Gå til innhold
Fiskersiden

Intern fotokonk?


Potemkin
 Share

Recommended Posts

Bare et forslag som kan suttes på :)

Hva med å arrangere en intern fotokonkurranse som har utgangspunkt i et valgt tema?

Mange flinke fotografer her med mye/noe kunnskap, men det er sikkert noen som treffer blink med et mobilkamera ol når man snubler borti ting som er spesiellt.

La oss si at Januar har et tema. Dette kan være feks: Lys, glede, snø/is, kaldt/kulde, fiske eller hva som helst som kan relateres til denne årstiden. Hvor mye man kan etterbehandle bildene, kan være regulert slik at komposisjon eller hendelse er viktigere enn kunnskap i photoshop. Men det er jo greit å ha mulighet for litt beskjæring. Juryen er de som vil og skal komme med synspukter. Det samme gjelder fotograf. At det blir nevnt noen ord om sitt eget bilde og hva som er ideen bak motivet.

Synspunkter om noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en ide at innmelding av bilder var anonym ?

Slik at en sendte bildene til f.eks KIS, så la han dem ut i andre innlegg i tråden (etter første innlegg hvor reglene er - og avstemmingen etter tidsfristen er ute bli lagt inn)

Så blir det altså avstemming kun på bilde, og ikke f.eks personen som har tatt det osv

Bør nevne at denne ideen er hentet fra ett fotoforum jeg bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken spores altfor lett... Siden man gjerne legger ut bildene i sitt navn på f.eks Flickr e.l ?

FS : har da nok lagringsplass til å legge ut 10-12 bilder på 300kb til en konk ?

PS: det bør være maks størrelse på bildene, f.eks 1024 eller 800 i bredden og 300kb er jo en vanlig størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken spores altfor lett... Siden man gjerne legger ut bildene i sitt navn på f.eks Flickr e.l ?

FS : har da nok lagringsplass til å legge ut 10-12 bilder på 300kb til en konk ?

PS: det bør være maks størrelse på bildene, f.eks 1024 eller 800 i bredden og 300kb er jo en vanlig størrelse

Bare chilln litt du, vi er klar over problemstillingen. Cluet var at jeg skal slippe å bruke timesvis på å klargjøre bilder.

Det blir en maksstøørelse ja, evt at alle velger samme str fra en leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan da ikke være verre enn å kreve at bilder som skal delta i konkurransen må være maks 800 piksler i bredden?

Er det noen som ikke vet hvordan de skal gjøre det (man vet jo aldri) kan vi jo være noen "frivillige" de kan sende bilde til som kan hjelpe dem med akkurat det så du slipper den jobben. Jeg kan godt være en slik "frivillig" - er jo gjort på sekunder likevel :)

Også bør det være maks-antall på bilder man kan sende inn.

Og håper bildekategorien blir litt mer spennende enn bare vanlige "postkort-bilder".

Forslag kan f.eks være: Et humorisk bilde med tittelen juletorsken

Kanskje litt mere kreativt enn dette ^_^ ?

17122007192632GaC2kaxA8uQB.jpg?20

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om alle sender bilde med f.eks 800 bredde - så slipper du å klargjøre dem ?

PS : prøver jo ikke å gi deg mest mulig arbeid - men om poenget er at det skal være anonymt, så bør det være anonymt, ellers så får en jo bare ha det "uanonymt" B)

de som skal melde på bilder kan vel laste de opp på f.eks fiskevatn.no og sende linken til Karl Inge eller andre som påtar seg den jobben, så vil det jo bli anonymt.

Bildene betegnes kun med fortløpende nummer, også lager KArl Inge en avstemming etter fristen er ute.

Dette kan vel funke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser dette ut til å bli saker gitt. :)

Noen som har forenklede regler som kan anvendes? Eller komme med forslag? Men vi kan jo prøve å lage våre egne. :)

Antar at ca 10 regler skulle være nok.

Mitt første forslag til regel er: Du må selv ha tatt bildet. Noen flere?

Maks antall bilder man kan sende inn bør være 1 -ett- ?

Helt enig. Fotografen selv burde vite hvem bilde han/hun har størst mulighet for å vinne gehør med.

Konken er i bleiestadiet ennå, så antall bilder er uvisst. Man kan ha påmelding slik at man vet hvor mange bilder som er ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelforslag: Bildet må være tatt i et bestemt tidsrom, f.eks i løpet av romjulen 2007, eller januar 2008, eller 2007, ...

Dette vil si at gamle bilder ikke kan brukes.

Tema kan avgjøres ved at folk som melder seg på konken i forkant kan sende inn ønske om tema. Topp 3 temaer kan vises og oppdateres. Dermed kan de som er interessert være med å påvirke konkurransens tema. Temaer skulle heller ikke gjentas mer enn 2-3 ganger. Heller ikke etterhverandre.

Melder man seg på og ikke sender inn bilde, får man karantene ved neste tema og kan ikke delta.

Synes det er greit at man setter ganske harde krav.

Her er det bare å fylle på. Noen regler kan selvsagt diskuteres.

Men det er jo en fordel at dette ligger til grunn før det starter.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulleregler, tenk deg det styret de som administrerer dette får med masse dårlige bilder folk kommer til å sende inn for ikke å bli eksludert til neste runde.

Ser ikke noe galt i å sende inn eldre bilder så lenge du har tatt det selv. Ser for meg masse diskusjon om EXIF data og bla, bla.

Enkle og greie regler må det her være.

1. Mods setter opp tema og tidsrom

2. De som har / tar noe de vil sende inn sender det inn. (max 1 bilde som kan byttes ut underveis)

3. Avstemming etter fristen er gått ut.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg ikke over regler og hvordan dette skal håndteres.

Jeg trodde folk var interessert i å bidra med forslag.

Skrik nå eller ti for alltid.

For at ikke 5000 medlemmer skal dumpe hvert sitt bilde uanmeldt, synes jeg at en påmelding til konken i det minste hadde vært lurt. Dette for at de som skal styre med dette har en bedre oversikt over hva som venter.

Men dette er kun et forslag.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg heller ikke om reglene, men jeg velger å skrike allikevel.

1. for at vi skal unngå at 5000 medlemmer skal dumpe inn bilder uanmeldt så har vi påmelding.

2. 3000 melder seg på i tilfellet de får et fint bilde de kan sende inn.

3. 25 stk sender inn bilder

4. 2975 er eksludert fra runde 2

5. Jeg ser ikke hvor vi vel med dette.

Jeg prøver, men kan ikke klare å se dette med påmelding og eksludering.

Så jeg syns ikke det er lurt og mener det ikke må være slike regler.

Men dette er kun et forslag

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.