Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Jeg tror nok dessverre ikke din advarsel til laksen hjalp Master.

For presist en slik laks tok min orm idag, og den var ikke 7kg., den var 6,8kg. :)

Og den hadde litt oransje maling i kjeften.

Så takker og bukker for din gjestfrihet :lol:

:lol::lol::lol:

Den neste går i spesialdunk baki bilen, kjøres forbi faresonen på Borten og Losen, og slippes i elva igjen.

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott laks!! Kan vel ikke akkurat klage på de siste dagers fiske!

Kan ikke klage nå nei. Problemet er bare at man ikke klarer å rive seg løs når man har kommet på kjøret.

Det er jo så mye annet man skulle ha fisket etter også.................

Har prøvd litt med wobler i Nidelva,men har som regel gitt det liten sjanse grunnet:etter som jeg fisker fra land,og "tungt" lakse utstyr,har jeg ikke klart og fått slengt langt nok...noen tips?Tror faktisk wobler er suverent på valdet vårt,da det er relativt dypt,får ikke fisket av slik jeg vil med sluk.

Send meg en PM og fortell om hvor du fisker da, så skal jeg se om jeg kan hjelpe............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt med wobler i Nidelva,men har som regel gitt det liten sjanse grunnet:etter som jeg fisker fra land,og "tungt" lakse utstyr,har jeg ikke klart og fått slengt langt nok...noen tips?Tror faktisk wobler er suverent på valdet vårt,da det er relativt dypt,får ikke fisket av slik jeg vil med sluk.

Fisker du fra båt eller fra Land? Fortell litt om forholdene og hvordan laksetakene er, så kanskje jeg kan bidra med noen tips om type wobbler? Som Nils Master nå har erfart; det er ikke tilfeldig hva du knytter i enden av sena! :lol:

Grattis igjen Lars! Finsk sisu i den wobbleren der...

Gammel Erik mistet en gampelaks på Hildrum i dag, de så den en gang - taksert mellom 15 og 20 kg. Oteren tok også en storlaks i Bjøra på mark, så det går ennå bamser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skrive under på wooblerens effektivitet, kontra sluk, og faktisk mark til tider !

Utpå sommeren, hvis vi får en liten flom, evt. meget høy vannføring. Elva er suppe på sitt høyeste.

Men så klarner den noe etterhvert og akkurat idet sikten blir litt bedre (ikke grå, men heller ikke cognac),

da er rett og slett woobleren laksens verste fiende. Og laksen går jo ofte på 40-150cm. dybde over elveører/land som var tørre før flommen. En knallhot oransje woobler er topp da. En markfisker har ingen tjangs mot denne, i og med at den fisker over store områder mye kjappere, og der det er roligere strøm :lol:

Og woobleren fisker jo seg effektivt helt inn til grasrota, der det er umulig å få raklet søkket. Unntatt flytemark da.

Jeg har sett at kun woobleren er det redskap som fisker enormt bra under gitte forhold, som meget stor og pissvarm elv utpå sommeren !!!

Når elva klarner funker hotte farger dårligere, da er min favoritt gull/oransje woobler med svart rygg og hvit buk.

Den som fisker med woobler fremfor sluk har skjønt det meste :lol: Tenk hvor få fiskere som bruker dette i Gaula :lol: Merkelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet denne et annet steds, men den unngikk visst Silvers oppmerksomhet. Her er en feitmakk-imitasjon spesiallaget for nettopp for deg som elsker (med?:blush: ) doggmark:

57449_s.jpg

:lol:

Du kan jo alltids lakke den oransje, men den er nydelig laget, så det ville vært helligbrøde...

Prøvde noen rudner med wobbler i Gaula ifjor, blir nok å prøve littt mer i år... og litt mer med flue, Toby, Buch....

Legg nå for all del den Toby'en hjemme i år og kjøp noen Kleppesluker i stedet... ;)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide med dagens oppdatering. Litt av en dag har det vært også.

Slutta litt tidligere på jobben i dag, og var vel oppe i elva sånn i 14 tiden. I det jeg kjører ned den smale skogsveien mot gapahuken, aner jeg uråd.

Midt i veien står en minibuss parkert. Minibuss, her nede. Hva i all verden?

Jeg fikk på et vis klemt volvoen gjennom busk og kratt og forbi blokkeringen. Men hva i all verden. Gapahuken og området rundt ligna mest på en kryssning av Roskildefestivalen og villmarksmesse.

Fiskeutstyr, mat , øl og dram og fulle gubber var spredt over hele området. :)

Jeg fikk etterhvert oppklart mysteriet. De kom fra Østlandsavdelingen til firmaet vi deler valdet med.

De hadde kommet i 0100 tiden i natt, og etter formen å dømme, hadde de ikke gjordt stort annet enn å drikke siden det.

Jeg ble invitert inn i gapahuken på både det ene og det andre, og takket til slutt ja til en kopp kaffe.

Slik var situasjonen i gapahuken :) :

57597_s.jpg

Jeg satte meg ned og presenterte meg. Det skulle jeg IKKE ha gjordt. I tillegg til å konsumere uante mengder øl og brennevin, hadde de tydeligvis hatt tid til å lese fangstboka for de siste årene, som lå på bordet.

Navnet mitt ble gjennkjennt, og jeg ble prompte utnevnt til deres personlige lakseguru.

En situasjon jeg følte meg svært lite bekvem i.

Det lukta så ille av fyll i den ellers så luftige gapahuken, at røyking var forbundet med svært stor risiko.

Nei, her måtte jeg komme meg unna. Ble jeg sittende å puste i den lufta her stort lengre, ville jeg være i overhengende fare for å blåse rødt om jeg ble stoppa på hjemveien.

Jeg rusler opp i muren for å prøve noen kast jeg, sa jeg så stille som mulig til den nærmeste.

-HAN SKA FISKE! GUTTER! HAN SKAL FISKE! VI BLIR MED Å SER ÅSSEN HAN GJØRE........

Ja.ja. Tenkte jeg. Det var den fisketuren. Når jeg labba oppover, hadde jeg et slikt klirrende, klukkende og skrålende haleheng etter meg, at jeg følte det omtrent som å gå først i russetoget på 17 mai.

Vel framme i muren, med hele sirkuset på slep, hadde jeg mest lyst til å dra hjem, men stillte meg pliktskyldigst til og tok noen kast med flua, mens jeg håpet på at de skulle gå lei.

Omsider var det endelig noen som begynnte å mumle om grilling, og banden sjanglet seg etterhvert nedover til campingen.

ENDELIG!

Her var det om å gjøre å utnytte tiden før de var tilbake igjen. Båten ble kjapt klargjordt, og Vaaralaen, hva ellers? Ble knyttet på enden.

Ut på elva bar det. Hele hølen ble filt flere ganger, men ingenting hendte. Jeg ville ikke gi meg, siden gjengen skulle være her helt til søndag kveld, ble dette min eneste mulighet i helga.

Så, i det jeg lå helt nede på brekket for siste gang, hendte det endelig noe. Et par nesten umerkelige bevegelser i stangtuppen, som slettes ikke skrev seg fra wobblerens bevegelsesmønster. Dette har jeg sett før. Jeg tror det er laks som bommer på wobbleren og skaper turbulens i vannet, som lager bevegelsene.

Tre, fire sekunder etterpå gikk stangtuppen ned. Denne gangen var det ingen tvil. Nok en laks hadde falt for finsk balsa.

Jeg lå faretruende nær brekkanten, så her var det bare å ro rolig og behersket oppover og håpe på at laksen lot seg taue. Laksen var grei den, og ble villig med oppover hølen. Helt til jeg hadde igjen ca 30 meter til land. Da eksploderte den, og satte i vill fart nedover mot brekket. De siste åretakene inn mot land var ulidelige. Det var enn sann pine å sitte og se på at metrene raste av snella, uten å være i stand til å gjøre noen ting.

Endelig var jeg i land, og kunne starte jobben med å lirke laksen opp fra brekket. Meter på meter fikk jeg inn på snella, og snart hadde jeg laksen godt oppe i hølen.

"Jøss, har du på fisk?" hørte jeg bak meg. Det var en kar som var ute og gikk seg en tur langs elva.

Jeg fiska fram kameraet fra lomma, og spurte om han ville ta noen bilder. Joda, karen knipsa villig vekk han, og bildene ble ikke så verst heller.

Laksen syntes visst ikke at hølen var noe blivende sted, så den satte likegodt kursen mot brekket på nytt.

Et forrykende utras, som på nytt nesten tømte snella.

Sjekk den vinkelen på tømmen. Her er det like før jeg blir skyldig snøre:

57598_s.jpg

Her er det intet annet å gjøre enn å bruke rå makt. Om laksen kommer seg over brekkanten er det over uansett, så jeg har intet å tape. Tommeltottene fuktes i elva, og klemmer til på spolen.

To ganger kjenner jeg på en ekkel måte at det er noe som liksom glipper. Enten er det wobbleren som er i ferd med å gi seg, ellers er det krokfestet i laksen, eller kanskje en kombinasjon........

Denne laksen var råsterk! En av de hardeste jeg har kjørt på. Hver gang jeg fikk den oppover, raste den ut mot hovedstrømmen og nedover igjen.

Umerkelig begynnte jeg å få overtaket. Det ble lettere å snu den for hver gang, og tilslutt gikk den nesten i overflata når den gikk utover elva:

57599_s.jpg

Helt der nede på brekket var laksen på det lengste utraset.

Jeg bestemmte meg for at dette var siste gang. Nå skulle jeg snu den før den kom seg ut i hovedstrømmen:

57600_s.jpg

Den prøvde seg noen ganger til, men nå var jeg steinhard og bestemt med den. Om denne skulle settes tilbake, slik jeg funderte på, måtte kampen få en slutt:

57601_s.jpg

Min nye venn "fotografen" lurte på om han skulle hente en klepp som hang oppe i bua, noe jeg høflig avslo.

Laksen var straks klar for tailing:

57602_s.jpg

Jeg så staks at C&R ikke var noe tema her:

57604_s.jpg

Så det var bare å få laksen i sikkerhet opp på gressbakken:

57603_s.jpg

Laksen var faktisk ikke større enn 9,5kg, men for en fighter. Som sagt, en av de råeste laksene jeg har vært borti:

57605_s.jpg

Og wobbleren? Ja det er et annet kapittel:

57606_s.jpg

Nå skal den iallefall i glass og ramme.

Jeg hadde håpet å komme meg ubemerket inn i bilen og hjem, uten at mine venner fra tidligere i ettermiddag fikk øye på meg.

Den gang ei. Det ble stor oppstandelse. Enden på visa ble at dette nok er en av historiens mest fotograferte Gaulalakser.

Alle skulle ha bilde mens de holdt laksen. Når de kom hjem hadde de planer om å fortelle sine respektive at det var de som hadde fått den. Alle som en. Laksen skulle visstnok være grillet og fortært ved elva.

For en gjeng!

:)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, knallbra ! Ja nå begynner det virkelig å bli moro. Elva blir litt varmere, og laksen får vist sine krefter.

Tøft nok å kjøre på en 6-7 kilos nå :)

Kjente meg godt igjen i din situasjon med den gjengen inne i gapahuket, på liksomfiske. Hvorfor er de egentlig oppe i elva ? Har alltid lurt på det :)

Gutta på firmatur, he-he.

Hva med en tube etter båten Master ? Det må da funke helt topp nå.

PS! Du nærmer deg GAME OVER du også, sakte men sikkert. Ikke enkelt å sette ut slik feit og sprek laks, de ser jo ikke ut når de kommer inn !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Lenge til game over for meg ja Silver. Bare to lakser registrert på meg. Den første som Jan Eirik var med på, var jeg så "grei" å sørge for å få registrert på ham. :)

Så har jeg jo klart å få til C&R også. Men akkurat denne var nok litt for herpa i kjeftamentet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.