Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske


Bad2
 Share

Recommended Posts

Hallo alle røyefiskere. Jeg veit jo at veldig mange av dere er innom sidene her også selv om det er julehelg, og håper at noen av dere har tid til å hjelpe meg med noen tips. Først til hovedspørsmålene for dere som ikke orker å lese "brødteksten", og litt lenge ned finner dere litt "drøftinger" rundt spørsmålene.

1. Hvordan finner jeg røya?

2. Mark eller hvit maggot?

3. Hvilken krokstørrelse velger jeg?

1. Vedr. Hvordan finner jeg røya?

Det jeg veit er at det er lurt å lokalisere tidligere borehull. På klar is er det også mulig å se etter luftbobler inder isen for å lokalisere varp. Men hvis ingen har vært på isen før og det i tillegg kanskje er et lite snølag på isen .... ?!?!?!?! Hvilken dybde og bunnforhold bør jeg prøve å finne?

2/3 Vedr. Mark eller hvit maggot / Hvilken krokstørrelse velger jeg?

Jeg har tenkt hovedsaklig å fiske med blink. Relativt sett har jeg vel strengt talt utstyret i orden, men det er sjeldent og svært lenge siden jeg har fiska målretta etter røya. Den dypeste 15 cm x 20 cm x 50 cm av isfiskeboksen består av fortommer spent ut ved hjelp av strikk, og består av fortommer mellom 10 cm og 40 cm og har kroker som spenner i størrelse fra 12 til 2 tenker jeg.

Jeg har mark og maggot liggende, og er usikker på hva jeg i hovedsak bør velge mellom de. Maggoten punkterer jo svært lett med allerede på en alminnelig krok over 12 iallfall og som jo resulterer i snarlig død. Marken derimot tåler jo svært mye større kroker før den slutter å bevege på seg. Er det noen som også har erfaringer med å bruke mormyskha i stede for krok under blinken? Den har jo oftere mye mindre mothake slik at maggoten lettere lar seg feste uten punktering.

Har store forhåpninger om å bruke 1. juledag på isen sammen med et par av unga etter tips fra link tidligere i vinter ( nok en gang; takk for tipset link), så hvis dere har muligheten for å dri.e i familien de neste to døgna :D og konsentrere dere om disse spørsmåla fram til da, hadde det vært fint :D

Fortsatt lykke til med juleforberedelsene alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: relativt grunt, grus og sandbanker

2: selv har jeg best erfaring med maggot :D

3: minst mulig krok, med tynnest mulig gods

Prøv gjerne myska under blinken, eller alene :)

Foring er også effektivt for å få inn røya. Prøv feks å frys ned opphakkede/malte reker i en plastkopp el, og ha noe grus f.eks i bunn så det synker. Ta av plasten før du slipper i hullet ;) Dette er gjerne mest effektivt etter et par-tre dager, men kan lokke inn røya ila dagen også :D

Mange bruker kokt ris eller eggeskall som de drysser i hullet, dette for å se røya lettere når den (forhåpentligvis) kommer inn under hullet.

Skitt fiske B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du mulighet til å fore 3-4 dager i forveien,så gjør det!enkelte røyevann spesiellt de kystnære er det utrolig vanskelig å få røye ellers. slengere får man jo alltid,men hensikten må jo være å få røya til å ta turen innom din forplass i sine vandringer på næringsøk. har selv best erfaring fra 6-10 m dyp,men ingen regel uten unntak. hva som er mest effektivt vil også variere fra vann til vann.fiskes det grunt er det neppe noe som er mer effektivt enn en liten mormyshka....har aldri egentlig merket nevneverdig forkjell på rød og hvit maggot.selv bruker jeg hvit.morgenfisket er alltid alfa omega. skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok skuffe deg litt - de siste to turene jeg har hatt til vannet du tenker på, har det bare vært noen små spinkle blankrøyer å få. Så det kan virke som om de har dratt fra varpene.

På mine blinker så bruker jeg en owner strørrelse 6-8 med bredt gap. Husker ikke hva den heter. Bytter ut hele senedelen fra blinken og ned, med en splittring, 0.30mm sene og widegap kroken. Tar av reflekser på blinkene som har store røde felter, og pusser litt på de med grovt pussepapir. Det er ingen nødvendighet, oppdager fisken blinken så er sjansen for at den er interessert i agnet stor uansett. Da handler det heller mer om teknikken du bruker på blinken enn hvordan blinken ser ut.

Jeg fisker med en slags husketeknikk når jeg pilker etter røya, opp og ned med stikka 10-20cm i et jevnt tempo med "stopp" på toppen akkurat som en huske. Sena skal være stram hele tiden, for å ikke dra agnet for mye rundt.

Både magott og kunstig agn fungerer godt, prøv også fjærmygglarver (blodrøde) fra power bait \ gulp. Fungerte glimrende kombinert med magott på siste turen.

Send gjerne en pm, så kan jeg gi deg et par gode tips ang vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du ikke vet hvor gytegrunna er:

Du har forstått de viktigste grunnreglene:-)

Prøv å snakk med lokale, grunneier, fiskere etc.

På denne tida av året finner du oftest, røya på gytegrunna, du kan få fisk om du ikke er på rett plass, men

men den store fangsten vil du ikke få.

Ei røyegrunne er ikke det samme som grunt vann. På flere av vanna vi fisker er den såklte "grunna" på

mange og 20 meter!!!!

2. Hvit magott.

Gjerne i kombinasjon med rød magott.

Magott er suveren over marken til røyefiske, vi har dog erfart at den også ofte er suveren over marken også

til ørret fiske på isen.

3. Kjør på med "standart "magottkroker, de selger i butikken.

Fisker du etter STOR røye, ikke vær redd for store kroker (de små tar også godt på disse), men er det

normal røye(opp mot 1 kilo) er "standar" krokene mere en bra nok.

Med Vennlig Hilsen

Team fiskefeber.net

***Røyefiskerne***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også med stort hell brukt blinken nederst og kroker av diverse slag ovenfor (en til to av gangen).... men det kan være fordi jeg har foret og ikke har hatt det store behovet for å lokke?

Min største fangst noen sinne på isen kom på den måten - 25 røyer, hvorav 2 eller 3 var under 400/500 gram... Det var også en av de kaldeste dagen jeg har opplevd på isen, og opplevde at to av krokene røyk rett av under kjøring av fisk .... snakk om å treffe.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på denne tråden da jeg er på leting etter røya. Var ute å prøvde i dag men det var bare sulten abbor å finne. Bruker blink med treblekrok med farger på som jeg fester maggot på. Har fått en røye på dette en gang, men det ble med den...

Jeg tror dette kan fiske røye, men det er å finne plassen...

Så var det dette med å pilkebevegelsene. Skal en nappe lange raske tak eller smånappe? Er myska bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fisket en del tusen Røyer så slenger inn mine erfaringer også :

1. Hvordan finner jeg røya?

Er du ikke kjent så spør kjentfolk , å bore på måfå etter Røya er i veldig mange vann håpløst , lokaliser varpene , men man ser jo fort hvor det har vært eller er mye aktivitet. Er det dypt 10 M + forsøk litt oppi vannet. Men man finner ofte Røya inne på grunna , og hva er mer spennende enn å kikkefiske på metern , dryss gjerne en næva med eggskall oppi for bedre sikt.

Har du muligheter til å fore , bruk rekeskall , osteprodukter kan skade fordøyelsesystemet til Ørreten.

2. Mark eller hvit maggot?

Smaksak , men har selv best erfaring med hvit.

3. Hvilken krokstørrelse velger jeg?

Fisker du i vann hvor det er Røye oppimot kiloen så bruk de orginale maggot krokene , er det småtasser rundt 200 gr man fisker så bytter i hvertfall jeg ut krokene med fluekroker , men fortommen bytter jeg ALLTID!

skitt fiske :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.