Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr og tips i SALTSTRAUMEN!


LasseB
 Share

Recommended Posts

Sjalabajs! Jeg fikk et tips om å opprette en ny tråd der dere kan skrive om erfaringer, turer, utstyr, tips, osv, fra Saltstraumen.

Dette burde være et hot tema for våre havfiskere!

Pøs på!

*** Flyttet av Laksefiskern ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største monsterseiene der tas på hjemmelagde blylodd"sluker" 250-300 g. Beste fisketid for å ta de største er NÅ. desember-februar. På sommeren er det mye mere småsei.

Mulighetene for steinbit er også relativt gode, iogmed at steinbiten er stedbunden, bør man forhøre seg med lokale "eksperter" på området først. Fra land må man på med tunge lodd, og agnet krok. Gjerne blåskjell. Fra båt går det an med pilk agnet med seifilet på treblekroken. Stor torsk og hyse er også tilstede.

Fikk faktisk høre i går at hågjel bestanden er relativt kraftig i fjorden innenfor saltstraumen, men at man da må relativt dypt ned. Er ikke noen proff havfisker selv, så dette kan sikkert andre komme med gode innspill på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

er det en god del hågjel innenfor saltstraumen?

det er vel en interessant fisk for noen havfiskere?

Trenger ikke være havfisker for å få hågjel, bare det er brådypt nok kan du fint få det fra land også. Gjør meget mulig næringsvandringer til grunnere vann nattestid. Er vel ikke akkurat hågjel jeg ville ha satset etter om jeg kom meg til Saltstraumen![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det havfiske fra båt du skal drive med når du skal oppover eller er det fra land du hovedsakelig skal fiske?

Pratet med en bekjent som er derfra og fisker der oppe hver gang han er der...

Han bruker 40-60 grams sluker fra land og standard laks/sjø utstyr.

Videre pratet Erlend og jeg med en kar når vi var ute å meitet i Oslofjorden i helgen som brukte 2-12 grams stang fra båt og dro sei på 12-14 kg med det utstyret. Brukte 45 min på å få de inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tenkte jeg på begge, ettersom jeg har fiska litt fra båt der oppe også.

Er det noen som har prøvd båtfisket der oppe? Hva bruker dere da?

PS: Trym; 2-12 grams slukstenger på sei fra 12 kg og oppover! det er vel nesten umulig!?

Han kjørte dem vel gaaaanske pent da! En extrem utfordring for motstandere av "heisekranfiske"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig... har hørt at den største fisken som er tatt på beastmaster 1-7 gram UL er en laks på 9,5 kg.

Men det er jo ikke akkurat det utstyret jeg ville valgt.

Det er flere som har fisket med båt der oppe. I det forrige forumet kom det inn tips på å pakke inn pilk med avispapir så man kom seg igjennom beltet med små-sei.. avispapiret løste seg så opp i vannet etter noen pilke drag og man kunne få stor-sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva han brukte... selv bruker jeg power pro 0,10 på min UL stang... men det ble avsporing.

Poenget er vel at i og rundt Saltstraumen kan du bruke nærsagt hva som helst av utstyr og ha det morsomt. En sei/pale på rundt kiloen må jo være morsom på en UL stang. [ :D ]

Kommer du deg ut i båt er store shad jigger alla de som avkroken selger ganske bankers.

Edit : her er link til de jiggene

http://www.avkrokenfiske.com/shop/default....137daffbd450211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bodø er det en butikk som heter Løvland! en av Norges størtse fiskebutikker! der selger de masse utstyr stenger sneller( så faktisk en aerlex der og), store jigger, jigghoder, reker på glass, akkar på glass, you name it! selger også litt av hvert båtutstyr! det er litt av en butikk.... men du nevnte avkrokens jigger... tror nok de er litt billigere enn på løvland ja!

Fiska forresten med noen magnumjigger (jeg syns hvertfall de var svære!), tror de var 16-17 cm lange, og hjemmelaga jigghode 50 gram. fikk noen ganske fine torsker!

Men dette var fra land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

er det en god del hågjel innenfor saltstraumen?

det er vel en interessant fisk for noen havfiskere?

Tror det er dårlig med Hågjel i området. Fisket der så å si hver dag hele sommeren 03 uten å se en eneste en. Kveite fisket derimot er enestående. Fisk med shadjigger over grundtopper 5-25-meter. Mye fisk mellom5kg og 25kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Ola gutsa på storsei noen dager, men det var bare den elendige småseien man kan fiske andre plasser. Det interessante fisket vi hadde var på innsiden av strømmen. Imidlertid har Ola vært i selve strømmen i mørketida, og da ble det tatt endel feit fisk opptil 12-13 kilo fra land, blant annet på hel småsei. Flemming (Madsen, danske) traff blink en tur der om sommeren og lempa fisk (sei) på opptil drøyt 17 kilo. Var visst sinnsyke fightere. Utover det er jo kveitefisket med jigg og vobbler etterhvert godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i strømmen var dette?

I og med at fisken biter kanskje bedre når det er mørkt, blir det et problem på sommeren da det er midnattsol! Fikk en sei på 7 i hovedstrømmen da, ved cafe Kjelen. Masse fin fisk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del lokale eksperter( Tor Lekang,Gunnar Grytvig mfl.) som fisker mye stor sei fra land.De bruker surf/uptide stenger med anbassadeur 7000/9000,0,60 sene og pilker på 150gr+.Fikk inntrykk av at de fikk mest seinhøstes/tidlig vinter.Denne gjengen har jo hatt rekorden på sei flere ganger, i tilegg har de også tatt torsk på over 25 kg fra land.Pratet en del med Grytvig på telefon,og han fortalte bl.a om en dagsfangst på 6 fisk/90kg-FRA LAND!!!

Rimelig voldsomme saker.Men, og dette er viktig; disse gutta har fisket i årevis og lagt ned masser av tid,de har ikke fått noe gratis,bomturer er tross alt vanligere enn fulltreff, selv i Saltstraumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

I bodø er det en butikk som heter Løvland!

Kremt.. Mener butikken heter Løvold.. Forsåvidt en ganske innholdsrik butikk

Hva slags utstyr man trenger, er avhengig av hvor man skal fiske, hva man skal fiske etter og hvordan (om det er fra land eller båt f.eks) Etter hvert vil man vel som regel anskaffe seg litt forskjellig utstyr, slik at man kan variere litt.

Fra båt i/ved strømmen ville jeg nok hatt forholdsvis kraftig utstyr, Ikke bare fordi man har muligheten til å få stor fisk der, men også fordi strømmen gjør at man må bruke mye bly. Fra land tror jeg at jeg ville valgt noe ala det limanda nevner, surf/uptide... Men man bør være klar over at slikt utstyr krever en viss tilvenning.. Multiplikatorsnellene han har nevnt har både fordeler og ulemper. Fordelen er at man får mye kraft.. bakdelen at man fort kan få skjærereir på snella om man er uoppmerksom i kastet. En uptidestang kan man vel kaste tungt med...men da vil det sjelden gå spesielt langt.

Ett annet tips kan være å forsøke seg på motsatt side av saltfjorden.. (Hunstad/Mørkved) når strømmen snur... (Mener strømforholdene, står på baksiden av avisa Nordland) Da kan man oppleve særdeles bra fiske, både fra båt og fiske fra land. (tror det kalles rosta på folkemunne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: En uptidestang kan man vel kaste tungt med...men da vil det sjelden gå spesielt langt.

Jeg bruker en uptider til kystmeite/tungt spinn,det blir ikke spesielt mye kortere kast enn med surfstanga.Fordelen med uptideren er at den er noe kortere og derved lettere å kjøre stor fisk på(noen av saltstraumgutta har faktisk kuttet ned sine surfstenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man kaster, tror jeg er avhengig av hva man legger i tungt... Med lik vekt på surfstang og uptider, kan det nok være at man kaster like langt.. men på en del av disse stengene kan man ha en høyere kastevekt enn på en normal surfstang.. 12 oz-340g f.eks Har ikke prøvd det selv...men jeg forestiller meg at kastelengden reduseres jo mer vekt man slenger på... Kan selvfølgelig hende at jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.