Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som kan jus her????


Haugen
 Share

Recommended Posts

Lappen man skriver under på etter å ha blitt stoppet, er for å forsikre seg om at den det gjelder har forstått siktelsen der og da, og innbefatter også at man aksepterer beslagleggelse av førerkortet.

Punkt 1 blir å aldri akseptere beslagleggelse av førerkortet. Dette fordi saken må da behandles relativt raskt av politijurist eller domstolen. Hvis aksept, kan de beholde førekortet "veldig lenge" før saken kommer opp.

Punkt 2 er at man kan selvfølgelig endre en anmeldelse utifra de faktiske forhold, men ikke endre paragrafen hvis man har akseptert et forenklet forelegg eller bot.

Slik jeg ser saken, vil den komme opp så raskt som 3 uker på grunn at du ikke har akseptert beslagleggingen av førerkortet. Politijuristen vil da ta saken til retten og fremlegge den med hvilke paragrafer de mener du har brutt i vegtrafikk loven. Det er dette din advokat må gripe fatt i "motbevise".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag brev fra politiet. Nå sendt som et forelegg. Nå bruker dem både paragrafen om avstand til forankjørende og paragrafen som sier at du skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødvendig blir hindret eller forstyrret.

Straffen er satt til bot på 6000,- og 3 mnd uten førerkort.

Godtas selfølgelig ikke. Har meldt meg inn i NAF i dag, og kontakter dem i morgen.

Jeg har alltid trodd at forelegg og bot er 2 forskjellige ting(at du må ha blitt dømt i retten for å få bot), men brevet jeg fikk heter forelegg, og de 6000,- er en bot.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i tingretten i dag for å prøve å få igjen lappen til saken kom opp. Endte med at boten ble redusert med 2000,- og at vi fikk igjen lappen for godt.... ;)

Kunne jo nekte på dette også, men godtok det for å slippe rettsak og kanskje en strengere dommer.

Feirer med rødvin i kveld.... skal ikke kjøre bil i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt dum ting er at ved å vedta en bot havner i bøteregisteret, mens man med et forenklet forelegg ikke havner i noen ruller (etter hva jeg husker)

Men man svelger kanskje endel kameler for tross alt å få tilbake lappen og kunne fullføre ferien. Uansett temmelig fjernt at regelverket i praksis gjør det umulig å kunne slepe bil på motorveien. Om et motorhavari oppstår der er jo i praksis da tauebil eneste mulighet, og om noe sånt skulle oppstå på natta vinterstid på en øde veistrekning står man jo der. Skal man kanskje heller fryse i hjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man svelger kanskje endel kameler for tross alt å få tilbake lappen og kunne fullføre ferien. Uansett temmelig fjernt at regelverket i praksis gjør det umulig å kunne slepe bil på motorveien. Om et motorhavari oppstår der er jo i praksis da tauebil eneste mulighet, og om noe sånt skulle oppstå på natta vinterstid på en øde veistrekning står man jo der. Skal man kanskje heller fryse i hjel?

Det er vel neppe noen sterk sammenheng mellom øde veistrekning og motorvei?

Syns faktisk det er godt å vite at tauing på motorvei er umulig/forbudt. Kan ikke se på det som noe annet enn en høyrisikoøvelse. Hadde vært greit med et soleklart forbud, da slipper man å "gå i fella" på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt dum ting er at ved å vedta en bot havner i bøteregisteret, mens man med et forenklet forelegg ikke havner i noen ruller (etter hva jeg husker)

Men man svelger kanskje endel kameler for tross alt å få tilbake lappen og kunne fullføre ferien. Uansett temmelig fjernt at regelverket i praksis gjør det umulig å kunne slepe bil på motorveien. Om et motorhavari oppstår der er jo i praksis da tauebil eneste mulighet, og om noe sånt skulle oppstå på natta vinterstid på en øde veistrekning står man jo der. Skal man kanskje heller fryse i hjel?

Hvis mann har noen til å taue seg er vel sjansen til å fryse ihjel forholdsvis liten, mann kan da heller sette seg inn i tauebilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.