Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i mandalselva


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Var oppe i elva en kjapp tur i kveld. Mye vind gjorde det hele til en mindre hyggelig seanse. Hadde kontakt med to fisk. Grunnen til at jeg mistet den ene holder jeg for meg selv[ :P ]. Mye fisk som er oppe å viser seg.

Rykten på byn säjer att du hade kontakt med något riktigt, riktigt stort!!! Stämmer detta?[8D][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hjemme fra mandal..

et flott døgn med bra fiske og bett. Hadde egentli liten tro på at vi fikk noe ettersom sola stekte og jeg ikke hadde "fellingen". det kom derfor som et sjokk da jan, landet en herlig og flott stålblank luselaks. selv hadde jeg 3-4 lugginger i flua uten at de tok.

satset derfor på natten , som jeg liker best. på det tredje kastet slo det på en skikkelig rugg! tippet først 1,5 men etter et sykt utras på over 100 meter mente vi på at den måtte svære større. Da vi fikk den inn brøt det ut vill jubel da en sjøørret på godt og vel 3 kg lå på sandbanken og sprellet. sykt, det råeste jeg har vært med på!

selv om jeg tok den på 2 håndsfluestang følte jeg meg ganske maktesløs...

tok en sjøørret på 6-7 hekto midt på dagen på onsdag. var deretter en tur til kr. sand og topdalselva, hvor jeg landet en pen 2,2 kilos svele..

livet er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

ja verden er forskjellig. Etter en helg i mandalselva har jeg mistet troen på meg selv som fisker. Hadde et "hugg søndagsmorgene" det var det eneste. Synes det var utrolig lite fiske å se. Har kanskje sett en 4-5 fisker og for meg er det utrolig lite på denne tiden i mandalselva. Fisket i sone 3 på mange forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

ja verden er forskjellig. Etter en helg i mandalselva har jeg mistet troen på meg selv som fisker. Hadde et "hugg søndagsmorgene" det var det eneste. Synes det var utrolig lite fiske å se. Har kanskje sett en 4-5 fisker og for meg er det utrolig lite på denne tiden i mandalselva. Fisket i sone 3 på mange forskjellige steder.

Hade inte heller något fiske att skryta om. Vi såg mycket fisk, och var hade några lugg. Såg en fisk som landades, så vi var tydligen inte ensamma om att slita med fisket. Annars blev resultaten en liten SÖ och en 2kg lax som gjorde en salto och sen klev av. Prikken ringde naturligtvis när jag satt i bilen påväg hem och rapporterade en SÖ på kanppt kilot. Får sluta impregnera vadaran med rotenon.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de fikk fullklaff...

merkelig at du ikke kjente eller så mere fisk.. da jeg og jan var nede spratt det titt og ofte. er sikker på atd e passerte over 30 fisker bare den ene morgenen. ville de ta? nei ikke f... noen små nipp her og der..

hadde en tur i en annen elv i natt. da ble de 2 sjøørreter på mellom 1,5 og 2 kg. mista mange flere og kunne sikkert fått flere hadde det ikke vært for at skyte snøret røk. bare flaksjeg fant igjen klumpen..men men..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Tenk å oppleve elven på så utrolige forskjellige måter. Vi fisket fra fredag til søndag. Og fredag så vi to stk.Bodde i brakka like ved jernbanebrua på Useland På lørdag kom det to nye karer og vi flyttet inn på staburret på Fuglestveit. Lørdagsmorgen ble det ingen fiskeing på meg grunnet hyttebesøk til tidlig morgen på fredagsnatta, men min fiskekammeret var ute fra 0400 til 1100 og kjente ikke fisk hadde heller ikke sett mye. På lørdagsettermiddag og utover lørdagskvelden så jeg to fisk og ingen ting kjente. En av de ny kommende gutta hadde sett bra med fisk og hatt et hugg. På søndagsmorgene så vi ingen fisk, men han som hadde på fisk kvelden før fikk en svele på rundt 1 kg. Da hadde jeg også et hugg, mitt eneste på denne turen.

I mine tid har jeg alldri sett elven så "tom" i denne perioden.Vi fisket i sone 3 fra Øyslebø bru til litt ovenfor fuglestveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter og begriper ikke at der ikke fisker om natten. da får dere i det minste fisk..står helt sinnykt med sjøørret på elva. og sone 3 har svært mange "nattehøler". en som vi traff og hadde fisket i elva noen år, påstå at det stod mere sjøørret enn laks på elva..ikke vet jeg, men godt med fisk er det..om fisken ikke viser seg betyr det ikke at den ikke er der..bare en ting som gjelder, fisk som **** hele tiden..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pga elendig vannføring fiska vi bare 4 timer igår fra 0900 til 1300, resultatet var en laks mista under kjøring , og en som velta seg på flua (sunray) men bomma på kroken[ :P ] så det ble med lugget.

det gikk ikke en eneste fisk og de fiskene som var på sonen beveget seg ikke , vi "spotta" flere laks som stod å hvilte bak de få steinene på sonen. vet ikke helt hva LOS holder på med ,men å senke vannstanden slik over mange dager er tull[} :) ][ ;) !][ ;) !][ :( !]

har hatt friskefri i dag og skal til igjen i morgen på fusk b til søndag ,satser på mer vann og kanon oppgang, en hobbyfisker fikk 80 laks og sveler på et makrellgarn i dag så det er mye fisk i sjøen som er klar for å gå på elva (-80[ :( ])

vi hadde eventyr fiske på 35m3 med 2 sø og 9 laks på 28 timer fiske, vi mista også 8 laks under kjøring[:0][:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var selv ute og fisket inatt..virker som om fisken som var i hølen har gått oppover.. bare noen smålugg i flua..men når neste flom kommer, tror jeg det vil helt sinnsykt mye fisk opp de fleste elvene..

fisket vel og merke ikke i mandalselva..

skitt fiske videre alle sammen!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Tror nok det blir uhyre vanskelig for deg Erik_21. Det er nok ikke ditt år i år[ :P ][ ;) ]. Men for meg som snart skal ha to døgn i gaula og 3 i orkla er det jo nesten som å stjele sukkertøy fra unga. Jeg har fått veta et jeg skal få en på 7 kg dette året. Det var ei venninne som kunne spå om slike ting. Hun så også at jeg kom til å slå rekorden min på flue på sjøørret og det har jeg gjort[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har vært lenge stille i denne tråden nå. Skal ned til Mandalsevla fra 08.09. til 10.09 fiske i sone 3.

Ser at elva er utrolig diger nå, dette må jo gjøre at det går mye fisk eller er det slik at det faktisk er mindre fisk som skal opp i elven i år. Hadde vært fint med litt info nå om hvordan ting er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er det utrolig mye vann. I natt var elva trolig over 200 kubikk. Pga mye vann også i sideelvene (de som vanligvis er bekker) kommer nok elva til å gå sakte nedover. I tillegg skal det gjøres noe arbeid ved et av kraftverkene så vannføringen kommer uansett ikke under 50 kubikk før slutten av neste uke.

Det taes en del laks hver dag men ikke de helt store mengdene. Det er mye rusk i elva (tømmer, greiner, gress osv) som gjør fisket vanskelig. I tillegg er det ikke enkelt å finne fiskbare plasser når det er så mye vann.. Har vært opp ved elva flere ganger denne uka men gidder ikke fiske før elva begynner å synke.

Det kom opp en del ny fisk til sone 3 tirsdag/onsdag denne uka, men nå er vannføringen for stor og fisken stopper ved Haugefossen. Noe fisk står også trolig ved utløpet og venter på at elva skal klarne opp. Mye av fisken er av fin størrelse og i går ble det tatt en fisk på 10,2 kg. Også mye mellomlaks på 5-7 kg.

Neste uke kan bli bra, men trolig må vannføringa under 50 kubikk før fisken går Haugefossen. Tror uansett vi kan få et godt fiske siste del av sesongen. Denne flommen rensker opp i elva og vil også bedre gytemulighetene siden en del av krypsivet også forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.