Gå til innhold
Fiskersiden

Aof Nr3


 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jo hende bladet hadde blitt noe mer variert hvis flere av oss her inne hadde vært flinkere til å skrive litt for dem også?

Det blir skrevet mye som ikke kommer med. Dette er en politisk avgjørelse, og ikke en materialbasert sådan. Dessuten så er det jo opp til redaksjonen å skaffe stoff som er variert - og ikke leserene. For min egen del så har jeg skrevet noe karpestoff som ikke kommer med, og m.t.p hvor marginalt dette er, så skjønner jeg jo hvorfor. Men samtidig så er det viljen og ikke evnen det går på. Rekk opp en hånd de som tror at f.eks Audun ikke ville skrevet en artikkel med suverene bilder om f.eks meite etter gjørs og gjedde - hvis han ble spurt? Kunne vært havålfiske, bryggemeite, kystmeite, feriefiske - whatever. De får jo det de vil ha - problemet er at de tydligvis ikke vil ha det fordi de mener at leserene ikke vil ha det.. OG kanskje de har rett?

Jeg abonnerer av en eneste grunn, og det er i håpet om at det skal bli mer variert - slik som våre svenske fiskebrødre har klart. Inntil da så får man heller leve med at man må skaffe seg informasjon om sportfiske generellt - på en rekke lokasjoner for å få dekket egen grad av allsidighet. De som vil ha litt om karpe kan jo kikke her som en start

http://www.carp.cc/artikler.html

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp en hånd de som tror at f.eks Audun ikke ville skrevet en artikkel med suverene bilder om f.eks meite etter gjørs og gjedde - hvis han ble spurt? Kunne vært havålfiske, bryggemeite, kystmeite, feriefiske - whatever. De får jo det de vil ha - problemet er at de tydligvis ikke vil ha det fordi de mener at leserene ikke vil ha det.. OG kanskje de har rett?

Jeg abonnerer av en eneste grunn, og det er i håpet om at det skal bli mer variert - slik som våre svenske fiskebrødre har klart. Inntil da så får man heller leve med at man må skaffe seg informasjon om sportfiske generellt - på en rekke lokasjoner for å få dekket egen grad av allsidighet. De som vil ha litt om karpe kan jo kikke her som en start

http://www.carp.cc/artikler.html

Eller for den saks skyld Ingar Heum eller Rune Johansen. De ville vel kanskje ikke kunnet matche Audun's bilder, men hvem kan vel det..... :D

Uansett, jeg prøver AOF dette året, og hvis de ikke bedrer seg så blir det Fiskejournalen neste år. Er ikke interessert i å lese om fettfinnefisking og pisking fra perm til perm.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at jeg har sett havålartikkel fra Audun..... men var det i et annet blad kanskje?

Men en artikkel om fluefiske etter ørret har du ikke sett før?

Poenget er jo at de må slutte å behandle alt annet fiske enn ørret og flue som kuriositeter for å komme seg videre. Dvs at de da også må kunne skrive om andre arter mer enn èn gang per år eller skuddår. Å stimulere til vekst har jo blitt benyttet for fluefiskere i 30 år - og bør snart gjelde andre metoder også.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en artikkel om fluefiske etter ørret har du ikke sett før?

Poenget er jo at de må slutte å behandle alt annet fiske enn ørret og flue som kuriositeter for å komme seg videre. Dvs at de da også må kunne skrive om andre arter mer enn èn gang per år eller skuddår.

*sukk*

Poenget var vel kanskje at det blir litt teit å etterlyse artikler som allerede er skrevet, selv om det ikke nødvendigvis var i AOF eller sist måned. Var jo også Conger-sak fra kanalen for ikke overvettes lenge siden, 2005/2006 eller noe sånt. Samme gjelder forøvrig gjeddemeite.

Audun er jo fast bidragsyter i et annet blad forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*

Poenget var vel kanskje at det blir litt teit å etterlyse artikler som allerede er skrevet, selv om det ikke nødvendigvis var i AOF eller sist måned. Var jo også Conger-sak fra kanalen for ikke overvettes lenge siden, 2005/2006 eller noe sånt. Samme gjelder forøvrig gjeddemeite.

Audun er jo fast bidragsyter i et annet blad forøvrig.

*Dobbelt sukk*

Hva så om det er skrevet en artikkel om havål tidligere? Med din logikk så er jo AOF verdens teiste blad det da - siden de gjentatte ganger skriver om fluefiske etter ørret, og fortsetter å gjøre dette.

Det som skaper interesse i befolkningen er ikke en kuriositet på trykk hvert skuddår, men gjentakende informasjon om de mulighetene man som sportsfisker har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller på 120 sider med litt av hvert til enhver årstid, måned for måned. Det er balansegangen folk savner. Aof trykker det de vil, men at det er mangel på stoff som gjør at det omtrent bare er flue og ørret som gjelder er kun et politisk problem - det vet du også. Det er ikke noe problem å skaffe seg interessante artikler over et bredt spekter. Har man ikke kompetansen selv - så må man vel da skaffe seg kompetansen via andre, slik journalister gjør. Kanskje Aof burde opprette et eget nettfora - for å lettere kunne kanalisere leserenes meninger.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sutring her.

Hørt det før. kan dere ikke se å så sagt opp så blir vi ferdig med det..

Jeg har et abbonement av en grunn, syntes det er ålreit å få AOF i posten 10 ganger i året.

Om jeg syntes alle sidene er like spennende? nei, gjør ikke det.

Syntes det er for mye reklame?? ja

I tillegg så føler jeg ikke at jeg lærer noe (sier ikke at jeg er utlært, men har lest mye av det før), jeg kan i stor grad forutse når de forskjellige artiklene (hvertfall noen av de)... Nå er det høysesong for sjøørreten, Nå leker gjedda.. 10 tips for abbor.. Nå er makrellen her osv.. Fisk med agn i sommer... 5 gode smålakselver.. Røye på vidda... planlegg laksefiske nå... unngå køfiske mm..

Forholdsvis forutsigbrat, og det er en overvekt av fettfinnestoff.. Jeg er fettfinnefantast, det betyr ikke at det er like gøy å lese om sjøørretfiske her og der, laksefiske osv.. Men det er morsomt å se bilder av feite fine lakser, fiske glede mm

jeg fisker ikke med agn, fisker ikke med flue.. jeg skulle ha betalt for å duppe rundt i havet etter stor torsk, uer eller hva som befiinner seg der nede på dypet...Men det er ikke poenget, jeg syntes det er artig å lese om både fluefisk, gjeddefiske, havets storvilt eller hva det nå måtte være.. og jeg syntes prisen er verdt det.. finner dere ikke glede over andre fiskeformer enne deres egne.. Ja så si opp.. Ikke betalt og sutr ved verdt eneste nummer...

For min del koker det ned til at det er artig å få bladet i postkassa da jeg kommer hjem fra jobben.. Uansett om det handler i hovedsak om fluefiske, gjeddefiske, eller laksefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant frem siste nummer av AoF 2007 og kikket litt på deres egen indeks som burde gi en grei oversikt over graden av skylapp-piskeblad-faktoren. Prosentmessig så dominerer ørret, laks, fluefiske og fluebøging overlegent sett under ett, men de alternative artiklene er mange, varierte og stort sett gode. Jeg tror at det alternative stoffet kanskje burde reduseres en del hvis innholdet i bladet skulle speile den faktiske interessen blandt norges sportsfiskere. Slik kan man på en måte si at de bruker den muligheten de har "til å påvirke sportsfiske i en progressiv retning". Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det setter nok AOF pris på - at alle som er misfornøyd sier opp istedet for å fortelle hvorfor de er misfornøyd. BTW - reklame er det Aof trenger for å overleve - slutt å sutre eller si opp.

Sier ikke at alt om fiske setter pris på det, jeg sier at de folka (ofte de samme) som sutrer ved hvert eneste nummer enten kan holde kjeft eller si opp.

dessuten har du vel neppe hørt meg klage over for mye reklame ved hvert eneste nummer..Og jeg skjønner at reklame trenger de for å tjene penger.. hvorvidt de trenger så mye for å overleve er et annet spørsmål, men jeg bryr meg ikke nevneverdig om det..

poenget mitt (hvis ikke du skjønte det) er at vi alle kan sikkert finne mye å klage på, og til slutt så koker det vel igjen ned til er det verdt prisen? eller syntes jeg det er greit å betale, selv om noe (mye eller lite) irriterer enn seg over, eller finner uinteressant...

Dessuten sutrer jeg ikke over AOF (oppsigelse er derfor ikke noe tema), men jeg irriterer meg over sutrere som betaler for noe de syntes er dritt.. Det virker for meg bare jæ... teit..

Trenger ikke komme med regla om påvirkning, forbrukernes makt eller ligende... Den greia skjønner jeg, og folk som gjør noe konstruktivt har jeg all respekt for. Men det er mer enn sutring i en tråd som dette.

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du irriterer deg over mye reklame - og fortsetter å kjøpe bladet. Forskjellen på dette - og å klage over innholdet er det samme. Man fortsetter å abonnere fordi man ønsker noe mer - og gir de dermed muligheten til å forbedre seg. Betaler man - har man selvsagt lov til å utale seg.

Ellers:

http://www.fiske-feber.se/

Fremtiden kan være lys den - men det er godt mulig at nordmenn flest ikke er klare for lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ihvertfall konstatere at Fiskersiden har blitt norges største fora etter at de "alternative" elementene ble introdusert. Og interessen for de "alternative" metodene og artene er på stort sprang fremover. Så da gjenstår det bare å se om mediene følger etter, eller om man heller må fortsette å få stimuli fra våre naboland istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du irriterer deg over mye reklame - og fortsetter å kjøpe bladet. Forskjellen på dette - og å klage over innholdet er det samme. Man fortsetter å abonnere fordi man ønsker noe mer - og gir de dermed muligheten til å forbedre seg. Betaler man - har man selvsagt lov til å utale seg.

Ellers:

http://www.fiske-feber.se/

Fremtiden kan være lys den - men det er godt mulig at nordmenn flest ikke er klare for lyset.

Jeg irriterer meg ikke mye over all reklamen, og jeg har ikke tatt det opp hver eneste gang et nytt nummer blir diskutert, og jeg brukte det kun for å illustere et poeng, og det er hvorvidt man skal gidde å bruke penger på noe man syntes er for dårlig. Hadde jeg nevnt dette med reklame hver eneste gang, ja da hadde visa vært en annen...

Og som sagt tidligere, jeg er for mangfold i AOF, og jeg klarer å glede meg over artikler som handler om annen type fiske enn det jeg selv er mest opptatt av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opptatt av feriefiske, bryggemeite, kystmeite, slukfiske, alternativt ørretfiske etc - men jeg ville jublet den dagen dette ble satt høyere på agendaen for å åpne øynene til de som ikke fra før var opplyst om alle de utrolige mulighetene som finnes der ute. Alt om fiske burde jo være nettopp dette, i hvert nummer. Til glede for alle - hver gang. At de har fluespesial er helt OK - men ikke at hvert nummer mer eller mindre er det.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter fremdeles pris på at AOF dukker opp i postkassen, men merker VELDIG at jeg ikke er så ivrig i lesingen lenger.... Tror nok AOF er kjent med å høre på oss brukere, og få litt mer variert stoff i bladet sitt.

Men skal dette skje, må nok vi som er i de forskjellige miljøer ta kontakt med redaksjonen og spør om de vil være med på en tur eller to. Da jeg var med AOF på tørrfluefiske i Hemsila, snakket jeg mye om FS til Jon Lenæs og om miljøet rundt FS - gjengen her på Vestlandet. Han sa da at det hadde vert spennede å tatt turen oppover å skrevet en rapport om kystmeite. Jeg har ikke tatt kontakt med Lenæs og spurt om han vil være med på tur med Bergensgjengen, men han tar sikkert invitasjonen på strak arm hvis vi spør. Kanskje vi må snu litt på dette og spør oss selv om det er noe vi kan gjøre for å få belyst variasjonene i sportsfiske her til lands??

Og da kommer jeg tilbake til spørsmålet mitt... Er det mange som har tatt kontakt å spurt om de vil være med på en tur eller to? Tror ikke at det er en umulighet å fått gutta hos AOF med på fisketur med følgende overskrifter:

Congerfiske i Nordhordland

Havmusfiske på Bontelabo

Skatefiske i Namsos

Piggvarfiske på Jærstrendene

Kutlingjakt med rekerogn :lol:

OSV......

Tror nok det er lettere å gjøre det på denne måten, en å sende inn egne rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden så ble en tråd opprettet av aof her på fs.

Da ønsket de innspill og etterlyste artikler fra brukerene.(fiskeplasser.)

Flere svarte på tråden og noen sendte også mail.

En hotspot i Sandefjord kom ihvertfall på trykk,og noen til.

Den gangen ble det også ytret ønske om mere variasjon i bladet.

Da dukket det opp rigging av trollingbåt b.l.a.

Så ble det vel bare det gamle fettfinne stoffet igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må innse at alt om fiske vil også i fremtiden skape frusterasjon hos de som fisker litt alternativt og ønsker seg en større bredde i stoffet som blir presentert. Nettverket de besitter innen for fettfinnes fisk tror jeg er ekstremt stort, når det gjelder andre fiskegreener så er de kunn noen få, noe man fort får står når samme personer går igjen og igjen og igjen. Jeg tror nok AOF rett og slett mangler kompetangse på andre områder en fluefiske/fettfinn og da blir det for kostbar og tidskrevende for de å skape gode artikkler utover fluefiske/fettfinnefiske.

Synes Hoff beskriver det gangske greit

"Har man ikke kompetansen selv - så må man vel da skaffe seg kompetansen via andre, slik journalister gjør "

Tror nok dette er selve problemet for AOF. Jeg vil tro at AOF sliter med de samme problemene som andre papir aviser/blader og det er nette. Opplaget går ned og kostnadene må ned, og da blir det utrolig vanskelig å utvikle bladet, de har ikke noe valg en å bruke minst mulig ressuser på flest mulig artikkler og da er nok fettfinne stoff det enkleste å få fått på. Nå vet jeg ikke helt fordelingen av annonsører i AOF men det er vel en overvekt i forhold til fluefiske, og annonsører skaper nettverk, som igjen skaper billige artikkler.

Jeg har selv sakt opp AOF for en tid tilbake, og det er mange grunner til det, men ført og fremst mangel på gode artikkler som ikke er reklamebasert. Hvis man skal se litt på min gren som er gjeddefiske først og fremst med jerk, så er det tre-fire artikkler de siste årene. En fra CWC i Sverige der kun Buster og big bandit blir presentert, så hadde man en artikkel til fra sava-gear der 4-play ble presenter. Artikkler som har blitt kjøpt inn. Her igjen tror jeg det ligger i sakens natur at de ikke selv har tid/ønske/ressuser til å bedrive oppsøkende journalistik.

Troverdigheten til slike reklameartikler fra min side er lik null og de skriver ikke artikkler for at vi skal utvikle vårt fiske, men kunn kjøpe dere ting og for meg er det helt uinterresant.

I siste fiske-feber (som jeg nå abbonerer på) står det en jerkartikkel av david Lundqvist. Utrolig bra lesning der artikklen tar deg med inn i en fantastisk reklamefri jerkverden. Han har også lagt frem sine 5 favorittbeten og de går på kryss og tvers av produsenter, noe som er utrolig befriende å se.

Litt kult å se at Sveriges mest profilerte gjeddfiskere (og han har blitt kjent for de han rett og slett er en ekstremt tyktig fisker) ikke har med big bandit og buster som sitt favorittbete, mens i Norge i følge våre desidert beste jerker ikke trenger noe annet, men når man vet hvor de har sine bein, så bli troverdigheten helt bort fra min side og det er faktisk veldig synd. Selv om man er kjøpt og bet. så må det være mulig å være troverdig i det man presenterer.

Nei jeg tror nok at man skal utvikle seg å lære av andre om litt andre metoder en fettfinne og fluefiske så må man titte på blader som selges i andre land, de er fullspekket av div. artikkler for alle og en hver, men, så har de også et mye større marked å serve og sikkert et mye større nettverk der de raskt lett og billig kan få mangfold.

pst Top bandit er ikke et nytt bete, har vært på markedet i mange år..........................er det mulig

Hvis AOF ønsker større bredde i sitt blad, så tror jeg det sitter mange som ønsker å bidra, men da må AOF begynne med litt oppsøkende journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes å glemme at AOF er et kommersielt produkt som i utgangspunktet er nødt til å lage det produktet som selger best. Vil tro de ikke har allverden å gå på (hvem har det i den bransjen?). Dersom fluefiske og ørret selger best, så blir det det. Ikke forvent allverden idealistisk misjonering for nye fiskeformer fra den kanten.

På den annen side synes noen å tro at stoffet bør fordeles omtrent som interessen i befolkningen. Dersom 100 kæller er interesert i fluefiske, 5 i havfiske og 5 i meite, bør man da ha 20 ganger så mye stoff om førstnevnte tema som de andre? Selvsagt ikke, fordi alle de 100 fluefiskerne blir fornøyd hver gang de får servert Pål Krogvold o.l. Det hjelper lite å servere samme Krogvold 20 ganger i samme nummer. Med den fordelingen som nevnt over er det naturlig at det står mer om fluefiske enn de andre formene, men ikke nødvendigvis proporsjonalt med antall intereserte.

Jeg er sikker på at AOF hele tiden bedømmer hva slags blad som gir flest solgte blekker, og redigerer stoffet deretter. Hvis de, av "politiske grunner" som noen nevner, velger å fronte noen typer fiske mer enn det som lønner seg, går de helt sikkert konk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.