Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av Kamera...


Vango
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg nytt kamera, og har ikke peiling. Ønsket er et kamera som kan brukes til mangt, og tar hurtige billed serier. Er ingen tålmodig mann, og er heller ei detaljorienterert. Er for ustrukturert til dette når det gjelder fotografering. Ser på følgende kameraer:

Nikon D60 eller D80, da D70 er vel utgående? Linser 18-135 eller 70-300, pluss 18-55.

Eller enten Canon 400D eller 40 d, linser vet jeg ikke.

Ønsker meg ikke noe overkill kamera til mitt bruk.

Mitt bruk blir til fiske og ferie billeder, pluss at jeg skal ha det med på en safarie tur til Sør-Afrika (antagelig den eneste safarien jeg skal på), så hoved vekten blir ferie/fritid.

Noen forslag? Har vært svak for Nikon tidligere og bra erfaring med deres produkter, og har vel selv landet på en Nikon D80 foreløpig, men som sagt er det overkill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg nytt kamera, og har ikke peiling. Ønsket er et kamera som kan brukes til mangt, og tar hurtige billed serier. Er ingen tålmodig mann, og er heller ei detaljorienterert. Er for ustrukturert til dette når det gjelder fotografering. Ser på følgende kameraer:

Nikon D60 eller D80, da D70 er vel utgående? Linser 18-135 eller 70-300, pluss 18-55.

Eller enten Canon 400D eller 40 d, linser vet jeg ikke.

Ønsker meg ikke noe overkill kamera til mitt bruk.

Mitt bruk blir til fiske og ferie billeder, pluss at jeg skal ha det med på en safarie tur til Sør-Afrika (antagelig den eneste safarien jeg skal på), så hoved vekten blir ferie/fritid.

Noen forslag? Har vært svak for Nikon tidligere og bra erfaring med deres produkter, og har vel selv landet på en Nikon D80 foreløpig, men som sagt er det overkill?

Sånn sett bort i fra safarituren (som det kanskje går an å låne utstyr til?), virker det på meg som om du egentlig skal ha ett litt avansert kompaktkamera, og ikke noe speilrefleks....

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj-dette blir litt deja-vu :)

Er enig med Oz, men samtidig mene rjo jeg at dersom man først begynner å bruke et speilrefleks er sjansen stor for at man finner nye glede ved fotografering :)

Og så må jeg, bare for syns skyld anbefale Pentax kameaene K10d eller K20d.... (K10d kan være litt vrien å få fatt på etterhvert). Disse har overlegen tetting mot sand og vann kontra Nikon d80, du må vel ensten opp mot Thors D300 for å få samme tetting på Nikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det dere sier her, og for å være ærlig, så har jeg et brukandes kompaktkamera, men nå ønsker jeg et speilreflex, derfor disse modellene, pluss at det kan hende jeg blir litt bitt av fotobasillen :) . Vil ha litt mere fleksibilitet enn det et Kompaktkamera kan gi., og kanskje ta billeder på litt lengre avstand.

Vi skal vistnok på haifiske der nede også,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utgående kamera" hva er nå det?

Det vil alltid være utvikling på kameraer og på den måten vil jo kameraer sakke akterut på en måte - men kameraene tar ikke dårligere bilder om andre kameraer får mere pixler osv..?

Har du en svakhet for Nikon hvorfor ikke gå for det da?

Ellers er vel kanskje JapanPhotos tilbud på Canon Eos 30D-huset noe å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette. Skal sjekke litt rundt da fruen skal til Usa om en uke, og jeg har fått et tilbud på Nikon D80, og med Nikon linser 70-300 f4-5.6G, 18-55, 50 f1.8D for ca kr 6.000 med dagens kurs. I tillegg skulle jeg få med diverse, blant annet en Lowpro bag, 2X telephoto etc, etc

"Utgående kamera" hva er nå det?

Det vil alltid være utvikling på kameraer og på den måten vil jo kameraer sakke akterut på en måte - men kameraene tar ikke dårligere bilder om andre kameraer får mere pixler osv..?

Har du en svakhet for Nikon hvorfor ikke gå for det da?

Ellers er vel kanskje JapanPhotos tilbud på Canon Eos 30D-huset noe å se på?

Enig der vedrørende utgående, i mitt hode er egentlig bare utgående at utviklingen har gått videre. Men det blir som med bil, man ønsker seg den nyeste modellen, og ikke fjorårets når man skal kjøpe nytt :)

Har også fått bra tilbud på brukte kamera så jeg skal vurdere det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det dette som jeg kjøper. Fikk pakke tilbud fra en butikk der borte:

Ikke alt er like bra men skitt heller. Pris er lik kamerahuset på Japhan photo med dagens dollarkurs.

Order Information

1 - Extended High Capacity Battery for Nikon DSLR

1 - Nikon D80 Digital SLR Camera

1 - Nikon Battery Charger - Included in Manufacturer Box

1 - Nikon SLR Wide Strap - Included in Manufacturer Box

1 - Nikon TV/Video Cable - Included in Manufacturer Box

1 - 2 Nikon CDs - Included in Manufacturer Box

1 - Nikon USB Cable - Included in Manufacturer Box

1 - Nikon AF-S Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II Lens

1 - Nikon 70-300mm f/4-5.6G AF Zoom-Nikkor Lens

1 - Nikon 50mm f/1.8 Nikkor AF Lens

1 - 52mm High Definition PRO Wide Angle Lens w/ Macro Lens attachment

1 - 52mm High Definition 2X Telephoto Lens

1 - 52mm UV Digital Filter

1 - 52mm UV Digital Filter

1 - 62mm UV Digital Filter

1 - Deluxe Case for Digital SLR Camera

1 - Deluxe Large Photo Tripod

1 - flexible table top tripod

1 - Digital SLR cameras Auto Power Flash - FREE GIFT

1 - Screen Protectors and Lens Cleaning Kit

1 - Lens Cap Keeper

1 - USB 2.0 Secure Digital (SD) Card Reader

1 - 1GB Secure Digital (SD) High Speed Memory Card

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ingen upris det der nei.

I ventetiden kan du jo titte litt på om objektivene står omtalt her:

Trykk her

Ja, hadde lyst til å bytte bort 18-55 med et annet et, men det ble nesten like dyrt som å kjøpet en selvstendig linse, så det er mulig jeg gjør det. Nå må jeg bare lære bruksområdene til de forskjellige linsene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en deilig følelse å shoppe litt kapitalvarer på nett. Selv venter jeg på et objektiv fra utlandet, et objektiv som skal erstatte det kitobjektivet som fulgte med. Skal bli spennede å se hva jeg fotograferer også! :P (P.s jeg har ikke Nikon, men Canon). :D

Vi får ta noen foto sessjoner sammen da :). Satt på hytta i bærumsmarka for 2 år siden da 8 orrhaner satte seg i et tre 7 m fra hytte veggen. Skulle hatt dette kamerat da, med litt raske seriebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fotografering med speilrefleks fra før eller er dette første skrittet?

Jeg har fotografert mye med speilrefleks i filmens tid, men digitalt er mer nytt for meg selv om jeg tror jeg har hatt kameraet mitt i over to år nå.

Jeg bestilte meg en Dvd som omhandler kameraet mitt - for å få en fortgang i læringskurven i muligheter og menysystemer. Vet ikke om du har noe nytte av det, men jeg tror det er laget for D80 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fotografering med speilrefleks fra før eller er dette første skrittet?

Jeg har fotografert mye med speilrefleks i filmens tid, men digitalt er mer nytt for meg selv om jeg tror jeg har hatt kameraet mitt i over to år nå.

Jeg bestilte meg en Dvd som omhandler kameraet mitt - for å få en fortgang i læringskurven i muligheter og menysystemer. Vet ikke om du har noe nytte av det, men jeg tror det er laget for D80 også.

Første speilreflex for meg, men noe digitalt før. Tror det følger med dvd i pakka jeg kjøpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.