Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Ok folkens. Jeg lovet vel å komme med en mer detaljert oppdatering. Ikke så enkelt det, når mobilen ringer og plinger hele tiden. Folk får laks over alt. Stor laks. To mann fra Oras fisket oppe hos oss i formiddag. Først lander den ene en laks på 12-13kg i raset, hvorpå grunneieren stikker på butikken for å få tak i ei vekt. Når han er tilbake har også den andre karen rødt kort, men en laks på 7-8kg. Einar øyner store muligheter, henter stanga og har etter bare tre-fire kast, rødt kort han også, med en på ca 10.

Nede på Melhus sitter trekløveret fra Bergen med hvert sitt rødkort, med 7, 10 og 14,5kg. Det koker i Gaula om dagen.

Gammel-Erik kom med litt av en uttalelse over telefonen i ettermiddag: "Nå kan Namsen bare dra til Helvete. Det er Gaula som gjelder!"

Men nok om det, og tilbake til gårsdagens begivenheter. Jeg og Vassfis dro ut på øra for å fiske det øvre brekket med flue.

I løpet av den første runden var jeg på kort tid i kontakt med to pene lakser, men som vanlig med synlige tak på grunt vann, var jeg alt for heit. Vassfis som gikk bak meg var borti en.

Heldigvis kroket jeg ingen av dem, da jeg i kaffepausen oppdaget en knute på fortommen.

Medny fortomspiss og ny taktikk gikk jeg til verket igjen. Tømmen rett på snella var taktikken nå, og ultraløs brems.

Akkurat i det jeg går og spekulerer på hvordan jeg skal kjenne taket på denne metoden, skjer det. Snella begynner rolig å tikke.........

Jeg løfter 15foteren rolig opp og kjenner atter den herlige gynginga i den andre enden.

97Storingen_029.jpg

Junilaks nummer to kroket på flua. Dette er bare så herlig............

62Storingen_030.jpg

Og med fluelaksen i boks, kan jeg bare nyte dette med lave skuldre.

Dessverre kom ikke denne på land, men slapp da jeg etter 10-15minutter snudde den nede på brekket......

De neste rundene gir oss enda ytterlige kontakter med fisk. Grov laks kommer rolig sigende oppover elva inne på 50-70cm dyp. Intermediate og plasttuber er medisinen. Høyt og fort med andre ord.

Kvelden er egentlig fullkommen for oss, men i det Vassfis drar hjem, bestemmer jeg meg for en kjapp runde til. Elva er jo full av laks.

Etter kun noen få kast skjønner jeg dog at rygg og nakke ikke greier mere tohåndsfiske i kveld. Må vel lære meg speykasting snart...........

Jeg vil ikke helt gi meg og tar fram slukstanga. Min egenproduserte wobbler blir justert til å gå høyt i vannet og tåle en god bue nede på brekket. Kutter også ut svivelen for å få den til å svømme enda noen cm høyere i vannet.

Allerede på det første slaget er det fisk borti og kakker. Fader, skal den ikke sitte på wobbleren heller da?

10-12 kast etterpå og helt ute på brekkanten, er det imidlertid ingen tvil. Laksen jager wobbleren i dens bue over brekket, lugger og rister i den flere ganger før jeg senker stanga og rolig løfter igjen. Det varnoen hjemme i den andre enden ja. Laksen kjennes ikke så fryktelig stor ut, så jeg begynner umiddelbart å spasere den oppover og bort fra brekkanten. Til slutt har jeg ikke lenger og gå, og må begynne å pumpe. Det liker den dårlig, og på få sekunder har den tatt tilbake alle metrene jeg gikk den opp, pluss noen til og gjør en elegant salto nede mot brekket før den stopper.

To ganger til gjentar dette seg. Jeg går den opp og den tar tilbake alt og litt mer der den i noen herlige luftsprang raser nedover den blanke strømmen. Min antagelse om 7-8kg blir oppjustert til ca 10.

Siste gang den er på brekket er den rett og slett for langt nede i strupen til at jeg klarer å snu den. Her blir det løpetur. Ca300m lenger nede er jeg ved veis ende og her blir det stillingskrig. Jeg kan ikke slippe laksen lenger ned, og jeg kan slettes ikke tillate den å gå over på den andre siden av den tunge hovedstrømmen da elvebunnen her er et virrvarr av utraste trær og røtter. Det er bare å presse det jeg våger. Jeg er faktisk mer redd for å miste wobbleren enn laksen, da jeg ikke har rukket å få laget noen backup av denne storfangeren enda....

Etterhvert begynnner laksen å merke det steinharde sidepresset og klarer ikke lenger å holde bunnen i det den gjør sine forsøk på å sige ut i tungstrømmen. Nå når den står høyere i vannlaget er den mye lettere å hanskes med og jeg begynner å få en viss kontroll over den. Etterhvert begynner den å vise sida helt i vannflata og anslagene mine tipper over 15kg.

Nå kommer det kinkige med lang stang. Laksen må presses med hodet inn på øra, og jeg må ha stram nok brems til å kunne snelle meg innpå og taile den. Finner den på noe med så kort tøm og stram brems er det kjørt.

Hele operasjonen går smertefritt og jeg kan utmattet skyve et beist av en laks inn på trygg grunn. Jeg ser fort at det må kirurgi til for å få ut wobbleren og steinhard kjøring i tre kvarter utelukker vel også gjenutsetting. Nei beklager min vakre venn. Du blir røykalaks!

63Storingen_035.jpg

Etter å ha fått hvilt meg litt begynner den tunge ferden med laksen oppover til sakene mine på toppen av øra. Når jeg prøver å bære den etter gjellene subber halen i grusen. Nei her må det en annen løsning til. Jeg må ofre snora i hetta på den utslitte FS genseren min... (Hint, hint, hint) og rett og slett slepe laksen etter meg i vannet oppover.

For en kveld! For en sesong!!!!!

14,5 viste vekta på røkeriet i dag, etter at laksen hadde ligget i bagasjerommet i natt.

Den var nok sikker 15 før den ble bløgget i går, men jeg sier 14,5 og kaller det tangering av pers.

Nå har jeg altså 3stk på samme vekt som pers, og er klar for større oppgaver!

50Storingen_042.jpg

Jeg tåler å ta med dette bildet en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når det er lummert og varmt om kveldene at de største slår til. For riktig å "plage" fiskeren til gangs, med løpeturer nedover elva, så svetten siler :D Varmt i lufta, og litt kaldere i vannet, e farlige greier ! Grattis med ny pers og nok en nydelig sølvbunt. Men går du aldri med løkke i lomma da ? :blush: Har alltid det på plass, og den er tykk, så slipper man å ødelegge fingrene når de største skal bæres flere hundre meter :rolleyes: Skal fisken tas, og blodet skal vaskes av gjellene etter bløgging røres jeg nok aldri laksen før denne løkka er strammet skikkelig til rundt spolerota, he he.

Mang en laks spreller en god stund etter at den er avlivet, og råskummelt og rense den uti elva før trekningene har gitt seg, he he. Spesielt der det er dypt. Gikk en storlaks uti elva på mitt vald i år, da fiskeren glapp den svært så fine laksen uti strømmen. Når de verste muskeltrekningene kom på laksen. Og den fløt stein død nedover elva :P Han var mildt sagt sjokkert og lei seg :huh:

Ofte når jeg har bært laksen opp til hytta og hektet den på hytteveggen at jeg hører et forferdelig rabalder og klasking på hytteveggen ! Ett kvarter minst etter at den er avlivet. Og like ofte ligger laksen langflat på gresset og kan bli revemat eller otermat :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når det er lummert og varmt om kveldene at de største slår til. For riktig å "plage" fiskeren til gangs, med løpeturer nedover elva, så svetten siler :D Varmt i lufta, og litt kaldere i vannet, e farlige greier ! Grattis med ny pers og nok en nydelig sølvbunt. Men går du aldri med løkke i lomma da ? :blush: Har alltid det på plass, og den er tykk, så slipper man å ødelegge fingrene når de største skal bæres flere hundre meter :rolleyes: Skal fisken tas, og blodet skal vaskes av gjellene etter bløgging røres jeg nok aldri laksen før denne løkka er strammet skikkelig til rundt spolerota, he he.

Mang en laks spreller en god stund etter at den er avlivet, og råskummelt og rense den uti elva før trekningene har gitt seg, he he. Spesielt der det er dypt. Gikk en storlaks uti elva på mitt vald i år, da fiskeren glapp den svært så fine laksen uti strømmen. Når de verste muskeltrekningene kom på laksen. Og den fløt stein død nedover elva :P Han var mildt sagt sjokkert og lei seg :huh:

Ofte når jeg har bært laksen opp til hytta og hektet den på hytteveggen at jeg hører et fordferdelig rabalder og klasking på hytteveggen ! Ett kvarter minst etter at den er avlivet. Og like ofte ligger laksen langflat på gresset og kan bli revemat eller otermat :blush:

Ett luksus problem vi c&r fantikere ikke har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett luksus problem vi c&r fantikere ikke har :P

Vet det ! Var bare for å terge dere. Hadde du sett killerinstinktet hos Mao i morges, hadde du blitt skitredd ! Ja jeg ble småredd sjøl, har jo sett det meste oppi elva :rolleyes:

-"Du skal dø", sa Mao rett etter at jeg skjøv den inn på gresset.

Tror det rabla helt for ham noen sekunder akkurat der og da. Overdiver ikke når jeg sier at laksen fikk et litt for hardt slag i pannebrasken (med litt for stor stein) minst 10 ganger ! Jeg så på en måte 9 måneders venting i øynene på Mao i morges, 10 sekunders totalt flip-flop :blush: Er vel utløsning man kaller det.

Skremmende utvikling ! Tør ikke å legge ut den videoen, den egner seg absolutt ikke for barn som skal begynne å fiske laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ! Var bare for å terge dere. Hadde du sett killerinstinktet hos Mao i morges, hadde du blitt skitredd ! Ja jeg ble småredd sjøl, har jo sett det meste oppi elva :rolleyes:

-"Du skal dø", sa Mao rett etter at jeg skjøv den inn på gresset.

Tror det rabla helt for ham noen sekunder akkurat der og da. Overdiver ikke når jeg sier at laksen fikk et litt for hardt slag i pannebrasken (med litt for stor stein) minst 10 ganger ! Jeg så på en måte 9 måneders venting i øynene på Mao i morges, 10 sekunders totalt flip-flop :blush: Er vel utløsning man kaller det.

Skremmende utvikling ! Tør ikke å legge ut den videoen, den egner seg absolutt ikke for barn som skal begynne å fiske laks.

hehe

jeg har avlivet ørret med avkrokingstanga i mangel av noe annet (knekke nakken blir for groteskt :P ) kakk kakk kakk kakk kakk kakk kakk kakk kakk kakk kakk,nei dæffen lever den enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble imponert av avkrokingstanga (låsbar legetang) til Mao da må jeg si :) Kjøpt på Biltema, og den fungerte jo helt topp hver gang Ownerkrokene skulle ut av laksekjeften :rolleyes:

En sånn en må jeg kjøpe, så slipper man å gå med rifter og sår på hendene etter skarpe laksetenner. Når man skal langt nedi gapet på laksen og fjerne treblekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble imponert av avkrokingstanga (låsbar legetang) til Mao da må jeg si :) Kjøpt på Biltema, og den fungerte jo helt topp hver gang Ownerkrokene skulle ut av laksekjeften :rolleyes:

En sånn en må jeg kjøpe, så slipper man å gå med rifter og sår på hendene etter skarpe laksetenner. Når man skal langt nedi gapet på laksen og fjerne treblekroken.

har du ikke en sånn enda ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB edit: Bildene ble lagt inn som thumbnails - klikk så blir de større!

Gutta på tur i ukjente strøk, det er Oteren, JoDo og Gammel-Erik det. Fikset fiske til dem ene dagen, den neste var de forduftet fra sine hjem. Litt fiskesugne, kanskje?

Gammel-Erik, som er vant med reglene i Namsen, fikk ikke tid å studere fiskereglene nøye, så han kakka en trekilos etter noen minutters fiske. Han trodde han hadde åtte som årskvote, men kunne ta en liten og en stor laks for dagen. Skulle likt å se det store "O-en" som åpenbarte seg under hans velformede nese når han oppdaget at han hadde rødt kort hele neste døgn midt i et storlaksrenn fordi han hadde kakket en liten tass. "Terte-Erik" skulle nok blitt hans nye navn, ja!

Så banka Jonny inn en på 10,5 kg. Fin revansj for de han mistet i Bjøra, for den ene storlaksen var mye nærmere håven enn dette da den glapp så Wäyläen føk opp i trærne:

670399.jpeg

Men Oteren, som mistet en Megalaks i går, bet tennene sammen og fisket i dag feitmakken sin med stødig hånd. Som tidligere nevnt resulterte det i en laks på 14,5 kg. En pen fisk men dog på et elendig mobilbilde:

670389.jpeg

JoDo og Gammel-Erik lot seg inspirere til dyst av Oteren, dvs kom seg opp av køyene i hytta, og kopierte rakst bedriften til Oteren på hhv makk og wobbler fisket fra land. Nå er de langt nede i noen grep øl og storkoser seg med røde kort på hver sin storlaks. Erfarne, dyktige fiskere alle sammen, men på et fullstendig ukjent og nytt vald uten kjentmenn. Men med litt innsats lar det seg gjøre å lande laks likevel!

670385.jpeg

Litt ille å være akterutseilt her nede akkurat nå...

Da kom det telefon fra Gammel-Erik her på morraskvisten. Gutta hadde full kvote på deres siste fiskedøgn også. Nå skulle de sove noen timer før avreise.

Da ble det altså 3 laks på hver av dem, på 3 døgn. Ja bortsett fra Oteren da, som måtte nøye seg med to.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur ned til sjøen for å lete etter båten. Det var dessverre fånyttes, men du verden hvor mye rart som lå og duppet nede i katastrofeområdet.....

40Bilde088.jpg

Utedass.

61Bilde089.jpg

Soneskiltene til Norwegian flyfishers.

91Bilde090.jpg

Fangstbokpostkasse fra valdet "Løbergsflåtten"

75Bilde091.jpg

Bålved for noen årtier.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.