Gå til innhold
Fiskersiden

Catch & release


Recommended Posts

Hei.

Som ny bruker her, som har fisket mange år i tusenbrødrevann, abbor, og mindre gjedde - er jeg mest vant med å ta livet av den fisken vi får, og lage ett godt måltid av det.

Men også som "deltids" sportsfisker i vann hvor man får noe større gjedde har vi tatt livet av fisk som kanskje burde vært satt tilbake. Grunnen til at jeg poster følgende spørsmål i jerkfiske-delen av forumet, er helt enkelt fordi at jeg skal gå til innkjøp av jerkfiske utstyr, og prøve meg på denne typen fiske etter noen år med wobbler-fiske..

-Man slipper ut større gjedde for at vannet skal holde bestanden av stor gjedde. Hovedsaklig årsak?

-Det sies at dersom et vann blir, eller er tusenbrødrevann, inneholder ikke dette storde gjedder. Hvorfor, det er da mye mat til gjedda?

-Videre - Hvor skadet skal en gjedde være før man ikke skal slippe den tilbake? Og hvilket grunnlegende utstyr skal man ha for å kunne avkroke en gjedde på en human måte?

Pr. idag har jeg kun en nebbetang for å avkroke med. Samt en klepp som jeg mer enn gjerne bytter ut mot den type "klepp" som løfter gjedda ut av vannet uten at man må risikere at kroken skader gjedda..

-Dersom gjedda er kroket "stygt", men alt kan løses ved at kan klipper av mottakene på kroken..... Er det da slik at alle gode sportsfiskere lett ofrer noen treble-kroker for å slippe den tilbake?

-Bryr sportsfiskere seg like mye om å slippe tilbake gjedder på 1,5k som 5 - 10k gjedder??

-Er det helt feil av meg som sportsfisker å beholde en gjedde på over 10k som "trofè" dersom vannet inneholder mye grov gjedde?

Mulig jeg burde postet denne på et annen del av forumet, men vil tro det er mange som kan komme med gode svar til meg her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Man slipper ut større gjedde for at vannet skal holde bestanden av stor gjedde. Hovedsaklig årsak?

Ja, det er viktig å ta vare på et tilstrekkelig antall store toppredatorer. De regulerer bestanden av både predatorarten og andre arter.

-Det sies at dersom et vann blir, eller er tusenbrødrevann, inneholder ikke dette storde gjedder. Hvorfor, det er da mye mat til gjedda?

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Den enkle forklaringen er at store gjedder heller foretrekker få store istedenfor mange små byttefisk, og energiforbruket for å skaffe mange små blir for stort i forhold til gevinsten, og den klarer ikke å opprettholde veksten. Nettopp fordi de største gjeddene har en tendens til å gå på små og mellomstore gjedder istedenfor andre arter er et av argumentene for å fiske ut stor gjedde i vann der man ønsker en mer effektiv predasjon av for eksempel små karpefisk. Men denne strategien er et tveegget sverd som slett ikke fungerer overalt. Og hvis de store gjeddene har tilstrekkelig mange små og mellomstore gjedder, vil man kunne få i pose og sekk; de små gjeddene spiser opp tusenbrødrefiskene, og de store gjeddene spiser mindre gjedder, for å si det litt enkelt - det fins alle mulige unntak her.

-Videre - Hvor skadet skal en gjedde være før man ikke skal slippe den tilbake? Og hvilket grunnlegende utstyr skal man ha for å kunne avkroke en gjedde på en human måte?

Pr. idag har jeg kun en nebbetang for å avkroke med. Samt en klepp som jeg mer enn gjerne bytter ut mot den type "klepp" som løfter gjedda ut av vannet uten at man må risikere at kroken skader gjedda..

-Dersom gjedda er kroket "stygt", men alt kan løses ved at kan klipper av mottakene på kroken..... Er det da slik at alle gode sportsfiskere lett ofrer noen treble-kroker for å slippe den tilbake?

Gjedda er en robust fisk, og ulike typer sår i munnhulen pga kroker går greit. Er derimot gjellene skadet, eller kroken sitter i magen bør man neppe sette den tilbake. Og når gjedda skal avkrokes bør den legges på et mykt og fuktig underlag slik at slimlag og indre organer ikke skades.

Gjedda kan forsiktig landes med en klepp ytterst i underkjeven, men det krever stor presisjon og det er stor risiko for å skade den alvorlig. En stor håv type dorging med mykt nett er bedre, eller eventuell en "gripetang". Bruk en gapåpner til å åpne kjeften og en langnebbet tang for å få ut kroken.

Og å ofre noen kroker er en liten pris for å redde en stor fisk.

-Bryr sportsfiskere seg like mye om å slippe tilbake gjedder på 1,5k som 5 - 10k gjedder??

-Er det helt feil av meg som sportsfisker å beholde en gjedde på over 10k som "trofè" dersom vannet inneholder mye grov gjedde?

Nei, generelt er man mer nøye med å sette tilbake de store. De er dessuten dårligere matfisk. Skal man først drepe og spise en fisk, velg de små og mellomstore.

Og nei, det er ikke galt å ta EN trofefisk den dagen man bryter den magiske tikilosgrensa. Det man bør unngå er gjentatt uttak av mye stor fisk. Igen grunn til å være hysterisk selv om hovedregelen er C&R.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært ute for første (andre dersom man teller med 5-10 kast jeg prøvde fra en elendig plass for å teste teknikken) gang med jerkstanga.

Det første jeg tenker er - for et morsomt fiske!

Plassen jeg fisket på var, for meg, helt ny.. Så jeg visste ikke engang om det var gjedde å fange der. Eneste jeg visste var at det er ypperlig sted for å trene jerking. Dvs ikke spesielt grundt helt inne mot land, og at det er flere knauser med litt høyde på, slik at jeg kan "slå" litt med stanga uten å vrake den med en gang. :(

Først ut var en Salmo Fatso, etterfulgt av en Buster parrot farget og en Salmo slider i samme farge.. Uten hell. Hm, tenker mann, er det ikke gjedde her, eller er jerkfiske oppskrytt (eller gjør man det ikke riktig??).

Setter på en strike pro top bandit.. Selv om jeg tenkte at dette var nytteløst all den tid det virket å være relativt dypt her.(?)

Etter en del kast med denne også tenkte jeg at, ok det får bli med treningen. Men så får jeg et hugg, men amatør som man er blir mothugget patetisk. Konkluderer med at det ikke er stor fisk - så ok. Fisket fungerer i alle fall. Kaster så på samme plass, og det hugger igjen på NØYAKTIG samme sted. Nok en gang elendig mothugg og gjedda stikker, og bestemmer seg for at dette ikke er noe god mat. Null respons etter dette.

Hadde med dama, som liker å meite litt etter abbor. Men hun liker bedre å ta bilder, så hun valgte å heller rigge seg til med speilrefleksen og holde top banditen i fokus fra kast til den kom inn. I beste fall kunne vi få noen fine bilder, da mine mothugg resulterer i nada :lol:

Så på neste kastet hugger det. Liten gjedde på max en snau kilo (ble aldri veid, da den stakk i det jeg skulle løfte den opp). Men moro at fruen fikk knipset bildet akkurat i det gjedda tok i overflaten.

Så vi bestemte oss for at dette er noe vi skal fortsette med. Fiske i overflata, og sitte med kamera siktet på baitet. Kan bli noen blinkskudd det.

Så mitt spørsmål blir da --> Noen som har tips om hvilke baits man skal bruke i overflaten?

Vil legge til at det var en større gjedde som hugg etter dette. Mothugg var meningsløst, da denne mer eller mindre "nikka" baiten 10cm opp i lufta. Så ikke mye til gjedda, men hørte kjeften slå sammen i det baitet fløy.

Konklusjon = Jerkfiske er fett!

Joker'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.