Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret eller laks?


Recommended Posts

Fant denne på et annet forum http://fluefiske.net/forum/index.php?act=a...pe=post&id=4454

Jeg er het sikker på hva dette er, men det er jo gøy å se hva andre mener dette er...

Fiskeren skriver forøvrig at den er 97 cm og 10 kg. En bra fangst uansett art! Fangstmannen skriv er at han mener det er en laks. Andre har kommentert dette som en sjøørret, mens endel hevder hardnakket dette er laks..

58175_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23114/58175.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Bildet av fisken.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årker ikke å lage meg en bruker til en ny side. Bruker nok til på andre skramlesider om jeg ikke skal finne en til ;)

Men av erfaring fra tidligere erfaringer så går jeg for en erfaren hybrid som hadde erfaring nok til å finne fram til elva for andre gang. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med at hybrider forekommer hyppigere nordover.

Skibotnvassdraget er da et unntak. Masse stor sjøørret og tidligere lakseelv. Etter gyrosmitten forekommer hybridisering tidvis.

Tror dette dreier seg om en 2. eller 3. gangsgyter ala den Ken Gøran (Villa Medusa-Ken) fikk for et par år siden i samme vassdrag.

Er jo usannsynlig herlig hvis det viser seg å være SØ ;-)

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifrå biletet vel eg seia at dette er ein flott og stor hannsjøaure. Det skal verta kjekt å høyra kva skjellprøvane viser!

Det er ikkje så veldig vanskeleg å sjå på skjellprøvane sjølv. Viss ein har ein gamal lysbildeframvisar, og puttar skjella inn i ei diasramme, får ein skjella store og tydelege. Men sjølvsagt må ein ha eindel kunnskap om skjellavlesing for å rekna ut smoltlengd og kor mange år fisken har vore i sjøen.

Det vert ofte snakk om hybridisering, men sjølv har eg nesten aldri sett hybridar, verken på bilete eller i levande live. Når spørsmålet om hybrid kjem opp, viser det seg stort sett at det er snakk om ein oppdrettslaks, fleirgongsgytar eller ein sjøaure. Men det kan henda at hybridisering er meir vanleg lengre nord?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er en sjøørret jeg også.

En hannfisk med en del år på baken.

Synes alt for få fokuserer på halerota på fisken. Av bildet framgår det at fisken har en avrundet halerot med et markert halebein. Dette + at fisken er 10 kilo og 97 cm indikerer laks. Så stor ørret/sjø-ørret er som regel mere kompakt bygget. Prikkene på siden tillegger jeg mindre vekt.

Skulle gjerne visst hva dere som sier SØ vektlegger i vurderingen.

Håper noen poster fasiten her når resultatet foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vanskelig! Kanskje dette er en hybrid , siden den har trekk fra begge arter.

Men skulle jeg tippe, ville jeg tippet Sjøørret.

Laks har mindre hode i forhold til kroppen enn sjøørret, og denne fisken har et forhondsvis stort hode. Men etter som dette er en ganske gammel fisk kan det være laks, fordi gammel laks som har gytt flere ganger får et forholdsvis stor hode som kan minne om ørret. Men laksen har også mindre munn enn ørret og hos laksen rekker ikke overkjeven bak øynene (som oftest), og overkjeven rekker på denne fisken bak øynene noe som tyder på sjøørret. Jeg synes prikkene virker mer runde og minner om sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å avgjøre om det er laks eller SØ. Det synes som om det er skjellprøvene, og lite annet som virkelig kan avgjøre hva det er. Det er ikke uvanlig at en gammel laks rent hormonelt kan få trekk som minner veldig om SØ. Det har vi sett mange eksempler på spes på fisker rundt 10 kg. Hvis denne fisken er tatt i NN er det høyst sannsynlig en laks... Stort sett alle "SØ" i den størrelsen er laks forutsatt at de er fisket i Troms og Finnmark... Hybridfisk har jeg aldri sett... Kan på ingen måte pårope meg som ekspert, men uttaler meg på bakgrunn av all synsingen ift anntatt STOR SØ tatt i landsdelen... Kanskje jeg tar feil her!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å avgjøre om det er laks eller SØ. Det synes som om det er skjellprøvene, og lite annet som virkelig kan avgjøre hva det er. Det er ikke uvanlig at en gammel laks rent hormonelt kan få trekk som minner veldig om SØ. Det har vi sett mange eksempler på spes på fisker rundt 10 kg. Hvis denne fisken er tatt i NN er det høyst sannsynlig en laks... Stort sett alle "SØ" i den størrelsen er laks forutsatt at de er fisket i Troms og Finnmark... Hybridfisk har jeg aldri sett... Kan på ingen måte pårope meg som ekspert, men uttaler meg på bakgrunn av all synsingen ift anntatt STOR SØ tatt i landsdelen... Kanskje jeg tar feil her!?!?

Mener den ble fanget i Lakselv Finnmark. Jeg er 99,9 % sikker på at det er en andre eller 3. gangs gytende hannlaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alt for få fokuserer på halerota på fisken. Av bildet framgår det at fisken har en avrundet halerot med et markert halebein. Dette + at fisken er 10 kilo og 97 cm indikerer laks. Så stor ørret/sjø-ørret er som regel mere kompakt bygget. Prikkene på siden tillegger jeg mindre vekt.

Skulle gjerne visst hva dere som sier SØ vektlegger i vurderingen.

Håper noen poster fasiten her når resultatet foreligger.

Det er helt klart flere trekk fra sjøørret enn laks...er det en laks ville det overaske meg stort. men det kan finnes andre "typer" laks som har andre og mer prikker enn de jeg er vant til å se.

prikk typen, prikkplassering, kroppsformen, hodeformen,haleformen og utseende generellt tilsier sjøørret.

men etter å ha lest bror johnsons artikkel i alt om fiske er jeg jammen ikke like sikker. fisk som jeg og alle mine sjøørretfiskende komnpiser mener helt klart er stor sjøørret, er blitt avslørt som laks.. noe jeg ikke helt klarer å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.