Gå til innhold
Fiskersiden

Gullvederbuk og gullfisk


menig fiskebolle
 Share

Recommended Posts

Kan noen sende meg en PM på hvilke vann utenfor dyreparken i Kristiansand jeg bør fiske i for å få disse. Jeg og Langnes drar dit i morgen, så det haster litt. Håper å få tid til å fiske disse, selv om det kansje er litt tidlig på året enda. Regner med at mais og brød funker som agn, evt litt foring.

Takker masse for kommende svar :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - du kan glede deg. Fiske i vannene der er både moro og spennenede. Vil anbefale deg å ta med fluestang slik at du - etter å ha fått de på meite kan more deg med å ta de ( i hvert fall gullvederbuken) på flue.

Rekker ikke å styre med det nå, men om ingen andre gjør det kan jeg sende deg en PM senere i dag for hvilke vann det gjelder og bestanden i disse to, men du finner vel også all infoen du trenger om du søker litt.

Lykke til. Blir sikkert artig :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - du kan glede deg. Fiske i vannene der er både moro og spennenede. Vil anbefale deg å ta med fluestang slik at du - etter å ha fått de på meite kan more deg med å ta de ( i hvert fall gullvederbuken) på flue.

Rekker ikke å styre med det nå, men om ingen andre gjør det kan jeg sende deg en PM senere i dag for hvilke vann det gjelder og bestanden i disse to, men du finner vel også all infoen du trenger om du søker litt.

Lykke til. Blir sikkert artig :closedeyes:

Hei ! Jeg er selv ute etter disse 2 artene. Stemmer det at det er de 2 vannene som ligger på hver side av veien etter at man har tatt av ved dyreparken og kjørt under e18 og opp mot Sørlandssenteret ??? Man ser begge fra veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Vannet nærmest Sørlandssenteret har størst gullfisk (+ noen få store gullvederbuker (og vistnok noen bittesmå har jeg hørt uten å få det bekreftet?), mens det andre har mange små + stor bestand av gullvederuk. Konklusjonen er at det kan lønne seg å saste på vannet lengst unna senteret til man har begge artene, og så gå over til gullfisken (eller det å ta de på flue). Greie plasser ser du straks du kommer til vannene. Begge vannene har fine plasser (som leverer) mindre enn 20 meter unna stikkveien opp mot Sørlandssenteret.

Ikke oppdatert på om det har vært noen endringer siden i fjor høst forresten - bare så det er sagt.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oppdatert på om det har vært noen endringer siden i fjor høst forresten - bare så det er sagt.

Åssen er det med alt byggearbeidet der?

Har vært noen turer sørover i det siste og det er jo et voldsomt liv i doserne og maskinene deres. Kan dette ha påvirka vannene på noen måte?

Håper ikke det, for jeg må ta en pitstop å få meg en gullfisk snart. Klarte bare å lure en gullvederbuk på mitt forrige (og eneste) stopp i vannet (lengst fra senteret). Hadde dog kun 1 time til rådighet. Fisken veide 350-400g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er det med alt byggearbeidet der?

Har vært noen turer sørover i det siste og det er jo et voldsomt liv i doserne og maskinene deres. Kan dette ha påvirka vannene på noen måte?

Håper ikke det, for jeg må ta en pitstop å få meg en gullfisk snart. Klarte bare å lure en gullvederbuk på mitt forrige (og eneste) stopp i vannet (lengst fra senteret). Hadde dog kun 1 time til rådighet. Fisken veide 350-400g.

Noen som har bilder av artene ?

Noen som har bilder av artene ?

Noen som vet hvordan disse artene er havnet i disse vannene ? Dette er vel fisk som er satt ut ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullvederbuk:

190720061744089y5UL4B83Gj4.jpg

Gullfisk:

230420081525395yHMG9csa55w.jpg

Stemmer at det er noen få mini gullvederbuk i vannet med de store gullfiskene. Så dem der i august i fjor.

Mulig det er litt tidlig for gullfisken, men fikk en liten der i månedskiftet mars/april i fjor. Gullvederbuken er det liv i nå. Så flere for en uke siden.

Endret av HåkonS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen sende meg en PM på hvilke vann utenfor dyreparken i Kristiansand jeg bør fiske i for å få disse. Jeg og Langnes drar dit i morgen, så det haster litt. Håper å få tid til å fiske disse, selv om det kansje er litt tidlig på året enda. Regner med at mais og brød funker som agn, evt litt foring.

Takker masse for kommende svar :lol:

Regner med at det kommer en fyldig rapport fra turen deres.. Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kroken igjennom skorpa på brødet, da sitter den.

For å finne et kart over vannene, bruker du Gule Sider, og søker på Barselvannet.

Da kommer begge vannene frem.

Så gjennom skorpen og så kaste hele blingsen med fårepølse utti? :D Hvor store biter bruker dere? Er det ikke relativt små? Jeg bruker noen size ti kroker....en liten ball med brød rundt hele kroken?

Eg pakket ned det hvite brødet med litt spytt og lagde en liten "deig" klump som eg tredde på kroken så tettet det enda mer. Så gjelder det å ikke kaste for hardt.

Oks, jeg fikk ikke engang kastet...bare dyppet det i vann for å se om det holdt, men datt av med en gang. Men skal prøve å pakke og spytte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, bruk loff. Tre kroken inn gjennom skorpa, snu så kroken, og tre krokspissen ut gjennom skorpa igjen. Dette sitter godt på kroken. Har fiska med det i relativt tung strøm i elv uten at det har vært noe problem. Et tips kan være å la loffen ligge over natta i en vanlig plastpose. Da blir det enda litt seigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.