Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første trollingkveite


persa
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nylon omkring 0,8 mm ut til krokene, trebbler 4/0 (jeg liker owner). Jeg har laget flere varianater av disse sildjiggings greiene, noen med lengre slep som skal sveives opp og ned i bunnskiktet + endel av disse til mer "småjigging" som altså ikke trenger rare sveivingen. Jeg har fått øya opp for at kveita tydelig liker litt "action" i hverdagen, sist helg sveivet jeg max opp for å skifte tackle og uten at jeg ble skikkelig obs på det kom storkveita susende opp med silda rett foran snuten, for så å bråsnu en meter under båten, man klarer rett å slett altså ikke å svieve for fort og jaktinstinktet til kveita trenger tydelig å bli pirret litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I påvente av ny sesong kan man i mørke vinterkvelder sitte å depple med utstyr, tackle og fangstteorier, jeg har lagd en masse nytt stasj som sikkert ikke alt er brukbart, både av slep, jigger, og trollingutstyr.

Noe som jeg synes SÅ artig ut var disse litt oppstasja jiggene:

70024_s.jpg

Om kveita overhodet bryr seg om dette er vel tvilsomt, men det blir litt som ved fluefiske og binding, det er viktig at flua SER giftig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det ser ut som juletreet blir nakent i år :unsure:

Men fra spøk til revolver - dette ser giftig ut. Har god tro på dette og du vet nok hva du gjør.

Jeg legger merke til at halvparten av jiggene er giant jighead. I tillegg til trolling er det denne jeg har prøvd mest i sommer.

Jiggen har 2 løkker. Jeg har festet fortommen i den fremste løkka, men nå var det noen som påsto at ved pilking er det den bakerste løkka som skal benyttes. Har du noen formening om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seawaver lures sier vel at fremste feste er for raskere drift, trolling, mens bakre egner seg bedre for vertikalt fiske. Jeg har konsekvent droppet den fremre kroken også , erfaring og rapporter tyder på at fisken henger på den bakerste i nær 100 % av tilfellene, du kan spare endel bunnnapp. Jeg bruker ståltråd for å forlenge festet til den bakre kroken. Det finnes også en ny variant jighead til større jigger. Det nyeste fra Volker Dapoz er denne: http://shop.angel-domaene.de/product_info....-gelb--rot.html

Samme prinsipp men til agnfisk, har trua på denne, men blir vel vanskelig å skaffe til Norge før sesongen begynner, eller tar noen i bransjen utfordringa?

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seawaver lures sier vel at fremste feste er for raskere drift, trolling, mens bakre egner seg bedre for vertikalt fiske. Jeg har konsekvent droppet den fremre kroken også , erfaring og rapporter tyder på at fisken henger på den bakerste i nær 100 % av tilfellene, du kan spare endel bunnnapp. Jeg bruker ståltråd for å forlenge festet til den bakre kroken. Det finnes også en ny variant jighead til større jigger. Det nyeste fra Volker Dapoz er denne: http://shop.angel-domaene.de/product_info....-gelb--rot.html

Samme prinsipp men til agnfisk, har trua på denne, men blir vel vanskelig å skaffe til Norge før sesongen begynner, eller tar noen i bransjen utfordringa?

Denne så spennende ut :lol: Seeberg er jo forhandler for Gigant Jighead og burde da kunne skaffe disse.

Skal ta kontakt med Seeberg og høre.

Seeberg kommer til neste år med et nytt selvlysende 100-300 gr Aggressor jigghode fra Hakuma som ser spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.