Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling stenger


Christer
 Share

Recommended Posts

Hei alle på forumet!

Jeg er ny i dette forumet og ny i trolling gamet. Jeg bor i Nord–Norge og skal begynne å trolle etter laks og sjøørret i havet. Vi har en Arvor 215 og har tenkt å rigge denne for trolling. Vi har tenkt å kjøpe en downrigger, kanskje en Cannon Uni Troll 10. Og så har vi med tiden tenkt å få laget et stangorgel til taket og montere to planerbordsneller på hver side. Men først skal vi prøve noen små sideparavaner, Yellow Bird.

MEN til spørsmålet, det jeg lurte på var hvilke stenger vil dere anbefale til downriggen og hvilke til sideparavanene? Lengde, aksjon og line klasse? In linder eller vanlig?

Vi blir hovedsakelig å fiske om vår/sommer/høst og laksen kan komme opp i 10-12 kg.

Vi har også tenkt å bruke Daiwa SG 47 LCA og/eller Shimano Tekota 600LC om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere anbefaler ganske billige stenger;

- Kunnan IM6 Classic Interline - 290 kr

- Daiwa megaforce dowrigger 8,6`12-20lbs - 199 kr

Men holder disse mål?

Hvordan er f.eks disse:

- Hasselö Special 2 delt 8,6`/10-20lbs? 349 kr - hos skittfiske.no

- Abu Garcia Workhorse 8`? 450 kr - hos trolling.no

- Shimano BeastMaster AX Downrigger 8,6`/medium eller 9`/medium hard? 800-850 - hos trolling.no

- Daiwa Insider Advanced 86? 800 kr - hos trolling.no

- Team Daiwa 86 DT 8,5' 12-20lbs? 899 kr - hos skittfiske.no

- Team Daiwa 86 Insider? 899 kr - hos skittfiske.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota....neeeei...tekota neeeei........tekota neeeiiii!!!

Hold deg til Daiwaen :rolleyes:

Vi venter på en skikkelig begrunnelse... Av alle tekota solgt i Norge har 3 stk blitt levert inn for feil. Hvorav den ene var kjøpt i USA og telte da i fot og ikke meter... Bytte telleverk på tekota, det går an på tekotaen ja tar 3-4 min...

Hvis du bruker snellene som hammer er det få som fungerer, men tror jeg ville foretrukket tekota fremfor sg her også...

Har kjørt "noen" timer med begge.

Så til spørsmålet... Grov laks bør ha ei stang med litt rygg så du bør vel finne en stang med 15lb klassifikasjon. Detter er bare

en mal... EN kan kjøre med 10lb eller 20lb også, du finner f.eks en stang som er 12-22lb. Og nei stengene trenger ikke være

rådyre. Beste stanga er nok Greys SIN, men har sett stenger til 199 som også er brukbare. Men det er med stenger som med sneller

noen liker mora, andre datteren og til slutt er det de som liker begge

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg kan svare på de jeg har erfaring med, og det er daiwa insider 86 DT og daiwa 86 megaforce downrigger og er ikke i tvil om at de takler fisk på 15 kg men når det gjelder stor fisk så heller megaforce enn insider stanga da den har mer rygg, og føler mer kontroll ved kjøring av fisk, men til mindre fisk er insideren morsom. Fikk ørret på 6,6 kg på megaforce stanga noe den taklet kjempefint.

Når det gjelder de to snellene daiwa 47 og shimano tekota, så er det bare å velge etter eget ønske og lommebok!

Begge tåler like bra hardkjør og kulde. Shimano har et bedre telleverk og kan fåes i meter.

ABU har jeg ikke greie på men hører bremsen ikke er riktig så fin som på de to andre alternativene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ditt Rogern'n!

Men bruker du disse på downriggeren eller planerbordene, eller kanskje begge deler?

Bruker begge til planerbord downrigger, og sideparavaner.

Men det er mange alternativer til disse formålene, og noen liker kortere stenger, for de er lettere å håntere, men jeg trives med det jeg har nå!

Du får kikke litt og finne noen stenger du tror du kan leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere anbefaler ganske billige stenger;

- Kunnan IM6 Classic Interline - 290 kr

- Daiwa megaforce dowrigger 8,6`12-20lbs - 199 kr

Men holder disse mål?

Hvordan er f.eks disse:

- Hasselö Special 2 delt 8,6`/10-20lbs? 349 kr - hos skittfiske.no

- Abu Garcia Workhorse 8`? 450 kr - hos trolling.no

- Shimano BeastMaster AX Downrigger 8,6`/medium eller 9`/medium hard? 800-850 - hos trolling.no

- Daiwa Insider Advanced 86? 800 kr - hos trolling.no

- Team Daiwa 86 DT 8,5' 12-20lbs? 899 kr - hos skittfiske.no

- Team Daiwa 86 Insider? 899 kr - hos skittfiske.no

Det jeg kan si utifra erfaring er at Daiwa megaforce dowrigger 8,6`12-20lbs er bra og har betydelig kraftigere rygg enn Team Daiwa 86 DT 8,5' 12-20lbs, men den er vel litt treigere i og med at det er en glassfiberstang skulle jeg mene. Den er da også tyngre(har liten betydning ved trolling), men tåler trolig mer slag. Megaforcen leveres uten stangtrekk. Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og fått tips om alle stenger jeg har nevt her tidligere, men ikke Shimano BeastMaster AX Downrigger 8,6`/medium og 9`/medium hard. Jeg synes det er rart ettersom shimano er et stort og kjent merke, men kanskje den er for dyr? Men er det noen som har prøvd disse stengerne?

Endret av Christer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bremser men holder ikke mål under hardkjør og kaldt vær.hold deg heller til Daiwaen..den svikter aldri.

Noe med at en må lære seg å bruke ting før en kaster seg ut i det. Holdt i 10 minus og skikkelige utras her, er det kaldere enn 10 minus fisker ikke jeg. Daiwaen har jeg kvittet meg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten til megaforcestanga er ubetydlig... for å være ærlig trodde jeg den var carbon når jeg kjente på den.

En insiderstang har jeg knekt...... mulig transportskade... fikk igjen en knekt i posten og...

Jeg hater ringer men bruker megaforcen mest for den kan brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4stk 8' Abu Workhorse, har også 4 andre typer trollingstenger, men foretrekker Workhorseen så jeg skal bestille 2 Workhorse til fra trolling.no.

De nye Beastmaster stengene skal være svært bra etter det jeg har hørt, de gamle derimot hadde for få ringer. Men Bestmaster er for dyrt for meg, betaler ikke over 500kr for ei trollingstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4stk 8' Abu Workhorse, har også 4 andre typer trollingstenger, men foretrekker Workhorseen så jeg skal bestille 2 Workhorse til fra trolling.no.

De nye Beastmaster stengene skal være svært bra etter det jeg har hørt, de gamle derimot hadde for få ringer. Men Bestmaster er for dyrt for meg, betaler ikke over 500kr for ei trollingstang.

Bruker du Abu Workhorsene til innlandstrolling etter ørret eller dorger du i havet etter laks? Workhorse har jo bare lineklasse 15lbs, så tror du den vil takle storlaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Workhorse til innsjøtrolling. Har tatt ørret på over 8kg på dem og det var ikke noe problem, skal nok få inn norgesrekordørreten (>15,3kg) også om den skulle finne på å bite på :lol:

Ei snelle med god brems og bra med sene er mye viktigere enn stanga ved trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Abu Workhorsene til innlandstrolling etter ørret eller dorger du i havet etter laks? Workhorse har jo bare lineklasse 15lbs, så tror du den vil takle storlaks?

Har 12 slike stenger (ABU Workhorse) og kjørt alt fra små ørret, 14 kg sei og storlaks i elv med de og det takkle det meste. Dog vil æ si at de funke utmerket til plannerboard, sideparavaner og flatline men litt for lite ringer til downrigger, syns æ, men har brukt de til alikevel. Det går helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dem i dag. Er i fine tuber trukkt med kondura og stangtrekk. Bare tubene er nesten hvert prisen. :D Fulgte ikke med noe å tre sena med. :)

Ganske stive med en skikkelig rygg. Ingen prob. å kjøre stor fisk på dem. Må ha rimelig stram klype for å spenne dem ned på riggen. Til sideparavan, blyparavan og dipsy virker de som ett meget brukbart valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.