Gå til innhold
Fiskersiden

Dyr fisk


 Share

Recommended Posts

De har en "vanlig" arowana der også - til 2500 tror jeg. Kule fisker - søk på youtube for å se de jage fisk i akvariet.... bør ha noen liter.

Har selv en forkjærlighet for disse her:

http://www.youtube.com/watch?v=4ETSWBOe2Jg

Og har en på 35 cm i 400 literen nå. Venter på en make - men de er ikke så lett å spore opp i normal størrelse. Den fikk dog besøk av 19 sverdragere (voksne) - men to dager senere var den alene igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor folk er så hissige på å ha fisk som f.eks Arowana i akvarium.

Så og si -ingen- i Norge har stort nok akvarium (meg i rævva om et par tusen liter er nok) og man kan ikke engang drømme om å få de i lek.

Kjedelig akvariefisk.

Edit:

Fett nok Hoffa - de videoene er forøvrig tatt her på Karmøy hos en kjenning av meg og Ståle Han har mye spennende i karene sine han.

Her er forøvrig noen bilder av lignende, (og lik) fisk tatt av en bruker på FLICKR

http://www.flickr.com/photos/cyprinoid/

Åhh, hva slags kar har han Barbonymus schwanenfeldii i? Type biotop?

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel ikkje Akvariemagasinet kjend for å være billege heller, ca dobbel pris på fisk kontra ein normal dyrebutikk. Har vore innom fleire gonger, men mest for å kike, og den arowanaen er flott! Men kvalitetsfisk som ikkje døyr etter ei veke får ein. Lurer på kven som kjøpte kvittipprevhaien som gjekk der ei stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel ikkje Akvariemagasinet kjend for å være billege heller, ca dobbel pris på fisk kontra ein normal dyrebutikk. Har vore innom fleire gonger, men mest for å kike, og den arowanaen er flott! Men kvalitetsfisk som ikkje døyr etter ei veke får ein. Lurer på kven som kjøpte kvittipprevhaien som gjekk der ei stund?

Norges flotteste akvarieforetning? Uansett helt utrolig velpleid - og med godt utvalg av fine fisk. Men... de som jobber der er noe spesielle for min smak. Litt sånn: "nei sånn fisk får ikke du kjøpe, du skal ha sånne du", eller :" nei - 100 kilo sand er ikke nok, du må ha 200 av denne spesialtypen". Og overstyrer man det til det man ønsker - ja da er det furt på G og ingen hjelp å få. At de ligger 20-50% over i pris på alt av varer gjør butikken mer til et museum enn en akvarieforetning også.

Jeg prøvde å kjøpe neontetra til endlicheri`en min der - men måtte gå med uforettet sak da de ikke holdt på med "slikt". På Alnasenteret så var det første de spurte om "mat?" og en fin diskusjon rundt den artige døgnrytmen til endicheri`ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å kjøpe neontetra til endlicheri`en min der - men måtte gå med uforettet sak da de ikke holdt på med "slikt". På Alnasenteret så var det første de spurte om "mat?" og en fin diskusjon rundt den artige døgnrytmen til endicheri`ene.

Det gjorde de rett i, det er ulovlig å fore med levende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man selger en fisk som krever levende fisk som mat, så må man vel også kunne kjøpe "underdimensjonerte fisk" for akvariet i samme moment. Det er kun Akvariemagasinet som har sagt nei. Om det er stuerent å gi levende fisk til en fisk som lever av å spise levende fisk? Tja - det er ihvertfall ikke stuerent å selge en slik fisk og så si nei - du får ikke mate den med det den faktisk skal leve av. Heldigvis så er det bare å dra hvor som helst andre steder :)

"hovedproblemet" med bichir`ene er at de kun beveger seg opp i vannmassene for å puste, mens mat tar de nede ved bunn. Har vurdert sirisser - men de plasker bare i overflaten. Mark synker men er uinteressant av en eller annen grunn. Scampi har den tatt ved en anledning - men spytta det ut igjen. Har vurdert oppdrett av kirsebærreker - men vet ikke hvor tidkrevende det er.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man selger en fisk som krever levende fisk som mat, så må man vel også kunne kjøpe "underdimensjonerte fisk" for akvariet i samme moment. Det er kun Akvariemagasinet som har sagt nei. Om det er stuerent å gi levende fisk til en fisk som lever av å spise levende fisk? Tja - det er ihvertfall ikke stuerent å selge en slik fisk og så si nei - du får ikke mate den med det den faktisk skal leve av. Heldigvis så er det bare å dra hvor som helst andre steder :)

Naturligvis bør fisk som bare lever av å ta levende fisk gis slik mat. Som du er inne på er jo alternativet helt galt. Men blir det ikke dyrt å kjøpe levende fôrfisk i lengden? Hva med å ta en tur i Nitelva og øse opp en lauestim? For øvrig fôrer jo "profesjonelle" akvarier fisk som krever levende fôrfisk med nettopp levende fisk. Kjetil, sjefen på akvariet på skogmuseet på Elverum, er en god venn av meg, og jeg har husker han fôret blant annet abborene med levende lagesild. Tydelig at abborene foretrakk slik føde. Død lagesild var de ikke særlig interessert i. Nok et prov på at ismeite med død agnfisk ikke er særlig effektivt på abbor....? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har betalt rundt 100 kroner for 10-15 "dårlig" guppy og neontetra. Blir selvsagt dyrt - så målet må være å få fatt i mikrolauer e.l. Mulig jeg bør vurdere en senkehov.... ;)

Eller - nå fikk jeg en god idè mens jeg skriver. Jeg skal mekke meg noen ruser av tomme brusflasker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man selger en fisk som krever levende fisk som mat, så må man vel også kunne kjøpe "underdimensjonerte fisk" for akvariet i samme moment. Det er kun Akvariemagasinet som har sagt nei. Om det er stuerent å gi levende fisk til en fisk som lever av å spise levende fisk? Tja - det er ihvertfall ikke stuerent å selge en slik fisk og så si nei - du får ikke mate den med det den faktisk skal leve av. Heldigvis så er det bare å dra hvor som helst andre steder :o

"hovedproblemet" med bichir`ene er at de kun beveger seg opp i vannmassene for å puste, mens mat tar de nede ved bunn. Har vurdert sirisser - men de plasker bare i overflaten. Mark synker men er uinteressant av en eller annen grunn. Scampi har den tatt ved en anledning - men spytta det ut igjen. Har vurdert oppdrett av kirsebærreker - men vet ikke hvor tidkrevende det er.

Prakteksemplarene du ser på tuben og flickr her lever av reker og biter av sei som ligger i fine biter i fryseren. Og tidvis en laksepellet og to. Fyren er komplett akvarie-autist (sorry H) og dette er en av fiskene som ligger hjertet nærmest, så når han sier det funker så gjør det nettopp det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tvilar på at dei fleste rovfiskane i handelen er fostra opp på naturleg føde. Er som regel ei vanesak å få dei til å endre matvanene. Har sjølv fleire fiskar som skal ha levandefor, men dei trivst, ynglar og står i med erstatning og variert kost.

Levandefor frå naturen kan være befengte med parasittar og andre uhumskheiter, så er du interessert i å behalde fisken ei stund ville eg ikkje ha teke sjansen på lauer. Kirsebærreker har sein vekst, så å basere seg på oppdrett ville nok ikkje gje ynskt resultat. Moglegens som kosttilskot ein gong i blant.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre et forsøk med noen hageløpere i kveld - hvis de kommer seg langt nok ned i karet. Frossen fisk er ikke testet - men rå scampi ville den av en eller annen grunn ikke ha. Men den er veldig glad i sverddragere -spesiellt om natten, så den komer nok til å få både det og neontertraer som helgegodt en stund fremover :)

Skal prøve å få filmet bichir`en - den er nesten like fin som den på youtube, ca 35+ cm :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.