Gå til innhold
Fiskersiden

Drivstoff prisene.


tryta
 Share

Recommended Posts

De aller fleste av dere har sikkert fått det med dere.

http://www.abcnyheter.no/node/67201

Fordi jeg synes dagens priser er hinsides enhver fornuft,så fyller jeg ikke hos de 2 største.

Oppfordrer dere som er avhengig av bil til å tenke før dere tanker drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har heldigvis en bil som bruker litt over halvliteren,men synes det er horribelt at hver gang prisene øker så skyldes det noe.

Rørlednings brudd i saudiaarabia.

Streik på en engelsk plattform.

Prishoppet når statene fant det for godt å angripe saddam-oljebrønnene som ble satt fyr på.

Brenner det i oljebrønnene ennå?

Eller hva annet de klarer å finne på.

Prisene blir alderi satt ned når noe er reparert.

Jeg mistenker griske aksjonærer rundtomkring i værden for prisøkningen,ikke små produksjons bagateller.

Se på stattestikk over hvor mange fat som blir produsert hver dag og hvor mye som til enhver tid som finnes på raffeinerier rundtom,så er vel den eneste forklaringen- Griske folk som vil ha mere.

Pisspratet om miljø avgift kan dere ha meg frabedt,for de havner i statskassa.

Mongstad er vel det værste miljøsvinet i Norge?

Statoil håver inn milliarder,men ett ordentlig rense system hadde de ikke råd til.

Stoltenberg&co gikk tilbake på hva de vedtok i den saken.

Avgiftene som vi betaler får neppe våre etterkommere noe glede av.

Hva med å faktisk bruke pengene til det som betyr noe for miljøet?

Utvikling av vindkraft.

Supsidier til el-biler.

Forskning på alternativ miljøvennelige biler.

For de som ikke er hedninger,så ringer vel disse gamle linjene i noen bjeller?

Du skal ikke lyve!

Du skal ikke stjele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at oljeselskapene og bensinstasjonene har under 1 krone i avanse per solgte liter - så sier det seg selv at dette neppe kan være særlig gjennomtenkt. Franchisetagerene er ikke nødvendigvis pengebinger, og er de det så er det pga pølsene og ikke bensinen.

Bensinprisene styres av oljeprisene, som igjen styres av etterspørselen. Å bli paranoid pga prisene er liten vits, det hele er naturlig. Og prisstigningen har forøvrig vært enda verre i verdens mest oljetørste nasjon - USA.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Statoil taper milliarder,så gidder kansje de som har makten å bruke hue litt?

Derfor støtter jeg aksjonen.

1 krone avanse.

Hva brukes de restrerende 12kronene til?

Miljøtiltak?

Joda,kansje 0,00000001 promille.

Hadde vært flott om vi som blir grundig lurt hver gang vi fyller tanken,faktisk fikk vite hva de folkevalgte bruker avgiftskronene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - nå er det ikke Statoil som taper penger hvis noen ikke vil kjøpe bensin der - det er primært franchisetageren og til slutt forbrukeren. Bensinen blir ikke borte selv om noen i en periode lar være å kjøpe den. Det er den økte etterspørselen etter olje som gir de høye prisene - ikke avgiftene i seg selv. Og Statoil blir uansett kvitt varene sine uansett fordi verden skriker etter olje. Og de posistive fortegnene ved at bensinen er "dyr", hva er det? Jo - NSB melder om økt pågang, El-Bil Norge melder om større interesse for elektriske biler, etc, etc. Så Jo - dette er utelukkende positivt for miljøet. Og hvis du lurer på hva staten bruker skatte- og avgiftsintektene til så kan du jo f.eks brekke et bein, få en bestemor på sykehjem, ha et barn i barnehagen, etc, etc.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som lurer på hvorfor:

http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/...5-04-25-02.html

Det er i hovedsak de internasjonale prisene som styrer dagens utvikling, og utviklingen har vært tilsvarende for alle land det er naturlig å sammenligne oss med. Utviklingen i de norske bensinprisene har på tross av høy stigning likevel ikke overgått utviklingen i lønningene. Summen av dette gjør at vi på tross av bensinpriser på over 11 kroner per liter ikke kommer verre ut enn de fleste andre land, og vi har antagelig i tillegg råd til mer bensin nå enn tidligere.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til gjennomsnittlig kjøpekraft ligger vel Norge ganske lavt på drivstoffpris, og denne kampanjen er jo ganske lite gjennomtenkt uansett, som sagt, så er det ikke Statoil og Shell sin skyld at prisen er høy, og handler man et annet sted så vil jo det totale forbruke fortsatt være det samme, og etterspørselen og dermed prisen også være den samme.

Hvis alle dere som driver med boikotting og sånn heller slutter å kjøpe bensin så vil sikkert bensinen bli billigere for alle os andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fornuftig med kampanjen er jo at den får oppmerksomhet fra media, fra mange hundretusen bensinbrukere, og tilslutt må signaleffekten nå frem til pratmakerne på Løvebakken.

Som andre sa, så er det bl.a høy etterspørsel i markedet etter råolje, samt usikkerhet i leveranser fra større oljeproduserende midtøstland som gjør at prisene stadig blir presset oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er positivt med den kampanjen? At forbruket av ikke-fornybare energikilder skal bli enda billigere og derfor øke forbruket enda mere? Avgiftene har vært mer eller mindre konstante de siste 15 årene, med en liten senkning på ca 5% for noen år siden. Det resulterte i økte utslipp på 450.000 tonn co2. Folk må slutte å sutre så jævlig, selv om bensinen tilsynelatende koster mer i dag enn for 10 år siden, så er det i realiteten ikke dyrere bensin da kjøpekraften til folk flest har eksplodert. Det siste dette landet eller miljøet vårt trenger er billigere bensin. Det vi trenger er mer fornuft og måtehold.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske prisen gikk til 20 kroner literen, og heldigvis begynner vi å nærme oss, selv om det er et par år for seint.

:)

Jeg skal kjøpe noen søkker av deg ved god anledning Tryta så du får spenn til litt mer bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........er utelukkende positivt for miljøet. Og hvis du lurer på hva staten bruker skatte- og avgiftsintektene til så kan du jo f.eks brekke et bein, få en bestemor på sykehjem, ha et barn i barnehagen, etc, etc.

Meget bra Hoffa!

Ellers så har jeg fylt bensin blant annet i Danmark, Skottland og Irland og det lå tett opp mot våre priser og de har lavere lønninger.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.