Gå til innhold
Fiskersiden

Reportasjetur til Værøy og Røst


Audun
 Share

Recommended Posts

Våren ble innbringende på mange måter, og det gjeveste av alt kan jeg takke min gode venn Jörgen Larsson for. "Kunne du dekke kveitefisket på Værøy og Røst mot slutten av juni? Vi kan tenke oss å publisere en oppsummerende artikkel om det moderne kveitefisket i et stort høstnummer," fikk jeg servert. Jeg takket selvfølgelig ja på flekken. En drøm kunne kanskje gå i oppfyllelse...

220620082331znStIGVwDNhhBE8kdS.jpg

Midnattsola dykker i havet vest for Mosken og Værøy. Det er helt greit å være på "jobb".

Nord-Norge for meg har alltid vært, og vil alltid være, ferieturer til oldemor på Reipå. Morfar vekket meg grytidlig for matpakketur til Glomfjord. Fra kaia innerst ved kraftverket fisket vi med stingsild og krabbesluker, og landet flere torsker, en rømt oppdretter og ikke minst en stålfarget sei på 8 kilo. Seien gjorde inntrykk! Jeg snakket visst ikke om annet i bilen på vei hjem til Reipå igjen. Senere i ferien fisket vi med gummimarker og svenskepilker vest for Pørskallen, altså betydelig lenger til havs. De magiske sommerkveldene, med midnattsola balanserende på stram line mellom hav og himmel og storfisk i enden av håndsnøret, inneholdt alt en liten gutt kunne ønske seg. Vi hadde det fint, morfar og jeg.

I mange sesonger har jeg gått med en drøm om å få havfiske på skikkelig vis igjen, og en real stortorsk har stått øverst på ønskelista. Da Jörgen ringte for å gi meg reportasjeoppdraget var det i grunn bare å pakke sekken. Havet utenfor Røst og Værøy tilbyr et sei-, kveite- og torskefiske i eliteklassen, og med guidene i Wildwater, med Martin Sethman som hovedguiden min, burde sjansene for flotte fangster være store. Fisket ble imidlertid betydelig vanskeligere enn først antatt, og jeg måtte virkelig tenke teknikk, strategier og metodeskifter under hele oppholdet for å komme i mål.

220620082353dVCBdeZjqSgOgmeE5A.jpg

Martin gjør klar dypriggen utenfor Røst. Vi la ned to lange nattpass med fokus på kveite, og jeg har sjelden fisket med en dyktigere og triveligere guide.

220620082358G8sEWffM3nM64cjCK1.jpg

Anchovy-taklet storsild ble favoritten.

Etter en intensiv og spennende uke med fisking og fotografering kan jeg oppsummere med grand slam fra områdene rundt Værøy og Røst. Det skal legges til at jeg virkelig jobbet for fangstene, en oppgave som ikke er så lett når du må dele båt med fire "spritmarinerte" finner de første dagene...

220620082355EyejAa1fVFJIllsUWH.jpg

Grom og uvanlig kondisjonssterk sommertorsk på 25 kilo. En taklet sei fisket meget sakte på 60meteren øst for Guldfiskskallen ved Værøy lurte drømmefisken.

220620082332tbOsehJDnhRbRvGs4N.jpg

Råsterk sei på 17 kilo, også denne fanget øst for Guldfiskskallen. Et aktivt shadjiggfiske opp mot full flo og rett strøm i forhold til vind og dybdekurver ga flere flotte fisker i løpet av en snau halvtime.

220620082325V7IzptfV68lveAT5Qo.jpg

En helt rå fight etter at kveita på 25 kilo tok silda i anchovy-takkelet fisket på 12 meter over et dyp på 16. Det skal sies at jeg mista en kveite som Martin anslo til 70 kilo et døgn før fisken over. Deilig å endelig få en fisk i båten. I tillegg fikk jeg et par mindre på snaue 10 kilo.

Alt i alt en fantastisk tur, og takken skal Martin ha - maken til guide! Nå gleder jeg meg til dorgesatsing på Väneren sammen med Martin, og et karpepass eller fem i noen av de interessante hjemmesjøene hans - det er stas med invitasjoner. Kan også anbefale kveitereportasjen som kommer i svenske Fiske-feber i løpet av høsten. Vi har opplevd unike ting i løpet av trollingrundene.

Fortsatt god fiskesommer, godtfolk :lol:

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok endel annerledes enn pausefisk ja. Surt å miste den største, men det er jo en del av hverdagen det også.

Ja, det var faktisk veldig surt, følte jeg hadde kontroll under hele fighten, men på mystisk vis datt den bare av takkelet... Gleder meg til ny tur straks Martin har luska litt rundt med planene om stor uer, DET hadde virkelig vært en drømmefisk å få. Har satsa litt storuer ute ved Pørskallen for mange år siden, men jeg har aldri fått noen større enn drøyt 4 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.