Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske Gaula Øvredeler 16 - 19 juli


Remy
 Share

Recommended Posts

Har hatt en flott tur til Gaula, ble alt annet enn forventet, og fisket alle andre steder enn planglagt, eller, hadde kanskje ikke planlagt. Vel, kort fortalt, mistet 6 fisk totalt, en rettet ut en kamazan str 8 treble tube, landet to grisler på henholdsvis 3kilo ca, toppet turen med en på 14.1kg på flua og ca 45 - 50min kamp, og fulgte opp tolv timer senere med en på ca 11.5kg! Drøyt drøyt! Fiskene tok på egetmønster, green highlander variant, thunder and lightning var., og stor sunray shaddow. Fikk alle på flyt intermediate, med unntak av en som jeg mistet som tok på inter. synk 3/4. Ny pers, gamle var på 10.2. Bilder, reportasje som jeg skulle skriver er skrevet, men har dårlig linje på fjellet her, så laster opp bildene til reportasjen når jeg kommer hjem om en del timer. Siste 1 1/2 døgnet var det totalt dødt. Elva sank, sammens med fisket. Men de øvre delene av Gaual = sinnsyke.

Takk til DJP på forumet for god tailing på 11kilosen, og takk til Roar for selskap og tailing/bilder på 14kilosen. Bildene av 11kilosen ble så som så, en av de som tok bilder switchet uheldigvis fra autofocus til manfocus :) men men, bedre enn ikke noen biler :)

hele saken kan man lese:

https://www.fiskersiden.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte flire litt da du trodde at Singsås var "absolutt" øvre del av Gaula. Men det er nok ingen hemmelighet for mange fluefiskere at faktisk de mest spennende plassene er fra Singsås og oppover, spesielt fra medio juli og ut august !

Mange gode bortgjemte vald der, og at mange er nesten ufremkommelige er bare enda mere spennende. Utrolig mange "bortgjemte" kulper, med store kampesteiner innimellom. Og disse "små kulpene" kan romme mye stor laks, kan være helt svart enkelte plasser. Skjønner egentlig ikke de som kjøper døgnkort fra Støren og ned siste halvdel av sesongen. Det er langt oppe det da foregår, og på flue. Og man kan faktisk få rimelige strekk der oppe, lange gode og bortgjemte vald :(

Klaffer det med at elva stiger, så blir det bingo, laksen flytter seg opp til neste høl, eller den som står blir hysterisk bitevillig :)

Du var der på rett plass til rett tid, Gaula var ideell der oppe disse dagene pga. en god del regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok godt kjent for deg ja Sølvreven, men jeg har aldri hørt om noen som snakker om området en gang. Hvor mange ganger har man hørt, lest eller snakket om områdene der opp? Det må jeg si er få. Så vi kan nok kalle det som du selv skriver, bortgjemte, eller "hemmelige" strekk og kulper :)

Det er en krokflue potkemin, og den ser langt i fra slik ut :D

En annen ting som forsterket mitt syn på at alle jeg snakker med og kjenner ikke er totalt mørklagte, var jo at lokalbefolkningen fortalte at det var få fiskere her. Og det så jeg jo. Var langt mellom mennesker der oppe.

Flotte fisker, gratulerer så mye :)

yeah, sant? Laks er fin fin fisk ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget rart, at det er så lite folk der oppe :)

Pleier å være mye svensker spesielt der normalt, har de ikke hørt at det er gått mye storlaks på elva ? Meget rart !

Og jeg kjenner noen lokale herfra som kun fisker der oppe, på såkalte bortgjemte vald som de kaller det :)

Og det resulterer alltid i grov laks på fluestanga, ja til og med 1-håndsen og 14-fluer. Kanskje dette året kom litt bardus på, eksepsjonelt bra storlaksår. Men rykter sprer seg jo fort. Nei dette var merkelig.

Men det er mange mil å ta av, og hundrevis med gode kulper der laksen samles. Kulpen rett nedenfor kirka i Haltdalen er jo også beryktet, kan stå svart med laks der når elva er liten. Den kommer ikke lengre på lav vannstand. Titter alltid uti hølen på min faste Femundstur ute i august. Har aldri sett så mye stor laks i en "liten" høl :D Man ser ikke laksene, de er mestere i kamuflasje. Men de røper seg ved å gi skygge mot den gule bunnen (sanda og småsteinene). Plutselig ser man de lange skyggene røre på seg. Trodde først det var naturlige striper i bunnen. Nå er det så mye laks oppe i Eggafossen at det ikke er til å tro. Hadde vært ganske moro å lurt flua uti der ett par timer :D

En annen plass, som er lur, er sideelva Bua !

Den rommer en egen stamme storlaks faktisk, tross at vannføring der som regel er forholdsvis liten. Det er verdt en tur dit, for å titte oppi de små kulpene utpå høsten.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftige fisker Remy!!!!!

:o min livs fight tror jeg :D

Meget rart, at det er så lite folk der oppe :ph34r:

Hadde tenkt å fiske av Bua :D men fikk ikke tid. Men, hølen du tenker på er jordmorshølen :) Og den stod det mye laks i, men området har så lite driv på lav vannstand at det er klin umulig å fiske av med flue. Man får ikke drag i flua. Når vannstanden gikk opp var det mer drag, og det var der jeg mistet den som rettet ut kroken ;) Skal kanskje opp igjen om ikke lenge! Fristet til gjentagelse gitt. Men da prøve noen andre vald som jeg fant ut av som så spennende ut. Bua hadde, eller har, mye vann. Sett bilde av en 16,7kilos derfra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kanskje opp igjen om ikke lenge! Fristet til gjentagelse gitt. Men da prøve noen andre vald som jeg fant ut av som så spennende ut.

Da må du sjekke nøye med om det vil regne kraftig, evt. gode meldinger om regn. Det er helst da det blir skikkelig fres. Jordmorhølen er ganske lang og stilleflytende ja, men stiger elva en god del, da blir det nesten som å kaste uti et oppdrettsanlegg :ph34r: Man kan jo gå tørrskodd over elva ovenfor stedet på steinene som er over hele elva akkurat nå. Laksen bare venter på å spurte opp til Eggafossen, det er bare et hinder og det er kilometeren ovenfor Jordmorhølen. Tipper hver en eneste liten høl kilometervis nedover rommer fin laks nå ja, og mange av disse har enda ikke sett ei ordentlig flue :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente omgivelser ja. Fin farge på elva så det ut til også. Tenker på den lange veien laksen har gått ute i havet. Og den lange og strie ferden opp elva. Forbi et kobbel med markfiskere i nedre deler. Kanskje vært bortpå et ukjent antall redskap, til fiskeres store fortvilelse. Og så er den så å si framme, og der kommer det jaggu en søring, og den ender sine dager i denne hølen. Egentlig litt tragisk :) Men sånn er livet, den enes brød, den andres død :)

Men det er jo ikke noe problem med antall hannlakser i år, verre med damene tror jeg :)

Kjører forbi der i morra grytidlig, på vei til Femundsmarka for å fiske ørret og sjekke multekarten før varmen setter inn for fullt.

Men har ikke med laksestanga, men jeg kan godt telle laksen uti der :-)

Og et fast rituale er nok å se ned i Eggafossen, et interessant skue !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cool pictures Remy :-)

Tak for en funny nat med hotdogs på bålet, god hygge og fede laksefights mens Roar var en wuss og skulle sove :lol:

Tailing er jeg blevet prof til... måtte taile dine og henriks i gaula og 3 stk i orkla. Jeg selv fik ....tadaaa...zero.

Fisket i Orkla var så ringe, at vi alle kørte hjem en dag før.... utroligt :-)

Nu venter Alta og Stabburselva på Torsdag og 10 dage frem!!

Der MÅ jeg da få lidt flex på klingen i år haha.

/Dennis

PS: Har sendt PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fantastiske fluelakser Remy!

takk, var fantastisk også :D

Cool pictures Remy :-)

Tak for en funny nat med hotdogs på bålet, god hygge og fede laksefights mens Roar var en wuss og skulle sove :D

Tailing er jeg blevet prof til... måtte taile dine og henriks i gaula og 3 stk i orkla. Jeg selv fik ....tadaaa...zero.

Fisket i Orkla var så ringe, at vi alle kørte hjem en dag før.... utroligt :-)

Nu venter Alta og Stabburselva på Torsdag og 10 dage frem!!

Der MÅ jeg da få lidt flex på klingen i år haha.

/Dennis

PS: Har sendt PM.

:hailfs: Takk like så, var veldig hyggelig og må si du har dreis på tailingen, selv om du skremte meg noe når du svarte vagt om du hadde erfaring med det :D hehe... Stabburselva gir deg garantert Flex, og i Alta er det fortsatt gode sjanser så jeg gleder meg til bilder og tekst :D Skitt fiske Dennis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle ;)

Jeg er den heldige på det sidste billede i artiklen om dette fantastisk vald.

Bare for at være på tværs er jeg nød til at sige at laksen jeg fangede vejede 5,5kg - Ihvertfald ifølge rygeriets vægt - jeg skulle ihvertfald betale for 5.5kg :D Dette var min personlige rekord indtil senere på ugen i Orkla :D

Ellers kan jeg kun sige at dette vald er helt fantastisk - super flot natur og så var fiskeriet jo i topklasse!

@ Remy - Er du ikke flink at sende billederne du tog til mig?

Mange tak!

Mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.