var at hvis prisen pr. kilo hadde vært lavere ville fler kjøpt krabber. Mitt poeng er at når prisen er 200,- for så og si reint kjøtt (lite vekt på skallet) så er det billig lørdagssnadder i forhold til endel annet. Jeg tar meg ofte råd til det ihvertfall - siden kjøttet er særdeles velsmakende og prisen akseptabelt. En krabbe drept, kokt og spist er en mindre levende krabbe - dessuten er vel Kirkeveiens Fisk&Vilt nedlagt for endel år siden.. :blink: (Så stort sett var innlegget en lite fleip).

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.