Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpe sykkel


Brutus
 Share

Recommended Posts

Dette høres litt brutalt ut, men siden du legger inne et sykkelspørsmål på et fiskeforum, bør du sannsynligvis kjøpe sykkel i en butikk. :) Netthandel, auksjoner og bruktkjøp anbefales ikke (av meg ihvertfall) hvis man ikke vet hva man ser etter, og hva ting koster å fikse etc. Men selvfølgelig kan du treffe på idioter i sportsbutikker også, og ende opp med en sykkel som er feks feilmontert. Fordelen er dog at du da har et sted å henvende deg hvis ting går galt.

Forhør deg i minst to butikker, og prøv en eller to sykler i hver. Det du ser etter er en sykkel som du liker sittestillingen på, og som du trives på generelt.

Om du vil ha hybrid (28" hjul) eller terrengsykkel (26" hjul) jul blir en smaksak. En terrengsykkel til 3-4000 er uansett ikke egnet for å sykle på noe annet enn grus og asfalt, ved mindre du er glad i å reparere ting.

Bortsett fra det bør det være muligheter for en brukbar deal på modeller fra 2007. Bare husk at det kan være en grunn til at akkurat den sykkelen endte som overligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en sykkel nå. Vil bli brukt på skogsveier og på asfalt. Har skjønt at terrengsykkel er veien å gå, fremfor hybrid. Ellers er jeg rimelig blank her.

Tenker en sykkel +/- 3-5000 kr. Noen som har noen generelle eller spesifikke tips å komme med?

Handlet meg sykkel i denne prisklassen for en del år siden, og er rimelig fornøyd med den (Hardrocx). Det eneste jeg savner er lock-out på dempegaffelen, men det er mulig det er ganske standard nå om dagen?

I alle fall er det ugreit å "tråkke på" så lenge gaffelen gir etter (og ikke kan låses) - på den andre siden er det veldig digg å ha en gaffel som demper litt i ny og ne..:)

edit - fant en link og :)http://www.røasykkelservice.no/index.html

Endret av Sofafiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sykkel stående i uthuset.

Fant den ved en tilfeldighet i ei sjøbu som skulle tømmes.

Den har hatt en eier.

Det sto klistremerke på ramma fra Falch. Så jeg ringte dit.

Den var meldt savnet i fjor.

Eieren hadde fått erstatning for den,så den tilhører i praksis forsikrings selskapet.

De skulle kontakte meg over påske.

Tror du kan få kjøpt den grisebillig.

Hvis du er interesert,så kan jeg høre for deg når de tar kontakt.

Den heter Merida Fireball.

Jeg ønsker finnerlønn samt at det koster dem penger å hente den,så vi får se hva de bestemmer seg for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller fleste syklene har Shimano-deler (der også :blush: ) på bremser og gir. Shimano har en kvalitetsrangering som kan endre seg litt fra år til år. Her er det fra dårligst (nederst) til best:

XTR

Deore XT

Deore LX

Deore

Alivio

Acera

Altus

Tourney

Jeg mener at du til litt røff bruk bør velge fra Deore og oppover. Alivio kan kanskje til nød gå an.

Ellers har jeg erfaring med at sykkelens geometri = fohold mellom krank-sete-styre har veldig mye å si. Derfor er det veldig viktig iallfall å få prøvd sykkelen litt. Men her er det også snakk om å justere sete og styre. Ikke legg så mye vekt på at det skal være skivebremser, mer krevende i vedlikehold og v-bremser er bra nok.

Du vil finne en del god veiledning her: http://www.slf.no

Nakamura, Trek og Hard Rocx er merker som alltid har kommet bra ut på tester, men det finnes andre også.

Her er et eksempel på noe som _kan_ være et godt kjøp (ikke så langt til Sandvika): http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=58815

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk penger når du kjøper sykkel, ihvertfall hvis du skal bruke den mye. Du får som regel det du betaler for! Bruk en sykkelbutikk og ikke f.eks. de rullende utsalgsstedene...

Ikke løp å kjøp 1999,- - 2999,-.... de tilbudene. De har som regel Shimano deler m.m. men det er av den billigste sorten. Det er ihvertfall den erfaringen jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en sykkel nå. Vil bli brukt på skogsveier og på asfalt. Har skjønt at terrengsykkel er veien å gå, fremfor hybrid. Ellers er jeg rimelig blank her.

Tenker en sykkel +/- 3-5000 kr. Noen som har noen generelle eller spesifikke tips å komme med?

Noen spesifikke tips er vanskelig uten å vite høyde eller vekt på figuren din. Men hvis du ligner litt på avataren din, så begrenser utvalget seg. :blush:

For brukt så har du noen aternativer her (anbefaler på det sterkeste å kjøpe brukt i din prisklasse)

F.eks Auksjonshuset har sykkelauksjon 3.april

Eller forumet på terrengsykkel.no (legg inn høyden din og prisklasse, og det er stor mulighet for at du vil få gode tilbud)

Ett nytt alternativ kan være Fuji Bullet Comp(scroll ned til du finner den, koster 3900 kroner, og jeg mener bestemt at du får ikke mer sykkel i denne prisklassen enn denne)

Det aller fleste syklene har Shimano-deler (der også :lol: ) på bremser og gir. Shimano har en kvalitetsrangering som kan endre seg litt fra år til år.

Tullprat. SRAM står overhodet ikke tilbake for Shimano på gir, og f.eks Hayes og Magura vil jeg påstå er bedre enn Shimano på bremser. Dog, uaktuelt i hans prisklasse. Og de fleste syklene har nok heller ikke Shimano lenger. På kjente merker så er minst like vanlig med SRAM.

Har en sykkel stående i uthuset.

Den heter Merida Fireball.

Det er en sykkel jeg alt annet enn vil anbefale trådstarter. Fulldempede sykler under 12 laken er som å kjøpe seg en 1000 snelle for å dra på havfiske. Det holder rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig med deg EWalle hva angår fulldempede sykler.

Det jeg tenkte ang den som står i uthuset.

Jeg vil tippe at den sykkelen kommer på ca500spenn,ergo mere penger til fiskeutstyr.

Selv så har jeg en hønngammal grønn wanabe offroad sykkel fra sykkelklubben med 7gir innelukket og skivebremser. Holder i massevis til grevling påkjørsel for min del. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EWalle: Hva mener du med tullprat ?!

Så på nettsidene til fire sykkelforhandlere og alle syklene jeg sjekket hadde deler fra Shimano. Derfor er det relevant å kunne Shimanos "kvalitetsrangering" på egne deler. Riktignok er vel ikke produsenten så enerådende som tidligere kanskje, men jeg har overhode ikke ytret meg om Shimano vs andre produsenter.

Noen ganger lurer jeg virkelig på om folk leser det man skriver !

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EWalle har faktisk et lite poeng når det gjelder Shimano, selv om uttryksformen sikkert kan modereres.

På de fleste sykler i gjeldende prisklasse, står Shimano for girsjaltere (de på styret) og kjedegir (gjerne kalt for- og bakgir). Resten av drivsystem og hjul er det som regel andre som står for. Over tid spiller det nada rolle om bakgiret (som er det folk pleier å se på) heter Alivio eller LX fra Shimano, eller X7 eller X9 fra SRAM for den saks skyld. Dette fordi ett kjede som kjent ikke er sterkere enn svakeste ledd, og dersom frikrans (de bakerste tannhjulene) og krank (de foran ditto) osv er dritt, vil girene dine fungere dårlig etterhvert uansett. Du får som regel det du betaler for. Skal man kjøpe sykkel etter et prinsipp om at ingen girdeler skal være under feks Deore, og at resten av sykkelen skal være av samme kvalitet, ser du på en sykkel til over 10` lett.

Når det gjelder spørsmålet om skivebremser, er rådet mitt enkelt. Ligg unna! I denne prisklassen er skivebremser tull. Skivebremser er først og fremst et poeng hvis du sykler sti (slik som jeg), eller om vinteren. I begge tilfeller er det gode (les; dyre) hydrauliske skivebremser som gjelder. Kjøp en sykkel som har prioritert andre ting på budsjettet enn skivebremser. Ett sett med virkelig gode og lette skivebremser koster like mye som hele sykkelbudsjettet ditt.

Ønsker man å få mest mulig girutstyr for pengene, og kan leve med myke rammer, dårlige dempegafler og skjeve hjul, er det flere merker som har spesialisert seg på dette. De fleste kjøper faktisk sykler av denne typen, og er fornøyd. :D Særlig i lavere prisklasser, kan det faktisk være en god ide å gjøre denne prioriteringen, siden det folk pleier å klage mest over nettopp er girene på sykkelen sin.

Uansett så er trikset for å få girutstyret (og alt annet) på en sykkel til å fungere godt over tid, å vedlikeholde ting skikkelig. Uansett hvor bra sykkelen din er på papiret, så kan du fint få den til å knele i løpet av et års tid hvis du aldri vasker, aldri smører, aldri retter hjul, aldri justerer gir eller bremser, ikke bytter slitedeler og lar den stå utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EWalle: Hva mener du med tullprat ?!

Det jeg mener med tullprat er at de aller fleste sykler har Shimanoutstyr for dette er feil da det er svært mange sykler som kommer med SRAM og Shimano i en god blanding, eller i renkjørte linjer. Men jeg ser at jeg har gått glipp av en ting i år, og det er pga. valutakurser, så er det mer Shimano enn SRAM enn det har vært de siste årene, så jeg skulle litt bedre research selv også...

Men det som var poenget mitt, er at man ikke lenger trenger å se særlig på gir, fordi det er ingen dårlige produsenter der ute lenger, med unntak av at enkelte sykkelprodusenter sitter på ett lager med gammel dritt. Men kjøper noe det er 27 gir på, så skal man ha svært uflaks om det er noe dritt man kjøper, og rådfører man seg litt med noen andre enn karen bak kassa, så skal det være tilnærmet umulig å komme med noe som stinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.