Gå til innhold
Fiskersiden

Drivstoff prisene.


tryta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å oppfordre mennesker med målbart verdens høyeste private forbruk - til å protestere for å få enda mer penger å svi av, er i mine øyne kvalmt. Hvis 13 kroner literen for bensinen er så ille at det blir en bekymringspost i hverdagen, så har man enten gjort en yrkesmessig blunder - eller så bør man skaffe seg et kurs i refleksjon.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2448247.ece

Edit:

Jeg gir meg ende over....

Råd til bil til 500-700.000,- - men klage på dieselprisene det skal man

http://www.ab24.no/default.asp?page=5349&item=34677,1〈=1

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.abcnyheter.no/node/67461

Skrur opp bensinavgiften

Halvorsen lar seg ikke skremme av verken e-post- og sms-aksjoner eller «Protestaksjon mot bensinpriser» på Facebook, som nå har 100.000 medlemmer. Hun gjør det klart at folk må regne med høye olje- og bensinpriser i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.abcnyheter.no/node/67461

Skrur opp bensinavgiften

Halvorsen lar seg ikke skremme av verken e-post- og sms-aksjoner eller «Protestaksjon mot bensinpriser» på Facebook, som nå har 100.000 medlemmer. Hun gjør det klart at folk må regne med høye olje- og bensinpriser i framtiden.

Kjører man 20.000 km per år - så blir det 100 kroner mer per år som følge av avgiftsøkningen på 5 øre per liter. Verdensmarkedet derimot vil nok gi noe dyrere enn dette igjen. Og hva er problemet? Blir det ikke nok penger til sprit, røyk og biff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi ikke sliter og skriker i gatene er enkel. Vi er ikke blakke, med problemer med å kjøpe bensin til bilen vår. Så lenge noen i de hele tatt er villige til å betale 50 kroner literen for vann på flaske på bensinstasjon, sliter jeg med å akseptere at bensin er dyrt. Noe det beviselig ikke er i Norge i forhold mange andre europeiske land.

MÅ bare henge meg på denne. Folk skriker og bærer seg over at bensin er så fryktelig dyrt, men dersom mann er innom en bensinstasjon er det alltid en haug med folk som kjøper brus, potetgull osv som vel koster mer en dobbelt så mye der som hvis mann går innom rema/rimi osv for å kjøpe det samme. Så oppfordringen må være å kjøpe brus, digg, mat osv på butikk så har mann råd til litt dyrere bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 og Biodiesel er svaret, ihvertfall E85. Er jo 104oktan!!!!! Billig også, Norge er verdens billigste land når det gjelder E85. Dessuten dyrker heller bønder i uland raps og slikt for at det betaler bedre enn å dyrke korn. Ergo, mye billigere drivstoff til deg og meg, mindre mat til de som allerede sulter. Vinn vinn situasjon kaller man det :D Også glemte jeg den ekkeftøkningn man får da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man 20.000 km per år - så blir det 100 kroner mer per år som følge av avgiftsøkningen på 5 øre per liter. Verdensmarkedet derimot vil nok gi noe dyrere enn dette igjen. Og hva er problemet? Blir det ikke nok penger til sprit, røyk og biff?

Når du spør "..hva er problemet?" blir jeg fristet til å spørre; Hva er da vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spør "..hva er problemet?" blir jeg fristet til å spørre; Hva er da vitsen?

Poenget mitt er at det er enkelt å prioritere annerledes - for de der ute som må det. Bensinen er latterlig billig i dag - og folk kjører alt for mye bil unødvendig. "Så hva er problemet" - dvs henvisning til de som synes det er et problem - bruk mindre penger på sprit, røyk og biff istedet. Eller kjør mindre bil... Og da er det jo ikke noe problem - og "vitsen" er dermed oppfyllt. Alle vil ha alt - men når de må betale for det så kommer sutringa og gjeipen.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man enkelt og greit hvor mange prosent av inntekten som går med til drivstoff - sett opp mot inntekt. Ikke mange som har billigere bensin enn oss gitt :)

Bensinpriser vs inntekt

Interessant. Har du en tilsvarende hvor du tar med ALLE avgifter ifm bilbruk? Dvs reell totalkostnad (gjerne ift inntekt) pr km. Ellers er jeg noe kritisk til slike kurver som ligger som en jpg-fil på nettet uten forklaring av beregningsgrunnlag eller annen informasjon i det hele tatt om hvorfor kurven ser ut som den gjør. Er ikke engang angitt i hvilket årtusen kurven gjelder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Har du en tilsvarende hvor du tar med ALLE avgifter ifm bilbruk? Dvs reell totalkostnad (gjerne ift inntekt) pr km. Ellers er jeg noe kritisk til slike kurver som ligger som en jpg-fil på nettet uten forklaring av beregningsgrunnlag eller annen informasjon i det hele tatt om hvorfor kurven ser ut som den gjør. Er ikke engang angitt i hvilket årtusen kurven gjelder :-)

Du får ta denne istedet da, og ser du på grafen så er den justert for kjøpekraftindekser.

http://www.kollektivtransport.net/rapport.php?kap=2.2.4

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.abcnyheter.no/node/67461

Skrur opp bensinavgiften

Halvorsen lar seg ikke skremme av verken e-post- og sms-aksjoner eller «Protestaksjon mot bensinpriser» på Facebook, som nå har 100.000 medlemmer. Hun gjør det klart at folk må regne med høye olje- og bensinpriser i framtiden.

Endelig viser kristin at hun faktisk har litt baller igjen.

Ja til høyere drivstoffpriser.. 20-25kr er vel passe å begynne på synes jeg.

At 100000+ nordmenn offentlig, i en facebook-gruppe, viser hvor hjernedøde de er er veldig skremmende men desverre ikke overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg støtter statens miljøsatsing med å øke prisene på drivstoff, MEN! ET GIDIGENT MEN!!! Da må de ha de miljøvennlige alternativene klare når de dobbler prisene, for ALLE innbyggerene i dette landet, ikke bare i Oslo og de aller største byene. Politikerene vil jo at folk skal bo på landet, men med de gjør det ikke enkelt for dem som vil det.

Øk vrakpanten, gi subsidier på miljøvennlige biler så folk faktisk har råd til å bytte ut vraket sitt, sett avgiftsnivået på biler på linje med faktisk co2 utslipp og ikke etter hk og vekt som dagens system går etter. Nye biler forrurenser mindre men kan ha mer hk og større vekt pga av hybrid teknologi. Batterier veier mye.. Dagens system straffer nye miljøvennlige biler! Man kan også legge alle avgiftene på bil i drivstoffet så det å ha bil er billig, men å bruke den er dyrt.

For ikke å snakke om transportnæringen.... De sliter med drivstoffprisene slik de er i dag. ALT avhenger av varetransport og går de dunken sliter Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoffa, har du NOEN gang vurdert at noen kanskje ikke har det så sinnsykt bra som tydeligvis du har? Du må være ganske stor egoist, da du preker og bekjenner om at alt er så bra fordi du mener det. Ganske trangsynt å tro at alle har det slik som deg.... det må jeg si, ihvertfall når du går i bresjen på hva kvasisosialister er. Til og med meg selv, som jeg selv ser på som en kar med klare kapitalistiske verdier, skjønner at det er ganske mange som ikke har det så fett. Rart du ikke klarer å skjønne det. Men det er vel kanskje akkurat slik sosialister er, ikke langt unna kommuismen, alt er bra, realiteten er alt annet... hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoffa, har du NOEN gang vurdert at noen kanskje ikke har det så sinnsykt bra som tydeligvis du har? Du må være ganske stor egoist, da du preker og bekjenner om at alt er så bra fordi du mener det. Ganske trangsynt å tro at alle har det slik som deg.... det må jeg si, ihvertfall når du går i bresjen på hva kvasisosialister er. Til og med meg selv, som jeg selv ser på som en kar med klare kapitalistiske verdier, skjønner at det er ganske mange som ikke har det så fett. Rart du ikke klarer å skjønne det. Men det er vel kanskje akkurat slik sosialister er, ikke langt unna kommuismen, alt er bra, realiteten er alt annet... hmmm..

Sa kapitalisten for å redde sin egen overbruk av bensin.

Det er fåtall i Norge som sliter så økonomisk at de vil merke en prisøkning på en til tre kroner literen på en måte så det går utover livskvaliteten. Det er ingen menneskerett å kjøre bil for noen av oss, men det er fullt mulig å gi de fattigste økonomisk hjelp for å hjelpe de mot moms, avgifter og annet, og ikke minst øke minstebeløpet før skatten slår inn.

BILFRIBYEN!!!

Ellers er boligene så mye billigere på bygda, at jeg ikke synes synd på de som ikke har verdens beste kollektiv tilbud. Dette regulerer seg over tid. Dyr transport på verdensbasis hjelper forresten lokal produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa kapitalisten for å redde sin egen overbruk av bensin.

Det er fåtall i Norge som sliter så økonomisk at de vil merke en prisøkning på en til tre kroner literen på en måte så det går utover livskvaliteten. Det er ingen menneskerett å kjøre bil for noen av oss, men det er fullt mulig å gi de fattigste økonomisk hjelp for å hjelpe de mot moms, avgifter og annet, og ikke minst øke minstebeløpet før skatten slår inn.

BILFRIBYEN!!!

Ellers er boligene så mye billigere på bygda, at jeg ikke synes synd på de som ikke har verdens beste kollektiv tilbud. Dette regulerer seg over tid. Dyr transport på verdensbasis hjelper forresten lokal produksjon.

Sorry meg for å si det, men jeg pisser på tanker om bilfriby og annet vrøvl. Faktisk er jeg direkte stolt av å være på bane annenhver helg og svi av mange mange liter på å kjøre rundt og rundt. Jeg elsker stor motorer, elsker alt med motor, fly, helikoptre, sykler, biler. Jeg vet at alle kuene i landt forurenser mer enn den norske bilparaken. Om hele norge sluttet å kjøre bil, buss og alt, bare gikk og syklet så hadde det betyd jack shit på verdens basis. Global oppvarming? Jeg stiller meg bak forskerene som mener det er naturlige svingninger :) For meg så er det så utrolig tullete, idiotisk når man kommer med "bilfrie byen bla bla" og ikke minst "det er ingen menneskerett med bil". Fint om du ikke har bil, ikke klag eller skrik fordi andre har det :)

Dessuten, jeg JOBBER rævva av meg for å unne meg luksus, så om jeg vil bruke et forbruk tilsvarende 5 familier på en mnd, let me do it! Fordi jeg KAN!

Det er naturlig å snakke om det, altså bensinprisen, det er naturlig å rynke på nesa, fordi grådige staten vil har mer, det er deriomot direkte unaturlig å godta alt regjeringen finner på. Sosialisme/kommunisme, you see? Two tounge mouth, equal shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg for å si det, men jeg pisser på tanker om bilfriby og annet vrøvl. Faktisk er jeg direkte stolt av å være på bane annenhver helg og svi av mange mange liter på å kjøre rundt og rundt. Jeg elsker stor motorer, elsker alt med motor, fly, helikoptre, sykler, biler. Jeg vet at alle kuene i landt forurenser mer enn den norske bilparaken. Om hele norge sluttet å kjøre bil, buss og alt, bare gikk og syklet så hadde det betyd jack shit på verdens basis. Global oppvarming? Jeg stiller meg bak forskerene som mener det er naturlige svingninger ;) For meg så er det så utrolig tullete, idiotisk når man kommer med "bilfrie byen bla bla" og ikke minst "det er ingen menneskerett med bil". Fint om du ikke har bil, ikke klag eller skrik fordi andre har det ;)

Dessuten, jeg JOBBER rævva av meg for å unne meg luksus, så om jeg vil bruke et forbruk tilsvarende 5 familier på en mnd, let me do it! Fordi jeg KAN!

Det er naturlig å snakke om det, altså bensinprisen, det er naturlig å rynke på nesa, fordi grådige staten vil har mer, det er deriomot direkte unaturlig å godta alt regjeringen finner på. Sosialisme/kommunisme, you see? Two tounge mouth, equal shit!

Et bilfritt Oslo sentrum innenfor ring 1, kommer til å bli en realitet enten du vil eller ikke heldigvis. (-minus varetransport). Jeg har som tidligere nevnt bil etterhvert, men å kjøre den når jeg skal inn til byen blir for meg å pisse i motvind. Bilfritt sentrum er et gode for de som er der og opplever det, og jeg vil gledelig tvinge det på alle banjospillene bilrånetamper som kommer rett fra gjeddeslakta i steinharryfjorden, eller en kjørebane de kan unnskylde seg med fordi de tror det gjør at de kjører mindre heavy i hverdagstrafikken. Ja, sånne som han der bygdøyfyren på fylla i TT vettu, kjenner sikkert typen.

Ellers er det hyggelig at du stiller deg bak "forskerne" som har den teorien som passer ditt forbruk best. Det er helt verdiløst, men det er hyggelig.

Jeg ikke noe imot at folk rynker på nesa av statens maktbruk og grådighet, men å klikke i vinkel forde egen hobby blir dyrere er så latterlig at jeg har ikke ord. Banekjøring skulle seffern hatt 40 kroner literen for bensina. Det finnes så mye drit som staten driver med, men bensinfolket jatter avgårde i sin egen kvalmende avskylige egoisme, og bryr seg filla om reelle problemer.

Og hvis du pisser på min bilfrie by, så pisser jeg i bilen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilfritt Oslo sentrum innenfor ring 1, kommer til å bli en realitet enten du vil eller ikke heldigvis. (-minus varetransport). Jeg har som tidligere nevnt bil etterhvert, men å kjøre den når jeg skal inn til byen blir for meg å pisse i motvind. Bilfritt sentrum er et gode for de som er der og opplever det, og jeg vil gledelig tvinge det på alle banjospillene bilrånetamper som kommer rett fra gjeddeslakta i steinharryfjorden, eller en kjørebane de kan unnskylde seg med fordi de tror det gjør at de kjører mindre heavy i hverdagstrafikken. Ja, sånne som han der bygdøyfyren på fylla i TT vettu, kjenner sikkert typen.

Ellers er det hyggelig at du stiller deg bak "forskerne" som har den teorien som passer ditt forbruk best. Det er helt verdiløst, men det er hyggelig.

Jeg ikke noe imot at folk rynker på nesa av statens maktbruk og grådighet, men å klikke i vinkel forde egen hobby blir dyrere er så latterlig at jeg har ikke ord. Banekjøring skulle seffern hatt 40 kroner literen for bensina. Det finnes så mye drit som staten driver med, men bensinfolket jatter avgårde i sin egen kvalmende avskylige egoisme, og bryr seg filla om reelle problemer.

Og hvis du pisser på min bilfrie by, så pisser jeg i bilen din :D

Godt det ikke finnes så mange av deg :D under duken må vel du være synonymet på janteloven ;) Og latterlig nok stiller JEG meg bak de forskerene som har selvfølgelig feil, og ikke minst, de som gagner meg mest ;) Så det gjør ikke du da? hahaha... Et tips, ikke bry deg så mye med hva andre gjør, har eller bruker. Konsentrer deg heller litt mer om deg selv, prøv heller å endre det som plager deg uten å skylde på alt og alle andre ;) Det funker! Godt natt Bunker. Håper du tar med deg mine vise ord og endrer på livet som tydeligvis plager deg, aldri for sent å forbedre levesettet sitt (med en smule ironi for å utøve forsiktighet) Se på meg, jeg klarer alle typer mennesker, fra religøse til rånere, til den vanlige mannen i gata til den ekstreme, jeg bryr meg ikke, folk må få leve sitt liv uten at jeg forteller de hvordan. Kun et fåtall av folkemassen i norge klarer jeg ikke, ekstreme sosialister. Kanskje 0.5% av befolkningen heldigvis :) De er som mygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, jeg JOBBER rævva av meg for å unne meg luksus, så om jeg vil bruke et forbruk tilsvarende 5 familier på en mnd, let me do it! Fordi jeg KAN!

Nå hadde jeg lyst til banke ned noen ord, men skal rett og slett gi f... jeg er sjokkert, håper du er mer sympatisk inn real life..... :D ikke for min skyld men for din egen.......

Hoffa, har du NOEN gang vurdert at noen kanskje ikke har det så sinnsykt bra som tydeligvis du har? Du må være ganske stor egoist, da du preker og bekjenner om at alt er så bra fordi du mener det. Ganske trangsynt å tro at alle har det slik som deg.... det må jeg si, ihvertfall når du går i bresjen på hva kvasisosialister er. Til og med meg selv, som jeg selv ser på som en kar med klare kapitalistiske verdier, skjønner at det er ganske mange som ikke har det så fett. Rart du ikke klarer å skjønne det. Men det er vel kanskje akkurat slik sosialister er, ikke langt unna kommuismen, alt er bra, realiteten er alt annet... hmmm..

Look who's talking...... ;);):):D;)

Nå tror jeg vi må ta bølgen for USA - der er alt så mye bedre.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.