Gå til innhold
Fiskersiden

Din beste fisk ever


avkroken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Når det gjelder fisken på 2,3 så jeg bildet i redaksjonen før det gikk i trykken. Tror de fleste var temmelig enige om at den fisken aldri kan ha veid 2,3 kilo......

Japp, det er mange tulle "to-kilos" abborer som har vært på trykk i fiskebladene de siste årene der bildet av fisken ofte viser en abbor som sannsynligvis ikke kan ha veid mer enn halvparten!

Særlig i Jakt og fiske har jeg sett flere abborer som har vært meldt inn som 2kg(ikke 2000g eller 1990g eller 2005g), men altså "2kg"! Det virker litt for dumt at abborer i den størrelsen alltid veier "2kg"!?? Virker useriøst med en gang.

Abborer på 2300g-2400g+ som er godt dokumentert kan vi vel telle på en hånd i dette landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden abbor diskusjonen alltid tar av i forumet kommer jeg bare med et muligens enkelt spørsmål til meitere fra Østlandet som har mer peiling enn en tuling fra Vestlandet som har fiska masse Abbor i tusenbrødrevann.

Jeg har tatt på 500 gram på flue/dupp.

Har noen peiling på hva lengden kan ha vert???????

Det er mange år siden og grunnen til at den beit var jo selvsagt at den tok flua før auren(sorry meitere, men jeg fisker etter det meste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si. Kommer veldig mye an på kondisen da. Jeg har fått en abbor på 49 cm som bare veide 1420, mens Henning i klubben fikk ei kubbe på snaue 42 som var på 1760. Men en abbor på rundt halvkiloen er gjerne rundt drøyt 30-35 cm lang. Ekstremkondisjonen kommer gjerne når fisken blir større. Da vokser de ikke så mye i lengden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dere etterlyser bilde av min abbor på 2,4 kg. Jeg skal ha et bilde av den en eller annen plass, men jeg har flyttet en gang og i den forbindelse så var det mye som forsvant... Helt ærlig så driter jeg i om dere tror meg eller ikke, jeg vet selv at jeg fikk en så stor abbor og det er det viktigste for meg[ ;) ] Den ble absolutt ikke veid på en vekt som tilfredstiller kravene for å få godkjent denne vekten i noen rekordsammenheng. Den ble veid på en Salter-vekt med skalering fra 0-50 kg og den viste 2,4 kg. Med andre ord så er det ikke sikkert at den veide akkurat 2,4 kg, men det er den aller største abbor jeg noen gang har sett og jeg har sett mye stor abbor, det kan jeg garantere! Jeg er ikke så veldig interresert i å melde inn fangster av stor fisk. Den torsken på 30 kg jeg tok i 2003 var etter det jeg kan forstå den største som var tatt dette året på sportfiskeredskap. Og den kan dokumenteres så det holder[ :D ] Ålen på 2,4 kg var forøvrig også veid på samme Salter-vekt. Den veide nøyaktig 2 kg ferdig røyket og veid på vekten til Laks og Viltsentralen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min topp "tre":

1- Abbor 1540g. Fikk to stk med identisk vekt med to dagers mellomrom.

2- Karpe 4400g. Etter en del netter uten hell fikk jeg først en på 4230g, så denne en uke senerer. Det viste seg å være samme fisk...

3- Gjedde 9850 g(trolling)

4- Lake 2850 g (agna pilk,)

5- Karpe 3010g. tatt på flytebrød og matchstang.

6- Gjeddene på meite dette året. Har alltid dorget mest i ælva hjemme, men når vi begynte med meite, får vi nesten ikke fisk under fem. Før var snittet betydlig mindre, og en fem kilos var mer eller mindre sjelden..

Endret av langnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mine beste fisk (etter egen mening og gledesutbrudd):

1. Sørv på 1180 gram 2006 (+ 4 til på over kiloen på 10 dager).

2. Stam på 2650 gram 2004.

3. Karuss på 1420 gram 2004: etter 25 timers satsing og null fisk fordelt på 6 turer satt det endelig en karuss. En nydelig fisk mer enn 3 ganger så stor som gamlepersen.

4. Gjørs 4350 gram i Skinnerflo 2004.

5. Mort på 640 gram 2006. Gammel pers som endelig røk.

6. Flire på 755 gram i 1997 og norsk rekord - egentlig flaks, da jeg ikke hadde fått stor flire der tidligere.

7. Brasme 3110g 2005.

8. Mort 605g Rakkestadelva 1994.

9. Lake 2230g 2006.

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.