Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvann med god sikt i området rundt Moss?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Skal til Moss 1. maihelga og håper å få lurt meg ut og fotografere litt under vann.

Finnes det noen vann/elver/tjern med god sikt i området?

Vannet bør helst inneholde så mange fiskearter som mulig, men det går greit bare det er andre arter enn ørret der.

Sikten bør være minst et par meter for at det skal være mulig å ta gode bilder.

Hadde egentlig lyst til å dra til Store Le for å forsøke å fotografere hvitfinnet steinulke, men det er litt langt unna (trur eg).

Her er et bilde som viser hvordan god sikt ser ut under vann :D

rsv072cd107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje du sliter litt da, de aller fleste vann i dette området er ganske blakke, ihvertfall 1. mai.

Patterød-tjernet like ved Mosseporten er vel av de bedre, men det er vel ganske humus-farget. Her er det vel karpe(?). Østover rundt Vannsjø er det stort sett blakke vann. Tar du Hobøl-elva oppover kan du jo prøve Bærøe-vann, men igjen blir det humus (skogsvann).

Drar du nordover mot Oslo, så er vel Gjersjøen det eneste virkelig klare vannet jeg kommer på.

Sørover mot Råde/Onsøy kan det kanskje være noen putter med klart vann. Har kun sett blakke vann, men er da heller ikke lommekjent...

Er vel forresten noen dammer på Jeløya som kanskje kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje du sliter litt da, de aller fleste vann i dette området er ganske blakke, ihvertfall 1. mai.

Patterød-tjernet like ved Mosseporten er vel av de bedre, men det er vel ganske humus-farget. Her er det vel karpe(?). Østover rundt Vannsjø er det stort sett blakke vann. Tar du Hobøl-elva oppover kan du jo prøve Bærøe-vann, men igjen blir det humus (skogsvann).

Drar du nordover mot Oslo, så er vel Gjersjøen det eneste virkelig klare vannet jeg kommer på.

Sørover mot Råde/Onsøy kan det kanskje være noen putter med klart vann. Har kun sett blakke vann, men er da heller ikke lommekjent...

Er vel forresten noen dammer på Jeløya som kanskje kan være aktuelle?

Var ved patterødtjernet for to uker siden. Så vidt jeg husker, var det dårlig sikt der. Men hva med det vannet som ligger oppe på mosseskogen? Husker ikke helt hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patterød har jo faktisk veldig klart vann og har STORE mengder med sørv, brasme, flire???, mort, abbor og noen gjedder. Skal være karpe der og, tror jeg har sett noen, men aldri fått de på kroken. Er en mann i Norge etter hva jeg vet som har fått der :)

Er en heldig, så er det kanskje noe overlevende ørretter igjen etter utsettingen for mange, mange år siden igjen også.... Eller så er det vel endel vann i svinndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en heldig, så er det kanskje noe overlevende ørretter igjen etter utsettingen for mange, mange år siden igjen også.... Eller så er det vel endel vann i svinndal?

Takk for alle innspill. Ørret har vi nok av her på Sørvestlandet, men de andre artene hadde det jo absolutt vært artig å treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molbekktjernet er vel navnet på tjernet på Mosseskogen, hvis jeg ikke husker feil.

Vet du hvilke arter som finnes der?

Ellers så skal vi vel stoppe en dag eller to i Larvik/Drammensområdet slik at guttene får skate, så det er mulig jeg prøver meg på den siden av fjorden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilke arter som finnes der?

Ellers så skal vi vel stoppe en dag eller to i Larvik/Drammensområdet slik at guttene får skate, så det er mulig jeg prøver meg på den siden av fjorden også.

Molbekktjernet er kunstig demmet opp. Tjernet ble brukt til

isskjæring. Isen ble eksportert til England. Seinere ble tjernet

drikkevannskilde for beboerne på Kambo.Fra tjernet og ned til

lasteplassen ved Mossesundet ble isen fraktet i en isrenne.

Fiskeslag som er registrert er: Abbor, sørv og mort ihvertfall.

http://www.miljolare.no/data/ut/aktivitet/...id=945&d_id=229

Endret av Vango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så skal vi vel stoppe en dag eller to i Larvik/Drammensområdet slik at guttene får skate, så det er mulig jeg prøver meg på den siden av fjorden også.

Trodde et øyeblikk du tok med barna dine fra Vestlandet til Drammensfjorden for å fiske skate (spennende valg i så fall), helt til jeg skjønnte at jeg var en nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg ett vann du kanskje kan bli med til, gidder ikke skrive navn her, men det inneholder 3 typer karpe, suter, brasme, abbor, ørret, mort, gjedde og kanskje, bare KANSKJE, noen sterlett.. Sikten er vel en halvannen to meter, men hummusfarget.

Er dette i Mosseområdet? Har ikke hørt om et slikt vann her før, men nå er det jo lenge siden jeg flyttet fra området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravntjern v/Svinndal, sikt på 2-3 meter. Fjelltjern. Abbor og "kanskje" gjedde. 20 min. kjøretur fra Patterødtjernet.

Mener selvfølgelig Ravnsjø.

Vært å fiska der engang for lenge siden,meget klart vann ja.Hørte av noen turgåere der oppe at det var Ørret i vannet :) Ikke vet jeg,mye orm der ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Molbekktjernet er kunstig demmet opp. Tjernet ble brukt til

isskjæring. Isen ble eksportert til England. Seinere ble tjernet

drikkevannskilde for beboerne på Kambo.Fra tjernet og ned til

lasteplassen ved Mossesundet ble isen fraktet i en isrenne.

Fiskeslag som er registrert er: Abbor, sørv og mort ihvertfall.

http://www.miljolare.no/data/ut/aktivitet/...id=945&d_id=229

Molbekktjernet har jeg vokst opp ved, og vannet der er ikke spesielt klart. Mulig det har blitt bedre og er greit nå mens det er kaldt i vannet. Men når jeg var drittunge svømte vi mye der med svømmebriller og det er ikke mange cm vi så.

Av fisk der kan jeg bare bekrefte ål, mort og abbor. Sørv har jeg aldri fått og aldri hørt om at har blitt satt ut der heller. Blei satt ut ørret der for 25-30 årsiden, men de er vel dæve. Selvom jeg snakker med en jugefant i ny og ne som har fått ørret der de seinere årene.

Abborbestanden er nok ikke spesielt stor, fra den tiden jeg var drittunge husker jeg de isfisket der og fikk mye abbor. Når jeg fikk sansen for isfiske måtte man slite mye for å få fisk der. Men mortbestanden er stor. Er mye ål oppi der også.

Endret av Hermansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.