Gå til innhold
Fiskersiden

Per Magnar fisker og fisker bra - mobilsamtale...


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

"Hei - Per Magnar. Hvordan går det? ... skal bare si at jeg har 15 sjøørreter landet her på bryggen". Heeyyy vent litt - å.... å... nei, 16! Sluken min tok i sted tak i et isflak og spratt opp på den... det hoppet en sjøørret etter...."

Hvor store er dem da - små? "Nei, den minste er omkring 400 gram".

Du får ha meg unnskyldt PerMagner - mulig siteringen er noe ufullstendig og forkortet, men antall sjøørret er i hvertfall riktig! :)

...så får vi bare vente til han finner det for godt å komme meden fullstendig rapport.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han stopper vel forhåpentligvis før fryseren er full ?!?!?!?!?

:P

Nææh varför?, jeg vil jo ikke at det skal være noen ørret igjen i fjorden :)

Vel..

Fasit ble to torsk (2 og 2,9 kg) og 18 sjøørret :D hvorav 14 ble gjenutsatt. To ørret ble med som middag og to ble med pga kinkig kroking, de to siste får æren av å bli varmrøykt.

Snittet var ikke så rosenrødt som det så ut til da jeg snakket med Henning. Det begynte bra med snittstørrelser på rundt 4-5 hekto, men utover dagen tok jeg flere på sluk under minstemål (alle C&R). Av 18 stk var vel syv på eller under minstemål.

Skal se om jeg får skrevet noen flere ord, og dersom kameraet tålte saltvannet blir det muligens noen bilder også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå... Du må ha en kjedelig dag asså... Bare 18 sjøørretter på en dag. -_-

Bare kødda! Grattis med kjempefangst! At de er litt små noen av dem gjør jo ikke så mye når du treffer fisken hjemme på denne måten. Om jeg ikke skal lure ut fiskeplassen din så skal jeg ihvertfall krysseksaminere deg til lørdagen om hvilken redskap du brukte. :D Not..? Trål..? Garn..? Dynamitt..? Rotenon..? Eller kanskje sluk..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel skrive et par ord om formiddagsturen min:)

Dagen i dag begynte med bacon. Bacon pleier å være et sikkert tegn på at dagen blir bra ;) dette gjaldt også denne gangen!

Utrolig nok hadde jeg noe så sjeldent som en formiddag til rådighet, og etter å ha dratt fra gardinene og sett den nydelige blå himmelen over fjorden, var valget mellom montering av panelovner eller sjøørretjakt svært enkelt.

Blå himmel, og "hocus" i formasjon utenfor leiligheten:

44352_s.jpg

Etter å ha innsett at kaffeboksen var skrapt ble termosen fyllt med te og matpakke bestående av nybakt brød og vellagret hvitost ble smurt.

Jeg satte meg i bilen og kjørte nordover. Iveren var såpass stor at matpakken ble gjenglemt, men det var ikke nok til å få meg til å snu. Her skulle jeg ha maks ut av formiddagen!

Perca; dette bildet får være et godt nok hint om hvor jeg var :)

44353_s.jpg

Dagens tips: Kabelstrips av gummi for å gjøre bæringen av flere stenger enklere (når man ikke gidder stangrør/poser)

44354_s.jpg

Vel, jeg kom frem på plassen rett før kl 11. Sporadiske isflak drev rundt i hele området, og jeg var spent på om dette skulle gjøre det vanskelig å fiske. Wobbleren la seg fint til rette:

44362_s.jpg

Jeg gav opp wobbler og slukfiske for en liten stund på grunn av isen, og gjorde klar en dupp og halvannen meter fortom. Jeg rigget opp en stang med milodupp og hel sardin surret fast i en 2'er mustadkrok, og kastet ut mellom noen av isflakene. Duppen forsvant fra overflaten umiddelbart etter at den hadde stabilisert seg Den formiddagstrøtte kroppen min begynte å kvikne til! "Kan det være SØ allerede?", JA! En fin sjøørret på mellom 35-40 cm ble landet etter en grei handshake med min 3-15 grams stang.

44355_s.jpg

For en start! I løpet av de første ti minuttene hadde jeg fått tre ørret på rundt samme størrelse som den første. Alle C&R, og alle tatt på sardin. Herlig!

Snittet i dag begynte bra, men gikk "nedover" mot minstemål utover dagen. Jeg koste meg uansett.

Her er dagens styggeste og lengste fisk, 1,28kg og nesten femogfemti cm. Et slips som jeg ikke hadde nok kirurgisk erfaring for å klare å redde.

Ikke for sarte sjeler (LIKBILDE!):

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17915/44356.jpg

Ved avkroking fikk jeg et hint om at jeg hadde valgt korrekt agn, ørreten hadde kjeften full av brisling:

44357_s.jpg

Etter en times tid byttet jeg til gul/rød 7grams Morildsluk, dette resulterte raskt i ørret nr åtte, ni og ti:

44358_s.jpg

44359_s.jpg

44360_s.jpg

De bærer jo forsåvidt preg av vinteren, ikke akkurat julegriser. Likevel fightet de greit, jeg syntes det var like spennende hver gang jeg kjente at krokfestet var bra :o

44365_s.jpg

Jeg opplevde at fisk etter fisk, kast etter kast, snudde 180 grader rett foran beina mine. Likevel stod jeg bare der med et smil om kjeften. Hadde det vært en annen dag ville jeg nok latt meg irritere av slikt ;)

Ørreten er jo litt tregere på vinterstid, så jeg senket tempoet og la inn flere spinnstopp. Dette gav effekt! Jeg fikk flere hugg og fisk på land etter at jeg gjorde forholdsvis små justeringer på presentasjonen av sluk/wobbler.

Litt morsomt var det også da jeg kjente bra motstand og så at sluken trolig hadde satt seg i et isflak. Jeg kjente så at motstanden forsvant, og jeg fikk tatt et par tørn til på sveiven før sluken la seg oppå isflaket. Plutselig brytes vannhinnen, og en ørret hopper opp etter sluken på isflaket! Et par klask med sporden var det som skulle til for at fisken skulle komme seg ned igjen på riktig side av flaket.

Siste sekunder av en kort fight:

44366_s.jpg

Her har vi dagens minste :) See ya' later mate!

44361_s.jpg

Og et par til på tampen...

44363_s.jpg

44364_s.jpg

Alt i alt var dette en knalldag ved fjorden! Balsam for sjelen er vel et uttrykk som passer bra :lol: Denne plassen skal jeg garantert tilbake til, om så bare for å se på vakene som det også var nok av i dag :)

Til tross for at fiskene ikke var av de største, er det uansett kanongøy hver gang det hugger! Og når det havner 18 opp til bryggen for avkroking er det ekstra moro :D

PS! Om noen har en Saltervekt eller lignende som de vil selge er det bare å gi meg en PM. At rapalavektene er ustabile kan jeg gjerne skrive under på etter i dag. Fisken på "likbildet" varierte mellom 1,6-1,9 på rapala'en, men 1,28 på min "kaliberte" kjøkkenvekt her hjemme.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi... Jasså så du fisket ved ***** ! :):lol: Ikke akkurat Oslofjordens dårligste ørretplass det nei.

Ørretten som Fruen fikk på søndag var forøvrig stapp full av brisling den også. Den hadde 8 stk brisling som var hele og ferske i magen sammen med en god del halvfordøyde i tillegg.

Gratulerer med mange sjøørretter og en dag som var betydelig mer innholdsrik en min. Jeg var på jobben jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tilbragte 6 timer på stedet hvor du anbefalte meg, og ikke et napp en gang...

Nærmeste jeg kom et sjødyr var en sel som svømte forbi.

Misunnelig!!

Ai! Ikke bra! Vi får MSN'e så får vi ordne en dag der vi kan teste dagens plass også (som ikke er så langt unna). Jeg tror jeg har blanket på samtlige turer der jeg har observert sel.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Ikke bra! Vi får MSN'e så får vi ordne en dag der vi kan teste dagens plass også (som ikke er så langt unna). Jeg tror jeg har blanket på samtlige turer der jeg har observert sel.

Bikkjen min var veldig klar for den selen, hun skummet rundt kjeften:)

Jeg er med de fleste steder.

Men turen på søndag var veldig fin, fint område hadde det ikke barevært for alle østlendingene på tur:)

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gratulerer med trivelig dag ved fjorden. Fikk desverre ikke sett alle bildene da jeg ble nødt til åavbryte lesningen da jeg fant ut at man valgte te på termos til fisketur. Fikk kvalme oppstøt og brekninger og fortet meg å lukke vinduet før det gikk ut over tastaturet - var redd det var fulgt opp med bilder av te på termos!

(Svar lagt direkte i databasen da jeg slipper se bildene)

(Stort sett det meste foruten gratulasjonene er selvsagt svada)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.