Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Ja her kommer ryktene meg i forkjøpet ser jeg. :)

Får vel komme med de harde facts da.

Kom opp i elva i 17 tiden i ettermiddag. Ble sittende og drikke kaffe og glane på grisværet. Vurderte om jeg rett og slett skulle dra hjem igjen, men elva så svært fristende ut, så jeg bestemte meg for å vente ut regnskura.

Det ga seg litt etterhvert, og jeg fikk rodd utpå oppe i muren. Godt å være alene i båten. Det gir mye bedre kontroll på avfiskinga av takene når elva er så stor. Akkurat i strømkanten der 14 kilosen fra i går tok, gikk stanga rolig men bestemt ned. Snella begynnte å tikke og laksen seig rolig ned mot brekket.

Heldigvis var det ikke mange åretakene før jeg var på land og kunne ta stanga ut av holderen. Fisken var nå faretruende langt nede på brekkanten. Her var det bare å holde fingrene unna sveiva, sette tommelen på spolen og prøve å spasere laksen unna brekket. Laksen kom med, om enn noe uvillig, men jeg fikk den unna brekket. Denne laksen var en knallhard fighter. Tre ganger var den helt nede på brekket før jeg fikk stoppa den. Tenkte jeg skulle fiske fram kameraet og prøve meg på noen actionbilder, men jeg våga ikke.

Synd egentlig, for dette var litt av en fight, med innlagt "tailwalking" over halve elva ved et par anledninger.

Siden jeg bare hadde fiska i ca 15 min, vurderte jeg catch and release, men her jeg sto, alene og uten håv, var det egentlig ikke noe tema. Laksen måtte inn på de skarpe steinene for at jeg skulle kunne håndtere den, og skjellene formelig flasset av den. Nei, dette var nok slutten på ei kort fiskeøkt. :P

57241_s.jpg

Hva den tok på?

-provisorisk reparert nødhjelp fra Bergen selvfølgelig. :lol:

57242_s.jpg

Denne saken begynner å ha fått sin dose juling nå ja.

57243_s.jpg

Jeg trodde først laksen var 8-9 kg, og tok fram vekta som gikk til 10. Den gikk rett i bunnen.

Kikka litt nærmere på fisken, og så jo at den var smellfeit.

57244_s.jpg

Litt i overkant av 11 kg stoppa storvekta på ;)

Rødt kort, og bare etter 15 minutters fisking. Kjedelige greier. Da fikk jeg ideen å ringe til Einar, grunneieren for å spørre om han ville ha en tur på elva. Om jeg ikke kunne fiske selv, så kunne jeg iallefall ro på en laks til ham.

Joda, han hadde allikevel tenkt seg i elva, og ville gjerne ha med seg ei roøkt.

Jeg kom på at jeg hadde lovt PerH å teste de andre wobblerne fra nødhjelpspakken også, så jeg knytta på denne skjønnheten:

57248_s.jpg

Fem minutter på elva var alt som trengtes denne gangen, før vi sto der igjen:

57245_s.jpg

Jeg var litt usikker på hvordan denne satt. Den hadde jaga wobbleren tre, fire ganger før den endelig tok skikkelig tak. Men med de skarpe steinene her, har man som tidligere nevnt ikke annet valg enn å kjøre knallhardt. Noe Einar også gjorde:

57246_s.jpg

57247_s.jpg

Vanskelig å si hva som hendte, men etter en ti minutters tid, og etter at en speilblank laks på mellom 7 og 9 kg hadde vist oss blanksia for første gang, glapp rett og slett taket.

Synd. Jeg hadde virkelig håpet at Einar skulle få denne. Men slik er gamet. Det fine er at det kommer flere muligheter.

Vi tok oss en liten pause, før vi rodde et sveip til. Det resulterte ikke i annet enn to forsiktige hogg, samt to gjennombløte fiskere. Regnet hølja ned. Blir vel stor elv etterhvert nå ja..........

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen!

Som du ser, de fønker de andre også. Ikkje nåkka maijnnskit deinn der Turduen heiller. Liker den godt, selv om GammelErik mumler litt i skjegget og synes den er alt for "homo" med den fluo rosa haletippen! :)

Litt av noen dager du har hatt. Unner deg virkelig det etter en treg start. Oteren tok forresten en på 13,6 kg i Namsen i dag på en litt større Vaarala (100 mm) i samme farge! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisevær og stigende elv = Hviledag. Samle poeng på hjemmefronten. :)

(Beklager om det blir en del uinteressant lesning i denne tråden, men den fungerer som fiskedagboka mi, så her kommer alt inn, fangst eller ei)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe fiske på meg heller idag Master. det får være grenser på Kola-vær. Forsøkte en runde i nerhølen i morges. Det hørtes så fint ut på hyttetaket, intet regn var å høre på 5 min. :P

Gikk ned mot hølen/brekket, og da kom det ei regnskur (nesten som hagl) horisontalt rett mot i stiv kuling. Og det bare fortsatte. Da takket jeg for meg, neglbit har jeg hatt nok av oppi elva :) Og elva steg raskt og ble farget etter gårsdagens regn, så det så ikke så veldig interessant ut for oss heller.

Rogna kom innom og hentet sitt ærede merke og T-skjorte (Megalaksklubben) :angry:

Og han kunne fortelle om 2 kjappe runder på Valdum og 2 laks på ham på 2 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp telefon fra en opprømt Jan Eirik nå. Han hadde trossa styggværet og var oppe på valdet.

Han hadde kjørt på et troll av en megalaks i 10-15 minutter før den slapp. Det hadde visstnok vært dramatisk, med laks på tur over brekkanten i det bortre løpet ;)

Han hadde fått den opp i hølen igjen, og før den slapp, hadde den vinka med den største spolen han hadde sett sa han..........

Han kunne forøvrig melde at elva hadde kulminert og gått litt ned. Fin cognacfarge var det også.

Du tar den neste gang Jan Eirik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som hendte, men etter en ti minutters tid, og etter at en speilblank laks på mellom 7 og 9 kg hadde vist oss blanksia for første gang, glapp rett og slett taket.

Har du ikke noe tro på to ringer mellom Wobbleren (sluk generelt) og kroken?

Flott rapport og gratulerer med en nydelig 11- kilos, uansett!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp telefon fra en opprømt Jan Eirik nå. Han hadde trossa styggværet og var oppe på valdet.

Han hadde kjørt på et troll av en megalaks i 10-15 minutter før den slapp. Det hadde visstnok vært dramatisk, med laks på tur over brekkanten i det bortre løpet :D

Han hadde fått den opp i hølen igjen, og før den slapp, hadde den vinka med den største spolen han hadde sett sa han..........

Han kunne forøvrig melde at elva hadde kulminert og gått litt ned. Fin cognacfarge var det også.

Du tar den neste gang Jan Eirik!

Ny telefon fra Jan Eirik nå....

Pinadø om han ikke hadde kroket en til i samme size, eller større. 10-15 min denne gangen også, før det bar ivei mot brekket...... :D

Begge laksene var nærmere 20 enn 15 og speilblanke lyder meldingene.

Ser ut som om det går et flak med mega/giga laks i kveld.

Og her sitter jeg og trykker på en pc..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfreden Rigor, husfreden! Den er viktig den er det mange som sier...................................

Ja det kan du si det. Vær så snill og slutt med disse rapportene, prompte :lol:

Hatt på kaffe på traktern, stooor matpakke ligger klar i kjøleskapet. Plenty feitmark står ready i garasjen.

Silver skal på bamsejakt i morgen bitti. Og da skal jeg trosse regn, snø, kuling og neglsprett. Topplue og skjerf er også med :blush:

Herregud at jeg begynte å fiske laks ! Ikke bra for helsa.

Mye bedre før, da hadde vi hverken mobil eller internett, og visste absolutt ingenting om det var laks på vei eller børser etc. Og hvor godt og avslappet det var dengang :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfreden Rigor, husfreden! Den er viktig den, er det mange som sier...................................

En av de bedre unnskyldningene jeg har hørt for å få anledning til å skaffe seg ferskt haill... :):blush:

Hva fisker kompisen din med nå? "Liket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de bedre unnskyldningene jeg har hørt for å få anledning til å skaffe seg ferskt haill... :):blush:

Hva fisker kompisen din med nå? "Liket"?

Nei,nei,nei...... Den ligger trygt i skrinet mitt ja. Det var nok en orange rapala det gikk på. Han kaster fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo da du fisker fra land med disse wobblerne :unsure:

fisker du ned strøms i kant da eller kastes de ut å strames opp i strom kanten B)

jeg har jo noen av disse selv med de farger som vises her mulig jeg prøver det på borten :o

kan det være noe har set at det tar laks på disse på borten å :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastes ca 45 grader nedstrøms, strammes opp og får svømme selv inn til land. På den elva som har vært til nå i år, så har all fisken tatt under 10m fra land, så det er slettes ikke nødvendig med lange kast.

Det skal prøves, :) har et par plasser som jeg tror kan være meget giftig med wobbler på b/l :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastes ca 45 grader nedstrøms, strammes opp og får svømme selv inn til land. På den elva som har vært til nå i år, så har all fisken tatt under 10m fra land, så det er slettes ikke nødvendig med lange kast.

Yes - og det er her folk bommer når de velger bort wobbleren! Uansett elv er det plasser der laksen går kloss i land. Her er wobblerne meget brukbare. Er det et stykke ned til laksetaket og ikke vadbart er det bare å la wobblerne flyte nedover til du er fornøyd, stramme opp og så dykker de ned mot fisken. Artig fiskeform, bruk lang stang og helst litt lettere sene enn du gjør f. eks. på makkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt med wobler i Nidelva,men har som regel gitt det liten sjanse grunnet:etter som jeg fisker fra land,og "tungt" lakse utstyr,har jeg ikke klart og fått slengt langt nok...noen tips?Tror faktisk wobler er suverent på valdet vårt,da det er relativt dypt,får ikke fisket av slik jeg vil med sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg jaggu lurt meg til ei kjapp økt i elva igjen gitt. Ordna meg slik at jeg fikk slutta litt tidligere på jobben, og fikk pressa inn litt fiske før henting av minstemann på skolen.

Jan Eirik kom også oppover. Han hadde det enda travlere enn meg, og derfor ville han bare ta ei kjapp økt fra land. Jeg hadde ikke den store trua på det, men tok noen kast med en 11cm Rapala countdown for å holde ham med selskap. Trodde et lite øyeblikk at jeg hadde på årets første smålaks på wobbleren, men det viste seg å være en glupsk brunørret på ca 1kg som hadde kasta seg over den svære wobbleren......

Hadde jeg fått den i en annen setting, så hadde det vært en kjempefangst, men ikke i Gaula i starten på juni. Den fikk friheten tilbake.

Etter å ha gått et par kjappe runder, fikk Jan Eirik det travelt. Det gjorde jeg også, ikke med å komme meg hjem, som ham, men med å komme meg utpå elva i båten, med finsk balsa i enden av tømmen.

Jeg valgte atter en gang den nokså medtatte Varala wobbleren fra PerH. Det tok litt tid å få tunet "Liket" til å gå riktig i dag, men etterhvert kunne jeg si meg fornøyd.

Det tok vel 5-10 minutter i dag tenker jeg, og det værste er at jeg visste det kom til å skje. :)

Først et par kakk i stangtuppen, så ble det stille. Jeg manøvrerte båten et par meter tilbake mot laksen. I det jeg var ganske sikker på at wobbleren var i laksens revir, satte jeg inn nådestøtet. Et kraftig åretak med høyreåra, slik at wobbleren dykket og vibrerte kraftigere, samtidig med at den pilte en god meter oppover elva foran snuten på laksen. Den manøvren er det ikke mange lakser som står imot. Det gjorde heller ikke denne.

På nytt lå stanga langflat mens snella spillte opp. Denne gangen hadde jeg sett meg ut en fin landingsplass på den andre elvebredden, så jeg satte kursen ditover.

Her er det ei mudder/sandgrunne som går rett over i en gressbakke på land.

57407_s.jpg

I dag hadde jeg lagt kameraet i lomma på en slik måte at jeg skulle greie å få tatt noen actionbilder.

57399_s.jpg

57400_s.jpg

57401_s.jpg

Dette var en ganske medgjørlig laks, så jeg fikk etterhvert buksert den pent inn på gressbakken:

57402_s.jpg

Tipper den til ca 7kg. Denne satt pent og skulle få friheten tilbake, så jeg ville ikke stresse den med å veie den.

57403_s.jpg

Fram med tanga, og vips var wobbleren løs:

57406_s.jpg

Litt pumping for å få friskt vann igjennom gjellene og for å være sikker på at den kvikna til:

57404_s.jpg

Og avgårde med seg........

Pass deg for markkrokene til Sølvreven. :)

57405_s.jpg

Jeg var visst litt hard med tanga på wobbleren. Lurer på om denne skal gå av med pensjon nå. Tre lakser på under en times fisketid har den stått for.

57408_s.jpg

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.