Gå til innhold
Fiskersiden

Nynorskdebatt


piscator
 Share

Recommended Posts

Hmmm, du så tydeligvis ikke siste Ut i vår hage 2! :o

Flott rapport!

he he, tenkte på det samme selv! :)

Men flott rapport. Og for å kaste ut en liten brannfakkel i språksaken; nynorsk er et språk som egner seg best til "skildringer" (som denne), for det er jo et vakkert språk, men likevel er det meningsløst at et land på under fem millioner innbyggere skal kaste bort så mange skattekroner på å ha to skriftspråk, langt mindre at norske skoleelever må bruke så mye tid på å lære seg et annet språk, når det står så dårlig til med en annen basisferdighet; regning, som de heller burde bruke mer tid og krefter på.... og ikke kom med at det ene ikke utelukker det andre. ALLE vet at dersom man prioriterer noe, så MÅ det gå ut over noe annet. Man har tross alt bare et begrenset antall timer å ta av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

he he, tenkte på det samme selv! :)

Men flott rapport. Og for å kaste ut en liten brannfakkel i språksaken; nynorsk er et språk som egner seg best til "skildringer" (som denne), for det er jo et vakkert språk, men likevel er det meningsløst at et land på under fem millioner innbyggere skal kaste bort så mange skattekroner på å ha to skriftspråk, langt mindre at norske skoleelever må bruke så mye tid på å lære seg et annet språk, når det står så dårlig til med en annen basisferdighet; regning, som de heller burde bruke mer tid og krefter på.... og ikke kom med at det ene ikke utelukker det andre. ALLE vet at dersom man prioriterer noe, så MÅ det gå ut over noe annet. Man har tross alt bare et begrenset antall timer å ta av...

Eg har tydelegvis gått glipp av noko grunnleggande på fjernsyn kva språk angår, men debatten om nynorsk i skulen bør vel strengt tatt få ein eigen tråd i testforum om det er interesse for å drøfte norskopplæringa i skulen? Følgjeleg har eg ingen merknad til "brannfakkelen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, heilt einig! La oss verte kvitt danskeveldet ein gong for alle og la Noreg verte 100% nynorsk. Vi kvittar oss med samisk også, samane forstår greit norsk no. :)

Og som det sedvanlig misforståtte argumentet. Ventet i grunnen på det. Hvorvidt man skal ha det ene eller det andre bør jo avgjøres på demokratisk vis. Historien har trolig vist at bokmål er den målformen som FLEST nordmenn foretrekker. Av rent pragmatiske grunner bør det da være retningsgivende, hvis nå en folkeavstemming hadde gitt det resulatet da!? :o Den historiske bakgrunnen er da egentlig irrelevant! Å kalle bokmål for et danskevelde er jo mildt sagt usaklig! Og selv om man samler seg om ETT felles offisielt skriftspråk for hele landet, betyr jo ikke det at minoritetsspråk ute i distriktene MÅ gå tapt. Samisk lever i beste velgående. Det i seg selv er jo egentlig et argument for at også nynorsk kan få samme posisjon som samisk, som et minoritetsspråk!

Språk er et kommunikasjonsmedium, en måte å forstå hverandre på. Da bruker man det språket som gjør at FLEST mulig henger med. Jeg har selv undervist her i Norge i en klasse med et par engelskspråklige studenter. Siden ALLE kunne engelsk var dette det naturlige valget av språk, av rent pragmatiske grunner, ikke fordi jeg føler meg som underkastet et slags "engelskvelde" (i grunn hadde det vært uhyre praktisk om hele verden hadde snakket samme språk, da hadde vi trolig sluppet utrolig mange misforståelser, kriger og andre uenigheter! ;) ). På engelsk TV er det et KRAV at nyhetsopplesere behersker standard Oxford-engelsk til fulle. Her hjemme virker det heller som kravet er at oppleserne har en mest mulig uforståelig og spesiell nynorsk-dialekt. Snakk om bakvendtland! ;)

Og for øvrig kan moderator gjerne flytte språkdebatten til testforum....! Skjønte jo at dette kom til å skli ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det sedvanlig misforståtte argumentet. Ventet i grunnen på det. Hvorvidt man skal ha det ene eller det andre bør jo avgjøres på demokratisk vis. Historien har trolig vist at bokmål er den målformen som FLEST nordmenn foretrekker. Av rent pragmatiske grunner bør det da være retningsgivende, hvis nå en folkeavstemming hadde gitt det resulatet da!? :wacko: Den historiske bakgrunnen er da egentlig irrelevant! Å kalle bokmål for et danskevelde er jo mildt sagt usaklig! Og selv om man samler seg om ETT felles offisielt skriftspråk for hele landet, betyr jo ikke det at minoritetsspråk ute i distriktene MÅ gå tapt. Samisk lever i beste velgående. Det i seg selv er jo egentlig et argument for at også nynorsk kan få samme posisjon som samisk, som et minoritetsspråk!

Språk er et kommunikasjonsmedium, en måte å forstå hverandre på. Da bruker man det språket som gjør at FLEST mulig henger med. Jeg har selv undervist her i Norge i en klasse med et par engelskspråklige studenter. Siden ALLE kunne engelsk var dette det naturlige valget av språk, av rent pragmatiske grunner, ikke fordi jeg føler meg som underkastet et slags "engelskvelde" (i grunn hadde det vært uhyre praktisk om hele verden hadde snakket samme språk, da hadde vi trolig sluppet utrolig mange misforståelser, kriger og andre uenigheter! :P ). På engelsk TV er det et KRAV at nyhetsopplesere behersker standard Oxford-engelsk til fulle. Her hjemme virker det heller som kravet er at oppleserne har en mest mulig uforståelig og spesiell nynorsk-dialekt. Snakk om bakvendtland! ;)

Og for øvrig kan moderator gjerne flytte språkdebatten til testforum....! Skjønte jo at dette kom til å skli ut! ;)

Ja, det måtte gli ut med den argumentasjonen du kom med. Spesielt når du brukar den klassiske debatteknikken med å setje to ting opp mot kvarandre. Forstår at du og har sterke meiningar kring dette temaet. ;)

At nynorsk stel timar frå viktigare fag, slik du skriv i ditt fyrste innlegg, er eg ikkje med på. Men dette er ein læringspolitisk debatt, og skal ikkje gå nærare inn på.

Men tilbake til nynorsken:

For det fyrste er ikkje nynorsk og bokmål eigne språk, dei er begge definert som målformer av norsk. I dag er begge sidestilte som administrasjonsspråk. Samisk er eit eige språk. For det andre er faktisk bokmål slik det blir snakka og skrive i dag etterkomaren av det danske administrasjonsspråket. Bokmål er et koinespråk for austlandsområdet. Du treng vel ikkje å gå meir enn hundre år tilbake i tid for å finne at "skrevet rigsmaal" er heilt likt dansk.

For meg som vestlending er det vanskeleg å forstå at det ikkje ligg identitet i målet. For det er nettopp dette som er hovudgrunnen til at ein bør ta vare på nynorsken, å ta vare på vår språklege identitet. Kvifor i alle dagar er målsetjinga å gjere alt så lettvint som mogleg?

Nynorsk er et skriftspråk basert på dialektar og ikkje minst det norrøne språket, og mange av orda i nynorsk har eksistert i tusen år og meir. I bokmål er desse ofte forvanska, bytta ut med danske og tyske låneord og meininga bak orda er ikkje lenger så lett å sjå. Eg tykkjer det er viktig å ta vare på dette og la det leve.

Eg forlangar rett og slett at folk frå det sentrale austlandsområdet skal forstå kva eg seier når eg snakkar dialekt, og ikkje riste på hovudet og mumle noko om grautmål og Sinsenkrysset. Dersom vi fjernar nynorsk og dialektundervisning frå skulen, vil dette føre til ei forflatning av språket og ei påskunding av den språklege utvatningsprosessen. Eg merkar sjølv korleis mitt talespråk er langt meir prega av dialektord og -vendingar enn dei som veks opp på same stad i dag. Dette skuldast i høgste grad påverkning gjennom media. Dialektane er ein del av den norske arven, og vel verdt å ta vare på.

At vi skal unngå språkleg forflatning er også hovedårsaka til at ei folkeavstemning er ei dårleg løysing, kan ein demokratisk stemme over språkleg og kulturell identitet?

Her er eit klipp saksa frå ei skuleoppgåve om målformene:

"Det eneste nynorsk gjør er at man kan kommunisere med en eller anne bonde ut på landet som er oppvokst med språket.

Nynorsk er et språk som vi ikke har spesielt bruk for. Jeg synes selv at det er et tåpelig språk som bruker opp nyttig skoletid. Hvem bryr seg om noen sære bønder langt uta på landet. Jeg synes de bør lære av oss ”siviliserte” og begynne med bokmål."

Dette er eit teikn på at nynorskundervisninga i skulen bør gjerast noko med. Det ville være svært trist og ironisk om nynorsken blir fjerna, og austlendingar må kommunisere på engelsk i sitt eige land. Mest for austlendingane sin del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at vi på Østlandet har bokmål som vårt språk, så kan folk på Vestlandet snakke akkurat det språket de vil for min del, bare de ikke prakker det samme språket på oss! B) Hvem bør tilpasse seg hvem? Er det rimelig at flertallet skal tilpasse seg mindretallet? Som om jeg skulle reist til Kina og krevd at kinserne skulle lært seg norsk, for å sette det LITT på spissen! :blush: Klart at språk er makt, og at det er nettopp på grunn av dette at alle språk over tid endrer seg, at noen språk for sterkere fotfeste, mens andre svekkes. Nynorsk-folket legger for mye følelser i denne saken. Kan ikke forstå annet enn at Ut i vår hage traff spikeren på hodet! ;)

Man kan gjerne hevde at nynorsk og bokmål bare er to varianter av samme språk; nesten enda mer meningsløst vil ressurssløseriet med å fortsette å ha to målformer i skolen fremstå. Og når det gjelder å stjele tid fra andre fag; spør norske skoleelver hvordan de opplever å måtte lære to målformer i en allerede presset hverdag. Som sagt; de har bare rundt 30 timer per uke som skal fordeles på en hel rekke fag. Istedenfor å opprettholde to målformer burde ressursene omfordeles til mere matematikk og ikke minst fysisk fostring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at vi på Østlandet har bokmål som vårt språk, så kan folk på Vestlandet snakke akkurat det språket de vil for min del, bare de ikke prakker det samme språket på oss! B) Hvem bør tilpasse seg hvem? Er det rimelig at flertallet skal tilpasse seg mindretallet? Som om jeg skulle reist til Kina og krevd at kinserne skulle lært seg norsk, for å sette det LITT på spissen! :blush: Klart at språk er makt, og at det er nettopp på grunn av dette at alle språk over tid endrer seg, at noen språk for sterkere fotfeste, mens andre svekkes. Nynorsk-folket legger for mye følelser i denne saken. Kan ikke forstå annet enn at Ut i vår hage traff spikeren på hodet! ;)

Man kan gjerne hevde at nynorsk og bokmål bare er to varianter av samme språk; nesten enda mer meningsløst vil ressurssløseriet med å fortsette å ha to målformer i skolen fremstå. Og når det gjelder å stjele tid fra andre fag; spør norske skoleelver hvordan de opplever å måtte lære to målformer i en allerede presset hverdag. Som sagt; de har bare rundt 30 timer per uke som skal fordeles på en hel rekke fag. Istedenfor å opprettholde to målformer burde ressursene omfordeles til mere matematikk og ikke minst fysisk fostring!

Dette ble jo mange debatter og jeg drar kanskje opp et par til. Først; Hjernen blir ikke full! Man fyller ikke opp hjernen med riksmål sånn at det ikke blir plass til nynorsk! På samme måter som fiskevekter og mål. Går du inn for å huske datoer og mål på ørreten du har tatt opp igjennom tidene, så skaper du ikke mindre plass i hjernen til å huske tid og sted for gjørsen. Jo mer man dytter inn i hjernen, jo større muligheter har du for å dytte inn mer!

"Er det rimelig at flertallet skal tilpasse seg mindretallet"

Skal du ha et JA eller NEI på dette spørsmålet, så blir det faktisk fra min side JA. Det er det som er demokrati, nemlig å sørge for mindretallets rettigheter ovenfor flertallet.

"Fysisk fostring"

HELT ENIG, og det beste trekket man kan gjøre da, er å FORBY LEKSER I SKOLEN.

Stå på, dialekt, - og nynorskbrukere. Uten dere hadde vi fått et kjedelig språk.

Edit; "Vaska" teksten litt.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje sett innslaget i Ut i vår hage.

Eg må seie at dette er den absolutt svakaste argumentasjonen du nokon gong har kome med her, Rune, og du brukar vanlegvis væra den som er fornufta sjøl. Å bruke argument som "fleirtalet bestemmer" og at nynorskundervisning går på bekostning av noko anna er jo rein FrP-argumentasjon! B) Kvifor ikkje kutte ut norsken, folk lærer seg jo det likevel. Vi må heller få inn folkeskikk i skulen, for det er noko dagens born og unge treng å læra.

Vi vestlendingar er jo her for å minne dykk austlendingar at vi faktisk har ein arv å ta vare på både kulturelt og språkleg. Og mine klipp frå skulestilen viser jo at det er heilt på sin plass å faktisk gi meir nynorskundervisning!

Mine born skal absolutt få læra seg nynorsk sjølv om dei er kav austlendingar, dersom dei ikkje lærer det på skulen skal eg undervisa sjølv. Hvis ikkje kjem dei til å gå glipp av mykje. Spør for eksempel ein austlending kva navnet på vekedagane betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør for eksempel ein austlending kva navnet på vekedagane betyr?

Dette visste ikke jeg i hvert fall:

Mandag – Månedagen

Tirsdag – Tyrs dag

Onsdag – Odins dag

Torsdag – Tors dag

Fredag – Frøyas dag

Lørdag – Laugardagen («vaskedagen»)

Søndag – Soldagen

Også litt mer bare sånn for å spore av:

Liste over dager på ulike språk:

likte spesielt kontrasten mellomm litauisk (dag1 , dag 2 osv) og Bahá'í

Norsk (Bokmål) Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Norsk (Nynorsk) Måndag Tysdag Onsdag Torsdag Fredag Laurdag Sundag

Svensk Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag

Dansk Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Færøysk Mánadagur Týsdagur Mikudagur Hósdagur Fríggjadagur Leygardagur Sunnudagur

Islandsk Mánudagur Þriðjudagur Miðvikudagur Fimmtudagur Föstudagur Laugardagur Sunnudagur

Finsk Maanantai Tiistai Keskiviikko Torstai Perjantai Lauantai Sunnuntai

Litauisk Pirmadienis Antradienis Treciadienis Ketvirtadienis Penktadienis Šeštadienis Sekmadienis

Sør-estisk Iispäiv Tõõsõpäiv Kolmapäiv Neläpäiv Riidi Puulpäiv Pühäpäiv

Engelsk Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sunday

Fransk Lundi Mardi Mercredi Jeudi Vendredi Samedi Dimanche

Tysk Montag Dienstag Mittwoch Donnerstag Freitag Samstag Sonntag

Nedertysk Maandag Dingsdag Middeweken Dunnersdag Freedag Sünnavend Sünndag

Maandag Dingsdag Woensdag Dunnersdag Freedag Saterdag Sünndag

Farsi Doshanbeh Seshanbeh Cha-hur-shanbeh Panjshanbeh Âdine/Jom'eh Shanbeh Yekshanbeh

Arabisk Al-Ithnayn Ath-Thulathaa' Al-Arba'aa Al-Khamees Al-Jum'ah Al-Sabt Al-Ahad

Bahá'í Fullkommenhet Nåde Rettferdighet Majestet Uavhengighet Herlighet Skjønnhet

Latin Dies Lunae Dies Martis Dies Mercurii Dies Jovis Dies Veneris Dies Saturni Dies Solis

Luna Mars Mercurius Venus Iuppiter Saturnus Sôl

Spansk lunes martes miércoles jueves viernes sábado domingo

Albansk ë Henë ë Marte ë Merkure ë Eite ë Premte ë Shtunde ë Diele

Portugisisk segunda-feira terça-feira quarta-feira quinta-feira sexta-feira sábado domingo

Esperanto Lundo Mardo Merkredo Ĵaŭdo Vendredo Sabato Dimanĉo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er den eneste reelle skriftspråket Norge har. Flott med dialekter - men hvis alle skulle skrevet slik de pratet - så ville vi endt opp med "kamelåså" som dagligdags fenomen. Jeg tilpasser meg ved å skrive bokmål slik at jeg gjør meg forstått, og forventer at folk med andre dialekter enn meg selv gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er det den store debatteringsdagen i dag? No såg eg ikkje Ut i vår hage 2, for eg er på den andre veka utan tv :) .

Eg brukar nynorsk fordi det ligg mykje nærare mi dialekt enn bokmål. For meg ville det rett og slett bli for rart å skrive bokmål. Men dersom nynorsk som skriftspråk ikkje hadde vore "lovleg" å skrive hadde eg sjølvsagt brukt bokmål. Men å ha folkeavstemming høyres litt søkt ut. Er det verkeleg så grusomt å høyre eit nyheitsanker snakke nynorsk? Og "Med hjartet på rette staden" eller Derrick? Eitt og anna dokument frå staten er vel òg på nynorsk. Og at ungane på skulen plutselig skulle bli betydelig mykje betre i realfag dersom ein "lempa" på krava i norsk er for meg lite sannsynleg. Ein får ikkje betre læring av å minke arbeidsmengda! Poenget med grunnskule er, slik eg har forstått det, å gje alle unge og lovande likt utgangspunkt i livet. Aller helst skal dette utgangspunktet vera bra. Det er ikkje sikkert at alle får bruk for nynorsk. Ikkje er det sikkert at alle får bruk for derivering. Ikkje alle tykkjer det var så viktig å lære om elektroner og protoner. Det er tvilsomt om alle har hatt bruk for å vite kven "dei fire store" er (poenget skulle vel ha kome godt nok fram no).

Mulig Piscator har rett i at nynorskfolk legg mykje følelsar i denne debatten (eg prøver å unngå det, men om eg klarer det er vel opp til lesaren). Det blir sikkert i mange tilfelle problematisk. Men det som er enda meir problematisk er den kategoriske forhandsdømminga av nynorsk, og i enkelte (riktig ille) tilfeller, forhandsdømminga av personen som skriv! Oftast kjem vel denne forhandsdømminga frå folk som har svært lite kjennskap til nynorsk. Antakeleg kjem det òg ofte frå folk som vil fyre opp under ein debatt ;) .

Å møte eit skriftspråk som ein god del av befolkinga brukar med hovmod og forakt, høyrer ikkje heime nokon stad. Mange har god nytte av å setje seg litt inn i nynorsk som språk og skriftspråk. Du kan jo risikere å treffe på ein som snakkar slik!

Hoffa skulle nok berre fyre opp, men er det slik at alle "andre" snakkar dialekt? Kva snakkar du då?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er kun at jo færre målfør/språk som er i bruk i offentlige rom, jo enklere blir det å skjønne hverandre som en helhet. Jeg synes det er flott med dialekter - men ønsker kun ett skriftspråk for å gjøre ting enklest mulig. Selv snakker jeg oslodialekt - og skulle jeg skrevet slik jeg pratet så ville folk brukt mere tid på å le enn å skjønne essensen i poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen blir ikke full! Man fyller ikke opp hjernen med riksmål sånn at det ikke blir plass til nynorsk! Jo mer man dytter inn i hjernen, jo større muligheter har du for å dytte inn mer!

"Er det rimelig at flertallet skal tilpasse seg mindretallet"

Skal du ha et JA eller NEI på dette spørsmålet, så blir det faktisk fra min side JA. Det er det som er demokrati, nemlig å sørge for mindretallets rettigheter ovenfor flertallet.

"Fysisk fostring"

HELT ENIG, og det beste trekket man kan gjøre da, er å FORBY LEKSER I SKOLEN.

Stå på, dialekt, - og nynorskbrukere. Uten dere hadde vi fått et kjedelig språk.

For det første; jeg har ingenting i mot dialekter. Jeg mener bare at det er tull og ressurssløseri at et land med mindre enn fem millioner innbyggere skal ha to offisielle skriftspråk. Dette er enestående i verden. Ja, Sveits er kanskje på linje (?), men der er skriftspråkene relativt forskjellige; Tysk, fransk, italiensk, mens i Norge er jo de to skriftspråkene nesten like. Det i seg selv er kanskje det sterkeste argumentet mot nynorsk.

De har dialekter i Storbritannia også, men i offisielle sammenhenger, som nyhetsopplesning på TV snakker alle det offisielle språket, Oxford-engelsk, nettopp for at flest mulig skal forstå det. Skotter er like vanskelige å forstå uansett, på lik linje med de mest utilgjengelige dialektene i Norge! :)

Det er jo ikke alltid slik at flertallet har RETT i et demokrati, og naturligvis skal man lytte til mindretallet, men likevel er det jo flertallet som BESTEMMER. Det er jo selve grunnprinsippet i et demokrati. Kanskje jeg som EU-tilhenger skal kreve at flertallet tar hensyn til mitt mindretallssyn, og likevel melder oss inn i EU?

Nei, hjernen blir ikke full. Men likevel har man en rimelig streng prioriteringsoppgave i norsk skole. Hvordan fordele 30 timer på ulike fag. Og da mener jeg det er feil å ha to skriftspråk, noe som drar unødvendige ressurser; ikke bare overfor andre fag som matematikk og kroppsøvning, men også overfor norskfaget. Bedre å lære bokmål godt enn å lære to målformer halvdårlig, slik som resultatet pleier å være i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør elevene hvilke fag de mener de ville klare seg uten så ryker nynorsken, matte, fysikk osv, osv.

At mange mener at de ikke vil få bruk for matten de lærer betyr jo ikke at man kan kutte det ut i skolen. Og appåtil så har jo et stort flertall av de som hater matte rett, de vil ikke få bruk for det senere i livet. Et fåtall tar høyere utdannelse, og enda færre tar naturfaglige/tekniske utdannelser videre. De fleste klarer seg helt fint gjennom livet med kalkulatoren på mobilen.

Man kan klare seg med svært lite skolekunnskap i livet, man kan definitivt klare seg uten matte og nynorsk, og, og, og, og.

Så da skal vi bare gjøre det da kanskje, droppe alt det vansklige slik at alle kan oppleve suksess og ha det "fint" i steden for å lære vansklige ting.

-------------------

Og det blir virkelig morsomt når Unge Høyre folka står frem og mener at det satses for lite på de ressursterke elevene i offentlig skole, samtidig som de mener at nynorsk må fjernes fordi så mange stryker.

--------------------

Og for å få ut litt irritasjon, og være usakelig og teit til slutt. Når folk begynner å mase om nynorsken så får jeg en følelse av en slags regional nasjonalisme i miniatyr, en gjeng med bønder som beskuer sitt eget indre ved å ha huet oppi egen ræv. Men man bør kanskje ikke nekte folk å bli dumme (ere)?

Edit: Ser at jeg er noe uklar til slutt her. Med bønder mener jeg da bokmålsfolk som sutrer over å måtte lære seg nynorsk.

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar nynorsk fordi det ligg mykje nærare mi dialekt enn bokmål. For meg ville det rett og slett bli for rart å skrive bokmål. Men dersom nynorsk som skriftspråk ikkje hadde vore "lovleg" å skrive hadde eg sjølvsagt brukt bokmål. Men å ha folkeavstemming høyres litt søkt ut. Er det verkeleg så grusomt å høyre eit nyheitsanker snakke nynorsk? Og "Med hjartet på rette staden" eller Derrick? Eitt og anna dokument frå staten er vel òg på nynorsk. Og at ungane på skulen plutselig skulle bli betydelig mykje betre i realfag dersom ein "lempa" på krava i norsk er for meg lite sannsynleg. Ein får ikkje betre læring av å minke arbeidsmengda!

For å ta det siste først; nei, vi skal ikke minke arbeidsmengda. Men ved å bruke mer ressurser på andre fag, kan man komme mye lenger der. Jo mer man øver på EN ting, desto mer lærer man og jo bedre ferdigheter får man. Og bruker man mer ressurser på enkelte fag, bruker man automatisk mindre på andre, ihvertfall hvis totalinnsatsen er konstant. Så skole og læring er en prioriteringsprosess enten vi liker det eller ikke. Det er mange som mener at fordelingen i timer på ulike fag i norsk skole er gal. Det fins jo ingen evig "sannhet" her, og derfor er det en politisk prosess, delvis basert på samfunnets behov, som resulterer i den valgte løsningen, som det likevel vil være høyst delte meninger om. Og i et slik perspektiv mener jeg at det er helt feil og sløsing med ressurser at norske skoleelever skal lære to norske skriftspråk. Med den pågående internasjonaliseringen hadde det faktisk vært mer fornuftig om de heller lærte seg et helt annet språk, for eksempel spansk, fransk eller italiensk, hvis frigitte ressurser skulle brukes på språklæring!

Jeg forstår godt at de som har en dialekt som ligger nær opp til nynorsk foretrekker å beholde nynorsken. Men er dette et tilstrekkelig godt argument? For apropos TV; det er jo greit med dialekter, men det virker jo ofte slik at man bevisst søker å ansette folk med en dialekt som færrest mulig forstår. Og intervjuobjekter må gjerne få snakke sin dialekt på TV, men bør ikke de ansatte i en TV-kanal lære seg å snakke ETT offisielt språk, slik som i England? Og for våre landsmenn med fremmedkulturell bakgrunn er nynorsk helt ubegripelig. Ikke forstår de selve nynorsken, og de forstår ihvertfall ikke at Norge med så få innbyggere skal ha to skriftspråk! Så hvis argumentet for å beholde nynorsk er at vi skal blidgjøre vestlendinger som har en dialekt som ligger nært opp til sidemålet, så må vel våre nye landsmenn være et argument i MOT nynorsk. Husk at ethvert språk er i konstant utvikling. Å tro at vi skal sitte her oppe i steinrøysa og knote vårt eget uforanderlige språk i all evighet er jo egentlig bare å lure seg selv! :P

Spør elevene hvilke fag de mener de ville klare seg uten så ryker nynorsken, matte, fysikk osv, osv.

men jeg er rimelig sikker på at nynorsk kommer langt foran de andre fagene i så henseende. Selv om de SIER at de ikke trenger matte, så MENER de ikke det hvis de tenker seg om. Men nynorsk er det langt vanskeligere å se et objektivt behov for å lære.

Og det blir virkelig morsomt når Unge Høyre folka står frem og mener at det satses for lite på de ressursterke elevene i offentlig skole, samtidig som de mener at nynorsk må fjernes fordi så mange stryker.

At mange stryker er naturligvis aldri et godt argument for å fjerne et fag, men det tror jeg heller ikke Høyre mener. Men at Høyre mener at nynorsk er unødvendig blant annet fordi det er ressurssløseri å ha to skriftspråk og fordi det er dårlig prioritering, det kan jeg godt tenke meg.

Og for å få ut litt irritasjon, og være usakelig og teit til slutt. Når folk begynner å mase om nynorsken så får jeg en følelse av en slags regional nasjonalisme i miniatyr, en gjeng med bønder som beskuer sitt eget indre ved å ha huet oppi egen ræv. Men man bør kanskje ikke nekte folk å bli dumme (ere)?

De fleste som er i mot nynorsk er det på et rasjonelt grunnlag. Hvis det er noen som er nasjonalistiske og fundamentalistiske i forhold til språksaken, så er det jo helst målfolket, som hele tiden kommer drassende med dette "danske"-argumentet sitt, noe som avslører et rimelig provinsielt syn på saken spør du meg. Det er jo nettopp derfor Hitler-parodien til Eia traff så godt! Den er jo ikke tatt ut av løse lufta, selv om ironien kanskje peker begge veier her, både mot målfolket selv, og mot resten av oss, og våre mulige fordommer!? ;) Jeg husker da jeg var nybakt student på Blindern, hvor jeg oppsøkte Mållagets stand. Jeg fleipet med dem, ristet litt på hodet og sa; "At dere gidder! Har dere ikke kommet hit til Universitetet for å lære; hvorfor bruke dyrebar læringstid på en slik sak?" Det var som å tenne på en tønne med krutt! Jeg holdt nesten på å få juling! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kolega av meg, som ikke ville betale NRK avgifta (hadde registrert TVen hos foreldra sine), registrerte seg på NRK web tv, og fikk krav om avgift i posten! :-)

Men siden han er en gjærrig jurist krangla han selvsagt på det, og slapp unna.

----------------

Sånn er det når 2000,- er viktigere enn ulempen ved å måtte kjøpe nytt TV gjennom mamma og pappa når man er godt voksen og med egen familie. Jaja.... Har ikke spurt om bilen står i navnet til foreldrene for å spare på forsikringa, det gjør den nok.

Mon tro om han får lommepenger? :) (En god samling med ideer for å terge nå gitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Utan å kunne støtte meg i forskningstal, vågar eg påstanden at nynorsken ikkje har skulda for dårlege resultat i rekning og lesing på skulen. Om ein går inn i talmaterialet til nasjonale prøver og internasjonale undersøkingar baserer seg på, er forholdet mykje det same før og etter at elevane faktisk har byrja med nynorskopplæring. Vidare er det interessant å registrere at ein kommune som Bærum, der alle snakkar bokmål samt har ein høgare prosentandel tospråklege enn landsgjennomsnittet, faktisk ligg heilt i toppen kva internasjonale samanlikningar angår i lese- og reknedugleik på ungdomsskulen.

Om ein skal freiste å finne eit svar på tildels nedslåande resultat, meiner eg at mange av problema oppstår allereie i barneskulen. Det vert ikkje sett inn nok lærarkrefter med høg kompetanse området leseopplæring, heller ikkje har skulane midlar nok til å gjere den jobben som krevst for å skape lesarar med den kompetansen samfunnet etterspør. Dette grunnar delvis i lærarutdanninga, delvis i økonomiske råmer som politikarane legg for drift av skulen.

Kva prioriteringar og økonomi i staten Norge angår, har det lenge vore brei politisk semje om å ivareta og gje rom for kulturar og tradisjonar. Personleg meiner eg dette er verdifullt, både i skulen og på andre arenaer i samfunnet. Havengel summerar greit opp det eg måtte meine om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.