Gå til innhold
Fiskersiden

Gutta på Cuba


cb
 Share

Recommended Posts

En svært kort sms brakte på det rene at de i hvertfall hadde fått to tarpon over 100 pund (Halvor og Dag Øyvind). Hadde visst vært fighter på over en time. I tillegg til dette ei bøtte med bonefish, og sannsynligvis også endel mindre tarpon. Men artig for gutta, som dermed får en bra revansje for en heller laber Ebro-tur.

(Og ikke mas med "Vi vil se bilder!" Det var kun en sms...)

Regner med at det dukker opp rapport fra Tor Ola etterhvert, om ikke her, så sikkert i AoF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja, av 8 deltaker på turen fikk samtlige tarpon og bonefish, med min som den desidert minste tarpon!! Mista de store selv, men trur det ble at vi fikk 6 tarpon på rundt 80 til 100 pund og det er meget bra. Mye bonefish, faktisk flere av god størrelse, min på 6 pund og Tor Ola sin på 7 pund. Barakuda, eller som Dag Ø sier, Barris, fikk vi flere av, min på flue. Æ tok i tillegg to snook, tre snapper, to jack hvorav den største på 20 pund. Det var heftig!! Fiska på riktig store Permit, 20 til 40 punnere men de fikk vi ikke, ikke uventet men en fulgte fluas min!! :lol:

Ja og så fikk æ Krokodille på ca 1,5 meter,, her snakker vi C&R på lang avstand :lol:

Ja, det kommer bilder!

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ja, da var Cubaturen over og det ble en kjempesuksess. Med tanke på at alle var helt nye med tropisk fluefiske, og at faktisk halvparten vel aldri hadde tatt et kast med kraftigere utstyr enn 8'er stanga, var resultatet egentlig langt i overkant.

5 av 8 deltakere tar tarpon over 70 pund, og 4 tar sild anslått til 100 pund. Alle kroka tarpon over 20 kg. Skyteline røyk tvers av, popperkroker ble retta, fortommer røyk, krokfester glapp rett før landing og det frykta ørrettilslaget kosta no en storsild eller 3

Størrelsen på tarponen vi fikk kom som et sjokk på alle sammen, og stemte ikke med infoen vi hadde fått på forhånd. Men så lenge arrangøren juger størrelsen nedover i vekt, så var det ingen som klaga,hehe..

Jeg hadde derfor satsa på bonefish på denna turen, og var så heldig at et par av fluene jeg hadde kjøpt fra USA funka helt utrulig bra. Det var nesten 100% uttelling, fikk vi til et OK kast så beit bonefishen på. Hadde 7 stk i båten beste dagen, med mye fisk på 4-5 pund. Det er ikke mengder av bonefish, men veldig bra størrelse i forhold til mange andre kjente bonefishdestinasjoner.

Vadefiske på tailende bonefish på grunt vann var bare helt rått, og at de var så vakre hadde jeg ikke forestilt meg. Alle i perfekt kondisjon, uten så mye som et manglende skjell.

Et par av bonefishene tok seg noen utrolige runder langt inne i den oversvømte mangroveskogen. De kunne komme ut av skogen langt unna båten, mens fluesnelle fortsatt gikk på høygir. Vi måtte tilslutt håndkjøre et par av fiskene for å få de inn.

Snook som lurte under mangroveskogen var et artig tilskudd til fisket, vakre og velsmakende snappere dro atskillig hardere enn størrelsen skulle tilsi, og de ble faktisk tatt for å være både storsild og bone ved et par anledninger.

Barracuda ble tatt både på flue og spinn, og hai ble kroka på flue, men mista. Krokodillen til gærningen fra Malvik er nok fortsatt en snakkis blant guida der nede,hehe..

Store stimer med permit ble fiska på i timesvis, men kun en som fulgte etter krabba til Jan Andre viste interesse, men gutta hadde en kjempeopplevelse bare ved å fiske på de kumlokka.

De råeste utrasene på turen var det nok de to jack crevallene Jan Andre tok som stod for. 200 meter i et utras får en tarpon og bone til å virke som en ordinær torsk

Jan Andre ble en klar vinner av artskonkurransen, men har noe å revansjere på tarponfronten.

Følelsen for meg da den store tarponen endelig ble kjempa opp i båten var helt uvirkelig. Å ta så store fisker på flue er noe jeg ikke har drømt om en gang, det har kun vært noe de amerikanske proffene har drivi med. Men der stod vi plutselig med de samme sinnsyke fiskene i armene. Det er lett å bli avhengig av slikt, The Tarpon fever, som guidene kalte det.

Som dere kanskje husker fra ifjor da jeg prøvde å få med folk på denne turen, så reiste vi på den billigste og dårligste tida av året. Fisket lenger ut på våren er visstnok betraktelig bedre, noe som er vanskelig å tro med de fiskene vi fikk på denne turen. Dessverre er prisen deretter. Som Tom skriver så har vi nok mulighet til å få ned prisene litt neste gang ved å kutte ut de 2 døgnene på det dyre hotellet, og får jeg samla sammen et par grupper så tror jeg faktisk at vi kan få enda mer rabatt. Det er mye enklere å diskutere pris nå som vi har blitt kjent med hverandre.

Det er 2 alternativer, enten bo i båt midt ute i fiskeområdet eller på hotellet vi bodde på. Bor du i båten får du mer fisk, mer fisketid og en dyrere pris.

Bor du på hotellet får du ikke like mange fisk, men større tarpon og en bedre pris. Du har også mulighet til å ta noen turer på byen.

Arrangøren gjorde store øyne da alle 8 nordmenn kom hjem uten å ha rota seg borti noen av de lokale damene. Vi fikk tilnavnet "The norwegian permits", fordi vi var så vanskelig å lure,hehehe.

De lokale selskapsdamene hadde ei mager uke for å si det sånn, men de 4 russera som tok over for oss fhadde nok andre planer

Er det noen som er interessert i å slenge seg med på en slik tur er det bare å sende ei melding. Jo før vi får bestilt jo billigere kan vi få det. Tropisk fluefiske skal prøves igjen, det er sikkert.

Vil også takke de som ga en hjelpende hånd før avreise. Gero for fiksing av sneller, Elbe som kom til unnsetning da gamlesnella sa takk for seg like før avreise, Seeberg for utlån av stang og snelle og Robban som lånte ut stenger og fluer.

Og sist, men ikke minst takk til dere som var med på turen, og gjorde det til en kjempeopplevelse. Blir moro å møtes igjen til en filmkveld og litt mimring om de vi fikk og de som glapp.

Skal få lagt ut noen bilder her etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen iår ble 19000 for 6 dagers fiske, 2 fiskere pr båt og guide. Da var det også enkeltrom 7 netter på hotell og all mat og det meste av drikke inkludert. Også fly tur retur øya vi fisket på fra Havana. Pluss 2 netter på luksushotel i Havana og transport underveis.

Driks til hotellpersonell og guider kom også på 1200 kr.

Fly tur retur Havana kom på ca 7000 kr.

Som jeg nevnte håper jeg at vi kan slippe det unødvendige luksushotellet i Havana, og at vi også kan ha mulighet til å få en lavere pris neste gang med litt forhandling.

Prisen er høy, men som et av verdens klart beste steder i verden for fluefiske etter tarpon så er det ikke annet å vente.

Den dagen amerikanerene får lov å reise til Cuba kan vi bare glemme dette fisket, da vil prisene mangedobles, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge ut litt mer bilder her. Det var en vanvittig tur ja, og resultatene er vel over alle deltakernes forventninger. Flere av oss fikk reist litt rundt før fiskinga og opplevd mer av Cuba også. 3 dager dykking blei det og før hardfiskinga begynte :) Stort sett var vi oppe i 6-tida på morran og i båten rundt kl 7. Med 10-11 timers dager var vi ikke så vanskelige å få i seng på kveldene heller..

070320081922l484iiEESNhN6ojtI8.JPG?64

Meg med en barris tatt på Stellaen og spinnstanga

070320081931tsXl6EeBFXEQvH6EjJ.JPG?99

Turens antatt største bonefish, og faktisk min første ever :) Anslått til 7 pund.

070320081940lNrWGb4wBUxkLrJEgS.JPG?77

Samme fisken idet den settes ut igjen av guiden Coki

070320081952NhUEJZoY1X6lmNlBFB.JPG?4

2 fiskere og en guide i hver båt. Går unna med en 90 hk motor på slike båter

070320081939uyVdquKysVRlrAZCSO.JPG?54

Ikke så stor tarpon, men mye moro likevel. Her hadde jeg og Tor Ola på 4 fisker løpet av 30 minutter, 2 av de minste fikk vi i båten

070320081928sifktrscbnviBkeMvX.JPG?89

Vi hadde full oppvartning fra morgen til kveld hele uka, men siste kvelden blei det gjort ekstra stas på oss

070320081916PcwauWuxu8eMKlhtOw.JPG?10

Et stemningsbilde fra dykkerhotellet også. Ikke så aller verst :)

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.