Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som kan jus her????


Haugen
 Share

Recommended Posts

Har mistet lappen for tauing. Det under er utdrag av mailen vi har sendt til vår advokat. Det jeg lurer på er om politiet bare kan gjøre om hvilken paragraf han skal sikte oss etter, når den første ikke holder mål?

Angående førerkortbeslag ved Smart Club Råde E6. Detter gjelder .............. - .............

Søndag dro en kamerat og meg samt min datter og en klassekamerat av henne på hyttetur. Like etter bommen i Moss mot Svinesund ryker viftereimen på min bil. Vi svinger inn på veiskulderen, og i og med at det rett før hadde vært en ulykke på stedet bistår politiet oss med hjelp til tauebil. Vi forklarer at vi skal taues til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe et tau slik at vi får fraktet bilen min frem til hytta, for så å bytte viftereim neste dag. Vi blir ønsket lykke til av politiet, og blir dratt til nærmeste bensinstasjon. Vi får her låne et tau for tauing av bil, og begir oss ut på motorveien igjen. Etter kort tid blir vi stoppet av sivil politibil med blålys og sirener. Politimannen mener det ikke er lov å taue på motorveg. Da han er usikker på dette drar han av gårde, for så å komme tilbake med en kollega og fortelle at han hadde tatt feil. Det han i stedet gjør er å bruke paragrafen om avstand til forankjørende kjøretøy, slik at han beslaglegger førerkortene våre på stedet. Altså denne:

§ 5. Kjøretøys plass på vegen 3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Førerkortbeslag skjer ved mindre enn 0,5 sekunder til bilen foran. Han regnet ut at vi hadde 0,18 sekunder i mellom ved 80 km/t og 4 meter tau.

Vi sender en skriftelig klage, og ved hjelp av flere politijurister finner vi ut at man kan ikke dømmes etter denne paragrafen ved tauing pga siste setningen i paragrafen. Vi lå i mellom 60 -80, men trekker man fra feilmargin ender vi vel opp i maks 72-74km/t. Ref: Romerike politikammer. ........ ved .......lensmannskontor uttalte seg at han syntes denne saken var ”pussig”. Politijurist ......... ved Moss politistasjon uttalte at saken var ”tøysete”.

Loven om trekking av motorvogn lyder slik :

§ 4-1. Trekking av motorvogn

1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen.

2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte.

3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket.

I følge denne loven har vi ikke gjort noe som tilsier at vi engang skal få bot. Når saken er nesten ferdig behandlet, viser det seg at politimannen som stoppet oss og etter å ha anmeldt oss etter § 5 kap.3 har gjort om anmeldelsen til

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Når jeg satt i politibilen med politimannen og kollegaen hans, spurte jeg om .politimannen synes vi hadde kjørt uforsvarlig, og om han synes vi var 2 idioter. Politimannen svarte da at det heller var uvitenhet.

Er dette lov? Altså å forandre paragraf helt til han får tatt oss på noe? Vi har jo ikke gjort noe galt i følge norske lover slik vi kan se det?

Vi godtok førerkortbeslag på stedet, men dette har vi selvfølgelig trukket tilbake dagen derpå både skriftlig og muntlig. Vi har fått bekreftet at dette er trukket tilbake.

Håper på hjelp angående spørsmålet om endring av paragraf. Mulig noen feilformuleringer her, men vi er rimelige frustrerte da dette er midt i ferietid...

Vi vurdere å gå til media med dette. Hva mener du?

Legger med mailen vi sendte til .............. ved ...... lensmannskontor.

Mvh

...............................................

................................................

Endret av Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svart belte i juss, men dette hørtes svært merkelig ut, og gutta må vel få lov til å bruke huet også, istedet for bare å lese paragrafer? Det skulle bare ha vært en av dem som hadde opplevd det samme på fritida, og da i et annet land der de ikke kan trumfe gjennom at de er politimenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utsatt for noe lignende for noen år siden. Dette var ved Shell på Solli. Politibetjenten mente på at tauet var for kort enda det var tau kjøpt på bensinstasjon til det formål å taue. Betjenten og hans kollega sjekket oss opp grundig fra bilen og etter et kvarter kom de tilbake og sa at vi var heldige som fikk beholde førerkortet, men kom til å bli anmeldt. Fikk brev et par måneder senere om at saken var henlagt.

Regner med at det samme skjer med deg. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra advokaten. Han mener det er gode muligheter i saken, men får ikke gjort noe før mandag. Han har også gode kontakter i VG og skal forhøre seg om dem er interresert.

Det som irriterer mest er at jeg startet ferien på mandag, og nå går minst hele første uken med til dette. Alle planene mine var med bil.

Har ikke gjort mye annet denne uken enn å ringe forskjellige politimen, politijurister og etater. Ventet på at disse skal ringe tilbake, eller ventet på at de kommer tilbake på kontoret.

Fikk beskjed av en av politimennene at hvis det ikke blir noe av saken, må jeg ta vare på alle kvitteringer, notere alle utgifter jeg har hatt i saken og tort og svie. Feriedagene mine som jeg ikke har fått noe ut av kan ikke måles i penger. Hvor mye kan jeg føre opp for di, tro???

Jeg ble utsatt for noe lignende for noen år siden. Dette var ved Shell på Solli. Politibetjenten mente på at tauet var for kort enda det var tau kjøpt på bensinstasjon til det formål å taue. Betjenten og hans kollega sjekket oss opp grundig fra bilen og etter et kvarter kom de tilbake og sa at vi var heldige som fikk beholde førerkortet, men kom til å bli anmeldt. Fikk brev et par måneder senere om at saken var henlagt.

Regner med at det samme skjer med deg. Lykke til videre!

Saken blir ikke henlagt. Vi skal i retten innen 3 uker.

Saken var så å si ute av verden, og vi skulle få igjen førerkorten, før han ¤#"¤&% ringte til juristen og fortalte at han siktet oss for en annen pargraf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi viste ikke før dagen etter at det var den paragrafen dem brukte. Måtte ringe lokale politiet for å få greie på det.

Edit: Ble litt usikker. Skrev under på noe der det sto hvor fort vi hadde kjørt og hvor langt tauet var. Husker ikke om det sto noe paragraf på det.

Endret av Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de stoppet deg og brukt en paragraf som grunnlag for førerkortbeslag så er det forbudt og endre paragrafen etter du har signert på førerkortbeslag i følge min onkel som jobber i etaten.

Denne holder ikke, bruk det for alt det er verd i avisene....husk det er agurktid nå så slike saker elsker de og komme over ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tråden det vises til i motorforumet så hevder en fyr at det ikke er lov å taue på motorvei klasse A. (Noe som jo syns å være svært fornuftig etter min mening.. og det er jo også fornuftig da man jo ikke kan holde særlig høy hastighet ved tauing). Men hvis politiet har kludret med paragrafene i saken din så går det jo greit uansett, vil jeg tro?

Syns uansett det er lite fleksibelt av politiet å reagere så strengt og direkte når usikkerheten er så stor. De burde stoppet dere og bedt dere om å få til en bedre løsning for transport av bilen, feks bilhenger. Såfremt tauingen har foregått på en relativt sikker måte frem til dere ble stoppet da?

Lykke til!

--------------------

Edit:

Og når jeg leser saken en gang til, og er litt "djevelens advokat". Hvis dere skaffet tauebil, hvorfor ikke bare kjøre til bensinstasjonen og kjøpe en ny viftereim? Det virker litt søkt å taue en bil ut fra denne type "skade". En vil vel lett kunne hevde at tauing ikke var nødvendig.

En telefon til en redningsbil vil jo også kunne fikse biffen, men koster jo en del hvis man ikke har forsikring/medlemskap som dekker det.

Og det aller enkleste er jo hvis man har med ei dame med strømpebukse/damestrømper.

Jaja...

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lett å se hva vi skulle ha gjort i etterkant. Har du prøvd å kjøpe deler på bensinstasjon? Ikke mye dem har. Hvis NAF bilen skulle tauet oss helt frem hadde dette kostet noen tusen. Hadde vi vist hva som skulle skje, hadde vi jo gladelig betalt for det.

Med "djevelens advokat" prøver jeg å få frem motforestillinger jeg tror du kan møte. Jeg skjønner selvsagt at dere gjorde som dere gjorde. Med mulig unntak for å taue på motorvei klasse A, hvis dere gjorde det da? Det hadde jeg ikke vurdert å være et trygt opplegg.

Og en annen ting, uten viftereim så kan dere jo ikke hatt start på motoren på bilen som ble taua. Og alle biler i dag har jo bremsekraftforsterker, og de fleste har servo, hvor dårlige var bremser og styring når dere taua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å taue på motorvei. Det var det han tok oss for først, men fant ut at det ikke var lovlig.

Du kan starte bilen uten viftereim. Det ble gjort for å få trykk på bremsene.

Loven om trekking av motorvogn lyder slik :

§ 4-1. Trekking av motorvogn

1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen.

2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte.

3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket.

Det vi kan ha gjort feil angående den paragrafen, er at tauet ikke var merket tydelig nok.

Hvis han skulle ta oss for uansvarlig kjøring kunne vel han ha gjort det med en gang. Ikke komme med flere paragrafer når de første ikke holder mål.

Jeg spurte han også om han synes vi hadde kjørt uansvarlig. Og om han synes vi var to idioter. Til det svarte han at det heller var uvitenhet. Så han synes jo ikke det var uansvarlig kjøring. Men dette spurte jeg han om når jeg satt i bilen med to politimen, så dette husker dem sikkert ikke i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre noen tjenestemenn som missbruker sin makt og har en merkelig oppfattning av "å miste ansiktet".

I avisene for noen år siden hjalp en mann en tjenestebil som hadde kjørt i grøfta. Etter nesten en time klarte han å trekke bilen opp på veien. Politimannen takket med å gi reddningsmannen mangellapp og bot for slitte bakdekk. Grunnen til de slitte dekkene var redningen av politibilen. Den manglende gummien lå igjen på asfalten fordi han spant når han trakk opp bilen.

Jeg selv ble stoppet av en patrulje for kontroll sent en kveld. Jyplingen ba meg blåse i alkotesten som viste grønt. Så gikk han igjennom lys, bremser, dekk ets. uten å finne noe galt. Så han ble mer og mer irritert etter hvert som han drev på uten å finne noe å utsette på.

Til slutt ga han meg tilbake førerkortet og vognkortet og sa han måtte gi meg bot for ugyldig førekort siden jeg ikke hadde fått nytt etter jeg flyttet fra Kristiansand. Jeg spurte om det var en ny regel at en måtte få nytt førerkort hvis man flyttet ut av distriktet lappen var utstedt i. Han påsto det var en gammel regel. Da tok den andre politimannen, med noen flere guldstriper på skuldrene, som enda ikke hadde sagt noe, at nå var det nok. Jyplingen ville ikke gi seg så den elder politimannen måtte ta tak i jakka hans og dra han tilbake til tjenestebilen.

Han kom tilbake til meg å ba om unnskyldning for den "litt" overivrige ynglingen, og ønska meg god tur videre.

Var heldig for meg at det var med en voksen politimann så jeg slapp en masse pes i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange eksempel på overivrige politimenn. Håper, og regner med att det ordner seg, men det er utrulig kjipt att du må gå uten sertifikat i tiden frem til saken kommer opp.

Selv traff eg på en sånn jypling for ett par år siden. Eg var på vei hjem fra fisketur, og politibetjenten som stoppa meg var utrulig frekk i kjeften, og påstod omtrent att eg hadde stjålet fiskeutstyret. Han hadde ingen som helst tru på på noen reiste på fisketur med så mange stenger. Som han selv sa, "Det går jo ikke an å fiske med mer enn ei stang om gangen" Det ordnet seg når eg fant frem penn og papir, og begynte å skrive ned navn og nummer på betjenten, og sa att eg skulle ringe å rapportere oppførselen hans. Da ønsket han meg god tur videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter feit bot og fotgjengertilværelse spør du meg :)

Eeehh.. Har du i det hele tatt lest hva saken dreier seg om :blush: Dette burde heller ende med erstatningssak for de som urettmessig har blitt fratatt førerkortet. I følge norges lover har de ikke gjort noe som skulle tilsi bot engang.

Det lukter feit bot og fotgjengertilværelse spør du meg ;)

Dette var visst en spøk har en fugl hvisket meg. Trodde med ett det var den aktuelle politimannen som hadde uttalt seg her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å taue på motorvei. Det var det han tok oss for først, men fant ut at det ikke var lovlig.

Du kan starte bilen uten viftereim. Det ble gjort for å få trykk på bremsene.

Loven om trekking av motorvogn lyder slik :

§ 4-1. Trekking av motorvogn

1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen.

2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte.

3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket.

Det vi kan ha gjort feil angående den paragrafen, er at tauet ikke var merket tydelig nok.

Hvis han skulle ta oss for uansvarlig kjøring kunne vel han ha gjort det med en gang. Ikke komme med flere paragrafer når de første ikke holder mål.

Jeg spurte han også om han synes vi hadde kjørt uansvarlig. Og om han synes vi var to idioter. Til det svarte han at det heller var uvitenhet. Så han synes jo ikke det var uansvarlig kjøring. Men dette spurte jeg han om når jeg satt i bilen med to politimen, så dette husker dem sikkert ikke i retten.

Håper det ordner seg, men det er noe jeg er litt usikker på. Med tanke på den relativt nye regelen om at man kan miste lappen hvis man ligger for nært kjøretøyet foran, og lengden på et standard slepetau, og krav til minstehastighet for å kunne kjøre på motorvei. Det henger ikke i sammen.

Man kan ikke kjøre saktegående kjøretøy på motorveien, og man kan bli bøtelagt hvis man hindrer trafikken, samtidig vil det være uforsvarlig å taue i feks 70-80 kmt da bremseavstanden jo blir alt for kort med et slepetau, som jo ikke må være for langt da biler kan komme til å legge seg mellom.

Alt i alt virker det vel som det er en umulighet å kunne slepe på motorvei klasse A uten å bryte en eller annen regel/gjøre noe uforsvarlig?

Men så lenge de har rotet det til med jussen så tipper jeg du slipper unna her, og jeg syns det var urimelig å ikke gi deg en mulighet til å ordne forsvarlig transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.