Gå til innhold
Fiskersiden

Drivstoff prisene.


tryta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min bil bruker bare 98+oktan, ergo fyller jeg stort sett 99oktan. Hadde utvalget av stasjoner vært større med E85 hadde jeg kjørt på det, etter en kjapp modifisering. Høyoktant racing fuel, potent som plutonium og senker temperaturen i motoren, ja det hadde vært noe. I Sverige er landet fullt av E85 stasjoner, i Norge, stort sett kun i Oslo området :) Nei, bilen min bruker 1,2l på langkjøring, snart enda mer med laaaangt større dyser. Og jeg elsker å stikke på banen, svi av 13liter mila på banen. At bensinen er dyr, ok, i 2020 er ikke ny produksjon av bensinbiler lov lenger om man skal tro EU. Da syns jeg det er helt fett å kjøre bensin den dag i dag så lenge man kan. Og jeg har ikke merket at bensinen har blitt dyrere. Fyller bare på shell og der ligger 99oktan på ca 13.76 hele tiden. Men den dagen det når 17+kr literen, tja, da må man kanskje gjøre noe. Med over 60% avgifter på bensinen, kan sikkert regjeringen fire litt på avgiften mens oljeprisen er høy. Det nytter ihvertfall ikke å ike fylle på utvalgte stasjoner, det er jo hjerne dødt fra peronen som trodde han var glup i utganspunktet. I værste fall rammer dette oss, forbrukerene, at det blir færre steder å faktisk fylle besin om de skal gå med tap på visse stasjoner. Noe jeg er mer skeptisk til er bomringene her og der, enn bensinprisene. Nå kommer det jo fler. Tur til sandvika storsenter i tiden fremover kan fort bli kostbar bare i bompenger. Og desverre, kollektiv transport er utelukket for meg. Jeg har sitti på buss halvparten av livet som student og skolebarn, luktet på andre ubehøvlige stank, sittet inntil forlk som svetter usannsynelig mye, folk som nyser, hoster, alltid kaldt på bussen om vinteren, alltid varmt på sommeren. Forsinkelser, fulle busser, trangt, etc etc... da står jeg heller i kø på tomgang og hører på radio, synger, snakker i tlf, ja, det er min lille private kapsel. Og det er digg, og det er jeg villig til å betale for også :) Men med fare for å hisse på seg sossisene på forumet, regjeringen i Norge er grådig, og grådigere blir de. Det sosialistiske perfeksjonistiske Norge forfaller, velferdssamfunnet svinner (noen vil dog ikke innse at det skjer), folk sliter mer enn noen gang, og da snakker jeg om de nederst på rangstigen. Folk står lengre i kø enn noen gang på sykehus, aldershjem er en sagablott for mange og en drøm for mange som de kanskje aldri kommer til å se. Regjeringen skal ta mer og mer, men gir mindre og mindre. Så det finnes utallige ting å sette fingeren på i det mildt sagt ikke perfekte samfunnet i norge, langt viktigere enn drivstoff... Men en gang kommer sikkert konservative ola normann til å komme til punktet: nok er nok. Det har da inderlig ALDRI skjedd før, men en dag øyner jeg i det minste at normenn får nok! En av de minste befolkningene i verden burde kanskje ta et lynkurs fra våre naboer i sør, de kan protestere :) Men hva kan man vel forvente med den saueflokken som sitter og styrer landet? Mildt sagt sjokkerende lav terskel inn på stortingen. 90% kunne ikke jobbet som konsulent i et firma en gang :)

Noen som ser for seg at aksjonen er startet av Shell/YX????????

nå kjøpte vel ikke shell opp yx, men reitan gruppen-

Avtalen innebærer at Shell vil håndtere bensindriften, og at Reitan Servicehandel gjennom 7-Eleven vil håndtere butikkvirksomhetenen for det som i dag er 91 YX-stasjoner i Norge, 66 YX-stasjoner i Danmark og 112 Shell-stasjoner i Sverige. Og jeg vet om ihvertfall en person som skal ut og bygge de om puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velferdssamfunnet svinner (noen vil dog ikke innse at det skjer), folk sliter mer enn noen gang, og da snakker jeg om de nederst på rangstigen. Folk står lengre i kø enn noen gang på sykehus, aldershjem er en sagablott for mange og en drøm for mange som de kanskje aldri kommer til å se. Regjeringen skal ta mer og mer, men gir mindre og mindre. Så det finnes utallige ting å sette fingeren på i det mildt sagt ikke perfekte samfunnet i norge, langt viktigere enn drivstoff... Men en gang kommer sikkert konservative ola normann til å komme til punktet: nok er nok. Det har da inderlig ALDRI skjedd før, men en dag øyner jeg i det minste at normenn får nok! En av de minste befolkningene i verden burde kanskje ta et lynkurs fra våre naboer i sør, de kan protestere Men hva kan man vel forvente med den saueflokken som sitter og styrer landet?

Sykehusene behandler flere og flere for flere og flere sykdommer, kjøpekraften øker, vi lever lenger, vi jobber mindre, færre er arbeidsledige, flere barnehageplasser osvosv -men syte-der er vi ihvertfall best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velferdssamfunnet svinner (noen vil dog ikke innse at det skjer), folk sliter mer enn noen gang, og da snakker jeg om de nederst på rangstigen. Folk står lengre i kø enn noen gang på sykehus, aldershjem er en sagablott for mange og en drøm for mange som de kanskje aldri kommer til å se. Regjeringen skal ta mer og mer, men gir mindre og mindre. Så det finnes utallige ting å sette fingeren på i det mildt sagt ikke perfekte samfunnet i norge, langt viktigere enn drivstoff... Men en gang kommer sikkert konservative ola normann til å komme til punktet: nok er nok. Det har da inderlig ALDRI skjedd før, men en dag øyner jeg i det minste at normenn får nok! En av de minste befolkningene i verden burde kanskje ta et lynkurs fra våre naboer i sør, de kan protestere Men hva kan man vel forvente med den saueflokken som sitter og styrer landet?

Også glemte du: politiet får mindre og mindre ressurser, kriminaliteten øker og øker, politiposter og lennsmanskontorer forsvinner raskere enn postkontorene.... tjoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også glemte du: politiet får mindre og mindre ressurser, kriminaliteten øker og øker, politiposter og lennsmanskontorer forsvinner raskere enn postkontorene.... tjoho

... og du vil helst flytte til USA, hvor alt det du rakker ned på i denne tråden er på "G".

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sykehusene behandler flere og flere for flere og flere sykdommer, kjøpekraften øker, vi lever lenger, vi jobber mindre, færre er arbeidsledige, flere barnehageplasser osvosv -men syte-der er vi ihvertfall best :)

Jada, helt til norge, som de har gjort før, og gjør igjen, priser seg ut av det internasjonale markedet fordi produksjon og tjenester blir for dyrt å drive i dette landet, ergo så blir det outsourcet eller flyttet til billigere land og dermed går arbeidsledigheten opp, nye arbeidsplasser forsvinner igjen, økonomien får seg en smell, folk får betalingsvansker, kjøpekraften og ikke minst konsumindeksen blir lavere, etc etc etc.... seen it before, will see it again. Ang at sykehuset behandler flere enn før er sikkert mulig, men at sykehuskøene er lengre enn noen sinne, er fortsatt et stoort problem. Flaks for de som syns det er så sabla enkelt med barnehageplass, er mange på andre siden som sliter og ikke minst får plass litt for langt unna hjemmet sitt etc. Og synd er det jo, at mange av de som har det så sinnsykt bra, ikke er årvåkne nok til å skjønne, innse eller forstå at ikke alle har det slikt.

... og du vil helst flytte til USA, hvor alt det du rakker ned på i denne tråden er på "G".

Ja, hvorfor ikke? Jeg syns ikke Norge er så flott at jeg roser det opp i skyene og setter på meg skylappene. Jeg tror heller ikke Norge er så mye mer enn akkurat hva der er. Ikke tror jeg Nordmenn betyr noe i den store sammenheng, ei at Norge er verdens navle :)

Men jeg vet at usa har store forskjeller, jeg vet at som ressursterk har du det feteste livet du kan leve, at som fattig har du det kjipere enn hva du kan forvente deg, jeg vet at om man har kapital, kan man gjøre som man vil, jeg vet at har man ikke det går det rett til helvete. Jeg vet at for en lavere sum av hva jeg lever for i dag, kan jeg bo i et stort hus med svømmebasseng og ha en rs4 og en stor big block corevette i oppkjørselen, forsikringer for alt, og security opp til ørene. Jeg vet at man kan spise så mye ute man orker, jeg vet at man kan ha en stor båt :)

Men poenget var, denne aksjonen som mediene elsket å skrive om, er totalt blåst... som mye annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, helt til norge, som de har gjort før, og gjør igjen, priser seg ut av det internasjonale markedet fordi produksjon og tjenester blir for dyrt å drive i dette landet, ergo så blir det outsourcet eller flyttet til billigere land og dermed går arbeidsledigheten opp, nye arbeidsplasser forsvinner igjen, økonomien får seg en smell, folk får betalingsvansker, kjøpekraften og ikke minst konsumindeksen blir lavere, etc etc etc.... seen it before, will see it again.

Dette er jo et globalt fenomen, hele den vestlige verden har denne problemstillingen. Det er billigere å sende materialer til Kina, få det bearbeidet der og sendt tilbake-enn å produsere det hjemme. Miljøet gråter..... men sånn er det verden henger sammen og vi får trøste oss med at mange får en liten sniff av velferdssdampen vi oser utav oss etter fete middager og god drikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, helt til norge, som de har gjort før, og gjør igjen, priser seg ut av det internasjonale markedet fordi produksjon og tjenester blir for dyrt å drive i dette landet, ergo så blir det outsourcet eller flyttet til billigere land og dermed går arbeidsledigheten opp, nye arbeidsplasser forsvinner igjen, økonomien får seg en smell, folk får betalingsvansker, kjøpekraften og ikke minst konsumindeksen blir lavere, etc etc etc.... seen it before, will see it again.

Dette er jo et globalt fenomen, hele den vestlige verden har denne problemstillingen. Det er billigere å sende materialer til Kina, få det bearbeidet der og sendt tilbake-enn å produsere det hjemme. Miljøet gråter..... men sånn er det verden henger sammen og vi får trøste oss med at mange får en liten sniff av velferdssdampen vi oser utav oss etter fete middager og god drikke :)

ok, globalt fenomen, greit, slår meg til ro med den. Du har løst en gåte ingen økonomer i norge har klart, det står det respekt av :) Da kan kanskje fundamentet for Norsk storindustri atter en gang få grobunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet at usa har store forskjeller, jeg vet at som ressursterk har du det feteste livet du kan leve, at som fattig har du det kjipere enn hva du kan forvente deg, jeg vet at om man har kapital, kan man gjøre som man vil, jeg vet at har man ikke det går det rett til helvete. Jeg vet at for en lavere sum av hva jeg lever for i dag, kan jeg bo i et stort hus med svømmebasseng og ha en rs4 og en stor big block corevette i oppkjørselen, forsikringer for alt, og security opp til ørene. Jeg vet at man kan spise så mye ute man orker, jeg vet at man kan ha en stor båt ;)

:(

Og her har du faktisk truffet spikeren på hodet. Dette som så mye annet er en diskusjon om hvilke verider enn verdsetter. Og i steden for menneskeverd og solidaritet, så sertter du egen materiell velstand foran det meste, og det igjen oppsummerer mye av de problemene folk sliter med i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har du faktisk truffet spikeren på hodet. Dette som så mye annet er en diskusjon om hvilke verider enn verdsetter. Og i steden for menneskeverd og solidaritet, så sertter du egen materiell velstand foran det meste, og det igjen oppsummerer mye av de problemene folk sliter med i dag

i bunn og grunn er ikke dette mitt, eller ditt problem, det er staten. I Norge skal staten sørge for at de som ikke har det så greit får hjelp. Dette skal finansieres via avgifter, skatter (som det er mer enn nok av), men alikevel treffer de skivebom hver gang. Jeg gjør mitt med ALT jeg gjør, om det er å kjøpe en is, eller om jeg kjører bil, eller jobber. Av mine handlinger og gjøremål, går det alltid en bestemt sum tilbake i samfunnet. Når dette ikke blir prioritert riktig, ei heller forvaltet riktig, så blir jeg også veldig veldig lite åpen for å dele mer av meg selv. Hadde det enda fungert.... men det gjør det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også glemte du: politiet får mindre og mindre ressurser, kriminaliteten øker og øker, politiposter og lennsmanskontorer forsvinner raskere enn postkontorene.... tjoho

Kriminaliteten øker og øker? Hmmm, på http://www.ssb.no/lovbrudda/ sier de tvert imot. I politiets egen brosjyre (http://www.politi.no/downloads/20070109_politietinorge.pdf) framkommer det også at antall ansatte i politiet økte i perioden 2000-2005, og politiets budsjett økte i samme periode.

Det som forundrer meg er hvordan folk klager og klager, samtidig som Norge er helt på verdenstoppen i levestandard. Trenger vi virkelig å ha det enda bedre?

i bunn og grunn er ikke dette mitt, eller ditt problem, det er staten. I Norge skal staten sørge for at de som ikke har det så greit får hjelp. Dette skal finansieres via avgifter, skatter (som det er mer enn nok av), men alikevel treffer de skivebom hver gang. Jeg gjør mitt med ALT jeg gjør, om det er å kjøpe en is, eller om jeg kjører bil, eller jobber. Av mine handlinger og gjøremål, går det alltid en bestemt sum tilbake i samfunnet. Når dette ikke blir prioritert riktig, ei heller forvaltet riktig, så blir jeg også veldig veldig lite åpen for å dele mer av meg selv. Hadde det enda fungert.... men det gjør det ikke..

Hva er det som ikke fungerer, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt ofte sånn "for eller imot" i slike debatter.

Tror de fleste er enige om at mye er bra-samtidig er sikkert også de fleste enige om at ting kan bli bedre også? Sånn er det ihvertfall for meg.

Som enslig med hus, bil og fast jobb kommer jeg jo "dårlig ut" av velferdsstaten..... men jeg har en bestefar på 93år som bor hjemme (hjemmehjelp 3 ganger daglig), en kronisk syk mor, jeg var ørten ganger hos lege/sykehus ifjor..... så jeg ser hva de sure skattekronasjene går til-betaler med glede egentlig. Men sløsing/unødvendig bruk av skattekonasjer irriterer meg som alle andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har jo fått fasitten nå! Takker... trodde det stakk litt dypere dette problemet med at norsk industri har mistet og ikke finner igjen fotfeste. men over til bensin eller diesel :(

Glemte for øvrig at norsk industri har vært i vekst de siste åra. Enkelt å finne dokumentasjon på SSB for den som har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte for øvrig at norsk industri har vært i vekst de siste åra. Enkelt å finne dokumentasjon på SSB for den som har lyst.

He he.. ja, vet ikke hva jeg skal si. Den som ikke har fått med seg det er vel ikke så årvåken. Det har skjedd før og, ettervirkningene har vært det samme også. Kjedelig å bygge opp noe som kommer til å dette sammen igjen før eller senere pga politiske krefter ;) Men jeg akter ikke fortsette, mitt syn er mitt syn, ditt syn er ditt syn.. sånn er det bare :(

Nå setter jeg meg i min forrurensende bensinsluker og gjør noe fornuftig, fiske feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. ja, vet ikke hva jeg skal si. Den som ikke har fått med seg det er vel ikke så årvåken. Det har skjedd før og, ettervirkningene har vært det samme også. Kjedelig å bygge opp noe som kommer til å dette sammen igjen før eller senere pga politiske krefter :lol: Men jeg akter ikke fortsette, mitt syn er mitt syn, ditt syn er ditt syn.. sånn er det bare :(

Nå setter jeg meg i min forrurensende bensinsluker og gjør noe fornuftig, fiske feks...

At norsk økonomi har sine sykluser er vel ikke noe nytt, nei. Men det burde heller ikke være spesielt nytt at norsk industri svinger med verdenskonjunkturen. Jeg får meg ikke til å tro på at det er politiske krefter som står bak de industrielle svingningene.

Ulikt syn er bare bra, debatt blir kjedelig uten. Men jeg støtter deg fullstendig når du definerer fiske som fornuftig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si....

En ting veldig mange tydeligvis ikke er klar over i denne sammenhengen er

at veldig mange stasjoner eies av privatpersoner (selvstendig næringsdrivende).

Disse har satset hus og hjem og ofte millioner av lånte kroner for å drive sin butikk.

Det er de, som i all hovedsak, vil kjenne denne smekken på pungen.

Staten, og oljeselskapene, vil tjene sine penger, uansett (noen som har lagt merke til at en halv liter brus snart koster tretti kroner? På få måneder har det blitt lagt på tre kroner.. - det er sjefer som skal ha bonusene sine, skjønner dere).

De som er pro en form for boikott;

Gjett hva som vil skje når boikotten er over, når selskapene ser på sine regnskaper og forstår at de må dra inn mer penger.

En krone mer for tyggisen, to kroner mer for sigarettene, fem kroner mer for pølsene.....

Jeg kan garantere det utfallet, om reaksjonene blir en boikott.

Og dere som boikotter vil garantert reise tilbake til de stasjonene dere reagerte mot, men prisene vil være høyere.

Men dere vil ikke merke det, egentlig, og heller ikke bry dere.

Og hvorfor i alle dager skåne Esso?

Her jeg bor er Statoil i 99% av tilfellene ti øre billigere enn Esso. Når de ikke er det, syldes det menneskelig svikt hos Esso.

Jeg kjøpte dieselbil i fjor.

I år betalte jeg flere hundre kroner mer i årsavgift enn min venn, som kjører italiensk bensinsluker, og forurenser [beviselig] 5-6 ganger mer enn min bil. Jeg må betale mer fordi miljøet krever det.

Jeg tror ikke ett øre av mine penger går til miljøet, men jeg merker meg at regjeringen blir mer og mer tykkfallen.

Det er ran!

Og vi blir ranet av våre folkevalgte!

Det beste; vi godtar det!!

Herregud, som jeg etterlyser en noe mer fransk holdning blant oss.

I Frankrike setter regjeringen opp T-bane-prisene med ti øre, og Paris blir seende ut som en herjet krigssone. Mennesker løper ut i gatene, hundretusenvis i antall. De skriker, de demonstrerer, de går til aksjoner der det merkes (mot den franske stat).

Franskmenn/kvinner sier i fra!!

Vi - nissene - vi surmuler litt. Vi diskuterer det i rolige former rundt middagsbordet. Vi kommer på slike geniale ideer, som boikott, for å snurpe igjen pengestrømmen til han/hun som driver sin stasjon. Kanskje som tredjegenerasjons bestyrer.

Staten vil ikke bry seg om dette. Det er ikke dens problem hvis stillinger på kuttes. NAV vil ta seg av dem.

Det jeg vil si:

JA!! Vi må si ifra!!

NEI!! Det er ikke rettferdig at den enkelte person og driver skal bli den lidende part.

Hvis 10.000 bilister hadde klart å parkere sine biler, hvis transportbransjen hadde deltatt, og vi hadde stanset våre motorer på E6 inn og ut av Oslo en hverdags morgen. En time, kanskje to. Tatt noen telefoner, spist litt, ruslet litt, kanskje bare slappet av og kost oss i solen....

DET hadde vært å si ifra!

DET hadde vært et signal til de som faktisk har noe med dette å gjøre; regjeringen mange av dere ville ha!!

JA!! Roper massene! For en kjempegod ide!!

(Det kommer aldri til å skje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før revolusjonen går helt i fletta på enkelte her så er det et poeng å skjønne at politikerne i Norge i svært liten grad kan gjøre noe med de globale oljeprisene.

Oecd landene påvirker prisene til en hviss grad ved å redusere produksjonen i preioder for å presse prisen opp. Norge har aldri gjort noe annet enn å produsere for fullt, og selge alt som selges kan, uansett pris i markedet.

Om det finnes politikere som vil omfordele verdier skapt i Norge for å redusere pumpeprisen, ja da kan jeg love det blir bråk. Men selvsagt, sett opp skattene nok så kan det bli penger til billigere drivstoff, evt. ta tigangen på bommpenger osv for å dekke et avslag på pumpepris.

Og når de gjelder diesel vs bensin så sparer du uansett inn mer pga lavt forbruk, enn du må betale ekstra. Det du må betale er for retten til å spy ut NOX i kjeften på atsma syke unger langs din vei. Se på det som et avlat du.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi ikke sliter og skriker i gatene er enkel. Vi er ikke blakke, med problemer med å kjøpe bensin til bilen vår. Så lenge noen i de hele tatt er villige til å betale 50 kroner literen for vann på flaske på bensinstasjon, sliter jeg med å akseptere at bensin er dyrt. Noe det beviselig ikke er i Norge i forhold mange andre europeiske land.

Men for all del. Jeg er for å sperre E6. En fin måte å protestere mot den meningsløse privatbilismen på.

Ellers har jeg denne grunntanke:

Hvis noe skal få meg ut av godstolen for å protestere i år ville jeg synes det var direkte pinlig hvis det var bensinprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.