Gå til innhold
Fiskersiden

Saltvann


angler
 Share

Recommended Posts

Kun en gammel tro / myte at man ikke kan drikke saltvann !?!

Lite er så frustrerende som å være omgitt av vann på alle kanter uten å kunne drikke. Alle som uheldigvis har fått drukket saltvann vet at det er umulig å få i seg et helt glass. Å drikke saltvann er farlig og kan medføre nyresvikt. Mange professorer innen helse fraråder på det sterkeste å drikke saltvann hvilket skal akselererer dehydrering. Det er allikevel en Doktor Bombard som påstår annet og har overlevd på en flåte i hele 63 døgn over Atlanteren uten mat og vann annet enn hva sjøen gav ham, og er derav overbevist om at man kan overleve på saltvann - Han påpeker at det er snakk om å overleve, ikke å komme ut av det hele 100% frisk. Mange eksperter er, som nevnt, meget uenig med Dr. Bombard på dette området, men han har tross alt overlevd 63 døgn på havet..... Det er verdt å merke seg at Dr. Bombard ble syk da han forsøkte å drikke mer enn 900 cl. med saltvann hver dag over en periode på 5 dager. Etter utallige eksperimenter på flåten, drivende rundt i uker, kom han frem til den konklusjon at man trygt kan drikke saltvann, men ikke over 900 cl. hver dag. Sikkerhet gir ikke alltid god helse, det er mer snakk om hvor mye saltvann et menneske kan drikke uten å utsette seg for alvorlige helsekomplikasjoner eller livsvarige helseproblemer. Videre er det verdt å merke seg at testen var begrenset til kun 1 person selv om mannskapet på La Balsa ekspedisjonen og Inca folket jevnlig drakk saltvann. Må du drikke saltvann - Følg Dr. Bombard's anbefaling: Drikk maksimalt 900 cl. hver dag og begynn så tidlig som mulig - Ikke vent til du er dehydrert. Om man har mulighet for å drikke ferskvann i ny og ne vil dette selvsagt forbedre din psykiske og fysiske tilstand. Når Dr. Bomard ble reddet etter 65 dager hadde han mistet 25 kilo, han hadde anemi og var offer for ulike mindre lidelser / sykdommer hvorpå han raskt ble frisk igjen. Han led ikke av hverken dehydrering eller skjørbuk. Skjørbuk hadde han unngått ved å spise plankton som inneholder vitamin C og sukker.

Å drikke saltvann kan kanskje sammenlignes med følgende:

Saltvann inneholder ca. 34.8 g salt pr. kg. sjøvann (3.48 %)

Hver dag drikker du 9 dl. ferskvann, men etter at du har drukket kvoten spiser du 31,32 gr. havsalt. Kroppens væsker inneholder i utgangspunktet 9 gr. salt pr. liter.

Funnet her: http://www.maritimstart.com/paa%20sjoen%20i%20uvaer.shtml

Denne forklarte det bedre:

"Vann, vann overalt, men ikke en dråpe å drikke," lyder et kjent engelsk sjømannssitat. Det er faktisk en usedvanlig dårlig idé å drikke saltvann, for det kan føre til den visse død. Sjøvann inneholder nemlig cirka 3,5 prosent eller 35 000 ppm (parts per million) oppløst salt, og det er mye mer enn den menneskelige organismen tåler å få i seg. Drikkevann kan høyst inneholde 500 ppm salt. Større saltinnhold kan rett og slett dehydrere kroppen, det vil si tørke den inn. En skipbrudden person som på forhånd lider av væskemangel, kan dø av dehydrering etter bare et par glass saltvann. Saltet påvirker nemlig trykket i blodstrømmen, og cellene begynner å skille ut vann for å regulere balansen i kroppsvæskene. Når vannet kommer ut i blodstrømmen, oppstår det to alvorlige problemer. Enten stiger blodtrykket til et dødelig nivå, eller så mister cellene så mye vann at de går til grunne på grunn av inntørking.

Hentet her: http://www.illvit.no/polopoly.jsp?d=169&a=1217&id=7130_4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i meg litt av Dødehavet en gang. Det vakke særlig mye å skryte av. I grunn var det en massiv tabbe å ha barbert seg sammen dag som jeg var der... Det svei gett!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør man vel vite hva osmose er og det er ikke sikkert at sønnen til angler vet det.

Oooh... Pass opp nå, snart kommer SMS og skjeller ut skoleverket for å ha sviktet fundamentalt på alle(kjemi) punkter. :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh... Pass opp nå, snart kommer SMS og skjeller ut skoleverket for å ha sviktet fundamentalt på alle(kjemi) punkter. :)

Det gjør de uansett om jeg skjeller de ut eller ikke. Bare fordi jeg er en krakilsk forskerspire som lever i en boble trenger jo ikke du å fremstille det som noe negativt, Oz?

Osmose illustreres ypperlig ved det klassiske naturfagsforsøket med like store terninger av rå potet som legges i to glass, et med (helst destillert) vann og et med saltvann.

Diffusjon (utjevning av konsentrasjonsforskjeller pga tilfeldige bevegelser) demonstreres fint ved å helle varm vann i en ildfast glassform og så senke en tepose ned i den ene enden, og la den ligge der i ro. På samme måte kan osmose forklares som diffusjon av vann fra et område med høy "konsentrasjon" av vann til et område med lavere konsentrasjon. Potet har høyere "konsentrasjon" av vann enn destillert vann, og lavere enn saltvann. Ergo vil saltvann trekke vann ut av poteten, mens poteten vil "ta opp" vann fra vanlig ferskvann.

(...og i det jeg skriver dette innser jeg at jeg trenger noen års avvenning ute i virkeligheten før barneoppdragelse vil være tilnærmet forsvarlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de uansett om jeg skjeller de ut eller ikke. Bare fordi jeg er en krakilsk forskerspire som lever i en boble trenger jo ikke du å fremstille det som noe negativt, Oz?

Osmose illustreres ypperlig ved det klassiske naturfagsforsøket med like store terninger av rå potet som legges i to glass, et med (helst destillert) vann og et med saltvann.

Diffusjon (utjevning av konsentrasjonsforskjeller pga tilfeldige bevegelser) demonstreres fint ved å helle varm vann i en ildfast glassform og så senke en tepose ned i den ene enden, og la den ligge der i ro. På samme måte kan osmose forklares som diffusjon av vann fra et område med høy "konsentrasjon" av vann til et område med lavere konsentrasjon. Potet har høyere "konsentrasjon" av vann enn destillert vann, og lavere enn saltvann. Ergo vil saltvann trekke vann ut av poteten, mens poteten vil "ta opp" vann fra vanlig ferskvann.

(...og i det jeg skriver dette innser jeg at jeg trenger noen års avvenning ute i virkeligheten før barneoppdragelse vil være tilnærmet forsvarlig.)

Poeng. Tar kritikk

Poeng igjen...

:)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS: Lærer? Ettersom is også er flytende, bare litt tregere, går det an å gjøre samme forsøket, bare at du fryser vann i en glassbolle, legger en tepose oppå og legger det i fryseren igjen? Vil isen farges sakte men sikkert? Tror jeg må prøve det....

Enig med osmose begrunnelsen, noe som jeg synes å huske er GK Naturfag pensum? Mulig jeg tar feil, men husker godt vi gjorde pottittforsøket da. Altfor sent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Discovery eller noe sånt, var det et program om folk som overlevde ekstreme situasjoner.

De som drakk saltvann ble klin kokos. Resultatet var at en bestemte seg for å svømme til land(som ingen andre så). Hai mat.

Nr 2 syntes at han var litt varm og trengte litt avkjøling. Selv om de andre visste at de var omringet av hai, så ikke han problemet. Mere hai mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.