Gå til innhold
Fiskersiden

hva er best ?


laxen
 Share

Recommended Posts

Det er ganske overraskende mens også irriterende å få vite at Fireline ikke er suverent best. Det gir som regel butikkene inntrykk av. Har kjøpt tre nye sneller i år, og leverandøren har fyllt alle opp med FL. Trodde jeg hadde fått det aller beste, men det har jeg altså ikker.

Regner med du fikk en grei pris? Jeg har kjøpt mye fireline på tilbud, og da plager det meg ikke så mye at noen sener er litt bedre på noen nisjer. Har ikke følt at fireline har vært så dårlig at jeg måtte bytte den ut, med unntak av når jeg ladet en Shimano 5000 haspel med 0.25mm rosa fireline. Det ble litt for stivt etter min smak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spør en god hel på dette forumet. Men før jeg visste om forumet, var det lettest å hente informasjon i butikkene. Jeg er blitt mye "klokere" etter at jeg ble kjent med FS, og jeg er takknemlig for at de mange proffe på FS tar seg tid til å svare amatører og de nye medlemmene. De proffe skal vite at de er til store hjelp og bidrar til å stimulere fiskeinteressen.

Men tenk på alle de tusener der ute som kjøper Fireline, og ditt og datt etter busikkansattes anbefalinger. Jeg ser i ettertid at jeg har kjøpt ganske mye "katta i sekken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline is a quality line in anycase. Only time it is not a good choice is when you need less memory in your line... for example when using a low profile multiplier with small arbor or when freelining or floating a bait as the memory makes it come off in coils.

In most cases you can't go wrong with power pro or fireline tho. For lure fishing with a fixed spool reel pretty much any quality braided line will do (with a mono leader of course).

For surfcasting... fusion lines will cast better, dyneemas will have less memory, break strains will vary it's all a matter of taste.

Boat fishing... Heavy leads pretty much negate the problem of memory. thinner diameter to cut tide and abrasion resistance etc. are the the things to consider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte opp to sneller med Fireline Crystal (0.12) før denne sesongen, det skulle jeg aldri gjort. Sabla dyrt, og den mest elendige slitestyrken jeg har vært borti. To skrap over en stein og lina er av... :(

fishing with multi in a river is never too clever for that reason.

Plus you really should use a mono leader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske overraskende mens også irriterende å få vite at Fireline ikke er suverent best. Det gir som regel butikkene inntrykk av. Har kjøpt tre nye sneller i år, og leverandøren har fyllt alle opp med FL. Trodde jeg hadde fått det aller beste, men det har jeg altså ikker.

Det som da er morsomt er at ALLE leverandørene som prøver å få noe anet enn Fireline inn i butikkene sliter med samme problem.....

Butikkene påstår at det er kundene som ikke vil ha noe annet, Fireline har et meget godt innarbeidet navn, mange "nomale" kunder vet ikke en gang at det heter multifilarment, de tror senetypen heter Fireline.

Så da vil jeg oppfordre hver enkelt her inne til å mase i sine lokale butikker etter de produktene de ønsker å kjøpe og ikke bar ta FL fordi butikken ikke har noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte opp to sneller med Fireline Crystal (0.12) før denne sesongen, det skulle jeg aldri gjort. Sabla dyrt, og den mest elendige slitestyrken jeg har vært borti. To skrap over en stein og lina er av... :)

Det stemmer godt overens med testen av de 14 multifilament senene.

Fireline Crystal kom nest dårligst ut og er den dyreste av de senene som ble testet. Tykkelsen på sena som ble testet var oppgitt til å være 0,08 mm, men ble målt til å være 0,12 mm. Det er 0,04 mm tykkere enn oppgitt, ikke så mye, men det er likevell en del forskjell.

Som du sier har den elendig slitestyrke, og på testen kom den dårligst ut på slitestyrke og fikk bare 2 av 6 poeng. Det eneste du kan gjøre for å få brukt sena til dette formålet erkanskje å bruke en fortom av monofilament sene foran sluken for å slippe å slite lina.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Whiplash pro: Har brukt dette en del, men kommer til å gå bort fra det nå. Har brukt 0.06mm, men den er MYE tykkere enn det. fylte på en shimano twinpower 1500. Oppgitt å ta 170M 0,18mm mono. fikk plass til ca 120M 0,06mm whiplash pro.. IKKE Å ANBEFALE

Har landet laks på 6,4kg i elv på det, men senen blir fort "Råtten", etter en sesong er senen boss. Da tåler den ikke mye..

I villmarksliv's test ble Sufix matrix pro 0.12mm målt til 0.12mm, og bruddstyrken var oppgitt til 4.5kg, målt til 7,5kg.. Det må jo være bra..

Og så får du 1500M til 1500kr noen plasser.. det skulle vel bli 1kr meteren regnet i hodet...... (2kr meteren vist en blondine skal regne det ut) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerpro ble bare krøll hos meg... Kjøpte en rull med 0.13 el. 0.15 som ble påspolt etter anvisning, men det ble bare vaser på hvert kast (måtte kappe 40-50m). Den virket også mye tykkere enn oppgitt, men det kan være fordi den er rund?

Har bestilt meg 125m med Sufix Preformance så får vi se hvordan det funker... Hvis ikke går jeg tilbake til grønn FL og holder meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerpro ble bare krøll hos meg... Kjøpte en rull med 0.13 el. 0.15 som ble påspolt etter anvisning, men det ble bare vaser på hvert kast (måtte kappe 40-50m). Den virket også mye tykkere enn oppgitt, men det kan være fordi den er rund?

Har bestilt meg 125m med Sufix Preformance så får vi se hvordan det funker... Hvis ikke går jeg tilbake til grønn FL og holder meg der.

Grunnen til at det ble vaser på hver kast kan være fordi du har spolt på for mye snøre. Hvis snøret ligger helt ut til kanten på spolen kan det skje med uansett hvordan type snøre du bruker. Når man spoler på nytt snøre på spolen, spoler man det ganske hardt på. Når man da begynner å bruke snellen, kan det være lurt å holde snøre litt igjen når man sveiver inn de første kastene for å få litt mostand, slik at det ikke blir ytterligere "mer" på spolen. Men nå når du har tatt av 40-50 m funker den vell bedre?

En jeg kjenner har testet Powerpro over en lang periode. Han oppdaget at Powerpro ikke legger seg så fint på snella pga at den var rund. Powerpro var heller ikke så bra til lett fiske, men er best til kystmeite og havfiske.

Endret av Christer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal den elendige FL Crystalen erstattes av bedre saker. Gjorde et lite testkjøp av power pro fra en ebayselger, trengte litt til å fylle opp noen 4000 sneller + til noen fremtidige surfsneller. Betalte 408,- for 1500 yards 40 lbs, det må jeg si var en pris jeg kan leve med. Så nå tenker jeg å bestille mer av samme selger, men i tynnere dim. Selger merka pakka "gift" uten at jeg ba om det, ikke meg imot :P

Leser at det er noen som har litt dårlig erfaring med PP i tynner dimensjoner, er det flere som deler denne erfaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Vil heller kalle det en erfaring enn en dårlig erfaring:

Jeg har nettopp begynt å bruke PP, hadde kun egenerfaring med FL fra tidligere.

Jeg spolte opp en snelle i 2500 størrelsen og da jeg skulle ta de første test-kastene så fikk jeg knuter på snøret; noen skikkelige floker som jeg måtte bruke en veldig tynn synål for å lure fra hverandre for å ikke skade snøret.

Har to teorier på hvorfor dette skjedde:

1. Pga at jeg da hadde monofortom og at skjøteknuten mellom mono og PP har vært akkurat litt for stor, blitt et lite "slag" i snøret i kastet idet snøret føyk gjennom stangringene og så har snøret på et vis fått knuter.

2. At snøret var for "tørt" ved første kast.

3. At snøret ikke var spolt tilstrekkelig hardt på/at det var en litt løs floke fra forrige kast som ble viklet inn ved neste kast.

Den første spolen jeg spolte opp, ble forøvrig litt fiasko. Feilberegnet helt mengden mono innerst på spolen og det ble altfor lite PP ytterst. Så jeg gjorde den til reservespole og spolte heller opp neste spole med lite mono innerst, mye PP ytterst. Her valgte jeg også å droppe monofortom; jeg klarer rett og slett ikke lage knuter som glir lett nok og jeg ser heller ikke behovet for fortom ved det fisket jeg skal bruke denne 2500 snellen til.

I alle fall, i går var jomfruturen med ny spole. Før første kast så fuktet jeg spolen med endel vann, lot det trekke ned i PP. Aner ikke om det hadde noe å si men jeg hadde i alle fall ikke et eneste tilfelle av hverken knuter eller andre problemer med snøret. Anslår pluss minus 100 kast.

Snøret er forøvrig 10 lb.

Kombinasjonen med å ha gått over til PP og kjøp av ny stang har gitt meg en helt ny feeling på fisket; nå kjenner jeg det minste som er innom snøret og valgt sluk/wobbler/popper osv osv. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har brukt å sette på en deepdiver for så å slippe ut (nesten) alt snøret, også sveive inn igjen, før jeg har starta kastinga. Da ble PP`n perfekt spolt på. Må seff ha båt og ett stort nok område for å gjøre dette. Viktig å fukte så mye av snøret som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.