Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Da var førsteøkta over, og den ble kort gitt.

Kjørte opp i elva i 21 tiden. Dro først oppover til B/L for å hilse på Rigor og Sølvreven. De hadde rigga seg til med bål utenfor campignvogna til mao, og så ut til å ha det riktig så trivelig med brun leskedrikk av både fransk og skotsk opphav :D

Ble sittende der oppe å prate til klokka var over 23, men da var det dags for å sette kursen nedover mot Kvål.

Ble litt overaska da jeg kom ned på valdet og så at det ikke var en sjel der. Jeg og Jan Eirik hadde faktisk hele valdet alene på åpningsnatta.

Som vanlig i Gaula, så skjer det et eller annet med elva på åpninga. Mellom 25 og 30 varmegrader over Trønderriket i dag fikk fart på den siste snøen i fjellet. Elva steg og steg og ble gråere og gråere.

Fa..n!!!!!

Nå har vi hatt den nydelige elva i flere dager :P

Eneste utvei nå var mark, så jeg rigga et tackle med en 3/0 beak og litt stash:

56189_s.jpg

Fiska en halvtimes tid i en av de nye strømkantene som har dannet seg midt på valdet. 60 gram bly dansa nydelig nedover langs bunnen. I denne kanten vil det nok bli landet en del fisk etterhver ja.

Hadde null tro på fisk i natt, og da kroken ble igjen på bunnen var det slutt for min del.

Vi rusla ned til Base Camp og varma oss litt ved bålet før vi kjørte hjem.

56190_s.jpg

56191_s.jpg

Ny dag og nye muligheter i morra, skjønt jeg har egentlig ikke trua på noe fart før på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var åpningsdøgnet over for min del. Uten noen som helst føling med fisk. Det kan man kanskje ikke vente heller med tilsammen ca 1,5 timer effektivt fiske i løpet av døgnet.

Var som nevnt tidligere en kjapp tur i elva i natt. Dro hjem for å sove noen timer og håpa på at elva gikk litt ned. Da jeg kom tilbake i 09 tiden så det slik ut ved pinnen jeg satte ned i natt:

56290_s.jpg

Tok noen få kast utover formiddagen uten å ha noe særlig tro på fisk. Dro hjem igjen i 13 tiden.

Ved 17 tiden var jeg atter på tur oppover. I det jeg kjører over brua på Kvål, ringer Jan Eirik og lurer på om jeg er langt unna?

-Hvordan det? spør jeg. Ta med håven og kom opp i muren er svaret. Han står og kjører laks!

Parkerer bilen, tar håven i hånda og legger på sprang. Halvveis oppe i stien møter jeg en slukøret Jan Eirik, som kan vise fram dette:

56291_s.jpg

Wobblerløkka var gått rett av. Laksen hadde ifølge den uheldige fisker vært i klassen 10+

Oppildnet av at det var fisk på valdet gikk jeg et drag med marken i muren og i raset. Ingenting å kjenne.

Pakka sammen for å dra hjem litt før 21.

I det jeg lemper sakene inn i bilen, blir det landa en laks på motsatt side:

56293_s.jpg

Ikke så greit å ta bilde over elva med digital zoom.

Dette er tilstanden ved målepinnen i det jeg drar hjem.

56292_s.jpg

I morgen er det atter en dag, og da håper jeg vi kommer oss utpå med båten. I dag var elva alt for hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til videre Master. Er bare et tidsspørsmål før den sitter. Tror det vil gå bare en vei nede hos dere fremover, spesielt når elva synker litt og blir enda klarere: OPP ! :blush:

Var som jeg nevnte en svenske (Mørrumfisker) som tok en 10-kilos på tuben oppe hos oss igår, så tuben funker utmerket med synkeline. Du tar`n nok snart på flua !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er 2.juni her.

I dag hadde Jan Eirik og jeg avtalt å møtes klokka 0700 på valdet. Jan Eirik kom litt før meg, og også i dag hadde vi hele herligheten mutters alene. Vi ble enige om å gå opp til toppen av valdet for å kaste litt wobbler i Muren og Raset. Elva hadde steget litt i natt igjen og vi syntes fortsatt den var for stor til å utpå med båten.

Jan Erik labba i vei foran meg oppigjennom den junigrønne kantskogen langs elva. Denne gangen var håven med også.

56401_s.jpg

Oppe i muren skjedde det ingenting, men i det Jan Erik tar det første kastet i strømkanten nede på Raset, får han kontant svar.

56402_s.jpg

56403_s.jpg

Han er litt redd for at fisken skal gå ut av hølen, men det problemet løser seg selv. Fisken setter kursen oppover elva og havner til slutt oppe i Muren.

56404_s.jpg

Etter ca 20 minutter begynner fisken å vise de første svakhetstegnene, og jeg begynner å klargjøre håven.

56405_s.jpg

56406_s.jpg

Da er det at laksen bestemmer seg for at nok er nok. Den stikker rett og slett hodet opp av vannet og spytter ut wobbleren.

Det så ut til å være en feit og fin laks på ca 7 kg. Kjenner jeg Jan Eirik rett, så hadde det antagelig blitt C&R, men ikke akkurat på denne måten.....................

Etter et par kaffekopper for å døyve tapet, tok vi sjangsen på å ta en tur utpå med båten allikevel.

Elva var tung, men det var ei stripe i strømkanten nedover som var robar.

Tunge tak på storelva i steikende sol:

56407_s.jpg

Dette er min utsikt:

56408_s.jpg

Ingen hugg på roøkta. Jeg måtte avslutte fisket i 12.30 tiden, da jeg hadde time hos tannlegen.

Rotfylling eller laksefiske. Litt av et valg. :blush:

I det jeg holdt på å pakke inn i bilen, ble det landet en fisk på nabovaldet på andre siden av elva. Akkurat som når jeg pakket sammen i går kveld. De gutta gidder vel snart ikke å fiske før de ser at jeg pakker sammen. :blush:

I kveld er det bandøving, men vi får se. Kanskje det blir en ørliten tur i elva etterpå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok fisk på land snart også, men gutter - altså: "Var litt usikre på å gå utpå med båten....." Så da klinte dere likegodt til uten redningsvest, men MED vadere....

Voksne folk får vurdere selv, altså, men vi har ingen medlemmer å miste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en snartur etter bandøvinga som antydet tidligere. Kom opp i elva i 23 tiden, og så til min overraskelse at jeg var helt alene. 7-800 meter med Gaula å boltre seg på alene den 2.juni.

Jeg klager ikke. :)

Fiska først over Raset med marken. Nydelig drag, men ingen føling med laks. Deretter rodde jeg en runde i muren med wobbler. Oppnådde ikke annet med det heller, enn å få svetten til å renne i strie strømmer.

Kjapp kaffekopp, så gikk jeg ned i Raset igjen for å fiske med wobbler fra land.

Endelig var det min tur til å få sesongens første føling med Gaulas sølv. Den kasta seg over et stykke rødmalt finsk brukskunst, helt nede på blankspissen på utløpet av hølen. Dessverre var det hele over før det kom igang, men nå har jeg iallefall kjent`n.

Ble litt ivrig må jeg si, men oppdaga etterhvert at jeg umerkelig hadde sklidd inn i den maskinmessige "ett kast til" modusen. Da pakka jeg sammen. Klokka var jo blitt 01.30 også, så jeg blir vel trøtt i morra.

Alt i alt ei nydelig juninatt i elva.

56457_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, men:

1. Redningsvest er ikke for pyser men for de som overlever

2. Ikke vadere i båt, ta heller på deg tøflene

3. Du er ikke tøffere enn at du tar hvit t-skjorte i båten på sånne dager som det der :)

Knæk og bræk!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ei ny lita økt unnagjordt.

Kom opp i elva i 22.15 tiden og fiska til 00.15. Fiska bare i Raset i kveld. Først en runde med flua, deretter en runde med marken. Var så vidt borti en laks på marken, men fy flate så forsiktig den tar.

Raset er en litt merkelig høl. På denne store elva dannes det en flott strømkant, som blir en av de svært få rolige hvileplassene for laksen på stor elv. På lita sommerelv derimot er det ingen høl her. Tvert imot. Det er det hardeste stryket på hele valdet.

Vannmåleren i Gaulfossen hang litt på etterskudd i dag, men jeg tipper vannstanden til godt over 300 kubikk og stigende. Ikke akkurat de beste odds i kveld nei.

Edit: ser ut til at elva toppet seg på 392 kubikk akkurat i denne perioden.

Eriku7: Det er vanskelig å si noe om blakking før vannstanden går ned temmelig mye. Det har iallefall vært slik tidligere, at jo mindre elva blir, jo større blir problemet. Fin farge på elva i dag i allefall. :)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.