Gå til innhold
Fiskersiden

En kjapp sjøørret-tur


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Måtte bare komme meg ut en snartur i formiddag også. Har ikke fisket på noen dager nå. Det første synet som møtte meg i morges var at det hadde kommet noen snøfiller i natt, men det ville forsvinne ganske raskt, heldigvis. Ikke mere vinter nå, ferdig med det :D

Turen gikk rett til stedet hvor jeg hadde "suksess" sist. Det var fjære og når jeg kom så jeg at det begynte å snu, de tørre steinene på land ble raskt fyllt med saltvann. Lett å se at det flør, samme som når elva stiger langsomt. Et litt fascinerende syn egentlig synes jeg, blir nesten litt "paralysert" av å titte på de tørre småsteinene nede ved vannkanten. Og floa som omringer steinene og ved hjelp av overflatespenningen i vannet "kjemper" steinen imot noen sekunder, før den drukner i en liten jafs og forsvinner under vann :)

Enn om flere laksefiskere hadde lært seg disse små naturtegnene før de vadet uti ei stigende elv. Tror faktisk at noen liv kunne vært reddet da.

Men akkurat idet floa skulle sluke en liten fisk som lå i tangen helt nede ved vannkanten, måtte jeg selvsagt ta et bilde. En ørliten fisk (yngel) av noe slag. Jeg kunne nå tatt en spansk en og lurt artsfiskerne at jeg hadde tatt den på flua, men med dypeste respekt for de lar jeg være :lol:

Ekspertene hadde nok ikke trodd meg likevel :)

Men hvilken art er nå dette da, ikke akkurat min sterke side ? Stingsild ?

060420081115TGZMQiBbjovQTmr8g5.jpg?57

En godbit for sjøørreten er det sikkert nok !

Men jeg var ikke dratt på tur bare for å se på dyrelivet, noen kast hadde vært på sin plass :)

Etter 100 meters fisking langs stranda kjente jeg de herlige luggingene av sjøørreten igjen. Men den ville ikke sitte. Jeg brukte opphenger idag, det var snart tid for at sjøørreten prioriterte den aller mest her så langt nord. Så sluken ble egentlig bare brukt som en attraktor, men fisken kunne selvsagt ta den også. Spørs hvor mett den var på småfisk. Jeg dro inn og så at sjøørreten hadde tatt opphengeren. Jeg bruker en renneløkke (enkel slukknute) og 25cm ut til flua, ca. 60cm ovenfor sluken. Da tror fisken at yngelen (sluken) går og jager flue eller streameren. Og det liker ikke sjøørreten, konkurranse i matfatet er det verste den vet. Og den er en sadistisk liten djevel, å terge byttet liker den godt, før den tar i skikkelig. Akkurat som med laksen, eller spekkhoggeren. Først paralysere, så nådestøtet. Hvis den er i støtet da.

Jeg strammer knuten på opphengerlina akkurat sånn passe stram at når sjøørreten tar (som regel hardt) så sikrer flua uansett godt feste med en gang, samtidig som opphengeren glir helt ned til sluksvirvelen. Og da slipper jeg å ha sluken hengende og dingle langt bak og under opphengeren. Med fare for å sette fast sluken i tangen under kjøring :) Jeg så at opphengeren hadde glidd et stykke ned mot sluken.

Aha ! Den var etter streameren !

Kjære lille, snille sjøørreten. Bit nå på så jeg får tatt et bilde av deg. For du er så pen, skjønner du.

Et nytt kast på samme plass, men den var borte. Kanskje den bikket seg med den svake tidevannsstrømmen utenfor tangbeltet ? Og riktignok, et nytt kast lenger ut til siden, og der lugget det ett par ganger. Jeg sveivet litt roligere, og smårykket litt. Og PANG, der satt den.

Kamera rundt halsen var klart, det var nok det jeg tenkte aller mest på. Få tatt et kjapt bilde. Jeg fikk bykset

den viltre krabaten imellom noen tangklaser og inn mot vannkanten. Fy sat** hvor de ruller disse luringene !

Hvor har de lært det fra ? Ikke noe som ligner på adferden hos hverken brunørret eller laks. Ja de er noen meget interessante skapninger disse sjøørretene, kanskje derfor det er så ulidelig morsomt å fiske etter de.

Denne hadde fått flua festet under hodet, men den var meget lett å løsne så det bars rett ut med den, men først etter at bildet var sikret. Den var under minstemål men likevel artig å kjøre.

Tusen takk, kjære sjøørret, du er bare herlig.

060420081110V4Q6gk9yZpQFX1v4vW.jpg?53

Og medisnen idag var denne lille streameren jeg hadde bundet, som jeg har hatt suksess med tidligere.

Det som "imponerte" meg mest var det vakre mønsteret i steinen flua lå på B)

060420081104TcLlYTHWVQpJ9UTmxJ.jpg?72

Jeg kjente et par lugg til, så dro jeg hjem. Blir vel kanskje en tur ut til en ny plass til kvelden, for da går det mot fjære. Og ett par timer etter full flo, det er hva jeg liker aller best når det gjelder sjøørretbett.

Og vel hjemme hadde sannelig kona tatt fram den siste rest av laks fra fryseren, og stekt laks surret i fløte får bli dagens fiskemiddag :lol:

0604200811205WDyEAyhvXOxJtf5E9.jpg?31

Det var en flott tur, og jeg observerte at tjelden hadde ankommet til fjæra, et sikkert vårtegn. Og sannelig tror jeg jamen at det var lakseanda som boltret seg i sjøørretlandet også (uten å være helt 100% sikker). Men den så unektelig ut som ei lakseand B)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksesild!

Har forsøkt flere turer etter disse rakkerne, uten å lykkes. Om jeg hadde trodd deg...tvilsomt siden du neppe bruker så små fluer til sjøørret! :D Kult uansett å se at de er der, takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin fisk ja, enig med at der er hærlige!!!

Hvor tynn/tjukk sene bruker du når du bruker den typen glidende opphenger. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer av ved bruk av uniknuten som glidende (opphengeren har ryki etter å ha blitt dratt ned en gang), og renneløkka hørtes ut som et bra alternativ :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin fisk ja, enig med at der er hærlige!!!

Hvor tynn/tjukk sene bruker du når du bruker den typen glidende opphenger. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer av ved bruk av uniknuten som glidende (opphengeren har ryki etter å ha blitt dratt ned en gang), og renneløkka hørtes ut som et bra alternativ :) .

Jeg bruker nesten alltid 0.30 i sjøen etter s-ø. Maxima ! Ikke det sterkeste som er å få tak i, men det er stivt. Jeg vil ha flua til å gå litt vekk fra hovedlina og det funker fint med maxima synes jeg. Blir opphengerlina for lang har den lett for å surre seg inn i hovedlina. Nå bruker jeg alltid fireline på snella og ca. 60cm maxima som "fortom" mot sluken (festet i en liten svirvel). Og skifter lina ganske ofte.

Har aldri hatt problemer med at opphenger er slitt av :D Svirvel går aldri innenfor toppring under innsveiving. Kan gjerne ha en meter ute før kastet, får litt snert i kastet også da. Men dette er nok tilpasset for hver enkelt vil jeg tro. Sjøørreten er nok på langt nær så kresen på fortommen i sjøen på denne tiden av året. I elva, hvis den er klar, og det er på lyse dagen er nok en annen verden ja :)

Knuter går heller ikke varme under vann :)

Avstand fra sluk til opphenger bør ikke være så kort at s-ø vegrer seg for sluken når den jager etter flua. Så minst 50cm. er det jeg bruker.

Oppskrift på streamer er forøvrig:

Hode: Rosa selull

Kropp: Svart selull

Rip: Flat sølvtinsel holografisk eller vanlig

Kroppshackle: Svart nakke

Hale: Svart hår fra kaninskinn ! Utropstegn fordi hår fra kaninskinn er noe vannvittig livlig :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på lynvisitt ut til Byneset i ettermiddag, det er der de store visstnok går. Rekorden er ihvertfall defra. Mye folk var det langs strendene der ute så det var ikke så interessant å fiske så lenge når de fleste hadde gått over godplassene :)

Men det som var så meget skuffende (igjen) var at det var 2 kanoer ute og dorget (!) rett utenfor landet. Med bittesmå påhengsmotorer fastmontert. Det er noen som aldri kan styre seg, 4 mann/2 kanoer som trålet landet frem og tilbake, og det er selvsagt sjøørreten de var ute etter. Hvis disse leser forumet: Det er IKKE tillatt å dorge etter anadrome laksefisk her før 1/6 !! Tok et mobilbilde av kara og de så litt duknakket ut da oppe i kanoen. Mulig de skjemtes ? Kanskje jeg skulle legge det ut i all offentlighet ? :)

Og kom ikke å fortelle meg at de fisket etter flyndra !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på lynvisitt ut til Byneset i ettermiddag, det er der de store visstnok går. Rekorden er ihvertfall defra. Mye folk var det langs strendene der ute så det var ikke så interessant å fiske så lenge når de fleste hadde gått over godplassene :)

Men det som var så meget skuffende (igjen) var at det var 2 kanoer ute og dorget (!) rett utenfor landet. Med bittesmå påhengsmotorer fastmontert. Det er noen som aldri kan styre seg, 4 mann/2 kanoer som trålet landet frem og tilbake, og det er selvsagt sjøørreten de var ute etter. Hvis disse leser forumet: Det er IKKE tillatt å dorge etter anadrome laksefisk her før 1/6 !! Tok et mobilbilde av kara og de så litt duknakket ut da oppe i kanoen. Mulig de skjemtes ? Kanskje jeg skulle legge det ut i all offentlighet ? :)

Og kom ikke å fortelle meg at de fisket etter flyndra !

Det der er ikke bra

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nok bortimot 10-12 stk. på 200 meters strekning. Har også sett slike småreker (nesten gjennomsiktige) strande etter springfloa for ett par år siden ved Spongdal. Det måtte sikkert være flere hundre tusen av de. Enorme mengder som lå i fjæra i en stor "masse" !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE tillatt å dorge etter anadrome laksefisk her før 1/6 !!

Hvor har du dette fra? Gjerne kom med link til det. Har aldri hørt noe om dette. Er det noe spesielt som er fastsatt kun for denne delen av Trondheimsfjorden? Syns det er rimelig sprøtt at det skal være lov å fisk den fra land men ikke båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Gjerne kom med link til det. Har aldri hørt noe om dette. Er det noe spesielt som er fastsatt kun for denne delen av Trondheimsfjorden? Syns det er rimelig sprøtt at det skal være lov å fisk den fra land men ikke båt.

Dette gjelder så vidt jeg vet i fredningssonen utenfor Gaula (som ikke må forveksles med grense elv/sjø)

Edit: snoka litt rundt på nettet nå, og det ser ut til at det er kun garnfiske som er forbudt i fredningssonen. Man kan altså dorge fra båt hele året.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.

Nå skal Mao binde fluer.....

Se på sillentuben til Frødin. Knall flue på nygått junilaks som er preget på små blanke/blåaktige fisker i havet.

sillentuben har du bilde jeg finner ikke den :excl:

å ja må lage noe slik til sessongen ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.