Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Var oppe på grong og handla en juntonen i dag. De hadde ikke rød liggende fremme, men Bård sprang bak og henta frem en pose han hadde lagt av til seg selv, så da ble det en rød en likevel. Etter en halvtime hugg det til nede på foss/engstad og etter ei halvtime inkludert et 150meters utras var en flott laks på 104 cm og 13.5kg i håven. Årets første laks på finsk er et faktum

:) Grattis med feit, fin laks, Vilhelm, enda godt at ikkje vart enda ein laks på Bomber, det hadde ikkje balsafetistane makta..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kl 16.30 tar jeg "express-bussen" til Melhus fra Bergen. Litt søkt å kalle det express når det bare tar 14 timer, men pytt - vikingene vi nedstammer fra overlevde da lengre og mer ukomfortable reiser!

Er framme kl. 06.00 og sikkert i elva en halv time etterpå. Så blir det Orkla og Nordelva på Fosen før treffet. Håper vi kan skrive nye, spennende kapitler i denne tråden etter hvert. Gleder meg uansett fangst helt vanvittig, men skuldra streiker dessverre, så intensiteten i fisket må vel Nils Master stå for... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å foregripe begivenhetenes gang:

I morra tidlig sitter den!

Henter PerH på bussen klokka 0600 da bærer det rett i elva!

Jeg mista en fin laks på 8-10kg i løpet av den korte kveldsøkta i dag, og føler meg rimelig sikker på laks i morra tidlig.......

Nå har jeg vel ødelagt hele greia..... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å foregripe begivenhetenes gang:

I morra tidlig sitter den!

føler meg rimelig sikker på laks i morra tidlig.......

Gratulerer med laks over 10 kilo iløpet av treffet! :D

..og gratulerer med alle de mellom 2 og 7 kilo!

:D

Morro med forhåndsbestillinger av laks.

En kompis står i Gaulfossen nå, og har på forhånd erklært det som bombesikkert at han perser, og det godt over 10 kg...foreløpig har jeg ikke hørt en noe fra den kanten, men sjefen hans og en kollega, som begge aldri har tatt i ei laksestang, fikk rodd på hver sin storlaks i går kveld. Begge godt over kompisens pers. ;)

Jeg har allerede gratulert han med nye pers over 10 kilo. Det gjorde jeg i starten av juni når jeg fikk høre om Gaulfossenturen hans ;):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å foregripe begivenhetenes gang:

I morra tidlig sitter den!

Henter PerH på bussen klokka 0600 da bærer det rett i elva!....

Det drøyde og det drøyde......

MMS'en tikket ikke inn før 08.40. Hva i all verden var det som tok så lang tid? :D

Moderne teleteknologi har sine sider når det er JEG som er i elva og vil erte mine gode venner på kontor. Nå er det JEG som sitter på kontor, og den samme teleteknologien kan være en pest og plage :D

Skal overlate til gutad'n der oppe å komme med detaljene ;)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper wobler fra båt nede på brekket, nærmere bestemt rett på oversiden av det grunne løpet på innersiden av øra :D

pffttt... nekter jeg å tru :D De proffene der har bøyd et bly og formet det som en krok.. så tatt biltemalakken og farget i oransje med noen svarte striper på... ;) etterpå har de kjørt laksen pent og rolig uten at blyet bøyde seg.. Og laksen tok på øra! mellom 2 rullesteiner ;) ca midt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis står i Gaulfossen nå, og har på forhånd erklært det som bombesikkert at han perser, og det godt over 10 kg...Jeg har allerede gratulert han med nye pers over 10 kilo. Det gjorde jeg i starten av juni når jeg fikk høre om Gaulfossenturen hans :D:D

Legg gjerne inn sitat fra Per Emils sms`er på FS...Håper på saftige historier derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne inn sitat fra Per Emils sms`er på FS...Håper på saftige historier derfra :)

I fare for å kuppe Master-tråden her nå (noe som ikke er meningen), så legger jeg inn en kort oppdatering på overnevnte.

første sms i går kveld:

"arbeidskollega (som aldri har sett en laks eller Gaula før) tok storlaks på 9,3 kg.

andre sms:

"Sjefen tok 9,5 kilos"

tredje sms, i morrest:

"da er jeg igang, 4 kilos C&R. Dette er bare oppvarminga..."

Vi får se hvordan det går. Jeg håper han karrer seg over 10 kg, og helst fra land. da blir det klapp på skuldra og velkommen i gjengen.:D

Vi kompisene har ferdigtrykt T-skjorte med navn og logo for 10 kilos+-Klubben, og mangler bare å føre inn dato og vekt på den over 10 som han har annonsert i en måndes tid nå, så...:)

Det var liksom ikke snakk om å ta en over 10 kg, men hvor mange som han skulle ta og hvor mye over 10 de skulle være..:D

Siden det er stor sannsynlighet for at en eventuell 10+kilos blir rodd på, så vurderer vi å stemple T-skjorta med "Hangaround" eller "Prospect" inntil han får en som kan godkjennes som fullverdig medlem (tatt fra land).

Dersom det ikke bir noen over 10 kg i det hele tatt på de tre døgnene han skal ligge og dorge på brekket i Gaulfossen, så vanker det en real omgang terging. :D:D

Til orientering er persen hans litt over 8 etter mange års laksefiske, og sjansene han har hatt til å passere 10 har vært der flere ganger. Selvfølgelig har disse enten slitt eller vridd seg av kroken hver gang, så det ligger litt psykologi her nå som murrer i bakhodet hver gang han får føling med potensielle større laks..

..og vi ønsker lykke til!

Sjansen for at han smeller til med en skikkelig megalaks er alltid der, og da er bordet plutselig snudd. Da er det vi andre som må gå med halen mellom beina og være ydmyk.

Morro!

:)

Da venter vi i spenning på FS-klanens herjinger på Kvål.....

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks blir det nok, også på treffet til helga :)

Det går bra med mellomlaks på 5-6,6kg. hver dag nå. Og noen 8-9 kilos !

Og faktisk endel smålaks, de fleste over 3 kg. Meget bra altså. Fineste fisketiden oppe hos oss er hele natta, morgenen og litt utover formiddag. Så kommer et nytt ras med laks i 11-12 tiden :D Og jaggu går det puljevis med laks sent på kveldene også. Så det ser innmari bra ut dette mot helga vil jeg si. Og de som har tenkt å ta laksen tidlig bør nok gå med Trønderskeia 30 eller 40 gram i kobber :D Den laks som klarer å motstå den er ikke helt god :) Bare tull å fiske med mark nå, da man rekker over mye mere av elva på sluken, og laksen er supervillig til å ta sluken skikkelig. Unntaket er i høler eller der det evt. er sterk strøm. Der man ikke kommer til ordentlig med sluk. Balsaligaen holder seg nok til smykkene og med den elva man har nå, og vil få de nærmeste dager er jo også dette helt perfekt. Topp vær er meldt fremover så det kan bli et trivelig treff dette :D Jeg, Mao og et par kompiser hadde en supermiddag igår med fersk laks rett fra elva. Med alt tilbehør, og det smakte fortreffelig. Litt oppvarming til treffet :)

Skitt fiske Per H og NM ! Ikke tøm valdet før gutta kommer.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å komme i elva etter en nokså drøy busstur. Fikk sove mellom Dombås og Berkåk, våkna opp med innih..... vondt i nakken....

Av på Melhus, inn i Nils Masters Volvo og oppover elva for å få noen drag før sola sto opp. Litt mat og kaffe, samt koseprating i gapahuken, så var vi der - i laksemodus.

Når to wobblergærninger skal velge wobbler tar det litt tid. Lars fikk en Wayla av meg i Lars farger, så den måtte selvsagt blodtunes og vætes for første gang i norsk vann. Nede på brekket slo laksen først etter den, mens Nils Master rodde i posisjon for å presentere saken skikkelig igjen. Da satt den mitt i snasken!

Lars manøvrerte båten "trygt" til land, sånn rent borsett fra den lille detaljen som oppsto når laksen forsvant oppstrøms og Lars plutselig lekte olympier med noen av de saftigste åretakene som er gjort i Gauldalen. Åra knakk!!! Båt uten styring farlig nær et brekk og laks som durer oppstrøms - hei hå hvor det går...

Vi fikk da kontroll over sakene, holdt kontakt med laksen og kom oss da på land på et vis. Hvordan vet bare vettene som bor i åkrene rundt, det gikk nok rimelig heftig for seg...

85778_s.jpg

85779_s.jpg

Etter en rimelig udramatisk fight, sett i forhold til det som skjedde før vi kom oss på land, lå den plutselig der - den første i Gaula for meg i min aller første lille fisketime i elva!

85780_s.jpg

Litt tynn til Gaula å være, men laks er laks!

85781_s.jpg

Testosteronbomba fra Melhus ser passe halvfornøyd ut med resultatet av sine bicepsuelle herjinger...

85782_s.jpg

Wayla'en ble ummiddelbart pensjonert. Her går det nemlig nokså ubarmhjertig i ny wobbler når det er konstatert at den som tok fisken fønker.

Så tok vi det litt med ro, noen turer ut og litt justering av wobblere. Hadde et slag på en liten Beggar, men den satt ikke.

Siden Sølvreven maser så jævlig om kobbersluker, Buch'er og brede serveringsskjeer fra Trøndelag (Trønderskjeia), trasset jeg som vanlig alle vedtatte lover og knøt på en 24 grams Kleppesluk. Sluken er for de uinnvidde belagt med ekte sølv! Fiska på jiggende vestlandsvis i raset gikk det ikke lenge før neste laks satt midt i snasken, som Johnny bruker å si. Forsiktig tak, kroking og umiddelbart et saftig utras rett ned på brekket i hardstrømmen! WOW for en vill laks! Svaret kom i form av full kraft på snellebremsen. Her kan den ikke følges nedover, hadde Lars sagt, så jeg tok rådene hans og den ble rått planet som en oterfjøl inn i roligere vann og skjønte vel antagelig at jeg med mine 100+ kg var sjefen. Når kontroll var etablert leide jeg den rolig opp langs kanten og gaula på håver.

85784_s.jpg

85785_s.jpg

Så starta fighten, med to stabukker i aksjon - en i hver ende. Noen forsøk på rulling og hopp ble avverget ved å legge stanga langflat, så jeg følte jeg hadde full kontroll. Men intet varer evig, så ca. 7 kilos laksen slo seg brått og uten forvarsel av så sluken drylte innover land. Ja, ja - moro lell, kanskje bare en mer skånsom form for C&R enn hva mange andre praktiserer... :)

Sluken er imidlertid et godt redskap til å gjøre seg kjent med bunn og strømforhold, så etter litt kaffe gikk jeg lenger nedover for å utforske valdet litt. I en lærebok-kant lenger ned smalt det i en laks til, men den mista jeg nesten med det samme den begynte å stange tungt i dypet der nede.

Alt i alt en kanondag, som til overmål ikke er ferdig ennå. Vi sitter i varmen og drikker pils på veranden, men har vel strengt tatt kort i Orkla nå. Men sola skal få lov til å komme litt lavere på himmelen først. h1rik kommer vel også oppom, så vi håper på mer action ut i de små timer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis !

Ja de er faktisk litt lange og tynne mellomlaksen nå om dagen. Men noen er faktisk også feite og fine. 2 typer mellomlaks som går tydeligvis :) Det som er ganske så typisk for endel laks i år som jeg har sett er at det er tatt endel laks som har gått ut tidlig i vinter og kommet tilbake som "halvt støing". De har fremdeles lus i gjellene, noe som forsvinner sent. Men lakselusa er på kroppen og gjellene er blodrøde som de skal være.

Og disse er litt magrere enn de råfeite laksene selvsagt. Også storlaks har vært slik. Men som matfisk er de likevel bra, kjøttet er av prima kvalitet :)

PS ! Gutta på treffet fikk jo en liten vekker nåda. Itj sætt dokk oppi båten te Master !

Han er en gærning.

Jeg skjønte den åra ville gå til dundas da jeg så bildet tidligere i sommer :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.