Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser fra land i Mosseregionen??


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Jeg skal feriere i Moss fra 6-16. juli, og vurderer sterkt å ta med fiskeutstyret sørover. Siden jeg bor i nord, nærmere bestemt Narvik, er jeg nok noe forvent når det gjelder tilgang på gode fiskeplasser og fangster.

Er det noen som kan gi meg noen hotte tips om gode fiskeplasser i sjøen i denne perioden? Fisk jeg gjerne vil ha er: Havabbor (kun lest om i fiskeblad), SØ og makrell. Gjerne andre eksotiske fisker også (i forhold til hva jeg kan forvente å få i Ofotfjorden). Hvilke sluker er bankers i området, er det Møresilda der nede også?

Jeg regner med at dagene går med til bading når været tillater det, for oss nordfra betyr det temperatur over 10 grader og vindstyrke under stiv kuling :), og det hadde vært supert om det var noen gode fiskeplasser som lå på eller rett ved badestrender så det hadde vært noe for hele familien.

Er det noe vits å prøve dagfiske der nede, eller er det kun skumringsfiske og fiske i mørke som gjelder?

Vi skal feriere rett ved Høyda, er det noen spennende vann/tjern i nærheten som ikke krever biltilgang? Det hadde vært artig å få flere arter enn laks, ål, ørret og røye på ferskvannslista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor har jeg aldri fått selv, og SØ plasser vet jeg bare om I Fredrikstad der jeg selv er fra, men om du ønsker makrell er kaia nede mellom Moss og Jeløya et kjent sted. Også Stalsberget, den ytterste odden helt sør på Jeløya er et godt fiskested for variert med sjøfisk, deriblandt også makrell.

Når det gjelder vann i nærheten er det vel naturlig å dra til Vansjø som ligger helt inntil Moss. I dette vannet finnes det 13 arter, de fleste av dem karpefisk. Her er det bare å finne seg et kart og se etter spennende odder og/eller viker i nærheten av der du skal bo. Som agn anbefaler jeg hva du vanligvis bruker til meitefiske, men noe så enkelt som mais eller brøddeig (mel og vann) på kroken kan fint fungere for de mindre fiskene, og er et billig alternativ.

Skal du ha gjedde eller abbor bør du konsentrere deg om wobblere, jigger, spinnere og sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer fra nord blir du kanskje skuffet uansett?!:)

Men det fins nok av steder å prøve seg på Jeløya.

Vil du ha ferskvannsfisk er Vansjø et bra sted å begynne, og ligger 5-15 minutters gange unna høyda.

Det er nærmere 20 enn 13 arter.

Du vil nesten garantert få fisk om du både prøver litt meitefiske og spinnfiske som nevnt over her..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæløya er en knallplass for SØ og HA iaf.

Parker langsmed åkrene der, og gå nedover til vannet. Stedet jeg har vært husker jeg ikke hva kalles, men det er i alle fall veldig langgrunt der, inne i en bukt. Fiskes også godt etter sø og ha på havsiden av øya.

Andre arter vi har hatt kontakt med der er makrell, torsk, sei, lyr, ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke åkre og hvor på Jeløya? Er det plassen som kalles Stalsberget?

Parker på Tronvikstranda eller Refsnes stranda, på vest siden av øya. Eventuelt på Alby.

Nordsiden, kan en parkere ved Nes Camping, eller finne seg en parkeringsplass langs veien.

Utsetting av båt kan vel bare gjøres ved båthavna på framnes som jeg ikke husker navnet på. På tronvik er det vel utsetting kun for medlemmer, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greitt å parkere bil på Jeløya ? og går det ann å sette ut båt der ?

Det er båtslipper ved havnen på Fiske og Søly på sydsiden. Det er også "naturrampe" ved Betongen (i retning Moss roklubb).

Slippen på Fiske koster 50-, pr "retning" (totalt 100,- for utsett og opptrekk. Det sitter gubber der og kontrollerer hvert kronestykke som puttes i kassen ;) )

Søly koster 30,-

Begge disse har ok parkeringsforhold. Fiske har størst parkering.

Betongen er gratis, men lurer på om det er en bom der som er stengt innimellom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.