Gå til innhold
Fiskersiden

Børstemark og damebind


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

Lunsjen ble i dag inntatt ruslende langs stranden mellom lysaker og fornebo. I dag lærte jeg to ting.

1) Børstemarkarten Nereis virens fortjener virkelig sitt engelske navn - king rag worm. Jeg fant ca 20 cm av en amputert mark (fremre ende). Det som imidlertid imponerte mest var tykkelsen. Vi snakker om en tommeltykk sak som man skulle slite for å få ned i en vanlig brusflaske. Rett og slett usannsynlig diger. Ikke rart fisken digger slikt - en proteinbombe på 75 gram.

Moral: skal du binde imitasjon av en slik en holder det ikke med en liten tust marabou. Få på hele fugger'n.

2) Denne lærdommen er flerdelt. Etter en søndag med tungt regnvær er det opplagt at avløpsrør ikke kan ta unna for alt overflatevann. Det er like opplagt at kloakk og overflatevann havner i samme system, og at dette systemet ender fjorden. Uten å ha undersøkt alt i detalj er jeg sikker på at den enkeltenheten det er flest av i slike utslipp er damebind, og at slike bind inneholder en betydelig plastkomponent som ikke går i oppløsning. Jeg har fått bind på wobbler tidligere, men slike mengder som i dag har jeg aldri sett.

Jeg trodde damer var rimelig flinke med å sørge for at slike nødvendigheter havnet i søppeldunker og ikke i toalettene. Hvor feil kan man ta? Alternativet forklaringsteori er at bind svermer omtrent samtidig med børstemark. Uansett, rimelig ulekkert og helt unødvendig forurensning.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen ble i dag inntatt ruslende langs stranden mellom lysaker og fornebo. I dag lærte jeg to ting.

1) Børstemarkarten Nereis virens fortjener virkelig sitt engelske navn - king rag worm. Jeg fant ca 20 cm av en amputert mark (fremre ende). Det som imidlertid imponerte mest var tykkelsen. Vi snakker om en tommeltykk sak som man skulle slite for å få ned i en vanlig brusflaske. Rett og slett usannsynlig diger. Ikke rart fisken digger slikt - en proteinbombe på 75 gram.

Moral: skal du binde imitasjon av en slik en holder det ikke med en liten tust marabou. Få på hele fugger'n.

2) Denne lærdommen er flerdelt. Etter en søndag med tungt regnvær er det opplagt at avløpsrør ikke kan ta unna for alt overflatevann. Det er like opplagt at kloakk og overflatevann havner i samme system, og at dette systemet ender fjorden. Uten å ha undersøkt alt i detalj er jeg sikker på at den enkeltenheten det er flest av i slike utslipp er damebind, og at slike bind inneholder en betydelig plastkomponent som ikke går i oppløsning. Jeg har fått bind på wobbler tidligere, men slike mengder som i dag har jeg aldri sett.

Jeg trodde damer var rimelig flinke med å sørge for at slike nødvendigheter havnet i søppeldunker og ikke i toalettene. Hvor feil kan man ta? Alternativet forklaringsteori er at bind svermer omtrent samtidig med børstemark. Uansett, rimelig ulekkert og helt unødvendig forurensning.

Dr.Fish

åssen er vanntemp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde damer var rimelig flinke med å sørge for at slike nødvendigheter havnet i søppeldunker og ikke i toalettene. Hvor feil kan man ta?

Mange damer lever etter regelen at det ingen ser de gjøre - det er ikke gjort.

Dette gjelder spesielt sjokoladespising, men tydeligvis også det å kaste bind i do ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for linken Olagaard. Det er akkurat dette overløpet det dreier seg om her ja. Har skjønt på måkeaktiviteten på stedet at det godsaker å få tak i, men at det kan være så ille som 150000 l. kloakkvann per minutt (ja dere leste riktig: etthundreogfemtitusen liter per minutt) er det ikke mulig å forestille seg.

Utrolig at det går an. Kanskje ikke så rart at børstemarken skylles på land da.

svar på andre spørsmål. kaldt vann og 0,5 m sikt.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jobbet tidligere innen renhold og der var de nazistrenge på hvor bind ble kastet. Egne poser og søppelkasser for bind var obligatorisk, samt store skilt som sa "IKKE kast bind i toalettet!".

Så bind ble ikke kastet i samme avfall som f.eks bleier og lignende engang, tydelig at de måtte sorteres for seg.

Trist hvis mange bare kaster alt mulig i toalettet og tror at ting dermed blir borte.

Moralen får bli: Ja til flere jenter på hormonspiral! :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.