Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva


Ørret1234
 Share

Recommended Posts

Fikk denne raporten av en kamerat

noe er på gang i elva nå.:-)

PS kan fint komme i kontakt med fisken på lav vannstand ca 20 kub nå.

Jeg var en tur i elva i går kveld for å teste høyrehånda til (storørret) sesongen starter. Ett øyeblikk som jeg stod i halvsvime og kikket rundt, så smalt det i stanga. Og det var ikke den "koselige ristingen" man er vant til fra "tørrflue stanga", men herlige dype slag i stanga. Litt forfjamset konstaterer jeg at en skikkelig rugg har tatt flua mi. Det tar ikke lang tid før den viser seg i overflaten. Den kan ikke vært under 3-4 kg og den var mørk og prikkete, så det må ha vært elvefisk.

Når pulsen passerte 200, så slo det meg at jeg hadde masse skyteline rundt bena. Utrolig klønete, siden den allikevel hadde dratt ut lina mi om jeg hadde gitt den tid. Og jeg begynte å spole inn denne samtidig som jeg holdt i ørreten. Men rusten og overasket som jeg var, klarte jeg selvfølgelig å drite meg ut. Jeg ga den litt slakk, og den bare lo av meg og spyttet ut flua.

*****, jeg hadde lyst til å grine. Hadde blitt min størrste ørret på enhånds flue. Men det konstaterer bare at det var klokt å ta en test runde i elva, slik at jeg ikke gjør samme feilen når jeg løper nedover elva med pappan til den jeg hadde på i enden av enhåndsstanga senere i høst...

frode larsen

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er flere som har vært i kontakt med stor Ørreten nå. men ingen har klart og få den på land som vi har fått raporter på, men rykte sier at det er tatt fisk lenger nede i elva. Men det er oppservert flere store ørreter i fritt sprang. så nå og utover er det fult mulig å få Ørret i Randselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kan noen si litt mer om hva slags utstyr til fluefiske. ??Liner,stangtype mm

Innen fluefiske går det på stang klasser 14 fot til 12,6 i 2 hånds fiske.

snøre klasser 9-10 å 8-9 det går med andre ord ut på det samme som laksefiske.

om man drver med det. så gå ut ifra den måten man fisker med flua på laksen. er det samme.

har man dette utstyret er det bare og kline til. 30 til 33 fortomer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen fluefiske går det på stang klasser 14 fot til 12,6 i 2 hånds fiske.

snøre klasser 9-10 å 8-9 det går med andre ord ut på det samme som laksefiske.

om man drver med det. så gå ut ifra den måten man fisker med flua på laksen. er det samme.

har man dette utstyret er det bare og kline til. 30 til 33 fortomer osv.

Må si dette høres veldig spennende ut. Er det ren flyt som blir brukt eller er det synkeliner og da eventuellt hvilken synkegrad ??

Er det kvelds/natt eller dagfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dette høres veldig spennende ut. Er det ren flyt som blir brukt eller er det synkeliner og da eventuellt hvilken synkegrad ??

Er det kvelds/natt eller dagfiske.

Hei

Det går mest i flyt - flyt synk, elva er ikke spesielt dyp heller.

jeg vil tro du kommer langt med en flyteklump, og fortommer i forskjellige synkegrader.

Det er heller ingenting i veien for å bruke enhånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det ettermiddagstur oppover Erik? :D

Ikke for å spore av tråden men må si dette virker spennende, men det hadde jo vært flott å fått med en kjentmann slik at man ikke fisket helt i blinde. Nå var det vel slik at man kunne fiske ut sept ?

Kanskje det er noen snille mennesker som kanskje kunne være kjentmann for oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden men må si dette virker spennende, men det hadde jo vært flott å fått med en kjentmann slik at man ikke fisket helt i blinde. Nå var det vel slik at man kunne fiske ut sept ?

Kanskje det er noen snille mennesker som kanskje kunne være kjentmann for oss :D

send meg en pm så kan vi få¨ til det. morgen fiske er meget godt. og skomringen. og litt utover i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en nydelig ørret, og jeg er sikkert litt teit som påpeker det her, men det er jo betydelig "mindre" fisk enn det pleier å være (tenker da på størrelsen). Har jeg fått feil inntrykk Bjørn?

De som er tatt er betydelig mindere ja. men de er der ute, det ser vi. men det er en rar sesong med kun 4 fisker på land. :D Mot ca 30 fisker i 2005. Fisken kom utrolig sent i år. Men det er Kjørt av større fisk.

Har selv hatt tak i større fisk på sluken vel og merke, men den er der. men det er for lite fisk på elva enda for at det skal krangles skikkelig så de vil hugge. dette er ikke som laksefiske.

de siste dager er det kommet mere fisk. men vi får en dårlig sesong men håper noen kan lande noen i løpet av den siste helgen. men jeg er spent på stamfiske om det er like fort gjort i år å få fisken vi trenger. om så ikke er blir jeg skremt. men det er positivt at det blir tatt fisk på den str som i år. for før lå snittet myyyyyyyyye høyere som du sier. opp rundt 7 til 8 kilo i snitt. så at kultiveringen gir resultat ser man nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

tilbakemelding om hva det dårlige fiske i randselva.

Vi fikk svaret under stamfiske i år . det er bra med fisk i elva. :angry: men det er lite vann å varmen. som må ta skylden for de svake resultatene i elven i 2006. vi fikk over 40 ørreter på stamfiske så det er meget bra.

så alt er ok med stammen i randselva 2007 vil forhåpentlig vis gi bedere resultater .

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.