Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjakt på sørlandet 3. - 6. juli 2008 - hjelp søkes!


OLHEI
 Share

Recommended Posts

Jeg og Leif skal sørover langs Sørlandskysten 3-6. juli for å få i boks noen arter vi mangler. Obligatorisk er regnlaue og gullfisk, og de tror jeg vi har kontroll på.

Vi vil også ha bekkerøye og grundling, og her ønsker jeg at noen bekrefte at Nesheimvannet og Hægelandsvannet (fortsatt) er stedene å dra for å få disse. Noen som kan bekrefte at disse plassene leverer og kan gi oss noen hete tips for hvordan lykkes der?

Helt greit med tips om noen plan B-steder også...

Når disse 4 ferskvannsartene er i boks, er planen å rette blikket mot sjøen.

Vi ønsker oss først og fremst:

Piggvar

Fjesing

Slettvar

Men også:

Piggulke

Dvergulke

Tangstikling

Lomre

(og gjerne noen andre mikrofisk/mellomstore fisk som kan tas fra land som vi ikke har fått ennå eller har fått lite av, f.eks. tangsprell, brungylt, gapeflyndre, paddetorsk, rødknurr

Er det noen som kan guide oss til disse artene? Svar mottas gjerne på PM.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange vann her sør sm holder bekkerøye. ikke hørt om det i det vannene du nevner.

vil du ha fjesing, kan jeg nesten garrantere deg det i Lenefjorden v/e-39. stimer med denne ufisken. kjenner også tl noen steder som burde gi sjanse for piggvar.

grundling finnes i nesheimvannet ja.

ikke umulig jeg er i området i tidsrommet du søker hjelp i. kan isåfall assistere om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra til Sørlandet for å få slettvar er å gå over bekken etter vann... Konsentrer deg om de andre artene så skal du få en lokasjon hvor det er bra med slettvar mye nærmere der du bor enn Sørlandet. Hvis det er aktuelt så får du si i fra så skal du få en PM på et par plasser hvor du har gode muligheter for slettvar. Det er forøvrig en del tungeflyndre på disse plassene også, men det gjør kanskje ikke noe..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Langesund på veien sørover, så skal dere bli guidet i retning lomra. :)

Mvh Oz

Kjempeflott! Kan du sende meg et mobilnr. på PM så kan jeg ringe deg :D

mange vann her sør sm holder bekkerøye. ikke hørt om det i det vannene du nevner.

vil du ha fjesing, kan jeg nesten garrantere deg det i Lenefjorden v/e-39. stimer med denne ufisken. kjenner også tl noen steder som burde gi sjanse for piggvar.

grundling finnes i nesheimvannet ja.

ikke umulig jeg er i området i tidsrommet du søker hjelp i. kan isåfall assistere om ønskelig.

Ser at jeg skrev litt surrete på bekkerøye/grundling. Det jeg hadde plukket opp i en tråd på fiskersiden fra tidligere var at Hægelandsvannet ca. en time nord for Kr.sand skulle inneholde masse bekkerøye. Ellers kan du gjerne tipse meg (gjerne på PM) om et bankers vann på bekkerøye - ønsker primært arten, men det hadde vært moro med et vann med god sjanse på fisk opp mot kiloen også.

E39 langs Lenefjorden ja; da skal jeg prøve der. Etter hva jeg forstår er litt bevegelig bunnmeite med fiskebiter tingen etter fjesing, eller hva? Og den finnes gjerne på 5-10 meters dyp over sandbunn?

Piggvartips vil jeg gjerne ha!

Å dra til Sørlandet for å få slettvar er å gå over bekken etter vann... Konsentrer deg om de andre artene så skal du få en lokasjon hvor det er bra med slettvar mye nærmere der du bor enn Sørlandet. Hvis det er aktuelt så får du si i fra så skal du få en PM på et par plasser hvor du har gode muligheter for slettvar. Det er forøvrig en del tungeflyndre på disse plassene også, men det gjør kanskje ikke noe..? ;)

Ja, jeg er veldig interessert ;):) Og tungeflyndre takker vi heller ikke nei til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøye kan du få nesten hver kast i monnelva, åseral. Ellers det er noe andre plasser langs kysten, men er ikke like 'sikker' som opp i åseral.

Jeg helt enig med ErikR angående fjesing.......lenefjorden kryper med fjesing.

Rødknurr har jeg fått rundt sjøsanden/risøbank i mandal på wobbler faktisk! Kan tenke de bli nok så enkle å ta på meite.

De andre artene har jeg dessverre ikke noe peiling om.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er på Sørlandet bør du prøve deg på Bleke i Otra ved Byglandsfjorden også. Relikt laks som kun finnes der! Søk litt på forumet for mer infoz.

Jepp, den kuriositeten har jeg faktisk fått - men det er mange år siden nå. Skal ikke se bort fra at vi tester litt igjen når vi først er der - Leif har ikke fått den.

Bekkerøye kan du få nesten hver kast i monnelva, åseral. Ellers det er noe andre plasser langs kysten, men er ikke like 'sikker' som opp i åseral.

Jeg helt enig med ErikR angående fjesing.......lenefjorden kryper med fjesing.

Rødknurr har jeg fått rundt sjøsanden/risøbank i mandal på wobbler faktisk! Kan tenke de bli nok så enkle å ta på meite.

De andre artene har jeg dessverre ikke noe peiling om.

Monnelva virket som et godt alternativ - den er notert - takker! :)

Rødknurrplassen er notert den også - takk igjen!

Det høres for øvrig ut som om fjesingen burde være i boks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dere mot formodning ta turen forbi sørlandet, og litt nordover her, så kan eg vise dere noen nydelige piggvarstrender. Bare å ta kontakt på PM eller telefon. Nummeret står i profilen.

Ang. rådknurren, så fekk eg og Øystein 5 stykker på en tur i fjor. Da var agn i bevegelse tingen. Samme taktikken fungerte utmerket etter fjesingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dere mot formodning ta turen forbi sørlandet, og litt nordover her, så kan eg vise dere noen nydelige piggvarstrender. Bare å ta kontakt på PM eller telefon. Nummeret står i profilen.

Ang. rådknurren, så fekk eg og Øystein 5 stykker på en tur i fjor. Da var agn i bevegelse tingen. Samme taktikken fungerte utmerket etter fjesingen.

Da har jeg lagret nummeret ditt, så får jeg se hvor langt vi kommer på årets tur - blir det ikke en svipp innom sørvestlandet i år, så skal vi nok uansett ta turen dit også i løpet av et år eller to. Mye spennende der ja.

Nå skrev du aldri hvor du fikk disse 5 rødknurrene her, men det var kanskje meningen :D:) Uansett fint med metodetips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nedre deler av Monn og logna elva i Åseral er sikre kort for bekkerøye. Dog et stykke å kjøre fra kr.sand ca 10 mil, men du får garrantert arten.

ja tror agnfiske/m makrell er ganske bankers i lenefjorden. har selv tatt mye på møresild. Dette er ikke gøy, når de sluker kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nedre deler av Monn og logna elva i Åseral er sikre kort for bekkerøye. Dog et stykke å kjøre fra kr.sand ca 10 mil, men du får garrantert arten.

ja tror agnfiske/m makrell er ganske bankers i lenefjorden. har selv tatt mye på møresild. Dette er ikke gøy, når de sluker kroken.

Både Lenefjorden og Monnelva er hermed booket inn på turen vår :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det under 100 kubikk i Numedalslågen kan du hente grundling der på vei nedover. Kan gi deg kartlink om det blir aktuelt. Har en bankersplass 2 mil oppstrøms munningen.

Send meg gjerne kartlinken, så sjekker vi vannstanden på vei ned - da kan vi kanskje løse grundlingen kjapt og enkelt. Gyroproblemet forholder vi oss vel enkelt til med å fiske med en toppknytt og kaste snøret i søpla etterpå, vil jeg tro. Da skulle det i alle fall ikke være noe problem. :blush:

Guider gjerne om det blir aktuelt.

Send meg nummeret ditt på PM så kan jeg ringe om det blir aktuelt og takk for tilbudet

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Må bare kommentere at igjen så er det supert å se hvor bra respons det er når noen spør om guiding; hatten av til alle dere som bidrar og sørger for så bra kameratskap innen sportsfisket.

*Hatt: Av*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er vi tilbake igjen fra artsjakten vår nedover langs kysten fra Horten og til Lista og tilbake igjen. Jeg vil gjerne takke alle dere som bidro med tips og hjelp både i forkant av turen og underveis - takket være dere kom vi igjen superfornøyde og bra slitne fra turen nå i kveld:) :):)

Både jeg og Leif fikk 5 nye arter hver og 2 perser hver. Begge fikk bekkerøye (masse fisk i Monn ja - vi fikk 80!!! røyer på 2 timer), grundling (Lågen var treg, og jeg fikk den eneste, men begge fikk på Lista), regnlaue (den letteste arten) og fjesing (her fikk Leif en liten i Lenefjorden, men jeg blanket - imidlertid dro jeg en i land en på 350 gram i Nevlunghavn) som nye arter - og jeg fikk Småflekket rødhai (840 gram) og Leif gullfisk (550 gram) som ny art. Jeg hadde gullfisken fra før men perset med en fisk på 350 gram, og perset også på lomre på 810 gram, mens Leif perset på hvitting med 840 gram og blåstål med 580 gram.

Kommer til å sove søtt i natt ja :o

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du klarte ikke å fange fjesing i lenefjorden......det er nesten et mirakel :D

Hehe...det var ikke vanskelig i det hele tatt :lol:

Så bra at turen ble vellykket! Når får vi full rapport med bilder?

Får jo prøve å få det til snart, men det kan ta litt tid med meg....

Jo det stemmer, men som med bleka er namsblanken ikke en egen art. Og laks har vel Ole-Håkon fra før? :)

Den har jeg, men persen er kun på 150 gram og er faktisk nettopp ei blege fra 1989. :)

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.