Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretplasser i Bodøområdet


shjørret
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Mjønes er en legandarisk storfiskplass. Du kan også stikke innom Geir Emanuelsen på Marits Fluefiske. Han har god erfaring med de fleste sø-plassene i Bodø og omegn.

Valnesfjorden er for øvrig ikke bare en sommerplass. Brukte å starte der i mars/april. Fint med fluestanga. Vanlig størrelse er fra 8 hg og nedeover, men det blir vanligvis tatt en og annen over 2 kg hvert år.

Endret av tarrator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Lurer på om det går an å fiske på skjærene rundt stranda i Bodøsjøen? Sjøørreten går vel opp i Bodøelva for å gyte?? Det må da være muligheter for å kunne ta fisk i Bodøsjø- området? Egentlig bare rein hypotetisk gjetning fra min side, har aldri fisket der, enda! :)

Uansett så er "Rapport gytebekker i Bodø Kommune" av NJFF morsom lesning for oss ivrige sjøørretfiskere! Bare synd jeg bor på Østlandet for øyeblikket i forbindelser med studier, hvis ikke ville jeg fiska mye mer etter sjøørret i Saltenfjorden!! Må innrømme jeg er litt lei Oslofjorden for tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei. Jeg har et spm til Mjønes plassen. Nå vet jeg jo at fiskere ikke liker å dele bort godplasser, men jeg håper likevell noen kan hjelpe meg her.

Jeg traff 2 trivelige karer i går som skulle ut å fiske kveite ved Vågan i Bodø. De sa (som jeg også leser her) at Mjønes skulle være en fin plass å fiske fra land. De sa imidlertid jeg måtte kjøre forbi Vågan og ta til høyre på en grusvei. Jeg kjørte denne veien, men så at at veien var privat, så jeg turde ikke begynne å kjøre så lang i tilfelle jeg skulle få en sint grunneier på nakken. Det merkelige var at de 2 kveitefiskerne sa man fikk lov å parkere der så lenge man ikke forsøplet område og tok med seg sitt eget søppel.

Jeg lurer på hvor jeg kan parkere lovlig, og hvor lang tid det tar å komme seg ned dit? Er det helt på Mjønes odden eller er det andre plasser det er best å stå fra land der?

her er et bilde fra google earth: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/33452/83126.jpg

Er det best å stå her fra halvflødd til full flo? (Jeg fisket endel ved Vågan kaia, på fjæra sjø, og da var det helt dødt).

Hva er best å fiske med rundt Mjønes? Flue, wobler, eller vanlige sluker?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et spm til Mjønes plassen. Nå vet jeg jo at fiskere ikke liker å dele bort godplasser, men jeg håper likevell noen kan hjelpe meg her.

Jeg traff 2 trivelige karer i går som skulle ut å fiske kveite ved Vågan i Bodø. De sa (som jeg også leser her) at Mjønes skulle være en fin plass å fiske fra land. De sa imidlertid jeg måtte kjøre forbi Vågan og ta til høyre på en grusvei. Jeg kjørte denne veien, men så at at veien var privat, så jeg turde ikke begynne å kjøre så lang i tilfelle jeg skulle få en sint grunneier på nakken. Det merkelige var at de 2 kveitefiskerne sa man fikk lov å parkere der så lenge man ikke forsøplet område og tok med seg sitt eget søppel.

Jeg lurer på hvor jeg kan parkere lovlig, og hvor lang tid det tar å komme seg ned dit? Er det helt på Mjønes odden eller er det andre plasser det er best å stå fra land der?

her er et bilde fra google earth: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/33452/83126.jpg

Er det best å stå her fra halvflødd til full flo? (Jeg fisket endel ved Vågan kaia, på fjæra sjø, og da var det helt dødt).

Hva er best å fiske med rundt Mjønes? Flue, wobler, eller vanlige sluker?

Håper noen kan hjelpe!

De mente sikkert veien utover til Mjønes. Det er grusvei som blir privat etter et stykke. Du parkerer ved Privat Vei skiltet og følger stien nedover mot havet. Vanntett skotøy anbefales når det har regnet en stund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den ved parkeringa, ikke så veldig langt å gå. Og ja, jeg regner med jeg trygt kan skrive dette uten å "avsløre" noe da det er en såpass kjent fiskeplass :)

Hehe mjønes må da være den mest kjente plassen det fiskes etter sjøørret i bodø ,men jeg tror ikke jeg ville kjørt så langt forbi det gamle fergeleie i vågan .2-300 meter så over jerbanen gå rettning mjønes du vil snart forstå hva jeg mener.Har ca 25timer på dorging med båt ,det meste av fisk har jeg sett i vågan området,men nå har jeg jo ikke vært ute siste uka.sist jeg var der inne sto fisken veldig nært land.så også ei kveite som var i småfisken helt oppe i landet.Lykke til.P.s det er mindre kø der en på mjønes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nå nærmer det seg sommerferie igjen, og bilen fylles på ny opp og settes i retning nord! I år har jeg skikkelig gutset på, kjøpt ny stang/snelle, investert i mye bindeutstyr, kjøpt mye småstasj, for å lure sjøørreten her på østlandet. Det har resultert i stusselige 12 fisk. Ikke noe å rope hurra for! Til helgen blir jeg nok å finne en plass langs strandsonen i Saltenfjorden. Plassene har jeg jo fått innsikt i tidligere, men jeg lurer på om de fluene som fisker meget bra i Oslofjorden (Runars CDC, Jiggy, Deciever, Wolly Bugger) også fisker like effektivt nordpå. Er jo en del variasjon i vannfarge, turbiditet, strøm, som kan bidra til seleksjon på andre beitedyr. Er det noen fluer dere har merket dere som fisker spesielt bra i disse traktene? Feks er det siiinnsyk forskjell fra sjøørretfisket rundt Jeløya, kontra man drar ned til Fredrikstad. Mvh. Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du får lite svar på hvilke fluer du skal bruke i Saltenfjorden siden de fleste som jeg ser for tia bruker slukstang eller dorger med båt. :growl:

Menyen består jo av sild og marflo så jeg tipper det er etterligninger av dette du må gå etter.

Eller kan jeg jo si at sist jeg var ute i fjæra så var det så mye små ørret(2 hekto) i sjøen at jeg trodde det var sild som gikk langs med land. Fikk flere på marflo imitasjoner som jeg la ut men ingen var over minstemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

*****, har jeg laget meg en egen tråd under sjøørett, men siden denne er spesifikk på bodø spørr jeg her også!

Jeg kom i går i prat med en hyggelig fisker som tipset meg om en bra sjøørret plass i bodø. Han sa at man måtte kjøre over saltstraumen brua og mot evjen, da skulle man komme til en avkjørsel der trailere kan skifte kjetting på dekkene sine. Nå har jeg sett over med www.norgeibilder.no og finner denne plassen overhode ikke. Det eneste som ligner i området er en plass som heter Åselistraumen her er et bildet av avkjørselen: http://www.norgeibil...&srs=EPSG:32632

Til dere som er kjent i bodø\dette området, er det sjøørrett å få her?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*****, har jeg laget meg en egen tråd under sjøørett, men siden denne er spesifikk på bodø spørr jeg her også!

Jeg kom i går i prat med en hyggelig fisker som tipset meg om en bra sjøørret plass i bodø. Han sa at man måtte kjøre over saltstraumen brua og mot evjen, da skulle man komme til en avkjørsel der trailere kan skifte kjetting på dekkene sine. Nå har jeg sett over med www.norgeibilder.no og finner denne plassen overhode ikke. Det eneste som ligner i området er en plass som heter Åselistraumen her er et bildet av avkjørselen: http://www.norgeibil...&srs=EPSG:32632

Til dere som er kjent i bodø\dette området, er det sjøørrett å få her?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Har sett sjøørret i Åselistraumen, men jeg ville nok heller brukt tida andre plasser. Man kan vel fiske sjøørret langs hele veien her. Fra Naurstad og til Fauske er det i allefall bra flere steder. Ellers kan du jo ta veien tel Saksenvika i Saltdal. Det er vel heller ikke en spesielt hemmelig plass, og det tas en del fisk der. Også stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.