Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til SØ dorging


 Share

Recommended Posts

Jeg dorger litt etter SØ (og havabbor) med min kajakk.

Hva er det som egner seg best her, mono eller multi?

Blir det for mye strekk i 40 meter med 0.25mm mono slik at jeg får problemer med å kroke fisken, siden jeg ikke får gitt tilslag og tar stanga etter at fisken har kroka seg sjøl?

Vil multi med mono fortom være det som lønner seg slik at sena blir stummere og fisken krokes bedre uten tilslag?

Takker for eventuelle råd/erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dorget mye sjøørret.

Jeg går med to stenger, og ofte er det mono på den ene, og multi på den andre.

Tykkelsen på mono har vært fra 0,25 til 0, 30. multisena har vært knallgul Fireline. tykkelse 0,15. Uten fortom. Har inntrykk av at hva som henger i enden har mer å si i forhold til det å miste fisk. Pleier å kroke de aller fleste, men noen hogg uten kroking blir det på begge snørene. innbiller meg at med multi, så er det greit å ha en stang som ikke er så stiv, men det er bare en følelse jeg har. Ellers så liker jeg multi best, ser hver minste bevegelse, og har god kontroll. Blir kanskje ikke så mye klokere av dette, men tror ikke det spiller noen kjempestor rolle om du har multi eller mono. tror det mest er en smakssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dorget mye sjøørret.

Jeg går med to stenger, og ofte er det mono på den ene, og multi på den andre.

Tykkelsen på mono har vært fra 0,25 til 0, 30. multisena har vært knallgul Fireline. tykkelse 0,15. Uten fortom. Har inntrykk av at hva som henger i enden har mer å si i forhold til det å miste fisk. Pleier å kroke de aller fleste, men noen hogg uten kroking blir det på begge snørene. innbiller meg at med multi, så er det greit å ha en stang som ikke er så stiv, men det er bare en følelse jeg har. Ellers så liker jeg multi best, ser hver minste bevegelse, og har god kontroll. Blir kanskje ikke så mye klokere av dette, men tror ikke det spiller noen kjempestor rolle om du har multi eller mono. tror det mest er en smakssak :)

Enig her. Plusset med multi er at du ser når fisken er etter kroken, selv småhugg er godt synlige. Jeg bruker stenger med medium aksjon og bruker nå kun multi i 0,12-0,17. Ellers er min erfaring at aktiv kroking er en sjeldenhet. Som regel så smeller det til og fisken sitter - eller sitter ikke. Da skal du klare å reagere lynraskt for å få til noe som helst. Ellers justerer jeg bremsen slik at stor fisk kan rase umiddelbart, siden multisnøret ikke er fleksibelt.

Edit: Jeg synes også det er enklere å se at wobbleren går som den skal med multisnøre. Selv en liten tangstripe kan merkes på vibrasjonen på stangtuppen.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger med multi,men har alltid monofortom.synes jeg kroker mye bedre i forhold til før da jeg brukte mono:) bruker ca en favn fortom 0.35 hvitt/blankt snøre.merker faktisk stor forskell om jeg bruker brunt,eller grønt snøre.svivelen mellom multi og mono er gjerne en otersvivel som jeg setter en opphengsflue på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger med multi,men har alltid monofortom.synes jeg kroker mye bedre i forhold til før da jeg brukte mono:) bruker ca en favn fortom 0.35 hvitt/blankt snøre.merker faktisk stor forskell om jeg bruker brunt,eller grønt snøre.svivelen mellom multi og mono er gjerne en otersvivel som jeg setter en opphengsflue på.

:) Ikke lov det hvis du dorger ETTER sjøørret! :)

Jeg bruker en mono med svært lite strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 0.35 - 0.40 egentlig litt tykk sene til SØ-dorging? Jeg har brukt 0.40 og fått mye fin sjøørret med den, men har igrunn trodd at dette var litt for tykk sene til grunn dorging etter SØ.

Rent praktisk sett er det jo greit å ha litt tykkelse på sena da man har lett sette wobbleren fast i bånn under dorging på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

035 er perfekt som fortom synes iaf jeg.men muligens litt overkill etter de minste ørretene... men det er jo ikke dem man vil fiske:D var ærlig talt ikke klar over at det ikke er lov å fiske med opphenger etter sjø-ørret... men hvor mange stenger kan en dypriggfisker ha ute når han fisker sjø-ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 0.35 - 0.40 egentlig litt tykk sene til SØ-dorging? Jeg har brukt 0.40 og fått mye fin sjøørret med den, men har igrunn trodd at dette var litt for tykk sene til grunn dorging etter SØ.

Rent praktisk sett er det jo greit å ha litt tykkelse på sena da man har lett sette wobbleren fast i bånn under dorging på grunna.

Ikke når storfisken smeller på, jeg dorger i Drammensfjorden hvor det er gode muligheter for laks og stor sjøørret. Jeg har hatt fisk på 10kg+ på lett sjøørret-stang og 0,25mm....... det gikk dritt etter en 30 minutters tid med heftige utras..... Jeg ønsker ikke at det skal skje igjen....

0.35mm er et greit kompromiss.....

035 er perfekt som fortom synes iaf jeg.men muligens litt overkill etter de minste ørretene... men det er jo ikke dem man vil fiske:D var ærlig talt ikke klar over at det ikke er lov å fiske med opphenger etter sjø-ørret... men hvor mange stenger kan en dypriggfisker ha ute når han fisker sjø-ørret?

Kun to stenger.... Uansett antall fiskere i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom jo mange gode råd på denne tråden.

Siden jeg dorger fra kajakk med lett utstyr (shimano 2500) blir det multi med FC fortom.

Om et år etter to blir det båt på meg, skal flytte ned til Daggers land (Åsgårdstrand) og da kommer jeg nok til å prøve en enkel dyprigg tenker jeg.

Nå må bare detta dritværet forsvinne så det er litt mere digg å være på fjorden :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom jo mange gode råd på denne tråden.

Siden jeg dorger fra kajakk med lett utstyr (shimano 2500) blir det multi med FC fortom.

Om et år etter to blir det båt på meg, skal flytte ned til Daggers land (Åsgårdstrand) og da kommer jeg nok til å prøve en enkel dyprigg tenker jeg.

Nå må bare detta dritværet forsvinne så det er litt mere digg å være på fjorden ;).

Velkommen til Vestfold.

Si fra da du er vel i hus i kunstnerbyen, kan du bli med på dorgetur, både med og uten rigg.

Mange gode steder i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at multi har en lei tendens til å kunne ødelegge utløserklyper. :D

Enig der, gummien i klypene tar kvelden. En annen ting er å få det til å løse ut skikkelig. Enten sitter multien som spikret, eller så løsner den når du setter båten i gir... Multi er helt ok til vanlig dorging, og siden de fleste bruker den samme snella til kasting og dorging er multi et bra alternativ når du ikke skal bruke noe med utløserklyper. Bruker du en fortom med mone eller fluorkarbon er det forresten kjekt med en svirvel mellom. Bortsett fra at den hjelper mot tvinn, har den en funksjon som bøssfanger også. Er det mye drit i sjøen, fester jeg en liten krok i svirvelen for å forsterke effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.