Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av sene til sø-fiske


loite
 Share

Recommended Posts

Gjest catch em all

hmm.. må inrømme det at jeg ikke har prøvd power pro, men jeg får prøve det i årets sesong og sammenligne dem. jeg har brukt fireline i ganske mange år og er egetlig fornøyd. med det untak at det ikke skal mye til før det blir slitasje på snøret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever vel at fireline smoke er mer utsatt for slitasjeskader enn jeg liker. Den gule imidlertid synes jeg er svært så slitesterk, og har brukt den til alt fra torskefiske til laksefiske. Den rosa (har brukt 0,17)synes jeg også ser ut til å være mer slitesterk enn den grå, men det kan ha å gjøre med at jeg mest har brukt denne til duppfiske..

Har ikke prøvd power pro enda til det har jeg for mange km. med fireline da jeg kjøpte i bulk fra Danmark(kr.699 for 1200meter), men senere kanskje...

Vil også benytte anledningen til å be folk vurdere mono(bla. fluorc. og hybridsnørene -Sanyo, Yo-zuri, osv.) igjen da styrken på disse er betraktelig bedret den senere tiden. Kjøpte selv et xzoga snøre nå nylig og dette er jo dobbelt så sterkt som tilsvarende snører jeg kjenner fra norske sportsbutikker.

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk samme erfaring som Matz. Bruker konsekvent mono til slukfiske hvis eg ikke er avhengig av enorme kastelengder. Grunnen til att eg gikk bort fra multi er att eg synst eg mistet vel mye fisk. Eller dvs. att krokingsprosenten gikk veldig ned. Er sjelden noe problem når fisken er kroket. Veldig mye av sjøørreten tar 3-4 meter fra land, og da kan det være litt tricky å kroke den hvis det ikke er litt strekk i snøret. Spesielt når du står i andre tanker, og er totalt uforberedt på att fisken skal ta..

Etter att eg har gått over til god gammeldags sene, mister eg veldig lite fisk. Snakker nå om laks og sjøørret som vel stort sett er det eneste eg bruker sluk etter.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått mer og mer bort fra multifilament til slukdenging. Synes jeg mister mer fisk med multi kontra mono. Slipper også styr med fortom osv.

Er 100% enig! Sverget til Fireline da den kom og i mange år etterpå, men nå er jeg på monokjøret igjen etter mange bitre erfaringer i sjø og elv. Kombinasjonen stiv, kort kastekanon og superliner er i alle fall ikke å anbefale...

Med en god, tynn monosene på 0,25 (eller tynnere) takler du det aller meste av den sø vi stort sett får langs kysten - og får dem som oftest på land også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører konsekvent multi 0,12 - ,15 med en 3 meter FC fortom på 0,25 i spissen :) Dog, dette krever mere av deg som fisker og av utstyret ditt da svikten i lina er så godt som borte, med en altfor stiv stang og uerfaren fisker kan oppleve å miste flere sø pga dette

jep, helt enig. det er helt sikkert riktig, at faren til å miste en fisk pga multisnøre er større enn med monosnøre. men når man bare bruker mono, så har man mindre kontroll over sluken og man mister mye følelse.

hvis man mister alt for mange fisk med multisnøre, så harmonerer hele utstyret ikke riktig. ved bruk av multi må man velge en mye mykere stang, og 3m mono fortom hjelper i hvert fall også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet multisnøret på endel spoler de siste månedene og skal gå mer over til mono på slikt fiske som ikke involverer lange kast/surf og store dyp.

Jeg er blitt veldig opptatt av Stroft av 3 grunner; For det første mener jeg at dersom det er godt nok for ordnung-must-sein-folket er det godt nok for meg, dernest er DuPont leverandør av råmateriale, og det klinger godt i mine ører. Stroft var også veldig raskt ute på disse nye godkjenningsgreiene for snøre, noe som forhåpenligvis tyder på at de er sikre på eget produkt.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi versus mono på SØ-stanga kommer vel mye an på stangas aksjon. Det gjelder vel forsåvidt alt fiske med multisnøre.

På stenger med myk aksjon og ettergivende tupp synes jeg multi er best. På stive stenger er mono bedre på kortholdsfiske, alternativt kan man bruke en god lengde myk og fleksibel mono, gjerne fem-seks meter eller mer. Da får man god føling med fisk langt ute samtidig som man får grei kastelengder, og sjokkabsorbsjon når fisken tar nær land.

Er Enig med H1rik at hybridsnørene er bra saker, min favoritt er Yo-Zuri. De eneste bakdelene med snøret er at det er litt stivt og har en del minne, men for min del oppveies dette av superb slitasjestyrke, knutestyrke og levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stive stenger er mono bedre på kortholdsfiske, alternativt kan man bruke en god lengde myk og fleksibel mono, gjerne fem-seks meter eller mer. Da får man god føling med fisk langt ute samtidig som man får grei kastelengder, og sjokkabsorbsjon når fisken tar nær land.

Ja, har prøvd det også, men knuten blir fort slitt da du ofte kaster mye under en sø-økt. Så pass på - legg inn noen knuteskift innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Arild, tyskerne er såre fornøyd med haspel til havfiske og de - med mono. Så for meg er ikke det ett godt argument :P

nei, det finns nesten ikke noe tyskere som fisker med mono i havet. med der er jo ikke om havfiske her. faktisk er det i tyskland samme som her: noen år siden brukte alle multi, men nå blir det mer og mer som går over til mono igjen. og da er stroft ofte første valg. den er favoritten min også blant monosnører (og det har ingenting å gjøre med at jeg er tysker :D )

ellers er jeg helt enig med havengel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.