Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Tøft, pen fisk i jævlig stygg høl som eter senestumper til frokost. Men hvorfor så lett enhåndsstang når du vet hva som egentlig lusker rundt der nedi hølen?

Artig repotasje. Kommer an på fortommen, men ville ha kjørt den anderledes Nils Master. Ser ut som du er mer opptatt av fotografen enn kjøring, og dårlig konset. Med så mye stygg stein må du lengre ut i vannkanten og holde stanga mer over laksen, og om nødvendig kjøre stanga under vann! (Har fått opp lakser på 8 og 12 på enhånds i år, og har årets største i Årgårdselva...). Og mistet er mistet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Opptatt av fotografen var jeg iallefall ikke. Det er ikke enkelt å kjøre stor laks på flue i slike høler. Står du oppe i hølen er det brekket neste og garantert tap. Går du ned for å få sidepress går fisken opp i kvitskummet med stygge steiner. Da er også utfallet gitt.

Prøvde å holde fisken mest mulig i det dype partiet, men en eller annen gang må den jo inn mot land........

Den kanten du ser der ute er stygg. Film og bilder lyver også litt. Denne elva er krystallklar og vannet innenfor kanten er ikke vadbart. Som du ser på filmen, gjør jeg hva jeg kan for å løfte laksen. Stiller meg på den høyeste steinen og strekker armen i været.

Kan også legge til at Avliving av denne fisken ikke var noe tema i det hele tatt. Planlagt C&R i lav og temperert elv krever knallhard kjøring. Fisken ble kjørt hva remmer og tøy kunne holde, og med lave skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd den sleit da. Men det er jo rart at det er igjen noen lakser oppe i disse pyttene enda som ikke har line hengende etter seg :unsure: Det tror jeg er mange, både markangler og fluer.

Hørte rykter om at enkelte får inn 2 av 10 laks, de resterende 8 sliter av hele skiten. Også 0.50 :wub:

Men det virker som det er litt hardkjør for tiden :lolu:

Enten går Mr. Master på amfetamin, eller så er også han laget av balsa :D

Er litt imponert over gutsen, først er det grytidlig fiske i Gaula, så arbeid kl.07:00. Bare det har tatt knekken på en gammel reveskrott pr. idag :blush:

Det måtte kompenseres med 2 timers søvn minst ! Så drar han jaggu oppi Skoromedalen og fisker etter arbeid ! Og ikke nok med det, presterer å lage en reportasje før dyna. Lurer egentlig på hva Master gjør på arbeid ? :lolu: Du skal vel gjerne en tur oppi Gaula igjen nå ? Det er bare 1 uke igjen ! He he. Sovva kan man gjøre etter sesongen var det en klok laksefisker som sa (brodern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Opptatt av fotografen var jeg iallefall ikke. Det er ikke enkelt å kjøre stor laks på flue i slike høler. Står du oppe i hølen er det brekket neste og garantert tap. Går du ned for å få sidepress går fisken opp i kvitskummet med stygge steiner. Da er også utfallet gitt.

Prøvde å holde fisken mest mulig i det dype partiet, men en eller annen gang må den jo inn mot land........

Den kanten du ser der ute er stygg. Film og bilder lyver også litt. Denne elva er krystallklar og vannet innenfor kanten er ikke vadbart. Som du ser på filmen, gjør jeg hva jeg kan for å løfte laksen. Stiller meg på den høyeste steinen og strekker armen i været.

Kan også legge til at Avliving av denne fisken ikke var noe tema i det hele tatt. Planlagt C&R i lav og temperert elv krever knallhard kjøring. Fisken ble kjørt hva remmer og tøy kunne holde, og med lave skuldre.

Ser den Master, ikke enkelt her. Ser problemene.

Jeg har vært så heldig å få fiske på vald med stor, virkelig stor Laks og Sjøaure, som er tilgjengelig med enhånds. Har fått opp de fleste store med perser på 11 kg på sjøaure og 12 kg på laks på enhånds. Har mistet få store. Kjører normalt på helt fersk 0.30 Stroft som spiss og beinkjører fisken. Kjører relativt sett mye hardere på enhånds enn tohånds. Går ikke an å slite av fersk 0.30 med en enhånds. Har ferskt i minne en 8 kilos sjøaure fra i fjor som gikk ned og ut av hølen (stri sogneelv), før jeg fikk sukk for meg, umulig å følge etter. Låste snella og la meg på stanga, med en Greenlander på Salar 7er krok og fersk 0.33 Rio, tauet jeg den opp i hølen igjen og i land.

(Nå går det vel troll i ord, forrige gang jeg snakket om ikke å miste fisk, gikk jeg rett ut og mistet. Nå er jeg om ikke lenge på vei inn i en elv i Sognefjord på jakt etter mega sjøaure...)

Poenget er at man mister flere, spesielt på flue, med å være for snill. Gitt at man vet at utstyret holder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei Nils,

Er forholdsvis ny her, men drister meg utpå likevel...

Når i sesongen var du ved den fossen? Har ikke hatt noe suksess der, så det hadde vært fint med noen tips. Tenker meg tilbake dit en del turer neste år også, fint vassdrag, med mye variasjon. Hatt en bra sesong der, med total 6 fisker på ca like mange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Haha, når ironien blir åpenbar skal farken meg jeg også prøve.. Men det er ikke lett å orientere seg i wobblerverdenen..den jeg var mest fornøyd med er rapalas taildancer, men den går for dypt der jeg har tenkt å bruke wobbler....Bare for å si det, når jeg ser de nerdete linkene om wobblere så blir det jo enda vanskeligere å nærme seg dette, men samtidig er det er jo en utrolig spennende/sær verden dere wobblerentusiaster har åpnet, den senere tiden ..

Kan noen anbefale eller bistå meg i å skaffe en wobbler som:

-Fanger stor laks (bør åpenbart ligne den gale wobbleren til Nils Master)

-Kan kastes et stykke (trenger trolig å få den ut ca. 10 meter, har alle snører og sneller som er aktuelle)

-Dykker ca 1 meter

-Som fisker seg selv i feks en rolig strøm (konkret tenker jeg på området ved en bestemt stein ca 2meter fra land, som jeg bare må prøve wobbler på)..

(Send gjerne pm)

:):)

Litt mimring - hvordan står det til nå Henrik :rolleyes:

Synes også jeg skimter ordene nerdete og sær i posten :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mimring - hvordan står det til nå Henrik :rolleyes:

Synes også jeg skimter ordene nerdete og sær i posten :)

He he, stygg sak. Går bare og venter på øyeblikket hvor h1rik endelig bestemmer seg for å bli fullblods fluefisker, og handler inn utstyr for 50-60 lapper "som en start" :) h1rik, ikke les dette!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: - Agurktid, eller.......

Litt mimring - hvordan står det til nå Henrik

Synes også jeg skimter ordene nerdete og sær i posten

-Egentlig har jeg ikke noe i mot å være sær og nerdete. Sånn sett er min interesse for disse kunstverkene en naturlig forlengelse av av den interessen jeg har hatt hele livet. Om 10-40 år er de fleste av oss døde og glemt, så jeg gidder ikke spille en kalori på hva andre tenker. Jeg lar lyst og glede drive meg og har det fint med det :thumbsup:

Herrefred hvor jeg gleder meg til å bade noen spennende ideer og trebiter til sommeren..

He he, stygg sak. Går bare og venter på øyeblikket hvor h1rik endelig bestemmer seg for å bli fullblods fluefisker, og handler inn utstyr for 50-60 lapper "som en start" :) h1rik, ikke les dette!! :rofl:

- :) Har som de fleste andre lekt litt med fluefiske. Bygd stenger, bundet mine etterligninger og fulldressede, lest grunnleggende insektlære osv ;)

Nå har jeg de siste 20år hatt fisking som helårsforlystelse (fisker med alt, etter alt..). Så selv om (til og med jeg) jeg ser ironien i innlegget, velger jeg imidlertid å svare alvorlig på det. Å svi av 50-60 lapper på noe som jeg brenner for, som gir meg livskvalitet og glede ser jeg på som noe helt naturlig og gjør det gjerne :rolleyes: For meg er dette mer interessant enn å bruke samme sum på roterende felger, mystisk hi-fi, sykt lange objektiv, camelonlakk på bilen, kjøp av en sjelden hund osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ledig plass/båt uke 2 så alt er mulig.

Regner ikke med at du er så "ku" at du renner fra Musicbox og helt ned på Ranum..... :) Det er danskene det, fordi de har alltid hatt på stor fisk og den detter alltid av på øverhølen på Ranum............... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et sikkert vårtegn, om enn alt for tidlig, at laksetrådene på FS begynner å røre på seg.

Jeg var ikke så flink til å oppdatere tråden min i sommer, men det kan jo være greit å ha litt stoff for å fyre oppunder vinterslappe laksevenner med også..... :thumbsup:

Vi skal tilbake til 10. juni 2010. Jeg og makker Vassfis bestemte oss for et båtsveip over brekket før vi tok kvelden.

Klokka var ikke langt unna midnatt og vi skulle begge på jobb. Det tar på å være laksefisker i juni.......

En wobblernyhet av året, KaiMa, fikk hedersplassen på venstrestanga, hva som hang på den høyre må jeg bare beklage at jeg ikke husker. Ikke så farlig heller det da, all den tid det var KaiMaen laksen nærmest voldtok nede på brekkanten.

Vi kjenner hverandre såpass godt i dette harlingamet at det å få kontroll på laks, tatt inn den andre stanga og komme seg på land går på autopilot. Vassfis spør som vanlig om jeg vil kjøre fisken, men jeg er fornøyd med å fotografere. Min jobb er gjort når laksen har tatt wobbleren.

113126_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113126.jpg

Dårlig lys for fotografering dessverre......

113127_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113127.jpg

113128_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113128.jpg

113129_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113129.jpg

Den vakre KaiMaen har levert, og nok et stykke finsk balsa kan føyes til listen over fangstgivere.......

113130_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113130.jpg

Den ellers så fine laksen hadde et stygt sår i buken som gjorde at vi ikke vurderte C&R på denne...

Er det niøye eller?

113131_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45672/113131.jpg

Den 10. hadde blitt til den 11. og trøndernatta var slettes ikke av de lyseste.

Vi var godt fornøyde og rundet av med en blås og en kaffekopp før vi satte kursen hjemover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjør på! :thumbsup: hehe

I månedskifte kommer Calcuttan min og en stang jeg kan kombinere med kystmeite og tungt markfiske :blink:

Må ut å prøvekaste litt da.. Hva bruker dere som søkke når dere tørrtrener? Og vekt? :bbq:

Gleder meg til å teste ut min og silver's lille hemmelighet...

Ps. Fra imorgen er det bare 77 dager!! :dribble: var jo ikke så lenge siden det var 100...

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel begynne så smått å bringe laksetrådene oppover?

Hva tror du Silver?

:D Jeg har sluttet å fiske jeg. Fordi at jeg er blitt kalt for pætfisker. Så jeg driver å gjør et forsøk på å bygge opp selvtilliten igjen B)

Men ut ifra erfaring de siste årene frykter jeg kanskje det vil bli mere enn nok laksestoff fremover lell :D

Skal forresten utpå Fosen i morra med Raga. (Burde nå for i svarte ikke forhåndsmelde fisketur igjen, for da blir det bare pæt eller ingenting).

Bare å melde seg på, men dere skal vel jobbe, he he. Klarer ikke å vente lenger, og det er meldt vårlige temp. i morra B)

Skal ikke fiske jeg da, bare være turist og fòre Raga med fordærva pølser.

Kjør på! :) hehe

I månedskifte kommer Calcuttan min og en stang jeg kan kombinere med kystmeite og tungt markfiske :)

Må ut å prøvekaste litt da.. Hva bruker dere som søkke når dere tørrtrener? Og vekt? :D

Gleder meg til å teste ut min og silver's lille hemmelighet...

Ps. Fra imorgen er det bare 77 dager!! :) var jo ikke så lenge siden det var 100...

Skal du "tørrtrene" vil jeg anbefale at du gjør det i ei elv (rakle med søkket). Lærer ikke særlig mye på å slenge oppe på et jorde :D

Nidelva f.eks. ovenfor fossene. Ved kraftstasjon på Svean eller under brua ved Tiller der det er smalt og endel drag i elva. Så får du raklet og trent litt med markopphengets deilige vals.

Og samtidig lære Calcuttaen å kjenne, uten forhåpentligvis solid back-clash ! Vekta avpasser du bare til strømmen, så søkket danser fint i takt med strømdraget der du "fisker".

Jasså, har vi en hemmelighet. Skal bli artig å se hva det er. <_<

Guten lærer bættre han, tror det blir noe stort av ham i sommer, brum, brum.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ok folkens! Da står sesongen for døra og det er på tide å ta fram denne tråden igjen.

I god tradisjon har jeg jo også i år tjuvstarta i Bjøra. Greide også å lande en fin Bjøralaks på 11,5 kg den 21. mai, så det er med senkede skuldre jeg går hjemmesesongen i møte.....

Mange har vel fulgt med på Bjøratråden, men vi tåler vel noen bilder her inne også. Noen av bildene er bilder jeg har fått tilsendt som ikke har vært vist i Bjøratråden.

2rypvcw.jpg

Der sitter den endelig etter X antall timer på elva.

2h87lv8.jpg

Laksen var ganske rabiat i starten, så vi valgte å la mye av fighten foregå fra båten.

aey4up.jpg

Man har forholdsvis god kontroll på fisken fra båten.

nevuro.jpg

Men etterhvert må man jo på land. Jeg tok stanga i det makker skulle gå på land. Da jeg skulle gi ham den tilbake fikk han kalde føtter, så det ble litt kjøring på meg også.....

152g4t1.jpg

Plutselig fikk jeg den ekle følelsen av et lite rykk der noe glipper.......

5xtqno.jpg

Da var det ikke noe "Kjære mor" lenger. Skulle denne laksen på land måtte det skje fort. Det var nok en del store øyne rundt meg da jeg endret taktikken. Her skulle ikke gies en tomme......

kc05qq.jpg

Det holdt heldigvis til mål...... Jeg hadde rett i min antagelse. Den ene kroken på wobbleren var borte, med splittring og alt. Den andre hang i ei lita skinnfille som ikke hadde tålt det minste krumspring.......

Det var altså beholdningen fra årets Bjøratur.

Hva Gaula angår, er jeg meget spennt på det nye opplegget på Kåsen i år. Ukesutleie og masse nye folk. Vi har jo kontraktfestet fiskerett, men vil jo liksom ikke trenge oss på folk som betaler dyrt for fiske. Får vi fisket? Og ikke minst, får vi rodd noe? Jeg håper det ordner seg. Vi har jo skaffet oss fiskerett på en meget spennende strekning litt lenger opp i vassdraget også, slik at vi har muligheten til å få være litt for oss selv.

Jeg kommer også i år til å fiske en god del i småelvene, så det blir vel ei råd.

Starten går jeg glipp av i år, på grunn av alt som foregår rundt minstemann i disse dagene, med fotball, skole og musikkskole. Regner ikke med å få fiske før på formiddagen 2. juni. Da håper jeg å få gått noen drag på Øra med fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Gaula angår, er jeg meget spennt på det nye opplegget på Kåsen i år. Ukesutleie og masse nye folk. Vi har jo kontraktfestet fiskerett, men vil jo liksom ikke trenge oss på folk som betaler dyrt for fiske. Får vi fisket? Og ikke minst, får vi rodd noe? Jeg håper det ordner seg.

Går i alle fall greitt i uke 24 og 25. Vi ligger jo halvdaue etter dryge middager uansett. Så bare kast loss med "Flying Dutchman" - det skulle nå ellers bare mangle!

Regner vel uansett med at både du og Jan Erik vil stikke innom både titt og ofte, om ikke annet for å sjekke forholdene, slå av en prat og bomme pølser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.