Gå til innhold
Fiskersiden

Bruke mest penger på stang eller snelle?


SkyFly
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal gå til innkjøp av nytt fiskeutstyr. En stang for lett innlandsfiske (marka og på fjellet), og ett for sjøfiske etter bla.a sjøørrett.

Men hva bør jeg legge mest penger i? Stang eller snelle? Vil en dyr snelle til f.eks. innlandsfiske gi meg mye? Eller vil en dyrere stang gi meg mye mer for penga?

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal gå til innkjøp av nytt fiskeutstyr. En stang for lett innlandsfiske (marka og på fjellet), og ett for sjøfiske etter bla.a sjøørrett.

Men hva bør jeg legge mest penger i? Stang eller snelle? Vil en dyr snelle til f.eks. innlandsfiske gi meg mye? Eller vil en dyrere stang gi meg mye mer for penga?

Takk for svar! :D

mest på snelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest på stang:)

Forvirret nå?:P

Jeg ville ikke fokusert så veldig på hva du bruker mest penger på. Du kan få gode sneller til 3-4-500, og du kan også få bedre sneller til 3-4-5000. Alt avhenger egentlig av hvor mye du vil bruke.

En god stang, derimot, trenger ikke koste mere enn litt over tusenlappen.

Ta en titt på f.eks. http://www.steindal-sf.no/ eller www.baardsen.no. Der kan du finne sett som både er velbalanserte og i alle prisklasser:)

Håper dette ikke var for rotete skrevet, køyer nå..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan få kjøpe ei jeg har, en ubrukt i eske Daiwa Theory 2500 som i fjor kostet meg kr 2490,- Supertight, ultralett og påkostet lite snellesmykke, passelig til både fjellfiske og sø. Etter å ha kjøpt den (fordi den var så kul - eller var det for at feriepengene brant i lomma?), oppdaget jeg selvsagt at jeg har et arsenal andre sneller i samme størrelse (:blush:). Velassorterte sportsfiskesjapper er livsfarlige! Noen som kjenner seg igjen..? :D

Av en eller annen grunn har jeg ennå ikke montert sene på den. Altså kan det godt hende jeg motvillig må innrømme at jeg strengt tatt ikke har bruk for den siden den etter et år fremdeles er ubrukt? Vet dette er feil tråd for kjøp og salg, men si en plass rundt 900 kr + porto så er det en deal?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Takk for kjempeflotte svar! Jeg trodde egentlig helt motsatt, nemlig at stanga var det viktigste. Så feil kan en altså ta, da det egentlig ikke råder noen tvil over at flertallet synes snelle er det viktigste.

Tilbudet ditt PerH høres egentlig svært interessant ut, og ikke minst veldig rimelig! Vet ikke hvor fort jeg må ta avgjørelsen, men foreløpig hadde jeg ikke tenkt å kjøpe noe før midten av mai.

Men det å kjøpe fra eBay kan vel bli dyrt også, da man må betale toll og moms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger er veldig mye smak og behag. Økt pris er ikke evivalent med at man blir mere fornøyd. Jeg har hatt flere stenger til over to tusen kroner, men de som har falt mest i smak koster bare litt over ett tusen. Det samme er ikke tilfelle når det kommer til sneller. Der er sånn at dess mere man betaler, dess bedre snelle får man, samtidig som man blir mere fornøyd. Derfor legger jeg mest penger i snellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger er veldig mye smak og behag. Økt pris er ikke evivalent med at man blir mere fornøyd. Jeg har hatt flere stenger til over to tusen kroner, men de som har falt mest i smak koster bare litt over ett tusen. Det samme er ikke tilfelle når det kommer til sneller. Der er sånn at dess mere man betaler, dess bedre snelle får man, samtidig som man blir mere fornøyd. Derfor legger jeg mest penger i snellen.

Ja, jeg forstår. Veldig nyttig og godt begrunnet erfaring, så det setter jeg stor pris på! Da ser jeg ingen grunn til å legge per penger i en stang, men vil nok kanskje gå for denne pakka på Villmarkbutikken:

Stang: Speedmaster 9` 3 - 15 gram

Snelle: Twin Power 2500FB

Stanga er vel etter det jeg har lest veldig bra, og settet koster totalt 2999,- kr. Bare snella koster i utgangspuntet 2499,-, så synes dette er et godt tilbud!

Det er ikkje toll på fiskeutstyr.

Men 25% moms kommer? Noe som gjør det hele relativt dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spole og snøre utgjør mesteparten av betydningen for kastelengden om det er viktigst. Aksjonen på stanga er viktigere enn prislappen, og man kan få glimrende stenger til godt under tusenlappen. Skal du ha ei kvalitetssnelle bør du legge i mer kroner desto kraftigere fiske snella skal brukes til. Å bruke 2-3000 på ei snelle til ultralett fiske har lite for seg i mine øyne, men til tungt fiske etter diger fisk er det tidvis helt nødvendig. Endelig skal man ikke glemme at det ofte finnes komboer i butikkene som gjør at man kan spare mange hundrelapper. Til fjellfiske kan du få bra utstyr til rundt 1500 for stang og snelle, til kystfiske bør du kanskje dytte i en femhundrelapp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger er veldig mye smak og behag. Økt pris er ikke evivalent med at man blir mere fornøyd. Jeg har hatt flere stenger til over to tusen kroner, men de som har falt mest i smak koster bare litt over ett tusen. Det samme er ikke tilfelle når det kommer til sneller. Der er sånn at dess mere man betaler, dess bedre snelle får man, samtidig som man blir mere fornøyd. Derfor legger jeg mest penger i snellen.

Det der stemmer til en viss grad, men det er ikke nødvendigvis slik at det er samsvar mellom hvor mye dyrere snella er og hvor mye mer fornøyd man blir... Man blir ikke nødvendigvis 4000 kroner mer fornøyd med en Stella enn med en Twin Power...

Ja, jeg forstår. Veldig nyttig og godt begrunnet erfaring, så det setter jeg stor pris på! Da ser jeg ingen grunn til å legge per penger i en stang, men vil nok kanskje gå for denne pakka på Villmarkbutikken:

Stang: Speedmaster 9` 3 - 15 gram

Snelle: Twin Power 2500FB

Stanga er vel etter det jeg har lest veldig bra, og settet koster totalt 2999,- kr. Bare snella koster i utgangspuntet 2499,-, så synes dette er et godt tilbud!

Ja, det er et godt sett, og der trenger du ikke tenke på hva du bruker pengene på. Både stang og snelle er gullegode saker.

Men 25% moms kommer? Noe som gjør det hele relativt dyrt...

Nuvel, dyrt blir det uansett ikke om man bestiller fra USA nå. Med i utgangspunktet lavere priser, samt en dollarkurs som er en gavpakke for alle Ebayere lander du garantert på en mye hyggeligere pris enn i Norge.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke nødvendigvis 4000 kroner mer fornøyd med en Stella enn med en Twin Power...

Someones opening a can of worms :lol:

1: Stella does not cost 4k more than twinpower.

2: Stella is the ONLY fixed spool reel I have EVER been satisfied with... can't put a price on that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pakka på Villmarkbutikken:

Stang: Speedmaster 9` 3 - 15 gram

Snelle: Twin Power 2500FB

Stanga er vel etter det jeg har lest veldig bra, og settet koster totalt 2999,- kr. Bare snella koster i utgangspuntet 2499,-, så synes dette er et godt tilbud!

Men 25% moms kommer? Noe som gjør det hele relativt dyrt...

Nei, Villmarksbutikken er norsk. De har utmerket service og har nettopriser inkl. moms. Dette er for øvrig et kanonsett som vil få deg til å smile i mange, mange år. Du får en like bra snelle som den Daiwaen jeg tilbyr, selv om Twin Poweren rommer mindre sene og på langt nær er like kul rent designmessig. Stanga er en rask rakker som kaster meeeget bra, men som ikke er av de beste å kjørefisk på. Men dette er smak og behag... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Someones opening a can of worms :lol:

1: Stella does not cost 4k more than twinpower.

2: Stella is the ONLY fixed spool reel I have EVER been satisfied with... can't put a price on that.

1: In Norway it does.

2: Then I guess you have som epretty high standards...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: In Norway it does.

2: Then I guess you have som epretty high standards...

Mvh Oz

My stella cost me way under 4K in norway. (3.5k)

No high standards, just always prefered multipliers as they have to be really bad to function poorly whereas fixed spools mostly just function poorly until you start spending.

PerH,

are you sure that speedmaster is a fast rod?... my 10 footer in same class is definately 2/3rds kinda action.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snelle uten tvil.

Atomichaggis:

Jeg har brukt min stella 1000F mye siden jeg kjøpte den i 1998-99.

Snella er som ny ennå!

For 1år siden handlet jeg ei abu baitrunner snelle i nøden.

Den er tatt ut av tjeneste. Møkka kvalitet. 600 kostet den,prisen burde vært 19,99 på europris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My stella cost me way under 4K in norway. (3.5k)

No high standards, just always prefered multipliers as they have to be really bad to function poorly whereas fixed spools mostly just function poorly until you start spending.

4K is not exactly RRP... Costs actually 7,5k. against the Twin Power at 3,5k.

I have always prefered fixed spools, and have many of them that I am more than happy with, and functions really well. I guess it all comes down too what each of us preferes in this case.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryta,

Stella is a nice bit of kit :) I hope mine lasts as long. I might invest in a new FD model as well.

Oz,

Nobody pays RRP anywhere tho :o advertised price at baardsen was 3,699... minus the typical Baardsen discount, I paid less than that.

(Twinpower was advertised at 1,995 at the same time.)

re fixed spools: I've always been bothered by line twist, shoddy drags, handles breakin, bail arms flipping over, trapping line or breaking, massive amounts of play in the crank, being undergunned to play a fish off the reel instead of pumping the rod and general mechanical malfunctions. penny for penny multipliers have always performed better and lasted longer.

That said, fixed spools have some advantages in principle but the Stella is the first one I've used that has made it count and done what it is designed for without bugging the hell out of me. The price is still steep at what I payed but I couldn't live with anything less for lure fishing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.