Gå til innhold
Fiskersiden

havabbor i sør


kenbring
 Share

Recommended Posts

Når på døgnet er du du får havabborene?

Har ikke fått så mange, men nå begynner det å løsne fordi jeg bruker tid på det om kvelden. Det er ikke noe vits i gå ut før 2100 egentlig-hvis det ikke er gråvær da. I går var det 2337 ca! den tok. Vi så på klokka skjønner du he he. Men mellom 2100 og 0100 er bra. Morgenfiske er vel også bra men blir så sliten på kvelden da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket hva jeg trodde skulle være gode plasser....men det var de slett ikke! Flere forsiktige napp og en liten lyr som prøvde seg på flua, ellers ingenting.

Ser ut som jeg skal bli nødt til å få orden på påhengs'en så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Morsom tur i dag!

Hadde fått et gavekort hos inter-sport til 30 årsdagen min(er ikke så ung og lovende lenger........) og jeg bytta det i en skyteklump-synk to.

Jeg var ¨testa snøret for en time+ siden og siden jeg liker å kutte klumpene ned litt så ble det litt testing. Jeg klarte ikke å la være selv i denne varmen, sykla til en plass hvor det er bra med havabbor. Ikke alltid for å si det sånn!!

Mye vind gjorde at jeg hadde en liten optimisme, men dette var bare en liten tur så jeg var i ferd med å gi meg da jeg tenkte at jeg ville kutte snøret her og nå. Kutta litt lite, men men tenkte jeg og slang flua ut i vinden- to trekk og pang!!!! Hvilket kraftig hugg!!!! Dette er Havabbor- det må det være. Den tok i plask og for en virvel i vannet. Jeg begynte å kjøre fisken og den var meget sterk og utholden, flere utras. Endelig en havabbor som innfrir ryktet. Nå har ikke de tidligere jeg har fått vært så store heller da.......

To båter kjører forbi og jeg prøver å ikke se ut som jeg har en sterk fisk på og kikker litt fortummlet ned i vannet. Snart er den sliten og jeg løfter den opp. Ikke en stor Havabbor for de som har fiska mye etter denne arten, men for meg som er hovedsaklig sjøørret og laksefisker(abbor-røye-blink-ørret-osv også :blush: ) er det ny pers og den første skikkelige Havabboren- fikk den slik jeg ville(noe estetikk/romantikk greier jeg alltid bærer med meg som fisker :blush: )

Gøy i denne varmen, byen er sprengt av folk og de stedene jeg står vinterstid alene og fisker ser ut som en svær sammenhengende ostepølse. Underlig å kunne gå ut å få slike fisker egentlig, jeg merker at arten stadig ekspanderer og bestanden er - virker det som etablert her i Mandal.

1420 gram feit Havabbor. 15 min fisking.

Får vel legge ut bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1420 gram feit Havabbor. 15 min fisking.

Får vel legge ut bilde!

Grattis, det er jo flott fisk! Legg ut bilde!! Var ute en tur selv på morran i dag, fra 05 til 08 (indre oslofjord). 24 grader i vannet og sjeldent dødt. Hadde på noe som røsket noe helt hærlig i 3-4 sekunder, men hadde dessverre satt stanga i holderen..... Ellers ble det bare en mikro-lyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve meg på å legge ut bilder!

Bilder!60230_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23894/60230.jpg

60231_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23894/60231.jpg

60232_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23894/60232.jpg

60233_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23894/60233.jpg

Nå har dama mi vist meg hvordan det skal gjøres,¨så det blir fler bilder fremover!

Flua er forresten laget av craft-fur og hvite halehår fra Tikaani, vår Alaskan Malamute. Og her er hun:

60234_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23895/60234.jpg

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er blant det aller mest estetisk vakre av fisk, og hvis den smaker like godt som folk skal ha det til så er den jammen meg gull verdt på alle måter. Jeg drister meg ut i grålysninga i morra å gjør et forsøk etter denne sprekingen.

Grattis med nydelig borre!

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er blant det aller mest estetisk vakre av fisk, og hvis den smaker like godt som folk skal ha det til så er den jammen meg gull verdt på alle måter. Jeg drister meg ut i grålysninga i morra å gjør et forsøk etter denne sprekingen.

Grattis med nydelig borre!

Lykke til da!!!! Er en flott fisk ja!

Gratulerer med havbjasse. Originalt speil-bilde :blush:

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bare måtte jeg ut igjen, valgte båten pga rekkevidden. Litt skyer men lite vind gjorde at jeg ble litt skeptisk og fikk heller ingenting på de første kastene. Dorga litt og så smalt det på en Havabbor, slapp den ut igjen og kjørte tilbake huggstedet for å kaste!

Umiddelbart tok en fin en og denne ligger i frysen, skal gi til en venn som er helt gal etter Havabbor! :D

Kort fortalt så ble det seks stk Havabbor og jeg må si meg fornøyd. Ingen som var over kiloet, men de ga flotte fighter!

Største var vel 800-900g

To ble med hjem, de andre svømmer rundt fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noe HA rundt lyngdal nå? Fikk en sent på kvelden i juni rett før ferien, men er tilbake nå og vil prøve igjen, noen som kan svare på dette?

Var ute fire kvelder/netter for etpar uker siden i Rossfjorden. Var utrolig lite å få eller se der. Bortsett fra makrell da. Fikk fire SØ, men kun små på rundt 5-700g. Men det kan godt hende det er fullt av havabbor alikevell, bare jeg som ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei, noen her som har fått havabbor i kristiansands området? fisker en del sjøørret, og jeg må støtte kenbring i at sø er ikke så veldig vanskelig å få hvis du vet hvor du skal gå :lol: , men over til havabbor, noen som vet noe?noen tips for å få fatt i en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.